Het pijn en leed dat blokjes krijgen heet...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 21:08

nine1987 schreef:
Ja en dat zal hij heeel bewust gedaan hebben.. Werkelijk.. 18 weken is ook echt een lifetime.. Afijn.. T is niet mijn gebit.. :D

Voor mij was 18 weken toen zeker een life time ja ;) Het is zeker niet jouw gebit en daarom is dat ook mijn keus he, gelukkig maar.

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 21:11

Ben voor de tweede keer aan een beugel (sinds een maand). Vroeger een beugel met zo'n plaatje gehad en nu een slotjesbeugel (onder en boven).
De pijn vind ik echt heel erg meevallen, maar het eten gaat vooralsnog waardeloos. Ben al 5 kilo afgevallen (geeft niets met een redelijk overgewicht :D ) en kan dus niet meer gewoon ergens lekker in happen.
Verder nog geen wax gebruikt en inmiddels een elastiek gekregen maar dan nog heb ik niet veel pijn.

Maar goed, heb het er toch maar weer voor over om nog een jaar te investeren.
Stel nou dat ik 100 jaar wordt, dan kan ik nog 55 jaar genieten van een mooi en gezond gebit :j

succes met je beugel. We zullen je ervaring hier wel lezen.

Regendans

Berichten: 4986
Geregistreerd: 17-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 21:12

ik heb woensdag gesprek gehad voor welke beugels, volgende week een afspraak voor iets waar ik geen idee van heb en dan een week daarop krijg ik de beugel.
ik krijg dus over 2 weken een blok beugel ( activator) voor mijn overbeet ( 5 mm) voor 4 á 5 maanden, dan voor 1/1.5 jaar een plaatjes en 's nachts een buitenboort.
ik zie het meest tegen de blokbeugel op, ik vind dat zo vies :+ ik moet hem eigenlijk de hele dag in maar heb al tegen mijn ouders gezegt dat die niet in gaat op school :') gelukkig hoef ik hem na februari/ maart niet meer te gebuiken.

ik vind het niet erg dat ik een beugel krijg, na 2 jaar heb ik namelijk mooie rechte tanden! en ik erger me al heel lang aan mijn tanden :')

Bambolina

Berichten: 2092
Geregistreerd: 16-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 21:12

Ik heb de mijne anderhalf jaar gehad en ik had er een bloedhekel aan.. Ik had een aantal tanden die over melktanden heen waren gegroeid en dus best wel hoog zaten, daar hebben ze gelijk behoorlijk spanning op gezet en dat deed me toch een pijn! Steeds als ie werd aangedraaid weer 1 - 2 dagen pijn, en heb de gehele tijd dat ik m' had geen taaie dingen kunnen eten, kreeg het gewoon niet voor mekaar om af te bijten.
Orthodontist had nog meer plannen met mij, maar ik was zo chagerijnig telkens als ik daar heen moest dat ie heeft gezegd dat ik het maar uit moest zoeken :+ niet eens een draadje achter mijn tanden gekregen, gewoon beugel eruit en wegwezen. En eerlijk gezegd interesseert het me ook echt geen moer dat mijn tanden niet helemaal recht staan :P

WhiteLogness

Berichten: 818
Geregistreerd: 16-05-13
Woonplaats: Amstelveen

Re: Het pijn en leed dat blokjes krijgen heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 21:14

Mijne mag er over 2 weekjes uit! *\o/*

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 21:14

Heb je geen spalk? Dat is dan weer jammer, want nu gaan je tanden idd wel verplaatsen en heb je anderhalf jaar voor niks een beugel gedragen :=

fleurtjeuh
Berichten: 10318
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Het pijn en leed dat blokjes krijgen heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 21:33

