Endurance Bierbeek: ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Endurance Bierbeek: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 18:01

Hallo allemaal,

ik zou aankomend jaar graag een eerste endurance-rit maken, voor mij is Bierbeek het meest haalbaar qua afstand met de trailer. Heeft er iemand ervaring met deze locatie? Veel verharde weg of niet? Hebben ze daar ook een kennismakingsklasse?

Ik heb al wel wat gegoogled maar vind de info niet erg duidelijk... dus wat ervaring uit eerste hand zou erg welkom zijn! Is het zo dat je lid moet zijn van de VLP om in Bierbeek mee te rijden? Of mag je een kennismakingsklasse sowieso meerijden?

Alvast bedankt voor de info!

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Re: Endurance Bierbeek: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 19:22


arun

Berichten: 651
Geregistreerd: 08-02-09
Woonplaats: Zuid-West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 22:15

Je moet lid zijn van VLP maar dit kan je terplaatse regelen (recrea licentie).
Op alle VLP wedstrijden heb je de 20km reeks die jij kennismakingsklasse noemt.

Lus 20km is vooral in het bos, leuke lus. Voor zover ik me herinner zit in die lus geen asfalt wel enkele stukken kassei.

Niet twijfelen gewoon meedoen, je zal geen spijt hebben :)

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Endurance Bierbeek: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 08:41

Inderdaad niet twijfelen gewoon mee doen. Ik wil hem waarschijnlijk ook gaan rijden, maar dat ligt even aan de kalender van Nederland. Ik heb gehoord dat het een hele mooie omgeving is daar! :)

Stelvio
Berichten: 820
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 10:24

Ik heb afgelopen jaar de 20km gereden in Bierbeek, ik vond het een leuke afwisselende lus door het bos, open veld en over kasseien.
In het open veld was het erg koud :brr:
Komend seizoen wil ik ook weer in Bierbeek starten.

Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 10:38

Sok: bedankt voor de tip, dat forum ga ik eens uitpluizen :)

arun: ok, super handig dat je dat ter plaatse kan regelen! Ik kan via mijn oude manege ook wel in januari terug lid maken, weet jij evt welk type lidmaatschap ik dan moet hebben? En anders regel ik daar ter plaatse wel die recrea licentie :)

Somebitch: 'k ken de omgeving wel wat want we zitten hier 25 minuten vandaan, toch al fijn om te horen dat het niet teveel asfalt is :D

Stelvio: klinkt goed!

Ik heb echt zin om mee te doen, hebben jullie reacties alleen nog maar versterkt :D Deze winter mijn paard nog maar wat trainen, want we rijden momenteel maar 7,7 km/h, dus nog veel te traag :')

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Endurance Bierbeek: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 10:42

Niou veeeel te traag valt mee hoor, in Belgie moet je geloof ik ook minimaal 9 km per uur hebben dus dat valt best mee.

Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 10:48

Oh, ok :D Ik las 10 km/h op de website. Opzich denk ik dat hij geen moeite zou hebben met een tandje sneller, maar hier is helaas niet veel mogelijkheid om daarop te trainen, veel asfalt en verkeer, kruispunten etc, dus we moeten vaak stappen en inhouden..

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Endurance Bierbeek: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 10:54

Kan hoor dat het in BE 10 is dat weet ik zo even niet. :o Sorry hihi. Maar 10 KM is dan ook nog wel te doen hoor. :)

Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 10:57

Maakt niet uit hoor :D

Nu ik toch bezig ben, even een lekenvraag: is het nodig een groom mee te nemen en/of te koelen bij een kennismakingsklasse? Of rij je die gewoon door?

(ondertussen lees ik hier de topics ook eens door)

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 10:58

Het is wel belangrijk dat je erop gaat trainen. :j Want ineens op wedstrijd veel harder rijden is niet goed. Dat zal zwaar zijn voor je paardje. Ik weetn iet of je met de trailer evt. op pad kan om toch te trainen?

Overigens train ik ook tussen verkeer en op polderwegen etc maar kan hier gewoon goed trainen. Ik passeer auto's en dergelijke dan ook gewoon in draf. Ga daar niet voor stappen. :n


Nee Grooms heb je in principe voor 20 KM niet nodig. Zeker in Bierbeek niet omdat het dan toch nog niet zo warm is.

Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 11:12

Oh maar zo bedoel ik het niet :) Ik moet gewoon vaak even stappen op de straat over te steken bv, er zijn hier ook geen bermen helaas. Paard is echt 100% bomproof dus auto's zijn gelukkig geen probleem.

Helaas geen trailer, maar ik rij hem soms tot bij een vriendin 20 km verderop en zij hebben wel mooie paden, dan blijf ik daar een weekendje en trekken we het bos in. We hebben hier wel een dijk die lang doorloopt, misschien moet ik daar maar op gaan trainen :j

Bedankt voor het advies!

