Bestaat er sneewbeslag voor grote maat Shetlanders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Bestaat er sneewbeslag voor grote maat Shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 16:06

Ik ben op zoek naar oplossingen om in eventuele sneeuw en andere winterse uitdagingen te kunnen blijven mennen (zo lang het verantwoord is). Ik ben recent van hoefsmid gewisseld omdat de eerste hoefsmid (die ik 2,5 jaar heb gehad) de ijzers er onvoldoende stevig onder kon zetten. Ik raakte ze vrij snel kwijt en dat was erg frustrerend. Ik heb de proef op de som genomen met een andere smid, die beslaat wel dusdanig dat de ijzers blijven zitten maar ook hier ben ik niet geheel tevreden over.
Omdat wij heel veel op de weg zitten (training mendurance) en ik een goede hoefsmid zoek met meer kennis van zaken dan de standaardzaken heb ik onze kliniek gebeld. Deze man komt eind november op stal om in gesprek te gaan over onze wensen, zodat we kunnen kijken of we kunnen samenwerken.

De beide hoefsmeden die ik dus heb gehad geven aan dat er niets mogelijk is voor kleinere voeten betreffende sneewbeslag of iets dergelijks. Is dit echt zo of hebben jullie hier andere ideeën over.

janouk
Blogger

Berichten: 17888
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 16:17


Merel

Berichten: 1175
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:28

Mustad heeft sneeuwringen in maat mini, je kan kijken of dat klein genoeg is;
http://www.mustadhoofcare.com/shop/67/p ... d_no_snow/

je kan er helaas alleen als bedrijf bestellen. Hier in NL is het lastig om aan kleine sneeuwringen te komen, in Zweden had mijn smid ze standaard bij zich. Heb meteen met een andere bestelling maar een paar kleine sneeuwringen mee laten sturen (was toen free shipping in de EU, dus ideaal :) )en ze zijn idd een stuk kleiner dan de ringen die mijn hoefsmid hier in NL standaard heeft. Zijn ook van Mustad trouwens. Of ze klein genoeg zijn voor een shet weet ik niet, mijn pony heeft dubbel 0 als hoefijzermaat;
http://www.hookseurope.com/product.aspx ... Order=DESC

In duitse webshops heb ik er ook wel wat in kleine maten gevonden, maar lukte toen niet met registratie bij die shop en is dus Hooks geworden waar ik ze besteld heb.

Ze moeten wel in de ijzers passen, ga je ze erin proppen ontstaan er vouwen in het rubber en dat kan drukpunten geven.

Hier nog een foto van het winterbeslag in Zweden;
Afbeelding
Het is daar gebruikelijk ook twee gaten in de toon te zetten, zo is de hoef niet zo instabiel als wanneer er alleen gaten op de takken zitten. Ik vond het ideaal. 5mm kalkoenen met widea punten erin en gaan met die banaan. Heb heel wat winterse tochten gemaakt, ook heuvelaf en in de smeltperiode (dus met veel opgevroren ijs) ging het ook prima in stap.

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 18:30

Dat ziet er goed uit Merel, zo'n systeem zou ik ook graag voor ze willen hebben. Ik ga dit aan de hoefsmid van de kliniek laten zien en hopen dat dit gaat lukken.

Stel je voor je rijdt met die widiapuntjes op het asfalt als er een stukje weggesmolten is, kan dit dan wel of is het alleen geschikt als er overal sneeuw ligt?

Merel

Berichten: 1175
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 23:09

Het is natuurlijk wel het beste als er sneeuw ligt maar voor een ritje kan het op zich wel. Goed op je paard letten en in de gaten houden hoe ze er op het harde mee lopen. Niet overdrijven in de lengte van de ritten en het tempo dan.

In Zweden stonden ze in meer dan een meter sneeuw en gingen elke dag hele dagen naar buiten. Meeste zonder ijzers, die met ijzers altijd met zooltjes of sneeuwringen. Ik heb op een gegeven moment de vier kalkoenen per hoef er dag en nacht in laten zitten maar was de enige. Was ze er anders elke dag aan het in en uit draaien en dat werd iedere dag moeilijker. Ik reed dan ook hele tochten en ze sleten best wel. Is altijd wel een zeker risico natuurlijk met eventueel aantikken oid maar ik vertrouwende mijn pony er mee. Havik nooit gedaan als het er maar twee per hoef waren geweest, nu kon het wel. Ook de paden naar de weide werden steeds ijziger door het vele er overheen lopen, dus was fijn voor hem om grip te hebben, maar was ook altijd een zachte ondergrond onder.

