Paarden4daagse Epe: wijziging starttijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EP4D

Berichten: 208
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Epe

Paarden4daagse Epe: wijziging starttijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 00:08

Van 10 t/m 13 juni 2014 zal de Eper Paarden4daagse weer plaatsvinden. We hebben als organisatie de eerste vergadering in voorbereiding op dit evenement deze week alweer gehad.

Naar aanleiding van een creatief idee die we afgelopen jaar van een deelnemer ontvingen, is tijdens deze vergadering van gedachten gewisseld om binnen de starttijden een tijdsblok te reserveren waar alleen ruiters mogen starten en geen menners. Dit ingegeven doordat sommige paarden soms wat moeite hebben met inhalende menwagens. Deze (en andere) ruiters hebben dan gelegenheid om toch ook op een rustige manier te kunnen starten en menners er daardoor ook minder hinder van ondervinden. Om praktische redenen is een dergelijk tijdsblok het meest handig aan het begin.

Daarom deze voorgenomen wijziging: Starttijd van 13.00 tot 14.00 alleen voor ruiters, van 14.00 tot 18.00 voor zowel menners als ruiters.

Wat vind je van dit idee?

djuulsie

Berichten: 12789
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 01:58

Vind t niet een hele slimme oplossing, denk dat je grote kluwes ruiters krijgt, wat ook weer de nodige problemen met zich meebrengt...

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 02:29

Creatief idee inderdaad! Ik weet 't niet eerlijk gezegd; ben zelf menner en probeer wel altijd zoveel mogelijk rekening te houden met ruiters en paarden, ook die menwagens eng vinden. Al heb ik wel altijd erg vlotte en hete pony's en móet ik ook gewoon echt op sommige stukken (mul, modderig, flinke heuvels, heide) het gas wat verder open zetten om mijn pony er goed doorheen te loodsen. Eigenlijk heb ik persoonlijk als menner in de 5 jaar dat ik mee rijdt zelf maar zéér weinig 'conflicten' of 'confrontaties' gehad als menner met een ruiter (en evt. 'bang' paard).

Ik vraag me wel af, aangezien het toch min of meer een feit is dat menners vaak toch wat meer tempo er in hebben dan de gemiddelde ruiter, of een voorsprong van 1 uurtje voor die ruiters wel genoeg zal zijn. Ik denk ook dat als je én een paard hebt wat niet zo van aanspanningen houd, én je tempo ligt nogal laag, dat het als nog kan zijn dat je halverwege de rit de menners ook achterop zal hebben en/of tegen zal komen.

Ik zou eigenlijk zeggen; het is best de moeite waard om het eens in de praktijk uit te testen of er behoefte aan is onder de ruiters; het kan nl. best zo zijn dat men van te voren heel enthousiast reageert, maar dat in de praktijk blijkt dat er maar weinig gebruik van maken. Dat kan je dan daarna weer evalueren.

Ook heb ik wel eens gehoord; 'als menners en ruiters nu hélemaal apart starten/andere route rijden', maar eerlijk gezegd vind ik zelf persoonlijk dat juist het mooie aan de EP4D; men geniet samen van de sport, (of dat nu ohz. of aangespannen is) en de natuur, en het is toch juist mooi dat het over het algemeen zo goed gaat tussen ruiters en menners? Zo kweek je ook wederzijds begrip en respect. Heb ook wel eens ruiters achter m'n wagen gehad die blij waren dat ze hun paard ff achter een wagen konden laten lopen omdat 'ie zo heet was, en ben ook wel eens spontaan een stuk opgereden met een groepje ruiters omdat het tempo zo lekker lag voor beiden.

tassie73

Berichten: 744
Geregistreerd: 16-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 08:16

Moeten ze wel doorrijden anders zien ze toch weer menwagens en krijg je weer dezelfde problemen. En dattttt is nu het probleem.

