Hbo biologie en medisch laboratorium onderzoek

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
R00s
Berichten: 479
Geregistreerd: 25-05-11

Hbo biologie en medisch laboratorium onderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 21:40

Hallo bokker,

ik ben opzoek naar studenten die het HLO hebben gedaan. Dit omdat ik nu in het derde jaar laboratorium en research zit en ik moet aankomende maand kiezen of ik het hbo traject van deze opleiding wil doen. Nu is mij verteld dat je chemie/natuurkende en wiskunde weer opnieuw krijgt (ik heb nu de medische richting gekozen) en dat zijn nou niet bepaald mijn sterkste punten. Ik be namelijk door deze vakken met de hakken over de sloot over gegeaan. Terwijl nu ik de medische richting kies ik alleen maar cijfers boven de 7 haal.
Nu is mijn vraag of die stap van mbo naar hbo heel erg groot is en of er kans aanwezig is dat ik het zou kunnen halen ook al ben ik geen ster in die vakken? Verder hoor ik ook graag ervaringen van mensen die deze opleiding hebben gedaan.
alvast bedankt!

Groetjes roosmarijn

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Re: Hbo biologie en medisch laboratorium onderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:43

Ik ben zelf net overgestapt van het mbo (chemie) naar hbo (chemie). Het eerste halfjaar van de studie is de medische kant en chemie samen, maar doordat ik het mbo afgerond heb heb ik het eerste halfjaar kunnen overslaan en dus voor mij het medische gedeelte overgeslagen.
Informeer eens naar de mogelijkheden bij verschillende scholen. Ik zit op de HU in Utrecht, vragen over de HU kan je mij via PB sturen als je wilt :)

R00s
Berichten: 479
Geregistreerd: 25-05-11

Re: Hbo biologie en medisch laboratorium onderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 21:48

Ik zit nu nog op het rijn ijssel college in nijmegen, die zitten bij de han in. Dat is de hogeschool van arnhem en nijmegen en daar kan ik dan ook verder. Maar bij jou school zitten medisch en chemisch de eerste tijd bij elkaar in? En mag ik vragen wat er op het hbo dan de onderwerpen zijn van chemie? En nog een vraggej, vond je de stap van mbo naar hbo erg groot?
alavst bedankt :)

Anoli

Berichten: 19377
Geregistreerd: 20-10-03

Re: Hbo biologie en medisch laboratorium onderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:56

Ik ben ondertussen 3e jaars bij het HLO en het bevalt mij goed.

Of je wiskunde en chemie aan zou kunnen op HBO niveau?
Laat ik het zo zeggen, ik begon aan deze opleiding nadat ik 4 jaar had gewerkt en daarvoor een MBO diploma had gehaald in de dieren. Mijn laatste keer wiskunde en scheikunde waren op dat moment 10 jaar geleden. JA ik heb er onwijs veel moeite me gehad, en voor wiskunde bijles gehad maar uiteindelijk heb ik beide vakken gehaald en snap ik het nu wel allemaal.
De rest van de vakken ging mij trouwens prima af in het 1e jaar, praktijk nooit lager gehaald dan een 8... :)

Het 2e jaar vond ik al stukken beter te doen, alleen daar heb ik een aantal vakken niet gehaald door familieomstandigheden, dus die doe ik nu in de 3e alsnog.

Nu zit ik in het 3e jaar en heb ik een onderzoeksgroep.

Mij bevalt het erg goed, en ik heb 4 jaar geen studie gevolgd, dus ik denk dat het voor jou makkelijker moet zijn. Zeker met je MBO die er prima op aan sluit :j

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:01

Het eerste semester zitten chemie en medisch inderdaad bij elkaar. Maar ik ben ingestroomd in het 2e semester en daar zijn ze uit elkaar. Heb dus de onderwerpen van het eerste semester niet mee gemaakt.
Het eerste semester is bij ons voor de havo-stroom en heel veel basis vaardigheden.

Ik vond de overstap wel moeilijk. (ik kom van het MBO in breda). Maar dit verschilt per student natuurlijk. Een oud klasgenootje van mij is op het mbo afgestroomd naar de medische richting en nu ook op de HU verder gegaan aan haar hbo en bij haar gaat het erg goed! je krijgt wel een heel stuk meer wiskunde.

Krijg je nu al veel theorie? ik kreeg op het mbo echt heel weinig (eerste jaar 4 uur per week en 2e nog maar 2 uur per week, 3e een half jaar 1 uur per week theorie en de laatste anderhalf jaar helemaal niks), nu is het 4 dagen theorie en een halve dag praktijk..

Hoe de overstap voor MBO'ers is en waar je instroomt kan je het beste vragen op de school waar je naar toe zou willen. Dit kan op iedere school weer anders zijn.
Ook zou ik je niet vast prikken op 1 school. Kijk naar de mogelijkheden op andere scholen (ik had de keus uit Rotterdam/Breda/Leiden/Utrecht/Enschede oa en heb gekozen voor Utrecht, moest hierdoor wel op kamers, maar naar mijn idee was dit voor mij de beste keuze wat de school betreft, kan je de HU dan ook aanraden ;))

Misschien ook leuk om een dag mee te lopen op het hbo, dan proef je de sfeer in de school en van de lessen een beetje.

R00s
Berichten: 479
Geregistreerd: 25-05-11

Re: Hbo biologie en medisch laboratorium onderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 17:26

Bedankt voor jullie berichten :)
ik ben vooral bang dat ik door die exacte vakken het niet ga halen want ik heb bezien dat organische chemie, wiskunde en natuurkunde weer terug komen.. ik weet nog niet op welke school ik verder wil gaan maar mij leek het makkelijk om in nijmegen te blijven want de leraren kennen mijn problemen daar al.