Verplicht een koetsbit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aslanovitch

Berichten: 302
Geregistreerd: 24-02-13

Verplicht een koetsbit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 09:45

Ik zit toch met een vraag in mijn hoofd.

Ik weet dat mijn meninstructeur vorig jaar zei dat je best niet met een "gewoon bit" ment. Maar ik was er niet verder op ingegaan omdat ik met mijn verzorghaflinger mende en die heeft gewoon een liverpoolstang.

Nu ik dit jaar met Woezel wil meedoen ging ik er eens over nadenken.
Ik men met woezel met een dubbelgebroken trens.

Mijn hoefsmid was geinteresseerd in mijn tuig en ik liet het hem zien. Toen hij het bit zag zei hij " dat mag wel niet hé"
Dus zei ik, ah dat weet ik, ze willen dat je een straffer bit gebruikt...

Kom je op de weg ? zei hij? Dan ben je dat verplicht!

Dat wist ik dus niet... Ik heb geen officiele menbrevet afgelegd ook al men ik al 5 jaar.

Nu ben ik dus aan het nadenken... Zou ik echt een bitje moeten kopen die voor de koets moet gebruikt worden?? Of kan ik blijven doormennen met een dubbelgebroken trens?

Als ik dan toch een menbit moet, welke kan ik het best gebruiken?

Ik zou graag een super zacht bitje willen die niet te groot is qua uitsteken (bv wel een B bitje en geen stang omwille van de "uitstekende punten" als jullie me begrijpen.

Jullie tips zijn erg welkom

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Verplicht een koetsbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 10:22

In NL is er geen enkele regel die je verplicht om met bit, zonder bit, met oogkleppen, zonder oogkleppen, met zweep, zonder zweep, met zadel, zonder zadel, met cap, zonder cap, etc, je op de weg te begeven. Onder het zadel of op de bok. Nergens is dat vastgelegd, en ook een verzekering kijkt daar niet naar. Er is een algemene regel die stelt 'dat je de verkeersveiligheid niet in gevaar mag brengen' - maar zolang je dat niet doet...

Hoe het in België is geregeld (daar kom jij vandaan, toch?), geen idee. Maar kan me eigenlijk niet voorstellen dat in een wegenverkeerswet in detail staat wat wel en niet mag.

kyraties

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-11-12
Woonplaats: Sittard

Re: Verplicht een koetsbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 10:25

Mijn instructrice zijn ook dat we beten met een menbit konden gaan koetsen, maar wij hadden zoiets van, als we Otje nu leren dat hij goed naar dit bit luistert, vind ik dat veel fijner. Anders krijg je weer problemen met rijden omdat dat een softer bit is.
Ik zou gewoon zeggen, niks is verplicht, en als je pony ook goed luistert naar een gewoon bit, lekker met gewoon bit blijven mennen :)

Stravero
Berichten: 6126
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Noord brabant

Re: Verplicht een koetsbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 10:28

Verplicht is onzin. Mijn haflinger mennen we zowel op de weg als in de duinen als op wedstrijd met een enkelgebroken watertrens.

Als er iemand graag verongelukt mogen ze er een stang in hangen van me ;)

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 13:56

In NL is dat ook zo'n b*llsh*t verhaal dat soms nog wel eens wil blijven rondzweven. In Nl is het ábsoluut NIET verplicht, zelfs niet op wedstrijd. Er zijn een hoop menners die mennen op een 'gewoon' trensje hoor, echt waar. Zelfs op wedstrijd mag dat gewoon.

Echter, jij bent van Belgie, toch? Dat weet ik niet, hoe dat zit. Maar lijkt mij héel sterk.

Overigens snap ik jou reden niet zo om er geen stangbit in te hangen 'vanwege uitstekende punten'. Een b-stang/bokkenbitje steekt niet echt ver uit, en ook als je een passende liverpool hebt hoeft dat geen 'slagtand-effect' te geven. Dan kun je zelfs nog de scharen van een liverpool bijvijlen, dat je dus een stuk van de scharen afveilt.

Je moet voor een bepaald bit gaan (of juist niet) vanwege de inwerking er van, niet om 'hoe het er uit ziet', dat is echt onzin. Een kneveltrens bijvoorbeeld kan er ook best 'onvriendelijk' uitzien, met die uitsteeksels aan het bit, en dan ook nog de naam die iets heel anders doet vermoeden, terwijl het juist een heel vriendelijk bit is waar veel jonge paarden enorm baat bij hebben, omdat je dat bit niet door de mond kán trekken. ;)

Ga gewoon voor het bit waar jou pony het beste op loopt. En dat kan je alleen weten door uit te proberen. :j

Aslanovitch

Berichten: 302
Geregistreerd: 24-02-13

Re: Verplicht een koetsbit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 14:12

Ik ben inderdaad van belgie.

Ik heb gewoon niet zo een leuke ervaring met bitten zoals een liverpool waarbij er dus stukjes uitsteken, vandaar. Niet voor de "mooiheid" ervan, daar doe ik niet aan mee, aan modegrillen.

Merci voor de overige reacties, ik had dus echt gehoord dat verplicht was. Maar dan blijf ik gewoon netjes doormennen met mijn dubbelgebroken trensje.

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Verplicht een koetsbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 14:15

Ik heb mijn pony altijd gemend op een gewoon bitje, ook wedstrijden. Het is dus gewoon onzin. Als jouw paard/pony daar het beste op reageert, lekker zo houden hoor. Wie zou jou een boete kunnen geven als je ermee ment? Politie gaat je echt niet aanhouden :Y)