Help! Aanschaf gerbilkooi

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Help! Aanschaf gerbilkooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 21:11

Ik ga weer gerbils aanschaffen, na een aantal jaar gerbil-loos te zijn geweest. Heb hier voor 2x een paartje gehad, maar die kooi was op en dus weg gegooid.
Nu ben ik wat aan het rondneuzen maar ik vind het aanbod maar beperkt ;(

Uit ervaring weet ik dat het flinke knagers kunnen zijn (denkt aan een ontsnapte gerbil uit een plastic kooi) en ik wil dan ook geen kooi waar plastic plateaus of een slechte plastic bodem onder zit.
Heb een 'gerbilarium' gezien bij de Welkoop maar deze vind ik eigenlijk aan de kleine kant. Kan zo geen foto vinden maar het is een soort aquarium aan de onderkant, en daar boven op tralies met een metalen plaat waar ze op kunnen.
Bij de Intratuin heb ik ook een mooie gezien maar die bestaat totaal uit tralies, dat was mijn vorige kooi ook en vind ik toch niet zo heel mooi/diervriendelijk.

Nu heb ik deze op het oog:
http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_ ... taal/49477

Maar ik ben bang dat ze zo door dat hout heen zijn.. Zoiets gelijk aan die van de Welkoop trekt me het meest aan want door dat glas kan ik ze een dikke bodem aanbieden en krijg ik niet zo veel rotzooi ( }> )

Welke kooi heb jij/zou jij me aanbieden? Mijn budget is ongeveer 100/130 euro.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Help! Aanschaf gerbilkooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:15

Ik zou voor een echt aquarium gaan (tweedehands bv), en dan een deksel van metaal/gaas erop leggen.
Gerbils moeten kunnen graven, en in die kooi van zooplus wordt dat lastig.
Wat ik altijd deed was een hele baal zaagsel erin leggen met wat plukken hooi erbij, en daar gingen ze dan tunnels in graven, en alles stutten met het hooi :D Echt leuk om te zien! Als ze de baal na een aantal dagen helemaal uit elkaar hadden gegraven hadden ze een laag van zeker 20 cm hoog, helemaal vol tunnels :D En het leuke is dat je de tunnels dan gewoon door het glas heen kan zien.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:16

Ik wil ook graag gerbils weer gaan aanschaffen of een jaartje of zo.
Ik zat zelf te denken dan een groot leeg 'aquarium' te kopen(zat te denken aan 1.20 of zo) en daar zelf een deksel op te maken, door plankjes op maat te zagen en daar heel fijnmazig gaas over te trekken. Dat heb ik ook gedaan voor mijn Robbie aquarium toendertijd :)

Misschien is dat een idee? Kun je lekker veel bodembedekking indoen voor het graven, je hebt geen last van tocht in het aquarium, en geen last van ontsnappers!

x_Rebecca

Berichten: 5795
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:17

Ben je zelf een beetje creatief? Mijn stagebegeleidster eerder had een kleindierfokkerij. Haar gerbils zaten in zelf gemaakte hokken. De basis was een glazen bak (aquarium/terrarium) met van tralies klimmaterialen, metaal als plateaus en een paar slaapplaatsen van hout.

Ontsnappen doen ze dan in elk geval niet, t ziet er mooi uit en eigenlijk ideaal voor gerbils!

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:18

Misschien een aquarium zoeken en zelf inrichten? Of een terrarium?
Typ maar eens bij google 'terrarium gerbils' of 'aquarium gerbils' in en zie je een aantal ideeën.

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 21:20

Ik ben ook al van de kooi in de link afgestapt, zag een reactie dat de gerbils het binnen no time weg hadden geknaagd :')

Ik vind een aquarium ook het meest aantrekkelijk, ben alleen niet zo heel creatief wat betreft trappetjes etc :p
Denk dat ik daar wel verder naar ga kijken want dat lijkt me toch het mooiste :)
In principe is een gewoon (vissen)aquarium ook goed? Of kunnen de gerbils daar op een of andere manier in de randen zich bezeren?

