Bio Ron, ervaringen gezocht!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Bio Ron, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 12:47

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kon zo gauw geen topic vinden over Bio Ron.
Ik vroeg me af welke bokkers dit voeren aan hun paard / paarden en hoe hun ervaringen zijn en hoe ze qua kosten zitten.

Ik voer naar alle tevredenheid nu een vit korrel, helaas zit er vaak een lange levertijd op wat niet zo praktisch is. Dus ik denk erover om over te stappen maar heb een aantal gevoelige dieren staan en wil de keuze bewust maken.
Vandaar hoor ik graag wat meer hierover!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-12-13 01:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Typfout uit titel gehaald

UBok

Berichten: 253
Geregistreerd: 15-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 12:53

Bij ons op stal wordt dit gevoerd. Mijn paard krijgt de biologische muesli. Hij doet het er goed op. De muesli ziet er voor mensen wellicht wat minder aantrekkelijk uit (zit geen melasse in, lijkt ietwat stoffig en weinig kleur). Ik kan niet aangeven of het echt veel verschil geeft. Bij overstappen van voer is het in ieder geval aan te raden om het geleidelijk te doen, zeker met gevoelige paarden. Succes!

Lavje
Berichten: 2671
Geregistreerd: 10-11-04
Woonplaats: Hutje op de hei

Re: Bio Rron, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 12:55

Ik voerde zowel de ruwe spelt als de muesli en mijn paard deed het er super op.
Ideaal dat er totaal geen toegevoegde suikers e.d. Inzitten.
Ik had overigens wel de mazzel dat er vlak bij mijn huis een ophaal punt zat waardoor ik het niet online hoefde te bestellen.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Bio Rron, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 12:58

Hoeveel voerden jullie en hoe kwamen jullie uit bij wat je moest voeren? En heel brutaal wat waren jullie ongeveer kwijt?
De bedoeling is om er hier 7 paarden op te zetten, alleen wel merendeel verschillend wat zij nodig hebben.

Lavje
Berichten: 2671
Geregistreerd: 10-11-04
Woonplaats: Hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:21

Nou, goedkoop voer is het niet.
Ik ging dit voer voeren na wat koliekprobleempjes en heb het dus zelf met handjes opgebouwd.
Uiteindelijk stond ze op 3x 3/4 schep spelt per dag en na het werk een kwart tot een halve muesli.
Ik vulde dit overigens wel aan met 2x daags een scheut zonnebloem olie. Hier ging die van mij prima op.
Merkte wel dat toen ze wat meer in het werk kwam wel weer meer nodig had, dus dat vulde ik aan met de muesli.
Op de site van bio ron staat duidelijk dat je langzaam moet opbouwen, zeker met de spelt, omdat de darmen hier echt aan moeten wennen.

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Re: Bio Rron, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:36

Ik vraag me af waarom je bio ron wil voeren. Het geeft wel een energie aanvulling, het bestaat voor het over grote deel uit granen, zetmeel dus (ik heb het over de muesli) Maar er zijn geen vitaminen, mineralen en spoorelementen aan toegevoegd...... Persoonlijk voer ik met name daarvoor iets naast het ruwvoer, zodat mijn paardjes geen tekorten krijgen.

hiphopje

Berichten: 2321
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: in de Maasduinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:45

in de bioron muesli zit wel degelijk een vitaminebrokje.
In de granenmix niet.
Ik voer de muesli, en ben er zeer tevreden over. Paard moest er wel aan wennen, er zit geen melasse of ander zoet spulletje doorheen, het ziet er droog en beetje stoffig uit. Maar hij zit nu echt veel beter in zijn vel, letterlijk en figuurlijk. HIj heeft er ook minder van nodig dan van zijn vorige muesli!
En natuurlijk onbeperkt hooi.
Laatst bijgewerkt door hiphopje op 02-12-13 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

UBok

Berichten: 253
Geregistreerd: 15-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:45

Er zijn geen vitaminen, mineralen en spoorelementen toegevoegd, maar ze zitten er van nature wel in.

hiphopje

Berichten: 2321
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: in de Maasduinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:53

UBok schreef:
Er zijn geen vitaminen, mineralen en spoorelementen toegevoegd, maar ze zitten er van nature wel in.

precies, dus echt puur natuurlijk voer :j

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 17:55

Levita30 schreef:
Ik vraag me af waarom je bio ron wil voeren. Het geeft wel een energie aanvulling, het bestaat voor het over grote deel uit granen, zetmeel dus (ik heb het over de muesli) Maar er zijn geen vitaminen, mineralen en spoorelementen aan toegevoegd...... Persoonlijk voer ik met name daarvoor iets naast het ruwvoer, zodat mijn paardjes geen tekorten krijgen.