De 1 rijdt sneller als de ander en je komt elkaar dus gewoon weer tegen. :P
Al zit er 3 uur tussen. De 1 rijdt de rit bijna alleen maar in stap en de ander wil vol gas. Het is een kwestie van rekening houden met elkaar. En omdat er steeds meer mensen aan mee willen doen gaat dat niet altijd lukken. Maar ja het is en blijft gewoon een superleuk evenement !!!!!

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 08:30

Ik denk dat het erg druk wordt tussen 13u en 14 u :+ Ik denk nl dat er erg veel mensen liever niet tussen de menwagens rijden ;)

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Re: Paarden4daagse Epe: wijziging starttijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 09:30

Aparte routes voor menner en ruiters zou misschien de oplossing kunnen zijn, maar dat is nu juist de charme van deze 4-daagse. En geeft veel druk op de routecommissie. Kwenie of dat wel lukt.

Josien_

Berichten: 9008
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 09:33

Ik kan me wel vinden in bovenstaande reacties.
Deze maatregel kan je misschien een wat rustigere eerste helft opleveren, maar bij de pauze hebben de menners alweer ingehaald.
Persoonlijk heb ik geen ervaring met vervelende passanten.

araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

Re: Paarden4daagse Epe: wijziging starttijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 09:43

ik ben misschien wat kortzichtig (ondanks dat mijn paard het ook spannend vind) maar ik vind dat ze/die daar maar aan moet wennen. Menners kan je thuis ook tegenkomen. Misschien minder ferquent maar het is ook gewoon een verkeersdeelnemer.

James2000
Berichten: 291
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 09:45

Ben een ruiter en ook een menner.
Ik denk dat de ruiters met de menners mee moeten rijden en de menner met de ruiters.( bewijs van spreke dan he dus een menner op de rug van het paard en de ruiter op de bok) Zodat ze zien wat de ruiter ziet en voelt en wat de menner ziet en voelt. Sommige ruiters weten niet wat een menner moet doen om de combi voorwaarts te houden. Sommige menners komen uit de ruiterwereld om het maar zo te zeggen en weten wel wat een paard onder de man kan doen
Kijk ruiters hebben even hard gezegd, een hekel aan die menners omdat ze zo hard rijden en de kar zo lawaai maakt, en andersom is het ook zo menner die dan weer een ruiters zien die relax aan het stappen is, terwijl een men combi juist op dat ogenblik tempo moet maken om die kar te trekken. Dus voor alles is wat te zeggen. Ik ben een lief hebber van allebei. En starten tussen 13-14 okey. Maar dan wel voor de nieuwe deelnemers zo kan je het ook zeggen. De ruiters die al x keren mee heeft gedaan weet wat ze tegen kunnen komen. En de mensen die voor het eerst starten niet. Mij maakt het in ieder geval niet uit, het is altijd een super ontspannen vierdaagse. We wachten het af .........

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 09:46

Op zich een goed idee mijn paard vond menners dag 1 doodeng en daarna alleen degene met grote paarden ervoor die echt aangedenderd kwamen, had ook bijna een ongeluk door een menner die in volle vaart (lees draf) langs kwam op de verharde weg.
Dit is ook reden geweest voor mij om het bij 1 Eper paarden4daagse te laten.

En mijn paard vond op het defensie terrein de tank die vlak achter hem reed niet eng dus niet alles van achter is eng maar wel het "geweld" waarmee sommig combi's aankwamen of voorbij kwamen.
En ik snap dat ze vaak snelheid moeten maken ivm mul zand of een heuveltje.

En als je weet dat je paard ze eng vind en je mag eerder starten dan weet je ook dat je tempo moet blijven rijden om het voor te blijven.

Brainless

Berichten: 29738
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:28

JoyCiej007 schreef:
Ik vraag me wel af, aangezien het toch min of meer een feit is dat menners vaak toch wat meer tempo er in hebben dan de gemiddelde ruiter, of een voorsprong van 1 uurtje voor die ruiters wel genoeg zal zijn. Ik denk ook dat als je én een paard hebt wat niet zo van aanspanningen houd, én je tempo ligt nogal laag, dat het als nog kan zijn dat je halverwege de rit de menners ook achterop zal hebben en/of tegen zal komen.

