Wanneer is iets misleidende reclame?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annemiek80

Berichten: 2849
Geregistreerd: 30-01-08

Wanneer is iets misleidende reclame?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 19:15

Situatieschets:
Product wordt aangeboden van 17,99 (wat inderdaad een standaardprijs is in meerdere winkels) voor 7,99 in de actieperiode van 18 nov. tot 6 dec.
Vandaag (19 nov) is het product uitverkocht en het was/is een webshop only aanbieding.
Na bellen met de klantenservice (geen vriendelijke medewerker maar dat terzijde) kom ik aan de weet dat het product hoogstwaarschijnlijk niet meer binnen gaat komen in de actie periode.

Deze (grote) winkelketen heeft ook vele normale winkels (geen webshop dus) waar hetzelfde product voor 17,99 in de schappen staat....


Tweede situatieschets, gaat om dezelfde winkelketen:
Vergelijkbaar product in folder aangeboden voor 7,99, in de folder staat dat er meerdere soorten (niet bij naam genoemd welke dit zouden zijn) verkrijgbaar zijn, bij navraag klantenservice blijkt het echter maar om 1 soort te gaan.
Folderperiode is/was van okt tot kerst, product is bij de 2 winkels waar ik langsgeweest ben uitverkocht en zowel de medewerkers als de klantenservice weten niet of dit product binnen de actie periode nog binnen gaat komen.

Extra detail... het product uit de eerste situatie staat wel gewoon in de schappen in de winkels waar ik ben geweest, echter dan weer voor 17,99

Medewerker klantenservice zei ook nog dat beide aanbiedingen een 'speciale uitgave' zijn en daarom geldt (hoogstwaarschijnlijk) op=op.
Ik ben (zeer) bekend met dit product, en het is geen speciale uitgave, deze uitgave ligt al een aantal jaar in de winkels en is volop verkrijgbaar online, wel voor 15+euro (daarom was de aanbieding ook interessant).
Mijn vermoedens zijn dat 'speciale uitgave' in dit geval 'speciaal inkoopprijsje' betekende voor deze keten :P

Op zich gaat het mij niet zozeer om die 10 euro verschil, gewoon pech hebben als een aanbieding op is.
Ik vraag me echter af of de winkelketen echter niet verplicht is het product aan te bieden voor de aanbiedingsprijs zodra het weer verkrijgbaar is qua regelgeving? Volgens mij geldt dit bij supermarkten wel namelijk?

edit:
Er wordt nog wel altijd geadverteerd met het product uit de eerste situatie, hij flitst nl constant langs op de boktpagina in mijn geval (irritante cookies waarschijnlijk :P, eenmaal in een bepaalde webshop geweest zie je advertenties van webshop overal terugkomen via googleads)

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Wanneer is iets misleidende reclame?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:36

Volgens mij is dat heel ondubbelzinnig misleiding. Je kunt zeker een klacht bij de Reclame Code Commissie overwegen. https://www.reclamecode.nl/consument/

Meer info: http://www.consumentenbond.nl/juridisch ... ocht-zijn/

Als het je vooral om het principe gaat: vooral doen!

Wat de beste manier is om voor elkaar te krijgen dat je het product tegen de aanbiedingsprijs krijgt, dat weet ik niet. Je zou ze een mail kunnen sturen met bovenstaande referenties en verlangen dat je het product kunt bestellen voor de aangeboden prijs. Maar of dat ook werkt?

Een heel lang slepende kwestie op tweakers: http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... /1560975/0 Uiteindelijk was de compensatie die men daar bood ronduit beroerd... Die moeite is het voor een tientje in elk geval zeker niet waard.

Annemiek80

Berichten: 2849
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 19:59

Het gaat mij inderdaad om het principe en niet zozeer om dat tientje.
En ik vind de materie interessant, maar ik kwam niet zo goed uit de algemene richtlijnen van de RCC over misleidende reclame omdat het allemaal in zulke algemene termen gesteld is.

Het gaat trouwens om deze producten (had in eerste instantie expres niet erbij gezet waarom het ging om dus achter de 'algemene' regels te komen)

Deze is alleen in de winkels te verkrijgen en niet via de website, en zouden diverse uitvoeringen moeten zijn waar het dus uiteindelijk maar om 1 uitvoering gaat... degene in de folder
http://www.voordeelmuis.nl/cgi-bin/v.cgi?a=d&d=1289697

De tweede.... tja als je wilt dat een advertentie verschijnt op de boktvoorpagina dan komt hij natuurlijk niet te voorschijn :P, ik zie nu vooral Penny Kerstshow :P
Hij is nl alleen te zien als je direct op de advertentie klikt, niet als je op de blokkersite zoekt

Cchanny

Berichten: 8844
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Re: Wanneer is iets misleidende reclame?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:12

Het kan natuurlijk door de grote vraag zo zijn dat het niet meer binnen kan komen.
Daar kan het bedrijf ook niets aan doen, hoewel ze het wel beter hadden moeten inschatten.

Tijdens colleges van recht hebben wij iets gehad over OP=OP maar ik kan het helaas niet meer vinden.

