Onervaren springers.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iris965

Berichten: 788
Geregistreerd: 17-11-13

Onervaren springers.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 21:14

Hallo!
Mijn pony en ik zijn net begonnen met springen.
We zijn allebeide onervaren dus het is ...een hele drama :')
Mijn pony zet heel erg vroeg af, veel vroeger dan nodig is.
En dan springt ze drie keer zo hoog als de hindernis is.
Omdat ik ook geen ervaring heb, vlieg ik meer mee dan dat ik spring/mee ga met de beweging.
Ik raak mijn beugels kwijt en hang aan de hals van mijn pony.
Wonder boven wonder ben ik er nog niet afgevallen.

Ik heb les en mijn instructrice heeft me al geleerd dat ik verder mijn voeten in de beugels moet doen omdat ik op mijn handen leun, en dat geeft nu al een heel verschil.

Ik durf wel maar ik ben bang dat als dit langer doorgaat ik na een tijdje niet meer durf omdat ik er na elke sprong nog net niet vanaf lig.
Maar heeft iemand van jullie misschien ervaring met dit/springen die me tips kan geven?
Sommige zeggen de sprong hoger, maar ik heb zelf dus geen ervaring en vind dat dood eng.
Zou ze er rustiger van gaan springen als de hindernis hoger is?
Bedankt voor het lezen. :)

Selina

Berichten: 14293
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Onervaren springers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:15

Eerst balkjes doen? In draf en galop en dan oefenen op de verlichte zit. Pas als dat goed is (de basis) gaan springen. Zo doe ik het tenminste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:16

Wat doet je instructrice nog meer om je te helpen? Een drafbalk voor de hindernis is namelijk een gebruikelijk hulpmiddel om je pony de afstand beter in te laten schatten, als je instructrice dat niet weet en doet zou ik op zoek gaan naar iemand die er meer verstand van heeft ;)

Iris965

Berichten: 788
Geregistreerd: 17-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 21:17

Slina schreef:
Eerst balkjes doen? In draf en galop en dan oefenen op de verlichte zit. Pas als dat goed is (de basis) gaan springen. Zo doe ik het tenminste.


De balkjes gaan goed, moet ik er voorlopig nog langer mee door gaan?

Selina

Berichten: 14293
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:19

Iris965 schreef:
Slina schreef:
Eerst balkjes doen? In draf en galop en dan oefenen op de verlichte zit. Pas als dat goed is (de basis) gaan springen. Zo doe ik het tenminste.


De balkjes gaan goed, moet ik er voorlopig nog langer mee door gaan?


Hmm, dus dan beheers je de verlichte zit wel?
Pak anders eerst het zadel/neckrope/manen vast? Dan heb je meer grip.

liefsmarleen

Berichten: 1149
Geregistreerd: 27-12-11
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:20

misschien eerst een paar rondjes in de verlichte zit rijden, zodat je dat oefent?

JeaDH

Berichten: 2163
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:20

Een draf balk voor de hindernis, dan dwing je hem op het goede moment te springen. Wel oppassen dat ie niet voor de drafbalk al af wil zetten. Dus ook echt over de drafbalk heen draven!

Iris965

Berichten: 788
Geregistreerd: 17-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 21:21

Joolien schreef:
Wat doet je instructrice nog meer om je te helpen? Een drafbalk voor de hindernis is namelijk een gebruikelijk hulpmiddel om je pony de afstand beter in te laten schatten, als je instructrice dat niet weet en doet zou ik op zoek gaan naar iemand die er meer verstand van heeft ;)


Het is een groepsles, en alle andere springen zonder moeite alle parcours dus eigenlijk is ze veel met hun bezig.
Vraag wel of ze even wat 'aandacht' aan ons wil geven en of er een drafbalkje voor mag.
Ga ik proberen!

