Probleempaard ontwormen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annelove16x

Berichten: 1012
Geregistreerd: 21-04-13

Re: Probleempaard ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:35

Je kan ook gewoon een boterham nemen en het daar in spuiten

Aphrodite001
Berichten: 41
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Hardenberg

Re: Probleempaard ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 18:01

Helaas, mensen. Beetje in mijn appelmoesprutje gedaan, maar dat werd met een beledigde snuif weggeduwd. Daarna stukje wortel uitgehold met drupje. No way! Drupje op stukje brood. Tja, toen had ze zoiets van: 'ik ben gek! ik probeer het niet eens!' Straks nog maar een andere poging...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6691
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:05

Aphrodite001 schreef:
Helaas, mensen. Beetje in mijn appelmoesprutje gedaan, maar dat werd met een beledigde snuif weggeduwd. Daarna stukje wortel uitgehold met drupje. No way! Drupje op stukje brood. Tja, toen had ze zoiets van: 'ik ben gek! ik probeer het niet eens!' Straks nog maar een andere poging...

De mijne accepteert dit soort truukjes dus ook niet. Hij staat meteen verticaal als je met een spuit aan komt zetten dus dat is zeker geen optie. Bij hem werkt er maar 1 ding: een grote bak slobber (of seniores priores met veel water) zodat het spul totaal niet meer herkenbaar is. Geen geur meer (en de pramox is het ergst!) en hooguit een beetje rare structuur. Hij eet het dan niet met veel plezier op, maar het gaat er wel in!

Aphrodite001
Berichten: 41
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Hardenberg

Re: Probleempaard ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 18:22

Tja, ik blijf volhouden nu, hoor. Ik ben een verwend kreng dat altijd haar zin wil hebben (maar wel een engelengeduld heeft). Er is me al zoveel gelukt met deze pony. Opgeven is geen optie. Dus straks nog proberen met stukjes wortel en brood en anders een zak slobber aanschaffen.
Bij mijn andere pony zat het er gelukkig in twee seconden in. Da's zo'n ijskonijn!
De geur is idd afschuwelijk. Je hoeft het niet eens te proeven om te weten hoe vies het is.

Sure_lee

Berichten: 10403
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Probleempaard ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:49

Ik ben heel blij om te lezen dat je toch kiest voor voer en niet voor een harde manier zoals werd geopperd!
Mocht je ergens hulp bij nodig hebben of wat slobber of muesli willen gebruiken zonder een hele zak aan te schaffen dan hoor ik het graag. Ik woon in Stegeren dus dat is vlakbij hardenberg.

Aphrodite001
Berichten: 41
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 19:37

Sure_lee schreef:
Ik ben heel blij om te lezen dat je toch kiest voor voer en niet voor een harde manier zoals werd geopperd!
Mocht je ergens hulp bij nodig hebben of wat slobber of muesli willen gebruiken zonder een hele zak aan te schaffen dan hoor ik het graag. Ik woon in Stegeren dus dat is vlakbij hardenberg.



Dat is heel lief van je en nee, ik ga absoluut niet voor de harde manier, want ik ben veel te blij met het vertrouwen dat ik tot nu toe heb gewonnen. Ik heb er met grof geweld aan gehangen met een dierenarts toen ik haar ophaalde bij de fokker en die strijd verloren we (pas na drie doses sedatie werd ze iets rustiger), dus dat werkt sowieso niet bij haar.

lailapri

Berichten: 22127
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Probleempaard ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:22

Nep mijn jonge keren wel eens, spuit met honing water, laat ze zelf ruiken en spuit dan beetje in hun mond en dan de spuit met ook beetje honing op de tuit, happen ze te snel erin. Maar werk alleen bij kleine hoeveelheden, anders spuwen ze het uit.

pluisje88

Berichten: 8081
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:27

Stel dat de slobber nou niet werkt, zou dan misschien een inimini dosis sedatie kunnen werken? Nu het paard rustig is zou dat misschien kunnen helpen. Met dan iets verdoezelnd eten uiteraard?
Je zou appelstroop nog kunnen proberen?
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 13-11-13 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:37