In art 6:194 BW staat over de misleidende reclame: Hij die omtrent goederen of diensten die door hem of degene ten behoeve van wie hij handelt in de uitoefening van een beroep op bedrijf worden aangeboden, een mededeling openbaar maken, handelt onrechtmatig jegens een ander die handelt in de uitoefening van zijn bedrijf, indien deze mededeling in een of meer opzichten misleidend is, zoals ten aanzien van:
a. de aard, samenstelling hoeveelheid, hoedanigheid, eigenschappen of gebruiksmogelijkheden,
b. de herkomst, de wijze op het tijdstip van vervaardigen.
c. de omvang van de voorraad. (Dit is dus de op=op regel, stond dit er niet bij, dan moeten ze hem eigenlijk in de actie periode opnieuw leveren)
d. de prijs of de wijze van de berekenen daarvan.
e. en hij gaat zo nog even door.

Citaat:
Ik vraag me echter af of de winkelketen echter niet verplicht is het product aan te bieden voor de aanbiedingsprijs zodra het weer verkrijgbaar is qua regelgeving? Volgens mij geldt dit bij supermarkten wel namelijk?

Zodra dit nog binnen de actieperiode is, moet hij wel nog geleverd worden volgens de aanbiedingsprijs.
Voor klantvriendelijkheid wordt dit na de actieperiode ook wel gedaan.

Kan je het product niet bestellen voor de actieprijs? Dat zodra hij binnenkomt je toch de actieprijs betaald? Dit doen wij (werk bij de Gamma) wel namelijk. !!Mocht het te leveren zijn!!

Is het maar een beperkte voorraad mogelijk, dan moet er gewoon OP=OP zijn, dan heb je gewoon pech als de voorraad op is.

Mavelle

Berichten: 4747
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 00:00

Tja, ik werk bij een winkel waar ook wel eens zulke misverstanden voor komen. In ons geval is de webshop gewoon iets dat compleet los staat van welk filiaal dan ook en zou je pech hebben. Online actie is online actie.

Annemiek80

Berichten: 2849
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 10:57

Bedankt voor het meedenken, zoals ik al zei het is me niet zozeer te doen om die ene (stomme) puzzel of dat tientje maar meer een principe kwestie.
Daarnaast werkt de onvriendelijkheid van de medewerker van de klantenservice alsmede een wachttijd aan de telefoon van 20+ min natuurlijk niet echt mee :P

@Cchanny, er staat/stond zowel op internet bij de actie alsmede in de (speelgoed)folder niet op=op. Omdat in de webshop het uitverkocht is kun je hem dus niet meer bestellen.

@Mavelle, ik heb niet het gevoel dat het een misverstand is alleen, omdat het op 2 verschillende fronten 'fout' gaat, zowel in de webshop als in de winkel(s) zelf, ik heb het gevoel dat het om een lokkertje gaat, maar ja dat is dus weer speculeren.

Ik kan me niet voorstellen dat het niet te leveren zou zijn, een tijdje geleden ben ik bij de open dag van Jumbo geweest en daar een heel praatje aangehoord (kantoor zit hier namelijk om de hoek lol). Jumbo, de leverancier is eigenlijk het hele jaar bezig voorraad te maken voor juist deze periode namelijk, omdat het voornamelijk een cadeauartikel betreft piekt de verkoop enorm in de decembermaand, als een bepaalde titel niet meer leverbaar is is dit voornamelijk in het eerste kwartaal van een nieuw jaar door de decembermaand.

Ook is het niet zo dat deze titels binnenkort uit het assortiment van Jumbo gaan (oftewel restpartijen opkoop), een titel blijft gem. 5 jaar in het standaard assortiment voor hij uit de collectie gaat namelijk, de ene titel is een nieuw uitgebracht in 2012, de andere titel is een 'herdruk' van een oude puzzel en van 2013.
Wat mw van de klantenservice mij zei: 'het gaat om een speciale uitgave' klopt dus niet, toen ik haar dat vertelde gaf ze ook eerlijk toe dat dit haar zo verteld was en ze er verder ook weinig tot niets vanaf weet.

Wat ik al eerder zei vermoed ik eerder dat Blokker een enorme partij heeft gekocht (voor de feestdagen) voor een lage inkoopsprijs, als ze zouden nabestellen gaat de inkoopsprijs omhoog (want inkoopsprijzen zijn over het algemeen gebaseerd op de aantallen).

Even de links:
http://www.blokker.nl/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDetails?storeId=10001&langId=-104&catalogId=10002&categoryId=42865&productId=131611
Deze was gisteren dus niet in het assortiment, maar nu wel... echter ook deze titel(s) zijn niet voorradig en dus niet te bestellen (tegen de aanbiedingsprijs), daarnaast gaat het hier opeens om 500 st ipv 1000 st. (welke sowieso veel goedkoper zijn in aanschaf en veel minder populair)
http://www.blokker.nl/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDetails?storeId=10001&langId=-104&catalogId=10002&categoryId=163011&productId=153496
En dit is de titel waar het mij in eerste instantie dus om ging, nog altijd wordt hiermee geadverteerd via google ads (bijv. via de bokt homepage), maar het is niet terug te vinden als je op de blokker site zelf kijkt, dit is dus een webshop only artikel
Laatst bijgewerkt door Annemiek80 op 20-11-13 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Wanneer is iets misleidende reclame?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 11:02

De Blokker is bovendien wel vaker negatief naar voren gekomen met dat soort zaken. Ik denk dus dat ze het best weten en bewust doen, maar de voordelen van klanten lokken belangrijker zijn dan de nadelen.