Ik ben blij dat ze eerlijk tegen mij zijn geweest, en ik heb eigenlijk ook nooit een probleem gehad met mijn beugel.
Heb begon bij mij met een balkje langs mn gehemelte + een buitenboord.
Toen erg veel pijn gehad bij elke keer aanpassen.
Daarna boven slotjes gekregen. Dat viel me kwa pijn mee, mn mond was alleen minder blij.
Na een aantal maanden onder slotjes gekregen, het heeft even geduurt voor die bleven zitten, want ik beet ze er steeds af, ze moesten ze echt onderaan mn ondertanden maken..
Dan deden ze er steeds van die speciale elastiekjes omheen, met een soort rubberen stukje eraan als kussentje om te dempen voor het bijten, maar daardoor gingen ze er alleen maar sneller vanaf..
Later ook elastiekjes gehad voor mn overbeet..
Maar ik heb een kruisbeet overbeet, mijn tanden staan dus ook nog eens scheef.
Links vallen mijn ondertanden buiten mijn boventanden, en rechts vallen mijn boventanden buiten mijn ondertanden zoals het hoort.
Kruisbeet heb ik nog, maar geen overbeet meer, en mijn tanden staan nogsteeds netjes recht.
Ze hebben gezegd dat ik anderhalf jaar een beugel zou moeten, maar ik kreeg hem in groep 8 en hij ging er vlak voor de 3e klas uit. Maar mijn tanden staan nu goed, en ik heb 2 spalkjes (boven en onder) en zal die waarschijnlijk levenslang moeten houden, omdat de kans redelijk groot is dat mijn tanden anders weer terug naar elkaar gaan drukken door mijn te smalle kaak.

1 erg grote tip TS:
Hoe vervelend of pijnlijk je beugel ook is of gaat zijn, blijf hem dragen en probeer je te houden aan hun voorschiften. Grote kans dat je er dan het snelste van af bent.
En maak er geen groot punt van als ie wat langer moet blijven zitten.
Een te smalle kaak is erg lastig als je verstandskiezen gaat krijgen, en het duurt lang om te corrigeren.
Als ze hem langer laten zitten dan is dat niet om je te pesten, of meer geld uit je te zuigen, maar om je te helpen.

Dus wees een flinke meid, en gewoon doorbijten!

Jessica_1998

Berichten: 3403
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Hendrik ido Ambacht

Re: Het pijn en leed dat blokjes krijgen heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 21:58

Ik heb nu bijna een jaar een beugel, voordat ie erin kon 4 tanden laten trekken. 2 kiezen zijn gewoon gegroeid, en mn hoektanden zijn nogsteeds spoorloos. Hierdoor hebben ze eerst een veertje in dat gat waar mn hoektand hoort te zitten gedaan, was echt een vreselijk gevoel, en maar wachten.maar die hoektanden kwamen niet haha.
Toen naar de kaakchirurg die een plaatje op mn hoektand(die in mn gehemeltw zat) geplakt, en met een kettinkje vast aan mn beugel. Dat kettinkje wilden ze 1x in de maand strak trekken, toem dachten ze gelukkig na dat dat niet fijn was.
Nu zit dat kettinkje dus aan een dun draadje(extra draad) vast, wat een verende werking heeft, waardoor er altijd druk op staat en t dus geen pijn doet :)

Ik heb t er wel voor over, maar de afspraken bij de ortho haat ik zo erg, zitten ze me met 2 mensen pijn te doen.

Ik heb nu alleen slotjes boven, onder komt misschien nog.
Ik houd me niet 100% aan de regels van wat je niet mag, af en toe een slokje prik of cola. Soms een hard dingetje, na een tijdje verzin je allerlei nanieren om hardere dingen te eten.

De eerste dag na de ortho leef ik op ontbijtyoghurt en zachte dingen die je niet hoeft te kauwen .

_Silke
Berichten: 197
Geregistreerd: 31-03-13
Woonplaats: België, Rumst

Re: Het pijn en leed dat blokjes krijgen heet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 22:49

Stangetjes heb ik nog niet..

Mijn wijsheidskiezen zijn net aan het doorkomen en er was nog 1 hoek die nog niet helemaal blootgelegd was waar hij tijdens de rekkers zetten geen rekening mee had gehouden :n
De mensen in de wachthal hebben dus wss iemand horen roepen :')

Ik heb vandaag enkel pudding/ zacht eten gegeten : alpro-soya ( <3 ) boterham zonder korstjes etc...
Ik heb ook wel schrik dat als ik een snoepje ofzo eet, er suiker onder die rekkers blijven zitten en dat ik misschien een gaatje zal krijgen omdat ik nogal gevoelige tanden heb met een dunne glazuurlaag.
Toen ik 10 was heb ik een operatie gehad om een 'beschermlaagje' over mijn tanden te doen omdat die nooit echt goed aangegroeid is als klein kind.