Lynnepinny

Berichten: 2706
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:20

http://www.gerbil-kooi.nl/
Kijk hier anders eens! Deze kooien vind ik er zelf erg mooi uitzien, en ook nog eens betaalbaar! :j

Ik heb een paartje gerbils gehad van groep 6 tot de 1e klas middelbare. Had er toen nog niet zoveel verstand van (ouders al helemaal niet :P) dus heb altijd maar wat gedaan. Heb ook altijd een aquarium gehad met veel zand en zaagsel enzo.

tessyke

Berichten: 8945
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:20

het hok van de foto is niet raadzaam, ze knagen niet alleen door het hout maar door de plastieken onderbak zijn ze ook in no-time door.

Je kan bij terrariumzaken terra's op maat laten maken met eventueel wat verdiepjes in.
of een paludarium, die zijn ook heel geschikt om graaf-knagers in te houden.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:23

Rubber_Duck schreef:
Ik ben ook al van de kooi in de link afgestapt, zag een reactie dat de gerbils het binnen no time weg hadden geknaagd :')

Ik vind een aquarium ook het meest aantrekkelijk, ben alleen niet zo heel creatief wat betreft trappetjes etc :p
Denk dat ik daar wel verder naar ga kijken want dat lijkt me toch het mooiste :)
In principe is een gewoon (vissen)aquarium ook goed? Of kunnen de gerbils daar op een of andere manier in de randen zich bezeren?

Het enige waar je op zou moeten letten dan is de kit langs de randen, kan niet veel kwaad als ze daar wat aan knagen, maar als het te veel is kunnen ze verstopt raken.

Eske_B

Berichten: 15102
Geregistreerd: 19-08-08

Re: Help! Aanschaf gerbilkooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:36

Bij de wateragaam (r'dam) heb ik de mijne vandaan, verschillende maten en 2 verdiepingen. Wel aan de prijs, maar handgemaakt en topkwaliteit.

Glas is gewoon het beste, een groot aquarium kan inderdaad ook.

Rosannee_

Berichten: 3713
Geregistreerd: 15-10-06

Re: Help! Aanschaf gerbilkooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 10:48

Als j even googlet op terrarium op maat maken. Heb je een site daar kan je zelf heel je terrarium bouwen. Eventueel ook bestellen. :)

Rosie

Berichten: 5654
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Kop van NH

Re: Help! Aanschaf gerbilkooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:32


xMyrth

Berichten: 2800
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:33

GEEN tralies!!!
koop een gerbilarium of een aquarium, zoals genoemd in bovenstaande reacties.

Maar géén tralies & géén plastic!

kijk op gerbil.nl en meld je anders aan op het forum! dan kom je veel meer te weten over deze leuke dieren en hoe je ze moet houden :)

Edit: ik zie dat je al van het tralie-idee bent afgestapt! :D :D

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Help! Aanschaf gerbilkooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 14:26

Goede tip xMyrth!

Ik heb ze vandaag besteld! 2 mannetjes, aanstaande woensdag krijg ik ze :) dus ik ga nu even op de sites kijken die jullie me gaven en anders ga ik in eerste instantie voor de kooi van de Welkoop met die aquariumbak er onder :) ben helemaal blij haha :o

xMyrth

Berichten: 2800
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:09

Tralies zijn ook niet goed voor de pootjes van gerbils. ze klimmen er namelijk in en hierdoor krijgen ze last van de pootjes :( Je zou zeggen, dan moeten ze maar niet klimmen, maar zo slim zijn ze helaas niet ;p

Ik ben benieuwd naar je koppel!
Bij welke fokker heb je ze vandaan?:D

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Help! Aanschaf gerbilkooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 16:17

Ik heb ze via de Welkoop, zij gaan ze voor mij ophalen bij de fokker waar ze ze altijd vandaan halen :o aangezien ik mijn laatste koppel ook van de Welkoop heb leek dat me de beste optie.. Het is voor mij ook nog een verrassing welke kleur ze hebben dus dat vind ik wel leuk :D

