Werken met de feestdagen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
R00s
Berichten: 479
Geregistreerd: 25-05-11

Werken met de feestdagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 19:22

Hallo :)

Ik heb even een vraagje: kan je werkgever je verplichten om met kerst en oudjaarsdag te werken?

in mijn contract staat dat extra werken buiten je contract uren in drukke periodes in overleg kan plaatsvinden. Het gaat om een bijbaan met een nul uren contract.
Alvast bedankt.

Groetjes!

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:26

Als de werkgever je oproept, dien je daar gehoor aan te geven tenzij je redelijke bezwaren hebt (studie, je hebt al 7 dagen gewerkt of je bent op vakantie bv). Dat is namelijk een 0 uren contract; de baas moet jou oproepen als er werk beschikbaar is, maar andersom dien jij er gehoor aan te geven als je wordt opgeroepen.
Heb jij een goede reden waarom jij niet kunt werken? Dan kan de baas je niet snel verplichten te komen werken.
T zal ook wel branche afhankelijk zijn overigens :) dus gewoon goed overleg voeren.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:30

Vuurneon, weet je dat zeker?
Volgens mij ben je namelijk bij een 0-urencontract alleen beschikbaar wanneer je jezelf oproepbaar stelt. Keerzijde daarvan is dat het kan zijn dat je baas je ook niet meer oproept als je constant jezelf niet oproepbaar stelt...
Ik zou het zo niet durven zeggen...

Edit: als ik ga googlen lees ik idd dat je alleen beschikbaar bent wanneer je je oproepbaar stelt. Maar dat zijn niet echt betrouwbare bronnen tot zover...
Laatst bijgewerkt door secricible op 25-11-13 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:32

secricible schreef:
Vuurneon, weet je dat zeker?
Volgens mij ben je namelijk bij een 0-urencontract alleen beschikbaar wanneer je jezelf oproepbaar stelt. Keerzijde daarvan is dat het kan zijn dat je baas je ook niet meer oproept als je constant jezelf niet oproepbaar stelt...
Ik zou het zo niet durven zeggen...


Yep :)
Nul-urencontract
Een werknemer moet aan het werk als hij wordt opgeroepen.

Of je moet een oproepkracht overeenkomst hebben met voor overeenkomst. Dan mag je zelf beslissen of je gaat werken.

Bron is overigens de overheid.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... epkrachten

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:40

At maakt een 0-urencontract voor de werknemer wel heel onvoordelig. Je baas mag je dus alle feestdagen inplannen zonder dat jij daar iets aan kan doen?
Ts, ik zou je cao er op naslaan of daar iets in staat. En anders lijkt vuurneon gelijk te hebben...

En misschien kun je ook naar de 3-maanden regel nog kijken als je in deze periode ineens meer moet werken dan normaal?

Edit: ik vind echt heel veel rechten die je hebt met een 0-urencontract. Maar goed voor mijn baas dat ik dat niet wist toen ik nog een 0-urencontract had als student... Doorbetaald bij ziekte, recht op vast aantal uren na 3 maanden, opbouwen van vakantie-uren. Jeetje...

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: Werken met de feestdagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:10

Op basis van je OP zou ik zeggen dat dit in overleg tussen jou en je werkgever moet gebeuren, als dat in je contract staat. Dan is het dus niet verplicht.
Wat zijn je bezwaren om te gaan werken?

R00s
Berichten: 479
Geregistreerd: 25-05-11

Re: Werken met de feestdagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 12:48

Sorry voor de late reactie maar bedankt voor jullie antwoorden :) Mijn reden is dat ik met de kerstdagen zeg maar de zaterdag, zondag, maandag en dinsdag al moet werken. En dat vond ik wel prima maar wilde graag met oudjaarsdag vrij zijn, waarop er werd gezegd dat ik dat verplicht was om te werken..
Ik heb even in mijn contract gekeken en daar staat daar verder niks over in. Dus dat zou beteken dat ze het gewoon mogen verplichten? Ik ga deze week nog wel even met mijn baas in gesprek :)

R00s
Berichten: 479
Geregistreerd: 25-05-11

Re: Werken met de feestdagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 12:49

Bedoel de zaterdag ,zondag, maandag en dinsdag voor de kerstdagen :)

Elsemieke
Berichten: 6198
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 14:34

vuurneon schreef:
secricible schreef:
Vuurneon, weet je dat zeker?
Volgens mij ben je namelijk bij een 0-urencontract alleen beschikbaar wanneer je jezelf oproepbaar stelt. Keerzijde daarvan is dat het kan zijn dat je baas je ook niet meer oproept als je constant jezelf niet oproepbaar stelt...
Ik zou het zo niet durven zeggen...


