Jong paard laten wennen aan bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Jong paard laten wennen aan bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 16:47

En hoe moet je meten?
Ik heb gemeten en kwam op 12 cm van mond hoek tot mondhoek.
Moet ik er nog cms bijtellen dan?

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Jong paard laten wennen aan bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:18

Dan gewoon een 12,5 bitje kopen, dat is een standaard snaffle volgens mij. Of even proberen met het bitje van een stalgenoot?

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Jong paard laten wennen aan bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 23:32

Heb geen stalgenoten :')

Hutcherson

Berichten: 7360
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 20:08

De 3 jarige ruin die ik verzorg heb ik laten wennen met een dubbel gebroken watertrens. Hij doet het er prima op. Ik vind een dubbelgebroken bit toch iets vriendelijker dan een enkel gebroken om een of andere reden..

ralphtdw

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 20:13

een dubbel gebroken bit is veel vriendelijker, enkel gebroken is helemaal niet vriendelijke als je namelijk aan je teugels trekt om het maar zo te zeggen dan steekt een enkel gebroken in zijn gehemelte.
kijk zelf maar eens als je een enkel gebroken bit hebt en als je je handen na elkaar toe doet dat het bit een punt vormt e dat gebeurd er ook in zijn paard zijn mond,
maar wij hebben al heel veel paarden gehad die wij zadelmak moeten maken en dus nog nooit geen bit in hebben gehad maar gewoon hoofdstel in doen en daar over heen een halster en dan kun je haar poetsen met bit in om alleen al haar te laten wennen met bit in en longeren maar dan aan het halster vast maken

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Jong paard laten wennen aan bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 20:15

Er zijn ook mensen die bljkbaar beweren dat een stang ook vriendelijk is (als je er niet mee rijd, zoals in mijn geval)

ralphtdw

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 20:23

een stang is niet heel erg vriendelijke nee,
maar wij hebben ook wel eens een enkel gebroken bit bij een paard gebruikt vooral omdat het wat rustiger in de mond is ,
en sommige paarden hebben last van hangend rooster en dan doet een normaal bit erg pijn,
dit kan je dan oplossen met vitamine c.
maar je moet ook kijken naar jou paard zijn mond,
er zijn sommige mensen die een dik bit in een paard zijn mond doen maar dit hoeft ook niet vriendelijke te zijn,
want sommige paarden hebben eenmal een klein mondje en als jij er een dik bit in doet bedoel ik duim dikte,
dan werkt het voor dat paard juist niet vriendelijke,
en ik vind ook dat je moet kijken naar je paard wat voor bit nou bij hem past,
maar goed enkel gebroken bit om daar nog mee te gaan rijden is echt van vroeger,
enkel gebroken bitten zijn niks voor niks heel veel voor een klein prijsje te koop bij een paardenzaak omdat je tegen woordig niet meer zo vaak gaat rijden met zo bit

kellaxy

Berichten: 1120
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Jong paard laten wennen aan bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 20:33

Sinds vandaag heb ik een ongebroken bustrens. Die van mij gooide zo met haar hoofd en was al een keer van bit gewisseld. Ik begon met een enkelgebroken bustrens 19mm, daarna en dubbelgebroken watertrens 18 mm, en nu ik er achter ben dat ze maar een klein gevoelig mondje heeft heb ik deze aangeschaft. Hij is maar 12mm dik maar wat een verschil.. persoonlijk zou ik zonder bijzonderheden met een dubbelgebroken beginnen..

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 20:34

Wauw wat komt er hier een onzin voorbij zeg... Geweldig gewoon.

Ts, dikte van het bit is afhankelijk van het paard, als ze de ruimte hebben kan een dikker bitje fijner zijn, maar als je toch niet gaat rijden zou ik lekker niet teveel ruimte inpikken.

Verder ligt een bustrens, kneveltrens of dtrens rustiger in de mond dan een watertrens door de stabiliteit. Wat voor bit een paard fijn vind verschilt heel erg en kun je enkel achter komen door testen.

Mondstuk is inderdaad een stang (ofwel ongebroken trens want zonder scharen heb je geen hefboom)het rustigste, vriendelijk ligt aan het voorkeur van het paard.
Dubbelgebroken is bewegelijker maar verdeeld de druk beter dan enkelgebroken. Toch zijn er paarden die het fijnste op enkelgebroken reageren.