Ben nog steeds aan het rondkijken voor aquaria, vind het allemaal net te duur of niet hier in de buurt, zoals die van gerbil-kooi.nl... Waarschijnlijk neem ik er 1 zonder deksel en knutsel ik die zelf in elkaar met mijn stiefvader die houtbewerker is haha.

xMyrth

Berichten: 2800
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Re: Help! Aanschaf gerbilkooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:24

ahzo, nou hopen dat dat klopt dan... ik haal mijn gerries altijd bij een fokker, want bij boerenbond/welkoop winkels is heel veel incest etc.

mijn vader heeft ook deksel gemaakt :) dat lukt wel als je vader een béétje handig is! en 1 cm gaas gebruiken, anders kunnen je gerries erdoor en dat wil je niet :')

kijk eens op marktplaats! ik heb een groot oud aquarium op kunnen halen voor een tientje! :D

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Help! Aanschaf gerbilkooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 16:37

Ik zal nog eens kijken, en woensdag krijgen jullie foto's te zien :)

kristianneb

Berichten: 460
Geregistreerd: 03-12-07
Woonplaats: Smilde (drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:49

Wij hadden ons gerbils in een rattenkooi. Onderin kon een dikke laag zand en ze konden door middel van ijzeren tralie buizen naar boven klimmen. Erg geschikt hok alleen kon je ze door de hele kamer horen stampen -O-

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Help! Aanschaf gerbilkooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:23

Zou ze ook gewoon bij een goede fokker halen of bij een opvang.
Dieren op bestelling vind ik maar een raar.. en dieren in dierenwinkels,.. nee.. dankje.

Cindequil
Berichten: 2245
Geregistreerd: 17-01-12
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Help! Aanschaf gerbilkooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:26

Ik had voor mijn gerbils van iemand een bak overgekookt. Dit waren gewoon 5 glazen platen met daarop een deksel met gaas erin.
€40,-

Voor die prijs moet het ook makkelijk zelf te maken zijn lijkt mij.

Laura_x_
Berichten: 4574
Geregistreerd: 24-11-06

Re: Help! Aanschaf gerbilkooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:44

Je bedoelt die kooi met glazen bak eronder? Ik zou ze persoonlijk wel wat meer ruimte geven..

Deze toch? http://i.marktplaats.com/00/s/NjAwWDgwMA==/z/zJYAAOxyRNJScW63/$T2eC16NHJGgFFmueFQ!uBScW63(tt!~~60_84.JPG

Gerbils zijn actieve dieren lijkt me. Als ik kijk wat de minimale maten voor één dwerghamster zijn (50x30, ik hou 60x40 minimaal aan voor een dwergje), is zo'n kooitje dan niet erg krap voor twee gerbils?
Ik heb geen verstand van gerbils, even vooropgesteld.

Ik zou gewoon voor een aquarium van + 1,00 meter, heb je veel meer aan.

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Help! Aanschaf gerbilkooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 20:24

Er staat dus ook dat die van de Welkoop als 'nood' gaat dienen als ik voor woensdag niets heb wat me bevalt :) ben de hele dag al aan het zoeken naar een groot aquarium en dat ga ik zo ook weer doen ;)

Over dat ik ze bij de Welkoop weghaal is eigen keus.

Cindeeh ik ben niet erg handig en wil graag dat de glazen platen goed aan elkaar gekit zijn etc. Laat dat liever aan iemand over die er verstand van heeft en het vaker doet haha :)

Laura_x_
Berichten: 4574
Geregistreerd: 24-11-06

Re: Help! Aanschaf gerbilkooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 12:11

Oh sorry, dat moet ik dan overheen gelezen hebben! Gelukkig maar :)

Ben ik met je eens hoor. Ik zou liever wat meer investeren in een kant en klaar aquarium, dan zelf gaan lijmen.

lucifertje

Berichten: 5609
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 12:18