Ontwormen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jientis
Berichten: 454
Geregistreerd: 19-11-12

Ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 15:10

Hallo,

Moet je preventief ontwormen bij paarden?
Bij katten zegt men namelijk dat je niet preventief kan ontwormen dus dat je best pas ontwormt als je wormen ziet of de kat symptomen van wormen vertoont.
Klopt deze theorie ook voor paarden of moet je die echt ieder half jaar ontwormen?
Ik hou niet zo van al die chemische troep dus hoe minder hoe liever...als het mijn paardje niet schaadt natuurlijk...

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:13

Vroeger werd er inderdaad altijd standaard ontwormd, tegenwoordig niet meer. Het beste laat je regelmatig een mestonderzoek doen, want wormen zie je niet altijd, en afhankelijk van de uitslag kan de dierenarts je een wormenspuit voorschrijven.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:26

Mestonderzoek is niet een 100% zekerheid dat er geen wormen in het paard zitten. Eieren komen niet met een standaard aantal per dag eruit, de ene dag kan er dus een vrijwel schoon resultaat uitkomen, de andere dag een veel besmetter resultaat. Ga dus nooit uit van een wormonderzoek uitgevoerd op 1 dag. Liever een onderzoek gebaseerd op 5 dagen.
Daarnaast heeft stallings- en weidebeleid ook een grote invloed op de wormdruk in een paard. Wordt het weiland regelmatig gemest of de paarden regelmatig omgeweid? Of wordt de mest over het land heen losgetrokken (=eitje blijven liggen en verspreiden zich). Is er veel wisseling in de groep of staat het paard alleen? Wordt de paddock uitgemest? Weiland laten begrazen met schapen zorgt ervoor dat de diersoortspecifieke wormen dood gaan. Maaien schijnt ook te helpen.

En ja, preventief ontwormen. Met een goed ontwormingsmiddel dat werkt voor de wormen die op dat moment actief zijn. En minstens 3x per jaar, bij voorkeur 4x.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:37

Ik geef zelf 1x per jaar een 'grote' wormkuur die tegen alle wormen incl. lintworm werkt.. en daarnaast laat ik een paar keer per jaar de mest controleren.
Ik houd ook niet zo van die chemische troep, en hoe vaker je dat geeft, hoe meer kans op resistentie. Maar omdat niet alle wormen even gemakkelijk zijn te vinden via mestonderzoek geef ik dus wel het liefst een keer per jaar preventief een kuur.