Paard met verlatingsangst, iemand een oplossing?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miranda90
Berichten: 5
Geregistreerd: 11-11-13

Paard met verlatingsangst, iemand een oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 21:50

Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem misschien weet iemand van jullie raad?
Ik heb sinds een aantal jaar een nieuw paard gekocht, toen ik haar thuis kreeg heb ik haar eerst laten wennen oa met mijn oudere pony. Mijn paard is altijd met een groep op pad gegaan en nu raad je het al, sinds ik haar heb kan ik niet alleen met haar de weg langs. Ze is wel goed verkeersmak ook voor groot verkeer tenminste als er een maatje mee gaat of een ander persoon die er naast loopt of voor, dan voelt ze zich veilig. Als ik alleen met haar weg ga levert dit gevaarlijke situaties op ze is dan echt voor de kleinste dingen bang en als k er naast loop dan ontspant ze pas weer. Ik heb haar nu inmiddels al een aantal jaar en zelf weet ik niet zo goed hoe ik haar ook het vertrouwen onder het zadel kan geven net zoals wanneer ik ernaast loop. Het is geen oplossing dat er altijd een mee kan, ik zou zelf ook graag eens alleen lekker door het bos willen rijden. Heeft iemand een idee?

Ik hoor het wel :)

Gr miranda

zonnebloem18

Berichten: 24836
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Paard met verlatingsangst, iemand een oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:06

PP -> OPG

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Paard met verlatingsangst, iemand een oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 00:47

tjaaa neem les zou ik zeggen
klinkt mssn raar maar er zijn idd mogelijkheden zat dit te gaan trainen.

AfricanLady

Berichten: 8006
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 00:53

Simpel niet alleen weggaan :')

Nee geintje ik heb geen idee hoe je dit moet oplossen dus ik lees mee

Shirrlfl

Berichten: 1207
Geregistreerd: 05-05-09
Woonplaats: Molenlanden

Re: Paard met verlatingsangst, iemand een oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 00:59

Oefenen oefenen oefenen, elke keer kleine stukjes weg gaan met haar. Die van mij had het ook heel erg maar gaat nu al een stuk beter. Soms heeft hij zijn buien nog en dan ga ik ook gewoon terug.. Ik maak hef vooral leuk voor hem, praat tegen hem en beloon hem. Hij word dan enthousiast en vertrouwt me echt.. Dit heb ik eerst puur geoefend met alleen maar wandelen. Als hij ook ergens niet langs durft of iets stap ik af. Er naast kan ik ook alles met hem.. Meestal stap ik daarna wel weer op. En om 'mutsen' stap ik niet af. Dat weet hij ook.. Maar als hij echt iets eng vind geef ik hem even dat stukje vertrouwen er naast en dan er weer op.
Hopelijk kan je snel het bos in met haar!

miranda90
Berichten: 5
Geregistreerd: 11-11-13

Re: Paard met verlatingsangst, iemand een oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 16:06

thanks ik ga dit zeker proberen!

Shirrlfl

Berichten: 1207
Geregistreerd: 05-05-09
Woonplaats: Molenlanden

Re: Paard met verlatingsangst, iemand een oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:08

Ik had heel vaak zoiets als ik dit allemaal las (de tips) van jaja dat werkt niet. Maar moet zeggen dat het nu zo veel beter gaat. Hier zeg ik wel eerlijk bij: nu op m'n nieuwe stal sta ik in een drukker gebied er durf ik het niet om een hele grote ronde in m'n eentje te maken. Maar ik oefen nog steeds door dus wie weet :D

Heel veel succes!

xGwennn_94

Berichten: 784
Geregistreerd: 25-01-13
Woonplaats: Zegge

Re: Paard met verlatingsangst, iemand een oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:11

Ik heb het zelfde probleem gehad. ben vaak met mijn merrie gaan fietsen en wandelen. en tussendoor opgestapt en afgestapt uiteindelijk is dit wel lang proces bij mij heeft denk wel een jaar geduurd nu heeft ze alle vertrouwen in me en kan ik op stal al opstappen uren rijden zonder problemen

miranda90
Berichten: 5
Geregistreerd: 11-11-13

Re: Paard met verlatingsangst, iemand een oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 19:37

Dus er is nog hoop haha, ik zit alleen wel met het probleem dat ik aan een drukke weg woon voordat ik daadwerkelijk in het bos ben. Kan ik dan misschien beter pas opstappen als ik bij het bos arriveer? Aangezien ze nog geen vertrouwen heeft om alleen weg te gaan en ze dan ook rare sprongen maakt in het verkeer wat weer voor onveilige situaties lijd.
Bedankt in ieder geval voor de goede tips..!! :)

xGwennn_94

Berichten: 784
Geregistreerd: 25-01-13
Woonplaats: Zegge

Re: Paard met verlatingsangst, iemand een oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 19:48

ja loop eerst een stukje met der stap op beloon wanneer ze het accepteerd en stap af en loop veder. als je dit paar keer doet gaat ze inzien dat er niets mis mee is,

