Redenen om WEL boomloos zadel te kiezen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Redenen om WEL boomloos zadel te kiezen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 20:27

Ten aanleiding van het topic van Brendaaaa: Waarom dus juist WEL een boomloos zadel? Ik heb er veel over gelezen en zou graag een goede afweging kunnen maken tussen de pro's en con's voordat ik besluit er later een te kopen of niet.

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Redenen om WEL boomloos zadel te kiezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 22:09


StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Re: Redenen om WEL boomloos zadel te kiezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 10:50

Ik heb een Barefoot Cheyenne, het fijnste zadel ooit!

Ik kan alleen maar boomloos rijden ivm mijn rug, op boomzadels heb ik altijd rugpijn. Het zit ook heerlijk zacht, super voor lange ritten. Als je het zadel met goede inlages gebruikt heb je een goede drukverdeling. Alle paarden die ik tot nu toe met mijn boomloosje heb gereden lopen er super onder!
Mijn houding is ook beter geworden. In het begin zat ik echt baggerslecht op mijn boomloosje, omdat ik gewend was aan wrongen, en dat heeft deze niet (was ook de bedoeling hoor, ik krijg pijn in m'n knieën van wrongen). Het was een kwestie van wennen , nu is mijn houding beter dan ooit!
Ook zit het zadel heel stevig, steviger dan elk boomzadel waar ik ooit mee gereden heb. En ook een heel groot voordeel: het zadel 'groeit mee' met de vorm van je paard. Een boomzadel kan dit niet, dan zou je twee keer per jaar een nieuw zadel moeten kopen.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Redenen om WEL boomloos zadel te kiezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 11:06

Door bokt kwam ik erachter dat er ook boomloze zadels waren. Het concept stond me ontzettend aan en dan vooral barefoot. Goede en bewezen kwaliteit, toch betaalbaar. Het volgt de rug in tegenstelling tot een starre boom, belemmert veel minder.

Het stond me vooral erg aan omdat mijn pony erg wisselt in zijn bespiering. Daardoor paste mijn boomzadel niet altijd, maar een boomloze wel!

Ik heb nog wel een boomzadel erbij omdat ik dat fijner vind springen en ik zit er net iets steviger in. Dat is omdat ik niet veel meer rijd en mijn balans dus een stukje minder is geworden en ik heb hele dikke inlages waardoor ik wat hoger zit, waardoor in mijn geval minder stevig.

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 11:09

MorganeR schreef:
Ten aanleiding van het topic van Brendaaaa: Waarom dus juist WEL een boomloos zadel? Ik heb er veel over gelezen en zou graag een goede afweging kunnen maken tussen de pro's en con's voordat ik besluit er later een te kopen of niet.


Hoi,

Je zou ook eens een test-zadel kunnen aanvragen om te kijken of het iets voor je is.

Zoals al aangegeven in dit topic zijn er wel wat topic's over te vinden en staat daar ook de informatie over het aanvragen van een testzadel en waar je op moet en kan letten bij aanschaf :)

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Redenen om WEL boomloos zadel te kiezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 11:17

Wij hebben voor onze fjord ook een cheyenne en voor mijn echt eigen had ik een stella ik ga nu over op boomzadel omdat hij niet past en ik waarschijnlijk wedstrijden wik rijden en vind ik mooier met een boomzadel en hij past niet meer

Alles al geprobeerd maar hij past niet.
Ik heb wel onwijs genoten van lange ritten en het inrijden vorig jaar maar nu gewoon meer biks voor haar.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 11:42

Ik vanwege meer contact met Rena, waardoor het schrikkerige gedoe veel beter te handelen was omdat je elkaar beter aanvoelt en het rustgevend werkt als je elkaar beter voelt, dan heb je gewoon veel natuurlijker, direct, eerlijk, begrijpelijk contact :)

Het "niks aan de hand" gevoel kun je veel beter overbrengen door soepele materialen dan door een boom / een heel stapeltje stugge lagen heen.

Maar voor ons alleen de soepelere boomloosjes, een nieuwere Barefoot met VPS is al heel dicht op het randje van te stijf....dat kan nog net :)

Naarmate ze meer op boomzadels lijken vinden Rena en ik ze minder fijn omdat ze zich minder makkelijk aanpassen, het wordt dan echt zo'n stijve blokkade tussen ons in, net of je op een dromedaris zit in plaats van "in" een paard / 1 met je paard.

Het was niet direct fijn hoor toen ik het eerste boomloosje (Torsion) er op legde!

Rena was panisch van het andere gevoel, die heb ik eerst langzaam moeten wennen aan zonder zadel / met BBP een ruiter op de rug verdragen en leren waarderen. Haar eerste panische reactie veranderde naar "dit is eigenlijk wel heel fijn en gezellig zo" door gewoon regelmatig even een rondje zonder zadel te doen. Ze ging het echt heel leuk vinden zo dicht bij elkaar :+:

Toen kwam de Torsion en ik vond hem zelf heerlijk zitten....in stap.
Draf was waardeloos en galop daar begon ik al niet eens aan :n

Maar een boomzadel zat ook niet lekker meer, zo'n raar hard bultje tussen kont en paard -O-

Dus toch maar doorgezet en na een week of 2 zat ik ineens steeds lekkerder in de Torsion, en beter dan voorheen qua balans en stevigheid, het is vaak echt even een kwestie van doorzetten, dat hoor je vrij vaak :j

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Redenen om WEL boomloos zadel te kiezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 18:29

deze zal ook wel gesloten worden ben ik bang....

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 00:58

Aangezien er al een topic loopt over de voor en nadelen van een boomloos zadel waarin je ook de redenen kunt lezen om niet voor een boomloos zadel te kiezen kunt vinden plaats ik hier een slotje.