Zit er haver in deze voeding?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Spark_
Berichten: 17
Geregistreerd: 28-08-12
Woonplaats: België

Zit er haver in deze voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 23:52

heej
Ik heb een discussie met iemand over dat er nu al dan niet haver in deze voeding dat ze op de manege voeren, zou zitten. Volgens mij zit er wel haver in (de zwarte granen op de foto) maar volgens de manege niet. Is dit nu haver of zit ik nu fout?

Afbeelding
Afbeelding

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Re: Zit er haver in deze voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:53

Dat ziet er uit als zwarte haver ja. Ik zou me meer zorgen maken over wat er nou eigenlijk in die brokjes zit, want dat zie je niet.

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Re: Zit er haver in deze voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:55

Ja indd, dat is zwarte haver.
Maar sluit me aan mij symbeami, ik zou liever willen weten wat er in de brokjes zit (suikers enzo)

_Spark_
Berichten: 17
Geregistreerd: 28-08-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 23:57

inderdaad, ik maak me zorgen om het eten. De manege is sinds kort van voer veranderd en nu heeft mijn paard al 2x koliek gehad in 2 weken tijd. Ik weet niet zeker of dit aan het voer ligt (mijn paard is enorm koliekgevoelig) maar omdat hij net genezen is van een peesblessure (en dus enorm veel energie heeft) wil ik liever niet dat hij voer met haver krijgt. Misschien moet ik eens navragen wat die brokjes zijn.

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:03

Kan best zijn dat je paard op de voerverandering reageert. Voer veranderen zou je idealiter geleidelijk moeten doen en niet van de een op andere dag.

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Re: Zit er haver in deze voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:09

Energie teveel krijgen paarden eerder van suikers in voer....
Koliek is wel erg vervelend, zijn ze plotseling van voer veranderd? En hoe zit het met het ruwvoer?

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Zit er haver in deze voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 08:24

Best wel erg en bij mij wantrouwen opwekkend dat de manege zegt dat het er niet in zit, terwijl het er overduidelijk wel in zit.
Ofwel weten ze totaal niet wat ze voeren ofwel is het zo een manege die naar de mond van de klant praat. Beide zijn onwenselijk.

_Spark_
Berichten: 17
Geregistreerd: 28-08-12
Woonplaats: België

Re: Zit er haver in deze voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-13 12:43

Ze zijn plots van voer veranderd omdat er veel klachten waren over het vorige voer (brokken die om het zo te zeggen gewoon opzwellen in de maag om toch het "volle" gevoel te hebben). Het hooi veranderen ze ook veel te vaak, dan is het weer drooghooi, dan weer hooi met een (veel te) hoog eiwitgehalte.. Ook zeiden ze dat ze het voer zelf hadden samengesteld, maar dat ze dan blijven ontkennen dat er haver in zit, vind ik nogal raar.

Farno

Berichten: 28
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: Garderen

Re: Zit er haver in deze voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 18:47

In muesli en brok zitten vaak stoffen die een paard niet nodig heeft. Heb zelf een paard dat erg koliekgevoelig is en mag daarom ook absoluut geen muesli's of brok hebben, hoe lekker hij het ook vindt. Dit soort dieren moet je zo sober mogelijk houden en voorzien van hooi en puur krachtvoer. Met puur bedoel ik onbewerkt krachtvoer. Voer daarom zelf de Havens Kentucky light E granenmix. Het is nooit bewezen dat paarden heet of druk worden van haver!
Het is ook aan te raden het paard meerdere malen over de dag verspreid van hooi te voorzien zodat de maag en darmen bezig blijven.