Het makkelijkste is proberen wat het paard fijn vind, maar om echt de eerste keren te gebruiken kun je het beste een dun, anatomisch gevormd en stabiel bitje gebruiken.

ralphtdw

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 20:35

kellaxy schreef:
Sinds vandaag heb ik een ongebroken bustrens. Die van mij gooide zo met haar hoofd en was al een keer van bit gewisseld. Ik begon met een enkelgebroken bustrens 19mm, daarna en dubbelgebroken watertrens 18 mm, en nu ik er achter ben dat ze maar een klein gevoelig mondje heeft heb ik deze aangeschaft. Hij is maar 12mm dik maar wat een verschil.. persoonlijk zou ik zonder bijzonderheden met een dubbelgebroken beginnen..

jou paard kan ook last hebben van hangend rooster,
dat komt veel al voor als het paard met zijn hoofd gooit en daarom doet een bit vaak zeer en dan is een ongebroken bit ook het fijnst voor hem

ralphtdw

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 20:36

smurffie schreef:
Wauw wat komt er hier een onzin voorbij zeg... Geweldig gewoon.

Ts, dikte van het bit is afhankelijk van het paard, als ze de ruimte hebben kan een dikker bitje fijner zijn, maar als je toch niet gaat rijden zou ik lekker niet teveel ruimte inpikken.

Verder ligt een bustrens, kneveltrens of dtrens rustiger in de mond dan een watertrens door de stabiliteit. Wat voor bit een paard fijn vind verschilt heel erg en kun je enkel achter komen door testen.

Mondstuk is inderdaad een stang (ofwel ongebroken trens want zonder scharen heb je geen hefboom)het rustigste, vriendelijk ligt aan het voorkeur van het paard.
Dubbelgebroken is bewegelijker maar verdeeld de druk beter dan enkelgebroken. Toch zijn er paarden die het fijnste op enkelgebroken reageren.

Het makkelijkste is proberen wat het paard fijn vind, maar om echt de eerste keren te gebruiken kun je het beste een dun, anatomisch gevormd en stabiel bitje gebruiken.




hmm wie vertelt er onzin dan? als ik vragen mag

kellaxy

Berichten: 1120
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 20:39

ralphtdw schreef:
kellaxy schreef:
Sinds vandaag heb ik een ongebroken bustrens. Die van mij gooide zo met haar hoofd en was al een keer van bit gewisseld. Ik begon met een enkelgebroken bustrens 19mm, daarna en dubbelgebroken watertrens 18 mm, en nu ik er achter ben dat ze maar een klein gevoelig mondje heeft heb ik deze aangeschaft. Hij is maar 12mm dik maar wat een verschil.. persoonlijk zou ik zonder bijzonderheden met een dubbelgebroken beginnen..

jou paard kan ook last hebben van hangend rooster,
dat komt veel al voor als het paard met zijn hoofd gooit en daarom doet een bit vaak zeer en dan is een ongebroken bit ook het fijnst voor hem


Wat houd dat in? Nu voel ik me dom! Geen idee namelijk.. :=

kellaxy

Berichten: 1120
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Jong paard laten wennen aan bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 20:43

Oh ik weet het al! Ja dat vermoed ik wel. Ook omdat ze aan het wisselen is. Ze is ook gevoelig op de lagen en dan is een bit wat op de lagen inwerkt natuurlijk ook niet fijn!

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 21:12

ralphtdw schreef:
een dubbel gebroken bit is veel vriendelijker, enkel gebroken is helemaal niet vriendelijke als je namelijk aan je teugels trekt om het maar zo te zeggen dan steekt een enkel gebroken in zijn gehemelte.
kijk zelf maar eens als je een enkel gebroken bit hebt en als je je handen na elkaar toe doet dat het bit een punt vormt e dat gebeurd er ook in zijn paard zijn mond,
maar wij hebben al heel veel paarden gehad die wij zadelmak moeten maken en dus nog nooit geen bit in hebben gehad maar gewoon hoofdstel in doen en daar over heen een halster en dan kun je haar poetsen met bit in om alleen al haar te laten wennen met bit in en longeren maar dan aan het halster vast maken


Zowel een enkel als dubbel gebroken bit kan vriendelijker zijn. Is ook afhankelijk van de mond van je paard. Wij begonnen altijd met zadelmak maken gewoon met enkelgebroken trensje wel indd met halster erover heen en dan longeren. Als ze na paar dagen nog niet goed op het bitje reageerde deed ik een dubbelgebroken erin. Is gewoon niet bij elk paard hetzelfde

ralphtdw

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-04-12

Re: Jong paard laten wennen aan bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 22:37

