Vierkant op ijzers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2417
Geregistreerd: 07-02-11

Vierkant op ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 11:32

Hoiii
In maart wil ik mijn paard vierkant op ijzers zetten ivm springwedstrijden. Nu rij ik natuurlijk in de winter niet op het gras en zijn ijzers dan gewoon niet nodig. Is het te adviseren om hem in de winter zonder ijzers te zetten? Of is dat niet handig? Ook zou ik graag willen weten welke kalkoenen van goede kwaliteit zijn en kun je ze meerdere keren gebruiken?

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Re: Vierkant op ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 11:38

Mijn paard staat het hele jaar door op ijzers maar vanaf de winter (eigenlijk rond deze tijd) gaan de ijzers eraf!

Mijn pony heeft niet zo'n sterke hoeven dus ik de winter moet ik ze wel regelmatiger laten bekappen aan de onderkant omdat ze anders snel straalrot krijgt. Ook moet ik vaak behandelen met egyptische zalf.

Maar goed, ik vind het niet erg! Ze kan dan lekker buiten staan in de sneeuw zonder dat ze klonten tussen der hoeven krijgt :)

Juuuuul_Xx

Berichten: 242
Geregistreerd: 04-12-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 11:40

In de winter kan het zeker geen kwaad om de ijzers eronder vandaan te halen. Het is makkelijker zelfs, zonder ijzers in de winter, dan glijden ze minder makkelijk uit in het land en tijdens het rijden. Ik zou wel even met de smid bespreken of de hoeven van je paard er ook daadwerkelijk tegen kunnen dat als er geen ijzers onder zitten. Mijn paard bijvoorbeeld,kan niet meer zonder zijn ijzers omdat zijn hoeven dan te makkelijk afbrokkelen.

qua stiften heb ik ooit een koffertje gekocht met alles erin, merk weet ik niet zo goed, was wel prijzig. En ja die stiften gebruik ik nu al een hele poos! ze verroesten wel maar zodra je ze er weer indraait komen ze er schoon uit.! :D

Juuuuul_Xx

Berichten: 242
Geregistreerd: 04-12-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: Vierkant op ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 11:41

Ook een optie tegen klonten sneeuw in de ijzers zijn sneeuwrandjes, die heb ik er vorige winter onder laten slaan, en dat werkte perfect.

MissNienke1

Berichten: 151
Geregistreerd: 18-06-10
Woonplaats: Maartensdijk

Re: Vierkant op ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 11:46

Vraag de hoefsmid even om advies. Ijzers eraf kan normaal gesproken wel, en is met glad weer ook fijner. De hoeven moeten het echter wel aankunnen.

wendyke
Berichten: 2258
Geregistreerd: 06-02-04

Re: Vierkant op ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:17

Mijne staat nu een jaar rondom op ijzers. In december gaat die er achter af , en dan komt er voor sneeuwbeslag onder. Ga het eens proberen om mijn paard in de winter achter van de ijzers af te houden. Misschien ook niet zoveel slip partijen

sharon2013

Berichten: 806
Geregistreerd: 19-05-13

Re: Vierkant op ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:47

als je paard nu nog niet op ijzers staat, maar je dit wel van plan bent dan moet het geen probleem zijn om ze er vervolgens in de winter weer af te halen, zelfs beter vanwege inderdaad het uitglijd gevaar met ijzers. Als je paard al een tijd zonder ijzers lekker op bloten voetjes staat hoef je je meestal geen zorgen te maken om afbrokkelende hoeven etc. de hoef is namelijk al gewoon gewent aan zonder ijzers en na een paar maanden met ijzers zal dit echt niet zomaar veranderen!