Yep :)
Nul-urencontract
Een werknemer moet aan het werk als hij wordt opgeroepen.

Of je moet een oproepkracht overeenkomst hebben met voor overeenkomst. Dan mag je zelf beslissen of je gaat werken.

Bron is overigens de overheid.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... epkrachten


Op de website staat te lezen dat je aan het werk gaat als je wordt opgeroepen. Dit interpreteer ik niet als 'je moet werken als de baas het wil' , maar eerder als 'er kan enkel gewerkt worden wanneer de baas je oproept'.

Heb je een contract voor nul uren waarin staat dat werk in overleg plaats vindt, dan ben je altijd vrij om te zeggen dat je op een bepaald moment niet kan. Zoals eerder vermeld is het ook een beetje branche-afhankelijk, waarmee ik bedoel dat het vanzelfsprekend is dat er in de horeca op zon- en feestdagen gewerkt moet worden.

Ik vind het zelf altijd redelijk dat je of met kerst, of met oud & nieuw werkt (mits er voldoende werknemers zijn).

Tatyana

Berichten: 1494
Geregistreerd: 24-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 14:35

Maar dan moet je dus met kerst zaterdag t/m donderdag werken? Of ben je de 2 kerstdagen wel vrij.
Als je die vrij bent vind ik het raar dat je de 31ste niet wilt werken. Als je deze moet werken, zou ik met je baas in overleg.

Jouw grootste risico nu is denk ik dat ze dan later ook makkelijker iemand anders vragen ipv jou.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:21

Elsemieke schreef:
vuurneon schreef:

Yep :)
Nul-urencontract
Een werknemer moet aan het werk als hij wordt opgeroepen.

Of je moet een oproepkracht overeenkomst hebben met voor overeenkomst. Dan mag je zelf beslissen of je gaat werken.

Bron is overigens de overheid.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... epkrachten


Op de website staat te lezen dat je aan het werk gaat als je wordt opgeroepen. Dit interpreteer ik niet als 'je moet werken als de baas het wil' , maar eerder als 'er kan enkel gewerkt worden wanneer de baas je oproept'.

Heb je een contract voor nul uren waarin staat dat werk in overleg plaats vindt, dan ben je altijd vrij om te zeggen dat je op een bepaald moment niet kan. Zoals eerder vermeld is het ook een beetje branche-afhankelijk, waarmee ik bedoel dat het vanzelfsprekend is dat er in de horeca op zon- en feestdagen gewerkt moet worden.

Ik vind het zelf altijd redelijk dat je of met kerst, of met oud & nieuw werkt (mits er voldoende werknemers zijn).


Dat zeg ik toch ook? :)
Indien er werk is, de baas je oproept dan moet je aan het werk. Of; je hebt een contract waarin is opgenomen dat er anders wordt besloten. Ligt contractueel vast dat hebt in overleg gaat; dan is dat ook zo. Staat er niets in? Dan kan de baas van je verlangen dat je gaat werken, tenzij je redelijke bezwaren hebt.
Lijkt mij ook logisch dat je alleen kan werken als de baas je oproept :') anders ben je geen oproepkracht :')

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: Werken met de feestdagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:45

"Je kan alleen werken als je baas je oproept" en " als je baas je oproept, moet je komen werken" is wel wezenlijk anders hoor....

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:53

Corelli schreef:
"Je kan alleen werken als je baas je oproept" en " als je baas je oproept, moet je komen werken" is wel wezenlijk anders hoor....


Ik zie het niet (kan ook komen omdat ik te moe ben om echt te denken :') ) In beide gevallen word je opgeroepen om te werken. Maar dat is ook de definitie van oproepkracht zijn.

Anyway;

De regel is (indien niets andere overeengekomen) bij 0 uren contract;
U gaat aan het werk als u wordt opgeroepen.
Dus het is wel een plicht. Net als dat de werkgever de plicht heeft je op te roepen als er werk is. (En indien er meerdere oproepkrachten zijn het evenredig te verdelen)
(En er natuurlijk aan de arbeidstijdregels en indien aanwezig cao wordt gehouden)

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 18:59

Het verschil is:
In het eerste geval kan je alleen werken op de dagen dat je baas je oproept. Je kan dus niet spontaan besluiten die dag te werken en zelf je uren indelen.
De andere variant is dat als je baas belt je verplicht bent te komen werken.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Werken met de feestdagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 19:10

In mijn geval betekend mijn 0-uren contract dat ik van te voren doorgeef wanneer ik kan werken (of eigenlijk: wanneer niet) en dat mijn baas me in plant op de dagen dat hij mensen nodig heeft.