Tuurlijk, weer pramox geadviseerd en gekocht zonder te kijken naar de werkende bestanddelen. Werkt niet tegen aarsworm, en is spoelworm in behoorlijke mate resistent tegen. Eerlijk gezegd, snap ik dit advies niet... Aan een opgefokt paard sedatie geven trouwens ook niet, vandaar dat het waarschijnlijk nodig was meerdere keren te spuiten bij het ophalen. ;)

Aphrodite001
Berichten: 41
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 23:45

Sientje schreef:
Tuurlijk, weer pramox geadviseerd en gekocht zonder te kijken naar de werkende bestanddelen. Werkt niet tegen aarsworm, en is spoelworm in behoorlijke mate resistent tegen. Eerlijk gezegd, snap ik dit advies niet... Aan een opgefokt paard sedatie geven trouwens ook niet, vandaar dat het waarschijnlijk nodig was meerdere keren te spuiten bij het ophalen. ;)


Nou, weet je wat het is, Sientje, die DA heeft zeven jaar diergeneeskunde gestudeerd en ik niet, dus het is de bedoeling dat ik zijn deskundige oordeel vertrouw. Ik kan wel gaan googelen, maar dan kom ik precies het tegenovergestelde tegen van wat jij beweert. "Pramox is een breed spectrum ontwormingsmiddel. Werkzame stoffen: Moxidectine en Praziquantel
Werkzaam tegen een breed scala van inwendige en uitwendige parasieten, zoals kleine (volwassen en intraluminale stadia) en grote strongyliden, spoelwormen, veulenworm, aarsmaden, horzellarven én lintwormen." Einde citaat.
Voor Ivemectine is 63% van de paarden resistent.

tamary

Berichten: 29190
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:58

Niet de paarden maar de wormen zijn resistent :) . En als die resistent zijn tegen ivermectine dan zal dat tegen broertje moxidectine ook het geval zijn. Al heb ik het vermoeden dat er pyrantel of fenbendazol moet staan. Resistentie tegen ivermectine zal er best zijn, maar zo hoog nog niet, dan zagen we de ellende wel in het nieuws op bokt.

Combi Moxidectine en Praziquantel is trouwens ook niet door de fabrikant getest of die veilig te geven is. Apart wel, samen niet.

Onderzoeken over werkzaamheid ivermectine tegen spoelwormen en aarsmaden zijn trouwens gepubliceerd en die was slecht, pyrantel of fenbendazol werkt veel beter. De resistentie problemen gaan over bloedworm (strongyliden) niet over de andere wormensoorten.

DA heeft helaas ook in die 7 jaar niet genoeg tijd om alles te leren over elk mogelijk medicijn en diersoort. Daarnaast is de advies en uitgifte functie voor ontwormingen pas recent een taak voor DA's geworden. Tot een paar jaar terug waren dit vrij verkrijgbare middelen en waren de adviezen erg basic. Tijd voor nodige bijscholing is er niet altijd en daarnaast lopen de meningen uiteen.

Aphrodite001
Berichten: 41
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 00:07

[quote="tamary"]Niet de paarden maar de wormen zijn resistent :) .

Je hebt gelijk! Wormen worden resistent, maar dat is semantiek. Verder: het spijt me maar ik ga me niet mengen in een discussie over ontwormen. De info over werkzame stoffen, resistentie, over ontwormingsschema's en wel/niet ontwormen zijn erg tegenstrijdig en ik ga dus niet zelf plannetjes bedenken op basis van info op internet. Ondertussen ben ik nog steeds op zoek naar een methode om mijn pony te ontwormen...

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 00:11

Murosch schreef:
Wat wij in zo'n geval doen is een winterpeen uithollen en daar de inhoud van de wormspuit in. Paard at hem zonder problemen op.