Ik voer nu een vit korrel, vind het ideaal. Hoopte zoiets terug te kunnen vinden in de Bio Chi bv.
Ben me aan het oriƫnteren, vandaar naar ervaringen gevraagd.

Voor 1 paard zelfs het liefst nog zonder lucerne erbij toegevoegd.

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:05

Maar lang niet zoveel als de behoefte van een paard. Of voervergelijk.nl kun je de waarden vergelijken met andere voeders. Dat zegt natuurlijk nog niet zo veel maar als je de behoeften van een paard bekijkt en berekend hoeveel ze uit het ruwvoer halen, is een aanvulling met Bio Ron niet voldoende...... je ontkomt er niet aan dat er vitaminen en mineralen en spoorelementen aan voer toegevoegd moeten worden. Dat is de hele reden waarom er naast ruwvoer bijgevoerd moet worden. Ook de gehalten in ruwvoer worden steeds lager en lager. Ook in granen zijn de gehalten bij lange na niet zo hoog als vroeger jaren geleden.

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Re: Bio Rron, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:05

@ timokyana

misschien is marstall force dan wat voor je?

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:10

Je kan even contact opnemen met assiepassie hier op bokt..Ze verkoopt tegenwoordig ook een brokje met ongeveer dezelfde gehaltes aan vitaminen en mineralen als het brokje wat jij nu voert en daar zit geen luzerne in,je geeft daar ook 200 gr per dag van..Ze heeft ook nog een poeder de your horse trace met dezelfde gehalten waar je 48 gr van geeft,ook zonder luzerne..

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 18:50

Levita30 schreef:
@ timokyana

misschien is marstall force dan wat voor je?

Deze heb ik voorheen gevoerd, echter doen ze het op de korrel die ik nu heb beter.

Ajpam

Berichten: 225
Geregistreerd: 16-12-12

Re: Bio Rron, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:53

Mijn paarden krijgen bio Ron, ze doen het er erg goed op!
Ze hebben een erg mooie vacht en zien er goed uit.
Ik vind het erg goed voer, puur natuur, er zitten vooral granen in en Ron is erg overtuigd en kan goed vertellen waarom hij dit voor geeft of zou willen geven.
Ik zou zeker gaan voor bio Ron. Het is niet natuurlijk wat er allemaal voor troep door ander voer zit.

Dacookie
Berichten: 13
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 19:02

Mijn paardje, kruising tinker/haflinger/welsh cob 4,5 jaar, krijgt sinds anderhalve maand ook de Bio Ron muesli. Daarvoor kreeg hij ruwe spelt en was dus al granen gewend. Hij doet het er goed op, maar ik geef hem om de dag nog een schep equilin balancer voor alle benodigde vitamines en mineralen. Dit adviseert Ron zelf ook, dat je nog wel een suplement voor alle benodigde vitamines&mineralen geeft.

Paroeska

Berichten: 507
Geregistreerd: 03-07-05
Woonplaats: Sint-Oedenrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:39

Mijn AV merrie kan totaal niet tegen suikers maar wel tegen zetmelen, vandaar dat mij dit voer ook is aangeraden. Ze krijgt s'ochtens een halve schep bio ron brok, rond 17.00u halve schep bio ron muesli en s'avonds rond 20.00u halve schep ruwe spelt. Daarnaast wordt ze 5/6x in de week dressuurmatig getraind. Wat ik eraan gemerkt heb is dat ze veel beter in haar vel zit, haar doffe kleur is weg en haar conditie is 10x beter geworden en ze houd met gemak een uur trainen op Z niveau vol (wat vroeger op sportmueslies krap aan een half uur was op B/L niveau). Ze is ook mooi rond aan het worden in de bovenlijn bespiering. Wat ik wel mis is dat ze wat minder heet, nu ze niet meer de hoeveelheid suikers krijgt die ze eerst kreeg. We hebben al ontdekt dat een hoop haver ook helpt hiervoor :P

De rest van mijn paardjes staan op Marstall muesli en ik twijfel dus of ik haar dan ook niet op een Marstall sportmuesli zal zetten vanwege de vitaminen/mineralen. Ze krijgt nog wel de subli Omega 369 mix maar wie heeft nog meer aanraders wat ik anders als vitaminen/mineralen bij kan geven? Ze doet het goed op dit voer dus denk toch maar dat ik haar hier op houd.