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Endurance Bierbeek: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 11:35

Ohh oke, maar een keer stoppen oid heb ik ook met trainen, daarom komt mijn gemiddelde ook vaak ietsjes lager uit. Maar dat is niet zo erg. :n Kan je niks aan doen en als je gewoon goed traint moet dat geen problemen geven. :)

arun

Berichten: 651
Geregistreerd: 08-02-09
Woonplaats: Zuid-West-Vlaanderen

Re: Endurance Bierbeek: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 11:44

Minimum snelheid is 10km/h maar daar zit je snel aan hoor. Dat je op een gewone rit (wandeling) trager bent is normaal, niet teveel focussen op snelheid.
Je neemt best uw recrealicentie ter plaatse komt interessanter uit :).
Grooms zijn overbodig voor 20km, Bierbeek is vroeg in 't jaar en vaak koud. Dekens meedoen!
Vorig jaar was het -3 als we vertrokken voor de 90km, koelwater dat klaar stond van avond ervoor was gewoon ijs.
Je kan eventueel eens informeren bij team elite die doen normaal een start-to-endurance in begin van 't jaar. Leuk en goed initiatief zo kom je voorbereid aan de start maar hoeft niet. 20km is niet veel meer dan een wandeling op tempo met controle van de dierenarts voor en na.

Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: Endurance Bierbeek: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 17:05

Ok, bedankt voor de reacties! Ik hou het dan wel bij de recrea licentie voor de eerste keer :) Ik duim dat ik vervoer vind tot daar, het is gelukkig maar 25 autominuten rijden.

arun: weet jij toevallig de datum voor de wedstrijd van 2014? Heb nog geen agenda gezien online (of ik kijk erover)

Vandaag hebben we 10 km gereden aan 8,2 km/h. Zouden jullie in mijn geval meer trainen op afstand (ongeacht de snelheid dan?) of qua afstand rond de 10 km blijven maar meer trainen op snelheid? Ik probeer nu 3/4 van de buitenrit in draf af te leggen.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Endurance Bierbeek: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 17:07


Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: Endurance Bierbeek: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 17:10

29 maart, klopt dat?

Die kalender had ik dus al gezien, maar ik snapte er niet veel van :')

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 17:13

Ja ik ben nu op mijn werk dus kan het niet nakijken maar het was inderdaad eind maart dus je zal wel goed kijken. :) De informatie komt tegen die tijd ook gewoon op de website van de VLP te staan.

Als je de V.L.A.R toevoegd op Facebook (als je dat hebt) daar staan ook al wat data's op in de agenda. Ik dacht bierbeek ook maar weet ik zo niet zeker uit mijn hoofd..

arun

Berichten: 651
Geregistreerd: 08-02-09
Woonplaats: Zuid-West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 19:13

Datum klopt.
Afstand optrekken, snelheid is ok.

Karrimh

Berichten: 3528
Geregistreerd: 02-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 20:26

Super leuke wedstrijd en echt een aanrader

Vergeet niet bij de KNHS een Riding Permission aan te vragen, is gratis en wel verplicht

Let op je entingen en aftekeningen moeten in het paspoort ingetekend staan, hoeft in NL niet maar in B wel. Heb ook ervaring mee dat het gecontroleerd word en als je pech hebt mag je dan niet starten....

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Endurance Bierbeek: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 20:28

Ze is van België. ;)

Overigens was bij een vriendin van me het paspoort ook niet ingetekend en hebben ze gewoon het chipnummer gecontroleerd en mocht ze starten. :)

Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 20:29

Gelukkig ben ik van België en is dat dus allemaal in orde :D Maar wel bedankt voor je reactie! Ik kijk er erg naar uit en ben al druk aan het trainen :)

Karrimh

Berichten: 3528
Geregistreerd: 02-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 23:33

Somebitch schreef:
Ze is van België. ;)

Overigens was bij een vriendin van me het paspoort ook niet ingetekend en hebben ze gewoon het chipnummer gecontroleerd en mocht ze starten. :)


:o?

ik heb in MLS 2 jaar terug echt bijna een probleem gehad en ik mocht echt bijna niet starten, omdat het niet ingetekend was..... in Bierbeek nooit last van gehad, misschien omdat MLS een CEN + CEI was ...

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Endurance Bierbeek: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 08:42

Denk dat dat het is dan? Wij startte gewoon nationaal in Belgie. :j
Wel vielen ze erover hoor, maar met de chipcontrole was dat dus zo opgelost.

Inn

Berichten: 615
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Nieuwmoer - Kalmthout

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 21:05

Bierbeek is toch wel 1 van de mooiste wedstrijden, ligt glooiend, weinig verkeer, mooi bosgebied, klein stukje kasseien maar daar kan je ook naast rijden. Wat die gemiddelde snelheid van jou betreft is dat met in en uitstappen bij want dat haalt je snelheid fel naar beneden? Anders moet je pas beginnen meten na het instappen en voor het uitstappen. Je kan op wedstrijd voor de start al wat instappen en dan kan je in draf vertrekken. Probeer tijdens de trainingen je draf en galopsessies stilaan te verlengen. Beter lang of liefst bijna heel de tijd een vlot tempo rijden maar niet gehaast dan af en toe heel snel om daarna je paard weer te laten uitrusten omdat het staat te pompen.