Hier had ik er eentje die zelfs na de wormkuur geen wortels meer aan durfde te nemen :Y)
Geweldig om te zien en dat voor zo'n veelvraat... :=

Aphrodite001
Berichten: 41
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 00:13

Hier had ik er eentje die zelfs na de wormkuur geen wortels meer aan durfde te nemen :Y)
Geweldig om te zien en dat voor zo'n veelvraat... :=[/quote]

Dat soort dingen is bij mijn pony natuurlijk ook een gevaar. Haar vertrouwen in mij is maar heel broos.
Mijn andere pony zie je denken: het zal wel. Deze zie je denken: waarom doe je me dit aan?

fransje23

Berichten: 15369
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 00:15

Misschien broodjes insmeren met stroop en daar de wormenkuur tussen doen? Eerst een paar keer een gewone boterham met stroop geven om te wennen?

tamary

Berichten: 29190
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 00:21

Quote zichzelf:
tamary schreef:
Ik kom na beetje google rintal korrels tegen. werkzame stof febantel (broertje van pyrantel)
http://www.prolako.nl/producten.php?catid=1 Zo te lezen kan je via DA recept bestellen.

En :
Citaat:
Rintal wormkorrels worden oraal gegeven over bijvoorbeeld het voer. Rital wormkorrels kan bij drachtige merries worden toegepast en bevat naast 1,9 gr febantel-100gram voerelementen als (luzerne, mais, gerst, zemelen, suikerbietstroop),voor een goed opname.
Is dus soort bix met ontwormingsmiddel er in. Toch even je DA voor porren, zonder hulp kan je nl niet bestellen en dit zal er stukken makkelijker in gaan dan de pasta + verstoppingsmiddel.

Aphrodite001
Berichten: 41
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 00:41

tamary schreef:
Quote zichzelf:
tamary schreef:
Ik kom na beetje google rintal korrels tegen. werkzame stof febantel (broertje van pyrantel)
http://www.prolako.nl/producten.php?catid=1 Zo te lezen kan je via DA recept bestellen.

En :
Citaat:
Rintal wormkorrels worden oraal gegeven over bijvoorbeeld het voer. Rital wormkorrels kan bij drachtige merries worden toegepast en bevat naast 1,9 gr febantel-100gram voerelementen als (luzerne, mais, gerst, zemelen, suikerbietstroop),voor een goed opname.
Is dus soort bix met ontwormingsmiddel er in. Toch even je DA voor porren, zonder hulp kan je nl niet bestellen en dit zal er stukken makkelijker in gaan dan de pasta + verstoppingsmiddel.


Dit is zeker het overwegen waard. Ik heb wel gelezen dat korrels minder goed werken en mijn DA zei: die kunnen ze ook uitspugen, maar dit vind ik zeker hoopgevend klinken.

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 00:59

tamary schreef:
Niet de paarden maar de wormen zijn resistent :) . En als die resistent zijn tegen ivermectine dan zal dat tegen broertje moxidectine ook het geval zijn. Al heb ik het vermoeden dat er pyrantel of fenbendazol moet staan. Resistentie tegen ivermectine zal er best zijn, maar zo hoog nog niet, dan zagen we de ellende wel in het nieuws op bokt.

Combi Moxidectine en Praziquantel is trouwens ook niet door de fabrikant getest of die veilig te geven is. Apart wel, samen niet.

Onderzoeken over werkzaamheid ivermectine tegen spoelwormen en aarsmaden zijn trouwens gepubliceerd en die was slecht, pyrantel of fenbendazol werkt veel beter. De resistentie problemen gaan over bloedworm (strongyliden) niet over de andere wormensoorten.

DA heeft helaas ook in die 7 jaar niet genoeg tijd om alles te leren over elk mogelijk medicijn en diersoort. Daarnaast is de advies en uitgifte functie voor ontwormingen pas recent een taak voor DA's geworden. Tot een paar jaar terug waren dit vrij verkrijgbare middelen en waren de adviezen erg basic. Tijd voor nodige bijscholing is er niet altijd en daarnaast lopen de meningen uiteen.


Dank u!

En mijn info komt niet via Google maar van luitjes die nog wat langer dan 7 jaar hebben gestudeerd. Was dat trouwens maar waar, dat er iets anders op Google te vinden was dan het reclame-verhaal van de farmaceut, die deze spuit heel voordelig aan dierenartsen aanbiedt... ;)

Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Probleempaard ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 17:18

Kun je aan haar mond komen?
Bakje brokken klaarzetten, snel de spuit erin en lekker brokjes laten eten.