Rest van de paarden krijgen trouwens allemaal als extratje op 20.00u een kwart schepje spelt aangevuld met de Optiform.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Bio Rron, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:24

Wij voeren hier drie van onze ponies Bio-Ron muesli en spelt. Ik ben ermee begonnen toen onze eczemer enorm schraal en dof werd van C4L. Hij is er enorm van opgeknapt. Ik ben erg tevreden

haaika
Berichten: 24
Geregistreerd: 28-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:26

Mijn paard leeft in principe alleen op ruwvoer, al jaren en ze doet het prima.
Nu heb ik Bio ron muesli en spelt aangeschaft, lekker biologisch, zonder pesticiden (= gif) om haar toch wat variatie te kunnen bieden en daarnaast vind ik het sneu als de andere pensionpaarden wel wat krachtvoer krijgen, maar zij niet.

Wat de vitamines betreft, naar mijn weten zit bijvoorbeeld de Spelt boordevol vitamines van zichzelf, maar zou een paard (naast een goed mineralenblok) geen extra vitamines nodig hebben als je goed ruwvoer voert. Ik heb in ieder geval nooit iets van een tekort ergens aan gemerkt.

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Re: Bio Rron, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:49

Heb ik laatst in een ander topic geplaatst:

Ik zou zeker wel vitaminen, mineralen en spoorelementen naast het ruwvoer aanbieden. Uit onderzoek is gebleken dat paarden die enkel ruwvoer (gras, voordroog/ kuil, hooi) krijgen tekorten oplopen. Dit onderzoek is vorig jaar gedaan door Dr. Ir. David van Doorn en Dr. Henk Everts (Afd. Voeding, Faculteit Diergeneeskunde, Universiteit Utrecht)

De resultaten zijn tijdens een super interessante themadag "Mineralen- en sporenelementenvoorziening van paarden" 26 september 2012 georganiseerd door het PDV (Productschap Dier Voeders).

Een tekort hoeft ook NIET ALTIJD te betekenen dat een paard ziek is of wordt. Zelf eet ik ook niet iedere dag 2 stuks fruit en 2 ons groente en voldoende noten en peulvruchten.... maar ik ben ook niet ziek. Maar het zou wel beter zijn (gezonder) om het wel te doen. Daarom slik ik iedere dag een (goede!) vitamine/ mineralen pil naast dat ik natuurlijk groete en fruit blijf eten! Dit om te voorkomen dat ik op langere termijn wel last zou krijgen van eventuele tekorten. Onze groente en fruit bevatten momenteel vaak ook minder vitaminen en mineralen dan jaren geleden.

Wanneer je er voor zorgt dat je paard of pony wel voldoende van alles binnen krijgt, zit hij misschien nog beter in zijn velletje, voelt hij zich nog beter, krijgt hij misschien pas op 22 jarige leeftijd artrose in plaats van op zijn 17e enz enz.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Bio Rron, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 14:52

Ik ben er zeker van overtuigd dat een paard niet enkel op ruwvoer en een likblok kan leven.

Paroeska

Berichten: 507
Geregistreerd: 03-07-05
Woonplaats: Sint-Oedenrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:16

Maar welke vitaminen/mineralen zijn dan het beste om bij te voeren? Pavo bijv. heeft de vitamine koek waarvan je denkt dat die daarvoor goed is, maar als je op bokt leest zit deze vol suikers. Is dan de Marstall Force goed of zijn er nog meer supplementen in brokjes vorm?

chery

Berichten: 1842
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Re: Bio Rron, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:06

Bio ron heeft ook de bio chi, is ook een vitamine supplement in brokvorm. Deze geef je een aantal dagen per week. Misschien is dat wat, het is wel prijzig, maar ook zuinig in gebruik. Ik ga ook iets bio ron bijvoeren, heb nu de spelt al en wil straks de muesli erbij gaan geven(heb nu nog genoeg van het oude voer). Ik voerde granenvrij, maar paardje werd alleen maar minder..... Nu ik spelt voer merk ik al verschil.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 16:12

@ paroeska Om eerlijk te zijn denk ik dat dit voor ieder paard anders zal zijn.
Van de pavo producten ben ik niet zo'n fan, paarden begonnen hier te schuren.
helaas heb ik 1 merrie die ernstig gevoelig is op voer, bij haar zie ik vaak gelijk iets terug, bv dikke benen etc.
Wat dus het perfecte voer is.. geen idee..

je hebt marstall Force, metazoa , balancer. Er zijn best wat vit brokjes op de markt maar welke is nu de goede?

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:18

Ik vind Bio Ron echt een 'nare bijsmaak' geven. Puur commercieel, maar als je een beetje verstand hebt van paarden kun je zien dat dit geen goed voer is voor paarden.

Puur natuur ja, maar wil niet zeggen dat het dan dus ook goed is. :n