TekenTablet voor de beginnende digitekenaar

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

TekenTablet voor de beginnende digitekenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 20:05

Hoihoi!

Omdat ik het toch wel erg leuk vind digitaal te tekenen, maar dit niet bepaald goed gaat met Paint en de Muis, ben ik op zoek naar een leuke Teken tablet voor de beginnende tekenaar.

Nou ben ik wel op zoek naar mensen die ervaring hier mee hebben, want als 20 mensen roepen dat moet je niet doen, ga ik er geen een kopen ;)
Nou heb ik ook een hele reeks vragen :')
Even geordend:

Wel of niet nemen?
Zo ja; Welke?
Moet je er speciaal een programma voor downloaden of zit er een programma bij?
Werkt het goed en handig?

Leverage

Berichten: 3648
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Schinnen

Re: TekenTablet voor de beginnende digitekenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:07

Ik zweer bij een tekentablet. ik heb een Bamboo van Wacom, ding is al ene jaar of 5 oud maar werkt nog steeds. Prefereer mijn tablet boven mijn muis :) Ik kreeg er een Cd'tje bij om hem te installeren, zo stelt hij jou tablet ook in op jou beeld scherm formaat. Meen dat er ook nog een ander programmaatje bij zit maar die gebruik ik nooit.

prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Re: TekenTablet voor de beginnende digitekenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 20:08

Die ga ik is opzoeken! 5 jaar is een flink lange tijd !

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:10

Ooooh ik mis mijn tekentablet zoooo!

Met een wacom zit je altijd goed, sowieso :) Ik heb altijd gewerkt met een A6 formaatje en dat was voor mij groot genoeg, maar ze zijn er uiteraard ook groter :) Wacoms worden geleverd met drivers die je moet installeren zodat de boel in verhouding met je scherm is idd. Dat linksboven op je scherm ook linksboven op je tablet is.

muntdrop

Berichten: 2971
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:11

Ik heb ook een wacom, een behoorlijk oud model en hij doet het nog steeds. Ik weet niet awat je budget is maar je kan ook eventueel op marktplaats voor een tweedehandse kijken als ze te duur zijn. Verder zijn ze ook heek gebruiksvriendelijk, en reserve onderdelen zoals een pen zijn ook makkelijk te bestellen mocht je die kwijtraken.

prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Re: TekenTablet voor de beginnende digitekenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 20:17

+/- 90 euro?

Via kieskeurig kom ik nu op deze drie uit:

- Wacom S pen&touch (kan deze dan ook met de hand? dat lijkt me erg vervelend namelijk omdat je dan met je hand dingen zit te klaaien die er niet moeten komen)
70,- euro

- Wacom pen
55,- euro

- Wacom pen&touch S
100,- euro
(maar als dit nou zo'n hele goede is, heb ik dat er wel voor over, heb lang genoeg gespaard! )

Leverage

Berichten: 3648
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Schinnen

Re: TekenTablet voor de beginnende digitekenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:17

Met Wacom zit je sowieso goed :) Welk formaat zijn die tablets? Ik heb zelf een A6 formaat en vind dit groot zat, maar heb ook gewerkt met een A4 formaat.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:18

Ik heb zelf ook een Wacom Bamboo & Touch. Deze kan je zowel met de pen als met je vinger bedienen. Ik gebruikte hem vooral als muis eigenlijk ivm rsi klachten. Ben niet zo goed in tekenen :p Maar er zitten ook een aantal drivers bij en wat programmaatjes waar je ook animaties mee kan maken, heel grappig :P

De touch functie kan je aan/uit zetten, en je pen kan je op verschillende manier instellen. Dus bijvoorbeeld dat de pen als muis wordt gebruikt, of echt als pen. Dit heeft te maken met de centrering van de pen op je tablet en beeldscherm.

prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 20:19

Leverage schreef:
Met Wacom zit je sowieso goed :) Welk formaat zijn die tablets? Ik heb zelf een A6 formaat en vind dit groot zat, maar heb ook gewerkt met een A4 formaat.


Wacom s pen&touch ; 147x92 mm

Wacom pen; 147x92 mm

Wacom pen&touch S 152x92mm

renep
Berichten: 194
Geregistreerd: 11-02-13
Woonplaats: Yeovil UK

Re: TekenTablet voor de beginnende digitekenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:48

bezit ook de bamboo en gebruik hem in combinatie met photoshop en illustrator het werkt veel nauwkeuriger dan muis en de instellingen zijn goed aan te passen naar je eigen inzicht

liedje89
Berichten: 7157
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 13:01

Ik heb een wacom pen en touch, ik gebruik hem vooral als ik foto's bewerk dus niet om te tekenen maar het is wel echt een fijn ding. Ik vind de touch functie ook echt goed werken trouwen, maar ik werk wel graag met de touchpad van een laptop dus dit is gewoon net iets fijner, je kan hem op een natuurlijke plaatst leggen voor jezelf en het is iets groter, alle multitouch gebaren werken er ook op.

prugelpiet schreef:
- Wacom S pen&touch (kan deze dan ook met de hand? dat lijkt me erg vervelend namelijk omdat je dan met je hand dingen zit te klaaien die er niet moeten komen)
70,- euro


Je kan de touch aan en uitzetten en als je de pen boven het active oppervlak houd reageert hij niet meer op je vingers, ik heb er iig nooit last van dat hij een touch functie heeft als ik met de pen wil werken.