EvelienKiss

Berichten: 940
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 23:53

Wat voor een gevaarlijke situaties levert het op? Gaat ze staken, bokken, steigeren of omdraaien en terugrennen? Ik had ook een probleem met mijn paard. Ze staakte zodra ze de boerderij moest verlaten omdat we naar het bos gingen. Mijn paard liep achteruit, richting sloot. Omdat ik dat zelf gevaarlijk vond op de autoweg, ben ik deze route lopend gaan trainen. Eerst met een vriendin erbij, die het paard van achteren aandreef als dat nodig was. Op een gegeven moment kon ik wel opstappen in het bos. Ze is een paar keer achteruitgelopen, maar omdat ik het daar niet eng vond (enige wat er kon gebeuren, was tegen een boom aanlopen) kon ik haar er zacht maar duidelijk er door heen helpen. Niet boos worden, alleen voorwaartse druk geven. En heeeeel enthousiast zijn als ze het goed doet. Net zoals eerder is gezegd: maak het ook leuk voor het paard. Ik loop nog steeds naar het bos toe (dus naast het paard), omdat ik haar rijtechnisch niet kan corrigeren op de autoweg. Waarschijnlijk omdat ik zelf te bang ben. Of je iets aan mijn verhaal hebt, hangt af welk gedrag jouw paard vertoont.

miranda90
Berichten: 5
Geregistreerd: 11-11-13

Re: Paard met verlatingsangst, iemand een oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 11:26

Ze begint dan net als een paard dat niet verkeersmak is er vandoor te gaan, ik ben daar toen zelf zo van geschrokken dat ik dit eerlijk gezegd niet meteen aandurf (wel in het bos). Ook situaties als ik andere paarden tegenkom dat ze er achteraan wil hollen, dit is niet erg goed voor je zelfvertrouwen zeg maar om dan de volgende keer relaxt weg te gaan omdat ik dan toch ook wel denk, ze gaat dit net zo hard weer doen..

morrighan12
Berichten: 19
Geregistreerd: 07-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:31

oefenen elke keer proberen een beetje verder te gaan en onmiddelijk belonen meet een schouderklopje of eens naast haar wandelen

EvelienKiss

Berichten: 940
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: Paard met verlatingsangst, iemand een oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 22:39

Ah, je bent onzeker geworden. En terecht. Ga dus oefenen (zoals door anderen gezegd). Richt je op kleine doelen, die je zeker weten durft en goed weet af te ronden. Dus als het nodig is: een klein stukje van huis, omkeren voordat ze er van door gaat. Luister ook naar je eigen intuïtie. Doe grondwerk. Neem les op de autoweg. Je krijgt nu allerlei tips, zorg voor een eigen plan van aanpak.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Paard met verlatingsangst, iemand een oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 22:50

Mijn paard is ook zo'n enorme schijterd als hij alleen is. Hij doet niet gevaarlijk, maar hij draait zich steeds uit het niets om en rent hij terug naar het erf van de stal. Na 6,5 jaar voel ik het wel aankomen als hij zich gaat omdraaien, dan zet ik hem gewoon in draf of rij ik hem vooruit zodat ie geen tijd heeft om het te doen.
En natuurlijk vertrouwen, je moet je paard echt vertrouwen, en je moet vertrouwen hebben in het feit dat JIJ haar de baas kan zijn en haar vertrouwen kan geven. Als je er zelf onzeker op zit voelt jou paard dat ook.
Praat veel tegen haar, beloon haar, maar begin met kleine stukjes en ga steeds een beetje verder.

miranda90
Berichten: 5
Geregistreerd: 11-11-13

Re: Paard met verlatingsangst, iemand een oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 23:58

Ik stel inderdaad vaak te grote doelen mischien dan toch met kleine vooruitgangen tevreden zijn. Ieder geval bedankt voor de goede tips :)

Suzy1379
Berichten: 1
Geregistreerd: 24-11-13

Re: Paard met verlatingsangst, iemand een oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 00:09

Nog een laatste idee.... Mijn paardje vindt het ook vreselijk om alleen op pad te gaan (raakt zelfs spierbevangen van de stress). Dus na tien jaar regelmatig oefenen en lange herstelperiodes, heb ik zijn sterke kudde instinct eindelijk geaccepteerd en ga ik niet meer alleen op pad. Sommige paarden trekken het gewoon niet, het is niet anders. Achteraf vind ik het eigenlijk niet zo diervriendelijk van me geweest om hem steeds weer zo "bang" te maken. Maar goed, nu genieten we samen van lekkere buitenritjes met gezelschap, wel zo gezellig en veilig.

Mandy_Esprit

Berichten: 4
Geregistreerd: 07-11-13

Re: Paard met verlatingsangst, iemand een oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:12

Mijn paard is precies hetzelfde! (heb hem net een jaartje en is nu 7 jaar)
Ik kan ook nooit echt genieten van een heerlijke buitenrit in men eentje.!
Ik zoek dus ook nog een oplossing ;)

BarbaraNova

Berichten: 4204
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Paard met verlatingsangst, iemand een oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 13:52

Mijn bolle wil ook niet graag alleen op pad, hij doet het wel hoor maar geniet er niet van en wil snel naar huis. Dus ik sleur nu met enige regelmaat mijn shetlander mee als handpaard....dan is er niks aan de hand....maar t is niet handig zo'n dribbelend ding aan je arm sleurent haha....sta je niet in de buurt van voorne putten? kunnen we samen :)