Overgang van 2 naar 3 jaar (hengst).. Voer aanpassen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
essie34

Berichten: 336
Geregistreerd: 16-01-06
Woonplaats: Epe

Overgang van 2 naar 3 jaar (hengst).. Voer aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 14:37

Hi bokkers,

Ik heb bij de voerleveranciers in mijn omgeving al wat adviezen gevraagd, maar de meningen verschillen nogal dus ik ben vooral benieuwd naar ervaringen!

Ik heb een 2,5 jarige hengst die bij mij 24/7 op het land loopt met voldoende gras. Alleen bij echt slecht weer haal ik hem binnen (staat bij huis). Ik voer hem sinds kort dagelijks wel ruwvoer bij omdat er in het gras nu niet meer zoveel voedingsstoffen zitten. Hij is al behoorlijk aan de maat (1m70) en is nog steeds volop in de groei aan zijn lijf te zien. Hij krijgt nu 2x daags een half Pavo podo grow en een half kruidenmuesli vol met vitaminen en mineralen. Dus in totaal 2 kg brok per dag. Ik twijfel nu of ik over moet stappen op een brok voor 'volwassen' paarden en of er misschien een voer is die hem ondersteund in zijn groei, maar hem wel aansterkt ter voorbereiding op het zadelmak maken volgend jaar. Maar die er niet voor zorgt dat hij een bommetje wordt door alle energie en suikers die erin zitten. Dus eigenlijk een brok die geschikt is voor de ontwikkeling van paarden tussen de 2,5 en 3,5 jaar. Hebben jullie hier tips of ervaringen mee? Dan hoor ik het graag :)

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:57

essie34 schreef:
Hi bokkers,

Ik heb bij de voerleveranciers in mijn omgeving al wat adviezen gevraagd, maar de meningen verschillen nogal dus ik ben vooral benieuwd naar ervaringen!

Ik heb een 2,5 jarige hengst die bij mij 24/7 op het land loopt met voldoende gras. Alleen bij echt slecht weer haal ik hem binnen (staat bij huis). Ik voer hem sinds kort dagelijks wel ruwvoer bij omdat er in het gras nu niet meer zoveel voedingsstoffen zitten. Hij is al behoorlijk aan de maat (1m70) en is nog steeds volop in de groei aan zijn lijf te zien. Hij krijgt nu 2x daags een half Pavo podo grow en een half kruidenmuesli vol met vitaminen en mineralen. Dus in totaal 2 kg brok per dag. Ik twijfel nu of ik over moet stappen op een brok voor 'volwassen' paarden en of er misschien een voer is die hem ondersteund in zijn groei, maar hem wel aansterkt ter voorbereiding op het zadelmak maken volgend jaar. Maar die er niet voor zorgt dat hij een bommetje wordt door alle energie en suikers die erin zitten. Dus eigenlijk een brok die geschikt is voor de ontwikkeling van paarden tussen de 2,5 en 3,5 jaar. Hebben jullie hier tips of ervaringen mee? Dan hoor ik het graag :)

Ik denk dat je met doordachte training je paard meer helpt in de voorbereiding dan met voer.
Doet ie het goed op je huidige voerbeleid? Zo ja, lekker zo laten en kritisch blijven kijken of ie het goed blijft gaan.

Bedenk dat voerboeren toch vooral graag verkopen en er heerst nog vaak een hardnekkige ontkenning dat paarden heet en zelfs onhandelbaar worden van te veel voer. Dat het klopt wat je schrijft is helaas nog niet overal doorgedrongen.......

essie34

Berichten: 336
Geregistreerd: 16-01-06
Woonplaats: Epe

Re: Overgang van 2 naar 3 jaar (hengst).. Voer aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 15:02

@Ikke; eens, ik blijf hem ook goed in de gaten houden en ik vermoed dat hij volgend jaar qua lijf nog niet eens 'klaar' is om erop te stappen. Ik geef hem daar ook gewoon de tijd voor, misschien laat ik hem nog wel een jaartje extra staan als het zo'n kanon wordt. Ik vind het alleen lastig om door alle verschillende soorten voer 'heen te prikken' en te zien wat nu echt van meerwaarde is voor het paard!

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 16:00

essie34 schreef:
@Ikke; eens, ik blijf hem ook goed in de gaten houden en ik vermoed dat hij volgend jaar qua lijf nog niet eens 'klaar' is om erop te stappen. Ik geef hem daar ook gewoon de tijd voor, misschien laat ik hem nog wel een jaartje extra staan als het zo'n kanon wordt. Ik vind het alleen lastig om door alle verschillende soorten voer 'heen te prikken' en te zien wat nu echt van meerwaarde is voor het paard!

