3 opties, welke rijlaarzen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

3 opties, welke rijlaarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 14:21

Misschien een beetje een rare titel, maar ik zal het uitleggen.

Gisteren toen ik zou gaan rijden zijn helaas de ritsen van mijn beide rijlaarzen kapot gegaan aan de onderkant. Nu heb ik alle opties bekeken, en ben op 3 uitgekomen:

1. Nieuwe ritsen er in laten zetten, wat ook vrij prijzig is.
2. Nieuwe laarzen kopen (Mondoni Field), weer met ritsen.
3. Lipica laarzen op maat laten maken, zonder ritsen. Dit is wel prijzig.

Ik neig heel erg naar optie 3, omdat deze laarzen waarschijnlijk langer mee gaan dan als ik weer laarzen met ritsen koop. Echter kost dit wel 285.

Heeft iemand ook al eens voor deze keuze gestaan? Welke keuze heb jij toen gemaakt? Ik zou graag advies, ervaringen en meningen van anderen horen, zodat de keuze voor mij wat makkelijker wordt gemaakt.

paardje1983
Berichten: 1395
Geregistreerd: 04-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 14:23

rijlaarzen met ritsen aan de voorkant. heb ik pas gekocht en is een stuk makkelijker met dichtmaken.

x_Quinta_x
Berichten: 1370
Geregistreerd: 29-09-08
Woonplaats: Limburg

Re: 3 opties, welke rijlaarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 14:25

Mondoni heeft maar een beperkt aantal hoogte en breedte maten bij elke schoenmaat. Je zou daar dan al juist moeten tussen vallen.
Hebben je laarzen een YKK-rits? Deze vind ik vaak wel steviger dan andere.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: 3 opties, welke rijlaarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 14:26

Mijn huidige laarzen zijn ook de Mondoni Field. Hier zit een aardig kleine niet-stevige rits in.

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 14:26

Wat zijn de prijzen allemaal? En hoe lang heb je je huidige rijlaarzen gehad?

Optie 1: Geen idee wat de prijzen zijn
Optie 2: €110,-
Optie 3: €285,- met kans dat ze langer meegaan.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: 3 opties, welke rijlaarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 14:28

Ik heb ze een jaar gehad. Ik ben bang dat als ik nu een rits neem, deze weer snel kapot is en ik nog een keer kan.

x_Quinta_x
Berichten: 1370
Geregistreerd: 29-09-08
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 14:33

Ik heb een schoenmaker die repareert een rits voor 15euro ofzo. Handgenaaid. Is eigenlijk een man die een schoenenwinkeltje heeft. De dochter doet de winkel en de vader doet herstellingen. Ik hoorde dit viavia want normaal ga je in een kleine schoenenzaak niet vragen: Vervangen jullie ook ritsen? Hing ook niks van op in de winkel, maar ik weet het wel ondertussen :D
Eerst ging ik langs bij een schoenmaker met mijn kapotte rits. "Nou dat kan ik niet maken hoor. Daar kom ik nooit door door dat leer met mijn naaimachine. Da's veel te dik." Daar stond ik dan, denkend "Ik ben hier toch wel bij de schoenmaker en niet per ongeluk bij de bakker he?" De jankerd!
Mijn ervaring is ook dat de ruitershop er vet hard van profiteert. Dat kost inderdaad bijna een nieuwe laars!

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 14:34

Oké, want ik heb ze ook (nu bijna 2 jaar) en ook met intensief gebruik zijn ze nog steeds goed. Voordeel van op maat laten maken is dat ze goed zitten, maar ook hier kan het zijn dat de rits zwak is. Ben je verder wel tevreden over deze laarzen? Dan kan je afhankelijk van wat nieuwe ritsen laten zetten kost, deze laten repareren.

BenB

Berichten: 568
Geregistreerd: 09-10-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 14:47

Ik kan je echt adviseren om laarzen van goede kwaliteit te kopen. Ik heb al 7 jaar dezelfde lederen laarzen, waren destijds 320 euro. Bij 1 laars is de rits stuk gegaan na ongeveer 4 jaar. Ik heb het laten maken voor rond de 15/20 euro en het is erg netjes afgewerkt. Je kunt toch het beste overwegen om een goede lederen laars te laten aanmeten. Je bent in verhouding goedkoper uit, dan dat je elk jaar nieuwe Mondoni laarzen aanschaft. Onderhoud je laarzen goed en je hebt er jarenlang plezier van!

petrea
Berichten: 730
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Amposta ( Spanje )

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 14:48

Ik heb , lang geleden , lipica laarzen gehad , die waren binnen een jaar aan gort ! Ik ben nu van de Italiaanse laars merk : even geen idee .

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70541
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 14:51

Hier waren nieuwe ritsen 22,50 per rits, valt m.i erg mee.
Lipica laarzen heb ik, het zou op maat moeten zijn maar ik slip er vanaf het eerste moment al in. Als je daarvoor kiest zou ik kijken naar iemand die het erg goed op meet. Bij de persoon waar ik het heb laten doen las ik positieve ervaringen maar jammer genoeg deel ik deze niet.
Ik zou daarom zelf voor optie 1 kiezen.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: 3 opties, welke rijlaarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 14:54

Hier 20 euro per rits, bij een schoenmaker die ook rijlaarzen doet, heb je doorgaans geen nieuwe laarzen voor.