Maandag moet ik terugkomen voor kroontjes rond mijn kiezen en woensdag krijg ik al mijn blokjes...
Is dit wel verstandig dat dit zo snel achtereen gebeurd???

Bedankt voor zoveel reacties! En voor de tips tot nu toe +:)+

fleurtjeuh
Berichten: 10318
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Het pijn en leed dat blokjes krijgen heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 23:00

Ja hoor dat kan zo snel achter elkaar

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 23:03

Ja, maakt niets uit als dat zo snel achter elkaar gebeurt.. Bij mij hebben ze zelfs de blokjes op mijn tanden en de elastiekjes tussen mijn kiezen in 1 keer gedaan. Zodat een week later direct die ringetjes om mijn kiezen konden en het ijzerdraadje door de blokjes.. Bij mij heeft het eigenlijk niet eens zo heel zeer gedaan, alleen zo'n vage zeurende pijn af en toe en heel soms een wiebelende tand :')
Het ergste was toen de elastiekjes nog niet op de blokjes zaten dat de hele binnenkanten van mijn lippen kapot waren.. Later gebeurde dat ook nog wel eens maar nooit zo erg meer..

Bambolina

Berichten: 2092
Geregistreerd: 16-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 01:13

Batlow schreef:
Heb je geen spalk? Dat is dan weer jammer, want nu gaan je tanden idd wel verplaatsen en heb je anderhalf jaar voor niks een beugel gedragen :=


Nou ik ben nu 5 jaar verder en ze staan nog steeds op hun plek! Het enige wat me echt stoort aan mijn tanden is dat ze redelijk klein zijn, maar daar kan een orthodontist niet zo veel aan doen.

Amira_
Berichten: 5199
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Het pijn en leed dat blokjes krijgen heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 10:37

Ik heb denk ik 2 jaar een beugel gehad. Mijn gebit was echt super lelijk, vooral hoektanden die veel te hoog stonden en over andere tanden heen stonden. Heb ook een tijdje een buitenboord beugel gehad, maar die heb ik bijna nooit in gehad, net als m'n nachtbeugel. Wel veel de elastiekjes gedragen en op een gegeven moment had ik een mond vol elastiekjes zoveel moest ik er. En t doet ook vooral de dag nadat je bij de ortho geweest bent pijn. Maar ik heb er echt een heel mooi gebit aan over gehouden.

_Silke
Berichten: 197
Geregistreerd: 31-03-13
Woonplaats: België, Rumst

Re: Het pijn en leed dat blokjes krijgen heet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 20:05

Ik heb net een soort van kroontjes ( zo noemde hij het) gekregen,
Hetgeen wat raar is, is dat ik mijn mond niet volledig kan sluiten door die ijzeren stukjes?
Ik weet niet of het normaal is maar ik vind het niet zo aangenaam'..

fleurtjeuh
Berichten: 10318
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:08

Hey TS hoe is het nu?




Ik ben er net achter gekomen dat er nogsteeds erg veel spanning staat op mijn onderste stangetje.
Een van mn onderste voortanden is naar voren gekomen laatst, en voelde al erg raar met druk erop, maar ik kom er net achter dat het stukje lijm wat er achter die tand zit en dus aan het stangetje, is losgekomen van de tand..
Nu is die tand dus vrij om verder naar voren te gaan, en de boel weer scheef te laten gaan...

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Het pijn en leed dat blokjes krijgen heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:35

Ik heb meerdere jaren een beugel gehad: eerst buitenboord, toen een blokbeugel (da's niet zo tof, op school deed ik 'm uit zodat ik kon praten en dan moest ie op de fiets en thuis maar wat langer in). Tot slot nog slotjes, en daar heb ik echt absoluut geen last van gehad. Er is nooit een blokje los gegaan, heb nooit pijn gehad, hoogstens wat gevoeliger.