:j :j
Als dat beter voelt, laat 'm vooral wat langer staan. Die "investering" krijgt je dubbel en dwars terug.

Ik heb indertijd mijn toen 2,5-jarige in training gehad en ben daar met 3,5 eens op gaan zitten en daarna rustig aan mee gaan rijden en dat ging zonder slag of stoot. In dat jaar training heeft ie alles geleerd wat nodig was om "erop zitten" als logische volgende stap te zien.
Jouw insteek geeft je de ruimte om hetzelfde traject te bewandelen.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Overgang van 2 naar 3 jaar (hengst).. Voer aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 14:43

Mijn 2,5 jarige blijft op de jonge paarden voeding tot ze echt aan het werk gaat en aangeeft het nodig te hebben. Zolang ik niks aan beweging van haar verlang, heeft ze naar mijn mening geen voer met extra energie nodig. Mijn andere twee paarden krijgen ook voer naar behoefte (1 enkel vitamine korrel, de ander hoogwaardige sportbrok in kleine hoeveelheden), en dat bevalt mij prima.

Wel zou ik onbeperkt ruwvoer aanbieden, zodat hij vooral daar zijn voedingsstoffen uit kan halen om te kunnen groeien.

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 17:49

Voer voor jonge paarden behoort speciaal afgestemd te zijn op de behoefte van een jong paard, niet op dat van een sport paard en andersom. Een paard in de groei heeft van bepaalde nutriënten een hogere behoefte. Over het algemeen is de eiwit kwaliteit in voer voor groeiende paarden hoger, goede eiwitten zijn belangrijk voor opbouw van het lichaam. Daarnaast zijn alle belangrijke mineralen voldoende en in de juiste verhoudingen aanwezig. De meest bekende in de calcium – fosfor – magnesium verhouding ter voorkoming van OCD.

Ook het koper gehalte is vaak wat hoger. Het veulen slaat koper op in de lever tijdens de dacht, in de melk van de merrie zit over het algemeen weinig koper daarom is het belangrijk dat dit na het afspenen voldoende in het voer zit. Ook voor jouw 2 jarige is dit nog belangrijk.

Het energie gehalte is vaak niet zo hoog als een sport brok. Een jong paard moet voldoende kunnen ontwikkelen maar niet te snel groeien. Zeker grote paarden, hoe sneller een paard groeit hoe lastiger het is voor het lichaam om alles bij te houden qua ontwikkeling. Dit wordt ook genoemd als oorzaak van OCD, zeer grote paarden kunnen zo snel groeien dat het lichaam de opbouw niet goed bij kan houden en de kans op OCD en andere bot en kraakbeen problemen nemen daardoor toe. Jonge paarden juist en voldoende bijvoeren is daarom zeer belangrijk!

Het vitamine D3 gehalte is vaak ook hoger dan in onderhouds/sport brok. Vitamine D3 zorgt voor een goede calcium-fosfor stofwisseling en daarmee dus de opbouw van bot en kraakbeen. Vitamine D3 zit in ruwvoer en wordt ook door het paard zelf gemaakt onder invloed van zonlicht.

Ik zou daarom zeker voer blijven voeren wat geschikt is voor jonge in de groei zijnde paarden. Maar dat er op de verpakking staat dat het speciaal voor jonge paarden is, hoeft niet te zeggen dat het ook geschikt is voor jonge paarden, je hebt goede en slechte brok voor jonge paarden. Het kan dus zijn dat een basisbrok van het ene merk zelfs beter is dan de brok voor jonge paarden van een ander merk. Daarom hoop ik je wat richtlijnen gegeven te hebben die je kan gebruiken bij het kiezen van een geschikt voer voor jouw paard.

essie34

Berichten: 336
Geregistreerd: 16-01-06
Woonplaats: Epe

Re: Overgang van 2 naar 3 jaar (hengst).. Voer aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 21:45

Bedankt Levita! Daar kan ik zeker wat mee! Zou jij nog een tip kunnen geven qua merk voer? Mag ook via PB?

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:34

essie34 schreef:
Bedankt Levita! Daar kan ik zeker wat mee! Zou jij nog een tip kunnen geven qua merk voer? Mag ook via PB?


Ik voer zelf Fibra, dat voldoet aan de punten die ik noemde. Als je andere voeders wil vergelijken kun je dat op voervergelijk.nl doen!