Faelynn

Berichten: 3150
Geregistreerd: 25-10-13

Re: Probleempaard ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 17:23

ik zou het toch door eten vermengen en dan wel erbij blijven zodat je zeker weet dat ze alles binnen krijgt
verder misschien proberen het ergens in te verstoppen zoals tussen een broodje en dan dichtdoen misschien nog iets zoets sterk ruikend erop

Aphrodite001
Berichten: 41
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 17:26

Dani199764 schreef:
ik zou het toch door eten vermengen en dan wel erbij blijven zodat je zeker weet dat ze alles binnen krijgt
verder misschien proberen het ergens in te verstoppen zoals tussen een broodje en dan dichtdoen misschien nog iets zoets sterk ruikend erop


Inmiddels allemaal al geprobeerd. Geur is wellicht te maskeren en de eerste hap ging er ook in, maar spuugde ze natuurlijk meteen uit en toen vertrouwde ze niks meer.
Ik ga morgen kijken naar een van de tips: korrels in een speciaal voermengsel.

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Probleempaard ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 17:30

Ben je bekend met clickertraining? Daarmee kan je dit goed oplossen. Met even googlen op clickertraining wormspuit o.i.d. moet je wel uitleg en filmpjes kunnen zien. Als het benaderen van hoofd met hand of spuit al een probleem is, eerst dat oefenen en belonen tot dat geen probleem meer is, dan daarna spuit in mond legen vaaaaak oefenen met iets lekkers erin, als dat goed gaat, dan met het wormspul erin.

yumi01
Berichten: 194
Geregistreerd: 01-09-11
Woonplaats: haaksbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 17:31

ik heb jaren geleden in de dravers gewerkt en daar hadden ze een oude draver die ze al jaren niet meer ontwormden omdat ze dat niet voor elkaar kregen. Ik moest heb iedere dag binnen en buiten zetten en toen ben ik begonnen om voorzichtig met mijn vinger bij zijn mond te friemelen, dat lukte steeds beter en kon na een korte tijd ook makkelijk mijn vinger in zijn mond doen. Ik heb toen om een wormenspuit gevraagd en toen ik hem weer binnen ging zetten kon ik zonder al te veel stress de spuit geven. Ik weet niet of je hier wat aan hebt? Maar ik weet dat het kan zonder al te veel stress! Succes met jou paardje

Aphrodite001
Berichten: 41
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 17:45

yumi01 schreef:
ik heb jaren geleden in de dravers gewerkt en daar hadden ze een oude draver die ze al jaren niet meer ontwormden omdat ze dat niet voor elkaar kregen. Ik moest heb iedere dag binnen en buiten zetten en toen ben ik begonnen om voorzichtig met mijn vinger bij zijn mond te friemelen, dat lukte steeds beter en kon na een korte tijd ook makkelijk mijn vinger in zijn mond doen. Ik heb toen om een wormenspuit gevraagd en toen ik hem weer binnen ging zetten kon ik zonder al te veel stress de spuit geven. Ik weet niet of je hier wat aan hebt? Maar ik weet dat het kan zonder al te veel stress! Succes met jou paardje


Bedankt voor je tip, maar op termijn gaat het gaat zeker goed komen, hoor. Mss heb je gelezen dat ze nog maar een jaar oud is en hier een paar maanden geleden is gekomen en toen tegen de muur opklom als iemand haar benaderde. Na uren geduldig therapeuten mag ik nu overal aankomen, beentje optillen, op haar rug hangen etc., alleen haar hoofd is nog heel erg eng, dus halster om, iets in haar mond en dat soort dingen is nog niet aan de orde. Omdat er wormen in haar mest zaten wil ik echter toch wel graag ontwormen.

Lynn_Nikita

Berichten: 25477
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 18:08

Aphrodite001 schreef:
Dani199764 schreef:
ik zou het toch door eten vermengen en dan wel erbij blijven zodat je zeker weet dat ze alles binnen krijgt
verder misschien proberen het ergens in te verstoppen zoals tussen een broodje en dan dichtdoen misschien nog iets zoets sterk ruikend erop


Inmiddels allemaal al geprobeerd. Geur is wellicht te maskeren en de eerste hap ging er ook in, maar spuugde ze natuurlijk meteen uit en toen vertrouwde ze niks meer.
Ik ga morgen kijken naar een van de tips: korrels in een speciaal voermengsel.



heb je dan wel de slobber geprobeerd?