Hangend rooster is zeg maar het gehemelte wat nog lager hangt dan zijn tanden of gelijk is je kan zien als je het paard zijn mond los doet.
Ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen haha maar is heel simpel op te lossen vitamine c bruistablet van welk merk dan ook gewoon voor mensen in zijn waterbak doen en drinkt het paard dit vanzelf op.
Maar let wel op dat ze ook echt drinken 99% drink gewoon maar 1 keer een geval gehoord die het gewoon niet dronk

ralphtdw

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 22:40

bliver schreef:
ralphtdw schreef:
een dubbel gebroken bit is veel vriendelijker, enkel gebroken is helemaal niet vriendelijke als je namelijk aan je teugels trekt om het maar zo te zeggen dan steekt een enkel gebroken in zijn gehemelte.
kijk zelf maar eens als je een enkel gebroken bit hebt en als je je handen na elkaar toe doet dat het bit een punt vormt e dat gebeurd er ook in zijn paard zijn mond,
maar wij hebben al heel veel paarden gehad die wij zadelmak moeten maken en dus nog nooit geen bit in hebben gehad maar gewoon hoofdstel in doen en daar over heen een halster en dan kun je haar poetsen met bit in om alleen al haar te laten wennen met bit in en longeren maar dan aan het halster vast maken


Zowel een enkel als dubbel gebroken bit kan vriendelijker zijn. Is ook afhankelijk van de mond van je paard. Wij begonnen altijd met zadelmak maken gewoon met enkelgebroken trensje wel indd met halster erover heen en dan longeren. Als ze na paar dagen nog niet goed op het bitje reageerde deed ik een dubbelgebroken erin. Is gewoon niet bij elk paard hetzelfde

Ja wij zijn absoluut tegen enkel gebroken en dat is onze mening ik kan me niet voorstellen dat als je een punt in je gehemelte krijgt dat dit vriendelijk is. En ja vroeger werd daar altijd mee gereden. zelfde als rubberen bitjes vinden wij ook niks heel veel paarden krijgen hier plekken of wondjes door ook aan de binnenkant van de mond.

kellaxy

Berichten: 1120
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 16:37

ralphtdw schreef:
Hangend rooster is zeg maar het gehemelte wat nog lager hangt dan zijn tanden of gelijk is je kan zien als je het paard zijn mond los doet.
Ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen haha maar is heel simpel op te lossen vitamine c bruistablet van welk merk dan ook gewoon voor mensen in zijn waterbak doen en drinkt het paard dit vanzelf op.
Maar let wel op dat ze ook echt drinken 99% drink gewoon maar 1 keer een geval gehoord die het gewoon niet dronk


Hoe zie je dit? Ik denk dat dit wel het geval is gezien ik niet echt ruimte zie in haar mond als ik haar lip om hoog doe.
hoevaak moet je dat doen dan, zo'n bruistablet?

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Re: Jong paard laten wennen aan bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 08:31

Het is jouw mening maar dat hoeft niet de waarheid te zijn. Als je een paard hebt met een heel smal gehemelte kan enkel gebroken juist een uitkomst zijn omdat een dubbelgebroken dan juist op twee punten kan drukken omdat het tussenstuk dan net te breed is. Begrijp me niet verkeerd ik rij ook met een dubbelgebroken trensje maar het is gewoon niet zo zwart wit als jij stelt. Elke paardenmond is anders en de een doet het nou gewoon beter op enkel en de ander op dubbelgebroken.

Jane2

Berichten: 685
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Jong paard laten wennen aan bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 19:45

Ik volg even. Ik heb vandaag met mijn lesgeefster goed in de mond van mijn paard gevoeld. Hij is 4jaar en aan het wisselen. Pakt het bit goed aan, maar ik rijd nog met de teugels aan de kaptoom, dus niet aan het bit. Nu blijkt hij ook een erg laag hangend rooster te hebben. Waarschijnlijk omdat hij aan het wisselen is. Heb de tandarts gebeld, maar die belt me nog terug.

Ik had zelf nog nooit van een hangend rooster gehoord. Storm vertoont geen gek gedrag tijdens het rijden, alleen dat hij het niet fijn vind als je aan zijn lip/kin komt.

Wacht even de tandarts af.