Het allerergste van de orthodontist vond ik happen, zo'n afdruk maken. Ben daar over m'n nek gegaan terwijl twee mensen m'n ademhaling rustig probeerden te houden :')

liliekska

Berichten: 4188
Geregistreerd: 07-03-12
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 20:51

topic gelezen.
hoe is het nu met ts?
ik heb vandaag elastiekjes gekregen en krijg donderdag slotjes.
elastiekjes valt super mee, alleen ben steeds bang die ze losgaan..

_Silke
Berichten: 197
Geregistreerd: 31-03-13
Woonplaats: België, Rumst

Re: Het pijn en leed dat blokjes krijgen heet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 21:22

Hij is helemaal geïnstalleerd en de eerste dagen met mijn blokjes waren de hel ;D
Ik heb 5 dagen op puree geleefd en daarna ging het gelukkig beter.

Ik merk ook dat ik soms spleetjes aan het krijgen ben , ze zijn erg klein maar mijn orthodontist zei dat dat wel goed zou komen!
Over het algemeen is het dus goed aan het komen :)

Is hier nog iemand die net zijn/haar blokjesbeugel heeft gekregen?
Laat het gerust weten!

liliekska

Berichten: 4188
Geregistreerd: 07-03-12
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Het pijn en leed dat blokjes krijgen heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:28

ja hierzo! donderdag maar at zondag alweer alles (vrijdag zelfs gwn helemaal weg geweest en bij vriendin gegeten) en alleen afhappen doet nog wat pijn.

nee123
Berichten: 882
Geregistreerd: 30-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:28

Ik heb in december mijn blokjesbeugel gekregen, ik wist van te voren niet dat het zoveel pijn zou doen. Bij sommigen doet het echt helemaal geen pijn, maar mijn tanden stonden echt scheef dus ik had echt vreselijke pijn, ik vond het echt vreselijk!

Ik ben vandaag toevallig weer naar de orthodontist geweest voor een dikker draadje, de vorige keer met een dikker draadje verwachtte ik het ergste, en was er bijna niks aan de hand. Nu heb ik echt een vierkant draadje gekregen, en het zou echt meer pijn gaan doen, maar zo erg vind ik het niet, het is meer een soort jeuk (ik heb dat dikkere draadje sinds ongeveer half 4 vanmiddag, dus als dit het is..)

Oh ja, en toen ik mijn beugel net had, heb ik wel langer dan een week enorme pijn gehad...

_Silke
Berichten: 197
Geregistreerd: 31-03-13
Woonplaats: België, Rumst

Re: Het pijn en leed dat blokjes krijgen heet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 21:45

bij mij is het vooral de tanden op mijn onderkaak die schots en scheef stonden,
en toen dan die beugel begon te 'trekken'...
Ik kon toen elk moment in tranen uitbarsten :/
Bijna iedereen die ik ken die een beugel heeft zat ook steeds te zeggen dat het niets is en amper pijn doet..

Het irritantste vind ik vooral dat wanneer je bv. een appel of een wortel hebt gegeten het echt overal tussen komt zitten!
Daar loop je dan rond met je oranje mond :D
Ik heb nog geen nieuw draadje gehad

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Het pijn en leed dat blokjes krijgen heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:43

Ik heb sinds september een beugel. Ik ben 37 dus een latertje. Eerst boven. Achteraf weinig last van gehad. Alleen de eerste twee weken vloeibaar. Twee weken geleden onderbeugel erbij. Eerste dagen kon ik wel janken van de blaren. Ik heb zoveel was gebruikt....ik poepte bijna kaarsjes. Afgelopen donderdag is de laatste tand boven ook voorzien van blokje en draad en de rest flink aangespannen. Ik kan nog niks afhappen nu. Beide voortanden zijn heel gevoelig voor druk. Beetje zenuwpijn. Ook bij tandenpoetsen bijvoorbeeld.
Veel vloeibaar of zacht eten. Nu heb ik geen last meer van de onderbeugel. Ook geen was meer. Ik hou er rekening mee dat ik nog een jaar of twee moet. Boven flinke kier tussen mijn voortanden die dicht moet en onder staat het schots en scheef. Uiteindelijk hou ik er een een heel mooi gebit aan over.
Groot nadeel: na alles wat je eet moet je schoonmaken want het blijft overal tussen zitten.