@Ja, dat had ik dus een keer ja. :') maar ik kan het wel wat vaker proberen

Iris965

Berichten: 788
Geregistreerd: 17-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 21:23

Iris965 schreef:
Joolien schreef:
Wat doet je instructrice nog meer om je te helpen? Een drafbalk voor de hindernis is namelijk een gebruikelijk hulpmiddel om je pony de afstand beter in te laten schatten, als je instructrice dat niet weet en doet zou ik op zoek gaan naar iemand die er meer verstand van heeft ;)


Het is een groepsles, en alle andere springen zonder moeite alle parcours dus eigenlijk is ze veel met hun bezig.
Vraag wel of ze even wat 'aandacht' aan ons wil geven en of er een drafbalkje voor mag.
Ga ik proberen!

@Ja, dat had ik dus een keer ja. :') maar ik kan het wel wat vaker proberen

@@ miss helpt het inderdaad om de verlichte zit veel meer te doen.

Bedankt allemaal!

Hamont

Berichten: 642
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Onervaren springers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:47

Gymnastiekjes. Balkjes draven, lijntjes, in - uitjes.
Alles vanuit draf, of desnoods stap en op het laatst aandraven. Lijntjes rijden, dan weer linksom dan weer rechtsom zodat hij op blijft letten.
Hou het laag! Dan komt het vanzelf goed.
Ik heb een e-book geschreven over springen, je kunt hem gratis downloaden bij de manegekrant.

PS, forceer het niet door die groep, maar vraag om een les met andere onervaren paarden. Hoewel ik eigenlijk van mening ben dat gymnastiekjes voor alle ruiters en paarden nuttig zijn, dus misschien kun je het daarop gooien bij je instructeur.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Onervaren springers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:02

Ik denk dat je beter eerst 2 of 3 privelessen kunt nemen, zodat jij en je pony het een beetje onder de knie krijgen. Vanuit daar kun je in de groepsles weer verder.

Iris965

Berichten: 788
Geregistreerd: 17-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 22:25

Hamont schreef:
Gymnastiekjes. Balkjes draven, lijntjes, in - uitjes.
Alles vanuit draf, of desnoods stap en op het laatst aandraven. Lijntjes rijden, dan weer linksom dan weer rechtsom zodat hij op blijft letten.
Hou het laag! Dan komt het vanzelf goed.
Ik heb een e-book geschreven over springen, je kunt hem gratis downloaden bij de manegekrant.

PS, forceer het niet door die groep, maar vraag om een les met andere onervaren paarden. Hoewel ik eigenlijk van mening ben dat gymnastiekjes voor alle ruiters en paarden nuttig zijn, dus misschien kun je het daarop gooien bij je instructeur.


de lijntjes bedoel je met hindernissen of tussendoor?
moet je met springen je paard ook aan de teugel houden?
zal ik doen!

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Onervaren springers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:28

Mss is een zitles wel een goed idee. Het klinkt meer alsof je balans nog niet goed is. Tijdens zitles oefen je op je houding en zit en zul je zelf beter leren zitten. Als je balans goed is kun je ook beter je pony over de hindernis helpen.

DaphneC
Berichten: 51
Geregistreerd: 07-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:29

eerst verlichte zit goed oefenen (eerst zonder balkjes of hindernis) dan verlichte zit met balkjes en dan misschien eerst je paard 'vrij' laten springen(zodat hij/zij aan de hindernissen kan wennen) en dan langzaam samen gaan springen en de hindernis telkens iets hoger zetten. zo zou ik het denk ik doen;)

Anoniem

Re: Onervaren springers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:30

Vrijspringen leert een paard niet om goed af te zetten, sommige paarden kunnen dat zelf redelijk inschatten maar bijna alle paarden hebben daar gewoon hulp bij nodig, of van de ruiter of van materiaal.

Iris965

Berichten: 788
Geregistreerd: 17-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 16:00

capopjekop schreef:
Mss is een zitles wel een goed idee. Het klinkt meer alsof je balans nog niet goed is. Tijdens zitles oefen je op je houding en zit en zul je zelf beter leren zitten. Als je balans goed is kun je ook beter je pony over de hindernis helpen.


Bedankt!

ik ga nu oefenen op (verlichte) zit, en springen met een drafbalkje. :)