Pony niet te houden met springen

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rapunzelx

Berichten: 2021
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:55

Als je paard niet de snelheid geeft die jij wilt waarmee ze over een hindernis gaat snij je af, maak je een volte en probeer je het vervolgens nog een x. Rijd je ook met sporen of zweep? En goede handschoenen, dit kan soms ook helpen op wat meer grip.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Re: Pony niet te houden met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:56

Anoniem schreef:
EDIT: dus Lara, bij jou heeft vaker springen geholpen? (om even terug te komen op mijn eerdere reactie)


Ja! :) Toen het speciale eenmaal er af was kon ik hem weer fijn sturen, trok hij normaal naar de sprong en niet meer als een bulldozer en kon ik ook weer de gebruikelijke tempowisselingen rijden. Nu is het wel zo dat als ik een paar maanden niet gesprongen heb dan moet ik het proces weer dunnetjes over doen, maar dan kalmeert hij zich al veel makkelijker.

LiannePuthzy

Berichten: 6999
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-13 23:58

esmeerambo schreef:
Als je paard niet de snelheid geeft die jij wilt waarmee ze over een hindernis gaat snij je af, maak je een volte en probeer je het vervolgens nog een x. Rijd je ook met sporen of zweep? En goede handschoenen, dit kan soms ook helpen op wat meer grip.


k rij zonder zweep en sporen, als ik al uberhoud een zweep in haar buurt hu word ze gek en gaat ze rennen, handschoenen heb ik niet meer moet ze nog kopen

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:58

esmeerambo schreef:
Als je paard niet de snelheid geeft die jij wilt waarmee ze over een hindernis gaat snij je af, maak je een volte en probeer je het vervolgens nog een x. Rijd je ook met sporen of zweep? En goede handschoenen, dit kan soms ook helpen op wat meer grip.


Heb je een slimmerik onder je kont die meedenkt en anticipeert leer je hem hiermee te weigeren. :)

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:58

Lara, daar heb je ook gelijk in hoor, vandaar ook het idee van een hindernis in de bak maar niet springen. Ik ken iemand die wel vaker ging springen terwijl haar paard het ook een feest vond als ze gingen springen. Dat liep echter niet goed af want het paard had het voor het zeggen dus vielen ze beide over een sprong, daarom ben ik niet fan van die manier maar dat hoeft niet bij iedereen zo te zijn uiteraard.

Wat ga je nu doen ts? Ben wel benieuwd namelijk

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 00:00

Dan heeft ze waarschijnlijk (letterlijk) de lat te hoog gelegd? Met lage sprongetjes bedoel ik dus echt 30/40 cm, juist om ongelukken te voorkomen. Babyhoogte, hoger kan altijd later als de controle er wel is. Deze techniek pas je uiteraard niet toe met een hindernis van een meter, het risico dat het fout gaat is dan inderdaad veel te hoog.

LiannePuthzy

Berichten: 6999
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 00:01

ik wil soinso springles gaan nemen (1 keer in de maand) en 1 keer in de maand dressuur les. en ik ga idd een hindernis in de bak zetten en dan gewoon niet springen. en heel veel balkjes draven ect.

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 00:03

Het was 50 cm maar het paard gedroeg zich net zoals ts in haar op beschrijft.

Vind die manier van eerst stappen en op het laatst draven en springen ook zo achterlijk (sorry weet even geen ander woord) dus als iemand je dat aanraad ts, alsjeblieft niet doen.

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 00:05

LiannePuthzy schreef:
ik wil soinso springles gaan nemen (1 keer in de maand) en 1 keer in de maand dressuur les. en ik ga idd een hindernis in de bak zetten en dan gewoon niet springen. en heel veel balkjes draven ect.

Goedzo! Probeer ook veel tempowisselingen en zorg dat je paard daarbij scherp aan het been word, dat helpt misschien ook bij het springen later. Dat kun je trouwens ook doen met balkjes. Balkjes neerleggen waar je in een normaal tempo drie galopsprongen tussen doet en dan proberen terug te rijden en vier galopsprongen te maken. Als dat goed gaat twee galopsprongen en dan weer iets nieuws :)

LiannePuthzy

Berichten: 6999
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 18:50

ik ga vandaag dus mijn paard aan de longe laten springen om te kijken warneer ze precies afzet enzo, maar weet iemand hoe dat moet (ik gebruik horse cube's)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 19:11

niet heel veel anders dan hoe je normaal longeerd, maar pas hier wel mee op en doe het niet te vaak. op een volte springen (zoals met longeren) is niet heel erg goed voor het paard als je dit te vaak doet. en je kan haar/hem niet corrigeren als hij/zij weeer met een enorme vaart over de sprong heen gaat.
maar je idee opzich vind ik goed, dan kan je zelf ook zien wat je pony nou precies doet :j maar zoals ik al zei, doe dit niet te vaak, les nemen is beter. uiteindelijk gaat het erom dat jij en je pony op een gecontroleerd tempo samen over de sprong gaan

LiannePuthzy

Berichten: 6999
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Pony niet te houden met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 19:36

ik ga het zeker niet te veel doen ik denk alleen vandaag en mischien over een aantal maandjes weer een keer

Anoniem

Re: Pony niet te houden met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 22:18

dan is het goed, hoop dat het een beetje helpt! maar ti's wel fijn dat je zo zelf ook ziet wat je pony precies doet, dan weet je ook wat je zelf moet doen en waar je op moet letten. en als je dan ook nog les hebt, gaat het wel goedkomen denk ik :)