En als er om 14:00 een boel menners starten en je bent met je "karbang" paard halverwege als ze achter je rijden.
Dan heb je gelijk een heleboel menners die achterop komen.

ps:
Mij maakt het niet zoveel uit, ik start toch later. Maar ik probeer mee te denken hoe dat zou (kunnen) gaan.

Josien_

Berichten: 9008
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Paarden4daagse Epe: wijziging starttijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:16

Als je het zo bekijkt zou je bijvoorbeeld beter het uurtje tussen 14.00 en 15.00 kunnen reserveren voor ruiters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:18

Vind het een creatief, maar niet een denderend idee. Ik zou dan toch meer gaan opletten dat combinaties (zowel men als ruitercombinaties!) fatsoenlijker in gaan halen. Zo waren er genoeg nette menners en genoeg ruiters die zonder het aan te geven in een draf (enkele zelfs in galop!) langs kwamen, terwijl het volgens mij toch echt de bedoeling was om dit netjes te vragen van tevoren (mogen we passeren, mag dat in stap/draf/galop).
Als daar wat meer op gelet wordt, dan zullen menners en mederuiters al een stuk minder last van elkaar hebben :)

Overigens ook heel veel fijne combinaties dus tegen gekomen die rustig in stap langs kwamen en zelfs even op elkaar wachten als ze zagen dat m'n merrie het spannend vonden en pas een heel stuk verderop dan weer de draf en galop oppakten!

Sparky10

Berichten: 2674
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Swifterbant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 17:05

Nibbit schreef:
Ik denk dat het erg druk wordt tussen 13u en 14 u :+ Ik denk nl dat er erg veel mensen liever niet tussen de menwagens rijden ;)



dat zal mee vallen, als je nou met elkaar rekening houd , dan is er altijd wel een opening voor beide partijen,

natuurlijk zijn er aso's bij , maar noteer eventueel het deelname nummer en ga ermee naar de organisatie , hoe meer mensen nummers doorgeven , hoe beter de organisatie de mensen kan aanspreken, uitsluiten van verdere deelname, en eventueel niet meer inloten weet ik veel wat,...

maar er zijn ook aso ruiters ,... ook daarvoor geld hetzelfde vind ik ,

passeer netjes in stap , of vraag voor een rustig drafje ivm menner, maar ga niet in volle galop of harde draf op groepen of enkele rutiers/menners afrijden, van achter dat is zo angstig voor zowel de paarden als de ruiters,

we komen er allemaal voor plezier rust vrijheid, en liefde voor buitenrijden en het bezig zijn met je paard... waardeer elkaar ook gewoon daarvoor...

hoop weer ingeloot te worden dit jaar is al te lang geleden dat ik mee heb gedaan en de laatste keer jaren geleden met een aanspanning meegeweest van fam hazeleger en ben me daar op de kar toch bewuster geworden van hoe het is voor de menner , ipv enkel naar de kant van de ruiter te kijken :)

Suzan_bobar

Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Paarden4daagse Epe: wijziging starttijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:19

Ik denk ook niet dat dit de meest handige oplossing is. gezien menners (veel) harder rijden dan de meeste ruiters. Misschien wel een optie om bijvoorbeeld tussen 4 en 5 alleen ruiters te laten starten. Dan is de hoofdmoot aan menners al onderweg en zullen er niet heel erg veel nog daarna starten. Echter geef je ze dan nog wel de kans om na 17 uur te starten bijvoorbeeld.

Wel goed dat erover nagedacht wordt.

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Paarden4daagse Epe: wijziging starttijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:38

Men kan ook gewoon oefenen zodat de de paarden er aan wennen. En heel eerlijk, als ze dat niet kunnen horen ze wat mij betreft niet op de openbare weg thuis.