Babootje

Berichten: 26264
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 14:54

Heb de mondoni field II net een nieuwe rits in laten zetten (20 euro) Had ze al wel wat langer dan een jaar.
Heb nu de mondoni kingston erbij gekocht. Echt een heerlijke laars en mooi.
Voor mij geen laarzen meer zonder rits. Wat een crime is dat.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: 3 opties, welke rijlaarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 14:59

Als ik lipica neem, neem ik die zonder rits. Heb het eigenlijk wel een beetje gehad met de rits. Ik heb mijn laarzen altijd goed onderhouden, ritsen goed schoongemaakt met water, maar helaas..

98xsophiex98

Berichten: 788
Geregistreerd: 22-12-12
Woonplaats: naast de buren

Re: 3 opties, welke rijlaarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 15:20

Je kan ook voor de petrie perfect gaan ook zonder rits, mondoni zou ik persoonlijk niet doen! Zelf ook gehad en wat een rommel. Met petrie geen ervaringen.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: 3 opties, welke rijlaarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 15:26

Helaas heb ik een moeilijke kuitmaat, een kort onderbeen en een aardig dikke kuit.

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: 3 opties, welke rijlaarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 16:42

Ik zou zelf nooit voor laarzen zonder rits gaan, het is echt een ramp om ze dan aan en uit te krijgen.

DeEenhoorn
Berichten: 2936
Geregistreerd: 23-05-13

Re: 3 opties, welke rijlaarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 16:48

jodphurs en chaps? kan ook ;)

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 16:57

Ketly schreef:
Helaas heb ik een moeilijke kuitmaat, een kort onderbeen en een aardig dikke kuit.


Hier het zelfde probleem. Rubberen laarzen met kuitmaat XXL pas ik niet. Kom er gewoon niet in...
Heb 4 jaar geleden op maat gemaakte Petrie's gekocht. En ik heb er spijt van met al mijn haren op mijn hoofd. Wat een verschrikkelijke stugge laarzen. Ik heb ze huilend ingelopen, na 4 weken dagelijks inlopen op het paard geklauterd (want normaal opstappen ging niet -O- )
En ik dacht bij mezelf, dat komt allemaal wel goed... nou na een half jaar heb ik ze in de hoek gezet.
Het blijven PVC pijpen zo stug. En zeer dat ze doen!!! NOOIT meer Petrie's.....

Nienketje17
Berichten: 294
Geregistreerd: 12-09-04
Woonplaats: Onder Eindhoven

Re: 3 opties, welke rijlaarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 17:11

Ik zelf ben weg van de rijlaarzen van Derby. Een hele fijne en betaalbare laars die met goed onderhoud, lang mee gaat. Zijn soepele laarzen. Ik had zonder rits, maar achteraf spijt gehad dat ik niet met rits gekozen had. Is toch makkelijker met aandoen, en inderdaad eventueel de rits aan de voorkant laten plaatsen. Dan valt het minder op. Succes ermee

Babootje

Berichten: 26264
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 17:35

Ketly schreef:
Als ik lipica neem, neem ik die zonder rits. Heb het eigenlijk wel een beetje gehad met de rits. Ik heb mijn laarzen altijd goed onderhouden, ritsen goed schoongemaakt met water, maar helaas..


misschien moet je de ritsen niet schoonmaken? doe er nooit wat aan, alleen als ze erg modderig zijn

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 17:39

Babootje schreef:
Ketly schreef:
Als ik lipica neem, neem ik die zonder rits. Heb het eigenlijk wel een beetje gehad met de rits. Ik heb mijn laarzen altijd goed onderhouden, ritsen goed schoongemaakt met water, maar helaas..


misschien moet je de ritsen niet schoonmaken? doe er nooit wat aan, alleen als ze erg modderig zijn


Heb ze alleen maar schoongemaakt als ze modderig waren ook! Snap er ook niet zo veel van hoe het kan..

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 17:39

Lipica? uuu hier nooit meer! te duren laarzen voor de tijd dat ze mee gingen. Daarnaast was de afwerking ook niet optimaal(lijmresten) en was de rits ook zo lam. Voor 285 heb je ook mooie Petrie laarzen. Die van veel beter leerkwaliteit zijn en veel langer mee gaan als je ze goed onderhoud.

Annemeik

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 17:42

Stalgenootje had dezelfde laarzen als jij, rits ging heel snel kapot. Daarna bij de schoenmaker ritsen laten zetten en deze gingen veel langer mee! De kwaliteit ritsen van de mondoni is gewoon niet super. Ik zou nieuwer ritsen laten zetten.

Hanna98

Berichten: 476
Geregistreerd: 07-09-12
Woonplaats: Utrecht

Re: 3 opties, welke rijlaarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 17:50

ik zou er betere ritsen in laten zetten