Ervaringen met rubber stalmatten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Ervaringen met rubber stalmatten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 07:29

Ik heb al even gezocht op ervaringen met stalmatten, maar helaas niet "mijn"antwoorden kunnen vinden.......

Ik zou graag wat ervaringen willen horen/lezen over het gebruik van rubber stalmatten.

Mijn paard is een vreselijke viespeuk op stal.
Wat hij niet opvreet wordt vreselijk smerig!

Nu willen wij graag rubber stalmatten gaan gebruiken.

Mijn vragen hierover zijn:

Gaan ze er wel lekker op liggen?
Hoeveel stro gooien jullie er nog dagelijks bovenop?
Hoe is het gesteld met het onderhoud van deze matten?
Kun je ze in elke stal leggen(moet je de ondergrond nog bewerken?

Ik hoor graag van jullie

lisanne87

Berichten: 1041
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 08:08

Wij hebben thuis ook matten liggen. Onze paarden gaan er zonder probleem op liggen. Voor wat betreft extra stro; alleen bij de merrie gooien we wat vlas, om de urine op te nemen. De merrie is echt een smeerkont wat dat betreft en pist alles eronder. Maar we kunnen er niet te veel vlas op gooien want dan verstoppen de matten, en is het effect weg.
Het schoonhouden is heel makkelijk, elke dag wordt er gemest en eens in de zoveel tijd gaat de hoge druk spuit erover. Hierbij halen we de matten uit de stal en wordt de voor- en achterkant schoongespoten. Ook gaat de spuit nog even snel door de stal. Op deze manier blijft de mat open en loopt de urine mooi weg. Wij hebben daarom een gootje gemaakt aan de achterkant van de stal, de matten vallen hier overheen. Dan blijft de urine ook niet onder de matten drijven, ik denk dat dat een mooie stinkboel wordt :P

Je bent welkom om te komen kijken :j

maaike2800
Berichten: 1025
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: ridderkerk

Re: Ervaringen met rubber stalmatten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 11:00

Wij hebben matten in schuilstal en paddock, helaas is er nergens andere ondergrond omdat het anders te nat wordt. Liggen gaat prima maar ik heb het idee dat hij zijn plas vaak ophoudt tot hij de wei op mag of we samen gaan wandelen, iemand die weet of dit kwaad kan?

kimmie261

Berichten: 19217
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:44

hier staan de paarden nu 7 jaar op matten,ik gebruik geen stro,alleen de matten,ze liggen er zeker op,de matten zijn dik en isoleren heel goed...we hebben er een vloer onderliggen die iets afloopt,dus de urine loopt weg..

moet zeggen,een stal met stro ziet er veel gezelliger uit,maar matten scheelt zo enorm veel in mesten ( werk is alleen de mest opvegen en klaar) en mestafval,dat voor ons dit het beste werkt.

kan je wel adviseren,goede dikke matten te nemen, 4 cm dik het liefste,en geen matten met noppen te nemen,deze staan ze zo door en dan kan je je matten weggooien...

deze hebben wij en zijn echt heel sterk,vochtdoorlatend en goed:
Afbeelding

lisanne87

Berichten: 1041
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:51

Volgens mij hebben wij die ook Kimmie :j

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:57

Ik heb grote matten liggen in de stallen van bosrubber.
Onder een mat van 1.5 cm dik en 3 bij 3 meter en daar bovenop een mat van 2.5 cm van 1.5 bij 3m
Zo blijven de matten nog verplaatsbaar.
In de stal is nu nog een strook over aan beide kanten van 50 cm(stallen zijn 4 m lang) , daar strooi ik wat vlas en in een hoek schuif ik de mest.
Op den duur poepen ze keurig op die hoop verder.
Stallen lopen hier trouwens ook af.

Mijn ervaring is dat stallen met stro heel mooi ogen maar bijna ieder paard loopt het in het midden (bijna) kaal en dan liggen ze veel harder en kouder als op de matten.

Oh, matten liggen er echt al jaaaaren en blijven goed, hele goede investering.

kimmie261

Berichten: 19217
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Ervaringen met rubber stalmatten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:02

ja mijn ervaring is toch ook dat paarden op stro veel meer op het beton liggen als met de rubber matten.

ik moet wel zeggen dat dat rubber er saai uitziet,een stal met stro oogt gewoon veel lekkerder,en ze hebben tussendoor wel meer te knabbelen,op matten moet je wel meer zorgen dat er genoeg ruwvoer aanwezig is.

Xreneee

Berichten: 616
Geregistreerd: 12-08-09
Woonplaats: Pijnacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 19:23

maaike2800 schreef:
Wij hebben matten in schuilstal en paddock, helaas is er nergens andere ondergrond omdat het anders te nat wordt. Liggen gaat prima maar ik heb het idee dat hij zijn plas vaak ophoudt tot hij de wei op mag of we samen gaan wandelen, iemand die weet of dit kwaad kan?