Josien_

Berichten: 9008
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Paarden4daagse Epe: wijziging starttijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 08:37

Op karretjes kun je oefenen, maar op die hele drukte om de vierdaagse heen niet.
Ach, ik denk ook dat een deel van de stress voornamelijk van de ruiters afkomstig is.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 19:23

Ik weet uit voorgaande jaren dat er menners zijn die zo vroeg mogelijk starten om ruiters en langzame aanspanningen te vermijden en zo lekker op tempo kunnen rijden. Als je ruiters eerder laat starten loop deze groep menners voor de voeten.
Misschien is het volgende een idee?
Eerst een half uur reserveren voor de deelnemers die op tempo willen rijden, geen verschil maken tussen menners en ruiters.
Vervolgens het oorspronkelijke idee / test, 1 uur lang alleen ruiters laten starten. Daarna staat het vrij voor iedereen om te starten?
Of maak ik het te ingewikkeld en onuitvoerbaar?

b485
Berichten: 1093
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Paarden4daagse Epe: wijziging starttijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 12:37

Is het niet beter om het laatste uurtje voor de ruiters te reserveren? ipv het eerste? Als ik de opmerkingen lees zijn het hoofdzakelijk menners die ruiters inhalen. Dus als je de "traagste" groep achteraan zet, worden deze niet meer ingehaald door een menner. Tenzij ze natuurlijk zelf een aanspanning gaan inhalen.
Maar ik vraag me dan natuurlijk af of die laatste groep ruiters nog wel 'op tijd' binnengeraakt.

Andere optie: het met respect passeren beter afdwingen: vb een formulier voorzien waar een ruiter/menner een negatieve ervaring kan melden. Als er dan meerdere klachten binnenkomen over dezelfde, dan kunnen er acties ondernomen worden (onmiddelijk er uit halen, de volgende dag niet mogen starten, op de vingers tikken,...)

Brainless

Berichten: 29738
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 14:29

@B485
Dan zit je (zoals je al zegt) ermee dat je korter de tijd hebt om rond te komen (omdat je voor een bepaalde tijd binnen moet zijn).
Juist de snelste ruiters en menners rijden het laatste uur, want de "we doen het lekker rustig aan ruiters" gaan het echt niet redden om op tijd binnen te zijn.

Ook is er altijd al de mogelijkheid iemand "aan te geven", dus een extra formulier is wat overbodig.

L_Rivaldo

Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-12-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 12:47

Ik zou hier ook niet blij mee zijn, dan kan ik dus steeds niet met een enkelspan shet in gaan halen op plekken waar ik dus echt harder moet gaan dan de grotere gezien het zwaar is. Dan ben ik file aan het rijden met alle aanspanningen, hmm aparte routes ben ik ook niet voor rijd graag met vriendinnen die ohz gaan.

nobje

Berichten: 1744
Geregistreerd: 08-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:51

L_Rivaldo schreef:
Ik zou hier ook niet blij mee zijn, dan kan ik dus steeds niet met een enkelspan shet in gaan halen op plekken waar ik dus echt harder moet gaan dan de grotere gezien het zwaar is. Dan ben ik file aan het rijden met alle aanspanningen, hmm aparte routes ben ik ook niet voor rijd graag met vriendinnen die ohz gaan.



Ik lees nergens meer de mogelijkheid om gezellig met elkaar op te rijden. Ik vind het altijd gezellig om met andere te rijden. En ik maak geen onderscheid tussen ruiter en / of menner.
Ik vraag me af waarom wij met zijn allen, binnen de regels van fatsoen er niet samen een feest van kunnen maken.
Als je in Duitsland ziet hoe men en enduranche met elkaar optrekken... Waarom kunnen wij dat niet ?

sanowa

Berichten: 899
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Wilp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:43

om eerlijk te zijn maakt het mij niet uit.
zelf vind ik het ook niet zo fijn als er menners achter op komen in een volle draf, maar tja dat weet je als je meerijd, en vaak als het wat spannend is voor het paard draai ik even om en laat ik ze er langs.