Uiteraard moet het wel n beetje redelijk zijn: ik kan niet en de kerstdagen, en oud en nieuw, en pasen, en Koninginnedag en alle feestdagen die je maar kunt bedenken vrij krijgen.

Goldwynn

Berichten: 1427
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Helaas weer in Nederland

Re: Werken met de feestdagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 19:12

Mijn baan stelt het me wel 'verplicht'. Het was een voorwaarde om aangenomen te worden en die heb ik geaccepteerd. Ik mag wel mijn voorkeur voor eerste of tweede kerstdag opgeven, en zo is het met Pasen ook, maar ik kan niet zomaar op skivakantie gaan met kerst, dan moet ik dat eerst uitvechten op het werk.

Ga nu lekker van de 27e tot de 2e weg ^^

R00s
Berichten: 479
Geregistreerd: 25-05-11

Re: Werken met de feestdagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 22:38

Ja ben wel eerste en tweede kerstdag vrij maar mijn reden is meer dat het een bijbaan is en ik 4 volle dagen voor kerst al genoeg vind. Vooral omdat het werk in een slagerij is dus best zwaar en al helemaal rond de feestdagen. Maaf bedankt voor jullie antwoorden ik ga gewoon in overleg met mijn baas :)

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 22:40

Dan werk je toch niet met kerst en oud en nieuw? Alleen meer uren in die weken...
Volgens mij valt dit over overwerken, je werkt meer uren dan contractueel is afgesproken. Volgens mij mag je dat niet zomaar weigeren... Daarnaast vind ik het vooral een stukje collegialiteit. Je weet dat het bij dat soort bedrijven rond de kerst drukker is. Dan moet je er als collegas onderling ook voor elkaar zijn en dat samen opvangen... Oudejaarsdag is geen feestdag, dus een gewone werkdag.

lucifertje

Berichten: 5609
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Re: Werken met de feestdagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 22:45

Oudjaarsdag is geen verplichte vrije dag maar een gewone normale werkdag, vergis je daar niet in.

Tatyana

Berichten: 1494
Geregistreerd: 24-01-05

Re: Werken met de feestdagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 00:06

Dat vind ik ook. Juist in vakantieweken ben je als oproepkracht nodig, dus lijkt me dat je dit gewoon hoort te werken. Stukje collegialiteit...
Maar misschien wil je baas je alsnog vrijgeven?

Als je bij mij oproepkracht zou zijn sta je wel onderaan de lijst dan...

R00s
Berichten: 479
Geregistreerd: 25-05-11

Re: Werken met de feestdagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 11:54

Hier heeft het vrij weinig met collegialiteit te maken want iedereen echt iedereen moet die dagen werken omdat het verplicht is. Maar het is al geregeld, en voor de duidelijkheid ik wordt niet gezien als een oproep kracht door mij 0 uren contract. Dit heeft alleen te maken met dat het daar financieel niet goed gaat en hij me geen contract op basis van uren mag geven.

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Re: Werken met de feestdagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 11:59

Fijn dat het geregeld is.

Maar wat jij noemt is geen werken met de feestdagen, dat is werken voor en tussen de feestdagen.
Op de 24e en met oudjaar werk ik ook, maar geen nacht, dus dat tel ik niet als feestdag. Is het ook niet. :)

Barbabientje

Berichten: 8205
Geregistreerd: 12-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 11:59

Ik moest kiezen, of kerst of oud en nieuw :j Dit is op mijn bijbaan met 20-uurscontract op oproepbasis :)

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Re: Werken met de feestdagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 12:03

enige wat ik wil zeggen wees blij dat hij je oproep er zijn vele andere die wel willen werken dan hoor.
Daarnaast bekijken hoeveel mensen er werken op feestdagen tis eigelijk ook maar gewoon dag van je leven.

Gewoon doen dus, dan zal de baas ook merken dat jij graag wil werken

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 12:09

Dan heeft het toch juist met collegialiteit te maken ts?! Jouw collega's staan nu op een zeer drukke dag met een collega minder omdat jij niet zo'n zin hebt om een gewone dag te werken. Oudjaarsdag is geen feestdag (als in standaard vrije dag) namelijk. Wees blij dat je dus sowieso al juist geen enkele feestdag hoeft te werken, want voor velen zou dat een luxe zijn...

Maar goed als het geregeld is is dat mooi voor je, ik zou er als leidinggevende of collega alleen niet zo blij mee zijn als iemand je zo zonder goede reden laat zitten tijdens de drukste tijd van het jaar.