jaarling vervoeren in tweepaardstrailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

jaarling vervoeren in tweepaardstrailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 19:04

Hallo,

Wij gaan overmorgen een jaarling ( jaar en paar maanden) ophalen. Het is ongeveer 40 minuten rijden.
De jaarling heeft al eens op trailer/vrachtwagen gestaan maar altijd met meerdere paarden. Nu moet hij er alleen op. Hij is nog maar rond de 1.15.

Hoe kan ik hem best laden? Met tussenschot? Vastbinden en los?

fatixgoldy

Berichten: 112
Geregistreerd: 10-04-12
Woonplaats: op stal :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:08

ik zou tussenschot doen. Dan wiebelt hij niet alle kanten op. Aangezien hij niet echt gewend is om op op de trailer te staan. :) niet te los
maar niet te strak . ( als je ze los zet willen ze wil is eronder kruipen waardoor ze in ongemakkelijk situaties terechtkomen. En wie weet wat er dan gebeurd. )

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Re: jaarling vervoeren in tweepaardstrailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 19:15

Maar is er dan niet de kans dat hij er als nog onderdoor probeert te gaan? De kleine pony van mij doet dit dus wel, die staat voortaan dus met zn hoofd aan 2 kanten vastgebonden, maar dat gaat bij dit jong ponytje nog niet denk ik..

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: jaarling vervoeren in tweepaardstrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:19

Wellicht handig om aan de voorkant strobalen te stapelen zodat hij daar niet door kan, daarna niet te strak zetten, dan wordt evenwicht houden namelijk lastig.
Kanhij wel al vast staan?

Owja en achterluik dicht!

fatixgoldy

Berichten: 112
Geregistreerd: 10-04-12
Woonplaats: op stal :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:20

MelissaV schreef:
Maar is er dan niet de kans dat hij er als nog onderdoor probeert te gaan? De kleine pony van mij doet dit dus wel, die staat voortaan dus met zn hoofd aan 2 kanten vastgebonden, maar dat gaat bij dit jong ponytje nog niet denk ik..

ja dat bedoel ik dat hij er onder door kan gaan... heb je een hooinet? zodat hij zich tijdens de reis zich niet verveelt en allerlei capriolen uithaalt. ook al duurt de reis opzich niet lang.

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Re: jaarling vervoeren in tweepaardstrailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 19:28

Hooinet heb ik ja :)
We kunnen geen strobalen stapelen omdat wij grote pakken hebben, en gewikkeld hooi..

Knollboll
Berichten: 531
Geregistreerd: 04-01-06
Woonplaats: Brabant

Re: jaarling vervoeren in tweepaardstrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:32

Zonder tussenschot en niet vastzetten. Wel alles goed dichtmaken.

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Re: jaarling vervoeren in tweepaardstrailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 19:38

ooh hij kan trouwens vast staan, tenminste dat vermoed ik :p

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: jaarling vervoeren in tweepaardstrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:42

Zelf ben ik bij een jong onervaren paard geen fan van een hooinet. Als ze een beetje gaan klooien/steigeren heb je kans dat ze vast komen te zitten in het net en dan heb je echt paniek in de tent. Dus bij een jonkie geen net in de trailer en als het kan of een ervaren reispaard mee dat helpt altijd wel of alles uit de trailer en jaarling erin en alles goed dicht maken. Onderweg zolang je niets hoort ook niet stoppen maar gewoon door rijden geeft vaak alleen maar onrust stoppen.

Groetjes Genja

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Re: jaarling vervoeren in tweepaardstrailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 19:46

Het is een Hotra jumper met zadelkamer. Als ik alles eruit haal zitten er dus ook geen stangen in maar kan hij wel in het hoekje bij het deurtje, dat is een smalle ruimte (tussen het smalle deurtje en de zadelkamer).. Zit nog steeds te twijfelen, mijn gevoel zegt alles eruit maar dan zit ik met dat smalle stuk tussen zadelkamer en deurtje...

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: jaarling vervoeren in tweepaardstrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:50

ik zou zeker geen hooinet ophangen is het niet mogelijk een paard mee te nemen?

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Re: jaarling vervoeren in tweepaardstrailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 19:53

De enigste pony die ervaren is op de trailer is een gruwelijke herrieschopper als de trailer stil staat op onbekend terrein, is niet mijn trailer dus wil niet dat hij de boel afbreekt.. Die kan dus niet mee..
Dan hebben we nog een merrie die nog niet trailermak is, ook geen optie dus..
De andere ruin heeft er pas 2x opgestaan en is nog heel onervaren..
Leuk al die jonge paarden.. niet praktisch als je een nog jongere moet gaan halen..

Isabelle_H
Berichten: 77
Geregistreerd: 31-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:33

Ik zou het tussenschot erin laten en dan de voorkant onder de stang dichtmaken met een op maat gezaagde houten plaat (betonplex of zo, in ieder geval iets zonder splinters) De houten plaat maak je vast aan de voorstang en aan de stang van het tussenschot, dan kan de plaat nergens heen en je paard/veulen/jaarling kan er niet onderdoor. Wel zorgen dat hij tot en met de grond komt zodat er ook geen hoef onderdoor kan schuiven.

Vervolgens wel vastzetten op een normale lengte en bij het vastzetten doe je het touw onder de stang door. Stel hij valt en ligt dan heeft hij nog genoeg ruimte zodat hij zichzelf niet verhangt (stel dat dit gebeurt dan maakt hij echt wel genoeg herrie dat je even stopt om te kijken), maar als hij wil steigeren dan is het touw net iets korter waardoor die niet echt omhoog kan komen.

Hooinet zou ik er niet inhangen aangezien het maar 40 minuutjes is en dat net slingert alleen maar heen en weer. Je paard is toch bezig met zijn evenwicht houden en heeft zeer waarschijnlijk geen interesse in eten. Achterkant zeiltje of klep dichtdoen, hiermee sluit je een hoop omgevingslawaai buiten en geeft daardoor veel meer rust.

Verder rustig rijden, zeker de bochten (rotondes zijn helemaal een crime voor een paard). Witte strepen en "ribbels" aan de zijkant van de weg ook liever niet met de band van de trailer overheen rijden) Remmen als het kan op de motor en vooral niet met een ingetrapte koppeling rijden (sommige mensen willen nog wel eens de koppeling alvast intrappen als ze af gaan remmen. bijvoorbeeld richting een stoplicht of rotonde, en als het dan toch groen word of ze kunnen wel doorrijden op de rotonde dan kiezen ze welke versnelling ze verder rijden. Maar dit is voor een paard echt een rotgevoel dus probeer dit te voorkomen)

Op deze manier vervoeren wij al jaren onze veulens en jonge paarden en gelukkig nog nooit problemen gehad.

Veel succes, maar komt vast wel goed.

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Re: jaarling vervoeren in tweepaardstrailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 20:39

Dus gewoon vastzetten, lang genoeg om te liggen, kort genoeg om niet te steigeren.
Tussenschot erin.
Plank onder de borststang.
Zeiltje achteraan dicht.

Rustig rijden doet mijn broer zeker, alleen eventjes zeggen van die koppeling, weet niet of hij dat doet. Heb zelf nog geen rijbewijs.

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Re: jaarling vervoeren in tweepaardstrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:43

Enters gaan hier in een tweepaardstrailer zonder tussenschot en twee zijden hoog vastzetten. Vastzetten achterkant dicht en gang. Al heel wat paarden vervoerd, en gelukkig nooit problemen gehad. Wel met tussenschot en paard ernaast.