Eikels gegeten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Eikels gegeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 21:34

Help!
Mijn paarden zijn vandaag uitgebroken en hebben eikels zitten eten...
Misschien wel de hele dag. Vanmorgen ben ik rond 10 uur nog bij ze geweest en toen ik vanavond om 19:00 weer kwam zaten ze dus in het afgezette gedeelte waar ze eikels kunnen eten.

Mijn jaarling merk ik tot nu toe weinig aan. Maar mijn merrie had toch een iets mindere eetlust.
Haar heb ik in de stapmolen gezet (30 min) en toen begon ze wel aan haar hooi te eten.
Beide hebben ze wel een erg opgezette buik.

Wie weet wat ik nu moet doen?
Ik lees er van alles over op internet maar nergens staat wat je moet doen...

Croo

Berichten: 297
Geregistreerd: 27-05-10
Woonplaats: Thuis

Re: Eikels gegeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:34

DA bellen voor meer informatie.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:35

Hier eten ze ook gewoon alle eikels op die van de bomen om de wei vallen, ze staan in het bos en dat doen ze al 6 jaar en ze zijn nog springleven. ;)

Dus ik zou rustig afwachten want het hoeft niet perse heel erg te zijn.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:37

Hier eten ze ook weleens eikels ik weet niet of het giftig is. Maar lijkt me in kleine hoeveelheden niet zo heel erg. Als je twijfelt kan je altijd de DA bellen. Wat ik wel eens gehoord heb ik dat ze dik schijnen te worden van veel eikels vandaar dat het niet goed zou zijn voor ze.

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Re: Eikels gegeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 21:44

Ja maar de DA zal waarschijnlijk weinig kunnen doen ben ik bang. Anders zou het ook wel op internet staan, toch?
Want tot nu toe merk ik nog weinig aan ze... Maar het kan natuurlijk nog komen. Ik zal zo nog even kijken en anders kan ik wel gewoon gaan slapen toch ?:P

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:47

Ik zou me niet al te veel zorgen maken. Maar volg wel je eigen gevoel.
Persoonlijk zou ik als je verder niets merk aan de paarden als je nog een keer gaat kijken je niet te druk maken en morgen vroeg nog eens kijken.

MarChak

Berichten: 2553
Geregistreerd: 27-01-08
Woonplaats: op mijn eerste Chakra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:49

Waarschijnlijk lagen er alleen nog bruine eikels, die kunnen niet zoveel kwaad als groene (onrijpe) eikels. Voor de zekerheid kun je even de PA bellen, die kan precies zeggen waar je op moet letten qua symptomen of ze er last van hebben.

SheeNegro

Berichten: 1510
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:50

Groene eikels zijn erger, heb toch een sterfgeval gekend dit jaar.. Spuitende diarree was toen de hoofdreden.

Jaduuh

Berichten: 9407
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:53


pillow
Berichten: 7806
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:56

die van mij eten dagelijks eikels, de schapen ook. En er is niemand met klachten, dus ik zou me er niet druk over maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:59

Onrijpe eikels en jong eikenblad bevatten looizuur, dat maag en darmen aantast met obstipatie,
(bloederige) diarree en koliek tot gevolg. Anderzijds kan er ook bloederige diarree ontstaan. De
nieren kunnen ook worden aangetast. Vergiftiging wordt vooral waargenomen na een storm
gedurende de zomermaanden, wanneer veel onrijpe eikels en takjes afgewaaid zijn. De meeste
dieren eten graag eikels.

Niet om je gek te maken, maar dan heb je iig een indicatie van symptomen, Sterkte!

pillow
Berichten: 7806
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 22:23

ohjajoh6 schreef:
Onrijpe eikels en jong eikenblad bevatten looizuur, dat maag en darmen aantast met obstipatie,
(bloederige) diarree en koliek tot gevolg. Anderzijds kan er ook bloederige diarree ontstaan. De
nieren kunnen ook worden aangetast. Vergiftiging wordt vooral waargenomen na een storm
gedurende de zomermaanden, wanneer veel onrijpe eikels en takjes afgewaaid zijn. De meeste
dieren eten graag eikels.

Niet om je gek te maken, maar dan heb je iig een indicatie van symptomen, Sterkte!


zo maak je iemand dus ongerust. In deze tijd van het jaar heb je geen onrijpe eikels en jong eikenblad. Dus waarom dit plaatsen.

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 22:30

MarlindeRooz schreef:
Hier eten ze ook gewoon alle eikels op die van de bomen om de wei vallen, ze staan in het bos en dat doen ze al 6 jaar en ze zijn nog springleven. ;)

Dus ik zou rustig afwachten want het hoeft niet perse heel erg te zijn.


Hier doen ze dit ook :j Constant blad en eikels weg halen is geen optie, aangezien het hele erf omgeven is met eikenbomen. Dus ca 500 meter looppaddock, 2 losse paddocks en hele rijbak liggen eronder. Ook nog geen paarden met klachten gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 22:38

pillow schreef:
ohjajoh6 schreef:
Onrijpe eikels en jong eikenblad bevatten looizuur, dat maag en darmen aantast met obstipatie,
(bloederige) diarree en koliek tot gevolg. Anderzijds kan er ook bloederige diarree ontstaan. De
nieren kunnen ook worden aangetast. Vergiftiging wordt vooral waargenomen na een storm
gedurende de zomermaanden, wanneer veel onrijpe eikels en takjes afgewaaid zijn. De meeste
dieren eten graag eikels.

Niet om je gek te maken, maar dan heb je iig een indicatie van symptomen, Sterkte!


zo maak je iemand dus ongerust. In deze tijd van het jaar heb je geen onrijpe eikels en jong eikenblad. Dus waarom dit plaatsen.



Dan hoeft ze zich toch ook geen zorgen te maken? Ze wilde dacht ik weten wat symptomen konden zijn, dus vandaar...

marietje1000

Berichten: 781
Geregistreerd: 31-01-12

Re: Eikels gegeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 19:16

Tijdens mijn opleiding vertelde een docente, paardenetholoog, dat eikels pas giftig zijn als ze er zo'n 3 kilo van hebben gegeten. Dat is enorm veel, dus voorlopig zou ik me maar niet druk maken.

RusselNuwell

Berichten: 3352
Geregistreerd: 23-07-11

Re: Eikels gegeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 19:19

Eikels zijn niet goed voor paarden, maar dan met name de niet-rijpe eikels die je op dit moment nog amper vindt. Mijn paard heeft een poos onder de eikelbomen gestaan, en als hij de kans krijgt om wat eikels mee te scharrelen dan doet hij het nog steeds graag. Zou me er geen zorgen over maken :)

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Eikels gegeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 19:50

Mijn ponys eten ook eikels.. als ze er heel veel van hebben gegeten krijgen ze diarree, verder niks. Dan zetten wij gewoon het stukje bij de eikenboom af en een paar dagen later is alles weer goed.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Eikels gegeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 02:12

Mijn pony's kunnen er niet bij, maar ik raap ze als gratis snoep (max. zo 5-6 per dag per pony) en ze zijn er dol op.