Ik denk dat het niet onwijs veel kwaad kan, zolang die nog wel gewoon plast is er vaak nog niet zoveel aan de hand.
en ik neem aan dat als je paard echt heel nodig moet en er eventueel buikpijn van gaat krijgen dat die wel zo slim is om gewoon te plassen als het echt moet.
maar misschien doet die het liever niet in zijn stal maar op de wei dus probeert hij het wat uit te stellen. maar nogmaals als er echt hoge nood is doet die het denk ik wel in zijn stal hoor, alleen misschien zie jij dit niet altijd.

wat ervaring qua rubberen matten heb ik zelf niet. wel komt mijn paardje van een stal waar die op rubberen matten stond, ik weet dat hun het een super uitvinding vonden,
het scheelt onwijs veel tijd met mesten.
iemand anders die ik ken heeft sinds kort ook matten en doet er voor het idee gewoon wat stro bovenop, dit houdt de paarden ook een beetje bezig,
en inderdaad het ziet er wat gezelliger en fijner uit, je hebt dan echter niet zo heel veel nodig denk ik :)

LicentioFide

Berichten: 1645
Geregistreerd: 17-11-12

Re: Ervaringen met rubber stalmatten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 19:27

Gaan ze er wel lekker op liggen?
Jaa
Hoeveel stro gooien jullie er nog dagelijks bovenop?
Niets :(
Hoe is het gesteld met het onderhoud van deze matten?
Je hoeft er niets aan te doen
Kun je ze in elke stal leggen(moet je de ondergrond nog bewerken?
Ik zou de ondergrond vlaktrekken

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Ervaringen met rubber stalmatten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 19:32

Ik heb rubberen tegels in mijn schuilstal liggen. Voorheen lag er zand in en dat werd vies. Nu is het ideaal. De tegels zijn warmer en zachter dan beton. In de zomer gebruik ik ze kaal, want dan liggen ze in de wei. Nu heb ik eentje zonder bedekking en in de andere ligt een pak vlas zodat ze een lekker bedje hebben. Wellicht dat ze zonder bedekking ook wel gaan liggen, maar dat zie ik ze nooit doen. Wel zie ik regelmatig vlas aan de vacht hangen, daar liggen ze dus sowieso wel op.

Ik gebruik nu wel een stuk minder stalbedekking en het is makkelijker schoon te houden dan voorheen. Overigens laten ze geen water door, nog een reden om dus wat vlas erop te leggen. Anders blijft de urine liggen, nu wordt het opgezogen.

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 19:37

Een van mijn ex verzorgpaarden was ook een ongeloofelijke knoeierd en een vreet monster.
In een hoek kreeg ze wat stro om op te urineren en te mesten.
Dat stro haalden we zo min mogelijk eruit vanwege het eten. Het schone stro mengden we er door heen.

Ze sliep gewoon op het rubber en kreeg lekker wat hooi 4x daags om te knabbelen.

Eens in de zoveel tijd haalden we de hoge druk erdoor.

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 19:49

De drainage matten had ik 4 cm dik. De matten hadden noppen zodat de pies er goed onder door kan lopen.( Nu niet meer ivm van prive stal naar pensionstal) Als bedekking bovenop de matten een dun laagje houtkrullen. Ik raam 50% besparing, van 2 naar 1 baal krullen per week. Elk jaar haalde ik de matten er 1 keer uit om met hogedrukspuit schoon te maken, echt een verschrikkelijke klus. Onder de drainagematten was een betonnen vloer op afschot naar het midden. In het midden van het afschot/ de stal had ik IN het beton over de gehele diepte van de stal een afvoer, maidrain, van 10 cm breed met roosters. Alle pies liep onder de matten door en in de roosters, omdat de vloer op afschot is. De afvoer ging naar een put buiten de stal welke dan door een boer elk jaar leeggepompt werd.

LicentioFide

Berichten: 1645
Geregistreerd: 17-11-12

Re: Ervaringen met rubber stalmatten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:06

Bij mij zijn ze vochtdoorlatend

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: Ervaringen met rubber stalmatten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 15:50

Dank allemaal voor jullie reactie's.

Ik ga ook voor de rubbermatten.

Als ik zijn box vanmorgen weer bekeek.....................
Dan kan hij beter lekker op een rubbermat liggen want afgelopen nacht heeft hij het moeten doen met een bijna kale en smerige beton vloer. Meneer had alles weer verknoeid en/of opgegeten.

horsefun
Berichten: 26
Geregistreerd: 19-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 17:12

Wij hebben ook rubbere matten in de stal met daarop een lekker stro bed.
Ik heb de matten genomen voor bescherming van de benen en omdat ze
isolerend zijn. Als ik uitmest schraap ik altijd even met de mestboy het
vieze bij elkaar, daardoor blijven de matten mooi schoon.

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Ervaringen met rubber stalmatten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 17:31

Hier staan ze ook op rubbermatten. Mijn ervaring is dat ze niet gaan liggen en niet gaan plassen op de rubbermatten. Ik heb er nu strokorrel overheen en dat bevalt uitstekend!

testes76

Berichten: 1028
Geregistreerd: 04-02-13
Woonplaats: Noord brabant

Re: Ervaringen met rubber stalmatten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 17:41

Bij ons staan ze ook op rubber met daarop stro! Ik moet zeggen dat de stallen altijd pico bello zijn en niet stinken _/-\o_