Ik denk dat je het beste gewoon bij Wacom kan kijken, wij hadden vroeger (maar dat is wel wat langer geleden) ooit een trust en daar had ik altijd ruzie mee.

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: TekenTablet voor de beginnende digitekenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 13:05

Ik heb ook een wacom bamboo pen, vind het een erg fijn ding en hij was nieteens duur :) Ik had eerst een A4 formaat (weet niet meer welk merk, niet zo goed iig), maar dat was voor mij te groot.. ik gebruik hem wel alleen voor digitaal tekenen dus hoe hij als muis werkt heb ik geen idee van :+

Ik zou zelf geen toutch nemen omdat me dat onhandig lijkt, maar dat is natuurlijk ieder voor zich hoe dat bevalt :)

Rosannee_

Berichten: 3713
Geregistreerd: 15-10-06

Re: TekenTablet voor de beginnende digitekenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 13:10

Ik heb ook een bamboo van Wacom, ben er heel blij mee.
Ook mijn eerste tablet. :)

prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Re: TekenTablet voor de beginnende digitekenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 13:30

Dan ga ik zowizo voor een Wacom! Zit te twijfelen tussen de Bamboo en Pen&Touch

Welke is beter? :')

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: TekenTablet voor de beginnende digitekenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 13:31

Ik zou Bamboo nemen, je wilde er toch alleen mee tekenen? Dan zou ik zelf toutch erg onhandig vinden..

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 13:35

Ik heb nog een Wacom Volito liggen, A6 formaat. Die mag je van me overnemen. Ik kan hem zelf niet meer gebruiken omdat hij niet met mijn Mac werkt, werkt alleen met windows, maar verder een prima tablet om mee te beginnen. Zit nog in de originele verpakking met alle software erbij :) Hij hoeft niet veel te kosten.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: TekenTablet voor de beginnende digitekenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 13:39

Ik heb een Wacom Volito gehad, heb ik veel aan gehad toen ik pas begon, en nu heb ik een Wacom Fun Pen & Touch.
Ik teken nu eigenlijk niet meer omdat ik er geen tijd en zin meer voor heb, maar vond ze allebei erg fijn.

Bij de laatste zaten twee programma's(Photoshop Element 9 en nog iets), en het hele systeem. Hij was 100 euro.

prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Re: TekenTablet voor de beginnende digitekenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 18:45

8nnemiek ik stuur je eem pb'tje! :D

Selina

Berichten: 14292
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: TekenTablet voor de beginnende digitekenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 18:46

Ik heb een hele goedkope van de Lidl (25e), maar die doet het echt goed en A4 formaat. Weet zo nu het merk niet, maar kan wel evt opzoeken.

prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Re: TekenTablet voor de beginnende digitekenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 21:11

Mocht dat van 8nnemiek niet bevallen of doorgaan ben ik er vrijwel zeker van voor de Wacom Bamboo te gaan!

prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Re: TekenTablet voor de beginnende digitekenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 20:45

Heb hem ontvangen van 8nnemiek! Zit wel met een probleempje, het klikken werkt niet, dus ik kan er ook niet mee tekenen, ook werkt het bovenste gedeelte van de penknop niet

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: TekenTablet voor de beginnende digitekenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:57

Heb je de driver geinstalleerd? Je kan ook op de wacom site kijken of er een nieuwere driver beschikbaar is.

prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 22:31

8nnemiek schreef:
Heb je de driver geinstalleerd? Je kan ook op de wacom site kijken of er een nieuwere driver beschikbaar is.


helaas, deze is er niet.
Hij werkt prefect, als je heen en weer wilt zoefen.
Ook de rechtermuisknop, die dus geactiveert word met het knopje, doet het. zodoende ik wel internet kan openen, maar niet tekenen :+
Ook kan ik nergens meer een pen voor de Volito vinden, een andere pen doet het zeker ook niet?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: TekenTablet voor de beginnende digitekenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 09:17

Ik zal vanmiddag even voor je zoeken :)
Welke windows heb je?
Ik heb de pen thuis nog getest, en hij werkte wel, dus het ligt waarschijnlijk aan de software. Wel kun je nog eens proberen om het puntje uit de pen te trekken en terug te stoppen.
Heb je in het driver-programma alles goed ingesteld?