Goed merk zadelonderlegger?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LdJ

Berichten: 659
Geregistreerd: 04-01-10

Goed merk zadelonderlegger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 13:39

Hoi allemaal,

Ik ben opzoek naar een goed merk/goed liggend zadelbontje voor onder mijn zadel. Op het moment ligt er enkel een bontje onder mijn zadel, hierdoor ligt het zadel net wat fijner als met alleen een dekje.

Ik heb zelf nu een BR onderlegger, maar deze is niet helemaal netjes symetrisch.. Hij is verder prima te gebruiken, maar mbt wedstrijden rijden zou een tweede onderlegger handig zijn ivm het wassen en vooral het drogen.

Nu is mijn vraag wat jullie ervaringen zijn met de talloze merken en materialen die gebruikt worden :)

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Re: Goed merk zadelonderlegger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 13:41

Dat moet je denk ik even met je zadelmaker overleggen, die weet ook met welk merk je zadel eventueel beter gaat liggen of juist veel slechter.

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Re: Goed merk zadelonderlegger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 13:43

Beste merken zijn Mattes en Christ denk ik :)

Met Mattes heb ik zelf ervaring en dit bontje bleef na dagelijks gebruik en wassen erg mooi!

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 13:55

Of je pakt een prolite pad? Die kan je aan passen naar wens dikker dunner enz. EN is fijn materiaal dat je paard er onder blijft ontwikkelen. Maar..als je zadel goed past heb je al dat zacht niet nodig en verander de vorm van het zadel op de rug van je paard ook meer. Dus lekker zacht kan toch drukkingen geven omdat als een goed zadel past is al dat spul niet nodig. HOe dunner een dekje hoe beter zelfs. Is mij ooit verteld. Niet teveel tussen je zadel bij een goed passend zadel werkt dit. Een zadel is niet gemaakt om op meerdere paarden te leggen want 100% doet het dan met een dekje ook niet.

Dekje is ooit ontwikkeld voor paarden zodat het leer er onder niet zo lijd van het zweet en de wrijving tussen zadel en rug door zweet minder wordt. Daarom ligt er tegen woordig een dekje tussen. Maar niet omdat het nodig moet zijn voor de rug van je paard.