L_Rivaldo

Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-12-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Paarden4daagse Epe: wijziging starttijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 00:57

ben het helemaal met je eens nobje, met mendurance ook als dat samen kon met endurance zou het voor mij eindelijk aantrekkelijk kunnen worden nu te weinig en te ver. Endurance wel redelijk in dw buurt.

nobje

Berichten: 1744
Geregistreerd: 08-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 09:18

sanowa schreef:
om eerlijk te zijn maakt het mij niet uit.
zelf vind ik het ook niet zo fijn als er menners achter op komen in een volle draf, maar tja dat weet je als je meerijd, en vaak als het wat spannend is voor het paard draai ik even om en laat ik ze er langs.

&

L_Rivaldo
Berichten: 4094Geregistreerd: 17-12-07Woonplaats: Haaren (NB)
Nieuw bericht Geplaatst: Gisteren, 23:57

ben het helemaal met je eens nobje, met mendurance ook als dat samen kon met endurance zou het voor mij eindelijk aantrekkelijk kunnen worden nu te weinig en te ver. Endurance wel redelijk in dw buurt.



Hoi, nog even gauw voor ik naar les ga. Ik ben zowel ruiter als menner. En ik merk over de jaren heen dat er wat dingen veranderen in onze tolerantie. Als ik met mijn jonge paard buiten rijd word regelmatig daar mensen die aan het rijden zijn of aan het trainen in een snelle draf of zelfs galop ingehaald. Beestje helemaal over de zeik. En ik ben dan altijd weer blij als ik er dan nog op zit.. hetzelfde kan me overkomen met menners. Het is niet afhankelijk van de aanspanning of het soort paard. Maar van de haast (mentaliteit) van de rijder.

En ik hoor steeds vaker dat menners worden verbannen van ruiterpaden. Wat ik eigenlijk een beetje pijnlijk vind. Want we kunnen immers ook de sigaar fietsen niet bannen uit het bos of de langlaufers met wieltjes onder hun latten. Die strak aan de verharde paadjes van het ruiterpad voorbij zoefen. Of de enorme groepen wielrenners die je als een kudde turbo schapen over het fiets pad met een hoge snelheid passeren. etc. etc. etc. En daar moeten de paarden wel mee om kunnen gaan. Dus tsja... mijn jonge paard vind grote aanspanningen ook heel spannend. Maar als ze rustig passeren is er niets aan de hand. Meestal hoor ik ze wel aan komen en dan vraag ik het even. Maar ja niet iedereen neemt daarom ook gas terug. Ik weet ook niet wat wijsheid is. Alleen dat ik het ontzettend gezellig vind om met bv. met vrienden op pad te gaan, en dan kan de groep bestaan uit een mix van menners en ruiters. En ik kan jullie vertellen dat, juist zulke ritten zo gezellig zijn.

En, L.Rivaldo voor Nederland is de acceptatie combi endurance versus mendurance een gelopen race. Maar hier vlak over de grens zijn veel leuke wedstrijden en ritten van de Duitse afstands vereniging. Ga ik van de zomer lekker met mijn vriendin ook een keer doen. Zij te paard, en ik met de sulky. Als je meer wilt weten, stuur me dan even een PB. Super gezellig, genieten van koffie met Kuchen ha ha ha... en een wat lagere snelheid dan in Nederland. Alleen moet je paard wel super gezond zijn. Want de veterinaire zijn daar erg streng.

En ik hoop dat iedereen een geweldige rit heeft bij de Eper paarden dagen. En dat de menners en ruiters in de toekomst niet 2 verschillende bevolkings groepen worden. Want het is toch een gezamenlijk feestje. Ik heb wel eens gehoord dat het de meest succesvolle recreatie rit is. Dat is toch een prachtig compliment.