Toen de sneeuw bijna was weggesmolten heb ik ze alleen nog gebruikt met rijden. In de weide redden de paarden zich wel, dat was redelijk snel weer gras en blubber dat ze onder de voeten hadden. Maar ik ging er ook buiten op uit en de gesmolten sneeuw vroor regelmatig nog op op de wegen die soms spekglad konden worden. Ben toen ook gauw gestopt met buiten rijden tot het weer veiliger was, maar die paar keer dat we door glad ijs verrast werden waren de stiften ideaal en afdoende. Ik zou alleen geen hele grote ritten op harde ondergrond aanbevelen, maar dat is misschien mijn eigen voorzichtigheid.... Ik zocht veel bermen, weilanden en greffelpaden op en had dus ook niet continu harde ondergrond.

Ik was trouwens van tevoren al getipt over gaten in de toon maken en volgens mijn hoefsmid in nl was daar maar ruimte voor 1 gat. Dus dat heeft hij gedaan en toen ik in Zweden de ijzers liet vervangen knapte de ijzers doormidden op de plaats van het ene kalkoengat in de toon. Daar komt door de bewegingen dan teveel druk op te staan terwijl je die plek heel zwak maakt. Niet doen dus!

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Re: Bestaat er sneewbeslag voor grote maat Shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 14:28

Vandaag was er een hoefsmid op stal van iemand anders, deze man straalde heel veel rust uit. Ik ben er eens bij gaan kijken en heb een praatje gemaakt. Duidelijk een totaal andere hoefsmid waarmee ik het eens wil proberen om een pony te beslaan. Hij heeft sneewbeslag voor mijn maat pony's en de kalkoenen met Widia puntjes. Ik laat er vier zetten per hoef, zodat de pony's stabieler lopen en zo hoeven ze er niet direct af als ik op een stuk kom waar geen of weinig sneeuw ligt. Ik ben heel blij met de tips en foto, zo is het toch nog goed gekomen en staat er 1 pony eind november al op sneeuwbeslag. Pip wordt gedaan zodra de ijzers vervangen moeten worden of als er sneeuw voorspelt wordt en de ijzers zouden eigenlijk nog mee kunnen.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:16

VSW --> BEH

Michelle_

Berichten: 3189
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Rotterdam/Rhoon

Re: Bestaat er sneewbeslag voor grote maat Shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:19

mijn shet heeft ook sneeuwbeslag zoals de foto in zijn ijzer,
(al gedaan uit voorzorg)
helaas nog geen sneeuw gehad dus nog geen ervaringen daarmee.

Renee1991

Berichten: 5984
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Bestaat er sneewbeslag voor grote maat Shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:36

Mijn verzorgpaard had een soort inleg in het ijzer, waardoor de hele zool bedekt was. Dit knipte de hoefsmid gewoon op maat. Dit kan dan natuurlijk ook voor de shet gedaan worden.
Soort lederen inleg was dat.

Marije_jiplover

Berichten: 25339
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Bestaat er sneewbeslag voor grote maat Shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:59

Mijn haflinger staat ook al weer op de ringen en heeft ook de stiftjes met widiapunten.

Ik heb er echter gewoon 2 per hoef, alleen in de takken, en ik rijd hier ook 's zomers mee als het veel geregend heeft. Wij hebben veel heuvels in het bos en met veel regen gaat hij naar beneden wat glijden en onzeker lopen. Met de widiastiftjes heeft hij hier geen last van.
Ik moet van en naar het bos (1 km) wel over asvalt. Ik haal de widia's er niet uit, hij loopt dus gewoon 'scheef' maar ondervindt hier geen hinder van. Als je uitsluitend widia's in de teen zou stoppen zou het wel een probleem kunnen zijn, aangezien je dan de buigpezen op extra spanning (overstrekken) zet.

Bij ons op stal krijgen alle paarden met winterbeslag alleen de widia's in de takken en ik ken niemand die hier problemen van ondervindt. Ook de welshpony van 1,20 m heeft sneeuwbeslag en ook alleen in de takken widia's.
In een shetlander hoef zou ik persoonlijk ook echt niet voor meer dan 2 widia's gaan, zoveel ruimte zit er niet onder zo'n voetje.

martijn719
Berichten: 54
Geregistreerd: 23-08-11

Re: Bestaat er sneewbeslag voor grote maat Shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:13

het is wel mogelijk hoor alleen moet de sneeuw pad wat aangepast worden