Hoefzweer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fjordjes

Berichten: 12034
Geregistreerd: 03-07-05

Hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 21:54

Mijn paard heeft helaas rechtsachter een hoefzweer. Hoefsmid is al geweest en ik moet dagelijks zijn hoef 10 min in een badje met soda doen. Wilde vandaag het in een emmer doen maar da's geen succes. Of hij trekt z'n been heel hoog op of hij schopt de emmer weg. Iemand tips hoe ik dit goed kan doen zonder dat de emmer wordt omgeschopt?

Chouchou

Berichten: 2010
Geregistreerd: 02-12-11
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 21:59

Het paard van mijn stalgenootje had twee weken geleden ook een hoefzweer, maar ik zag haar niks met een emmer doen. Volgens mij had ze een doek om de hoef gedaan, met in de doek dan iets van medicatie. Maar dit moest zij wel meerdere keren voor een uur doen ipv tien minuten, dus misschien is dat toch ook wat anders dan jouw hoefsmid heeft voorgeschreven.

xoxsannexox

Berichten: 780
Geregistreerd: 28-08-05

Re: Hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:02

Er bestaan ook speciale hoefschoenen die je vast kan maken. In de schoen zit dan de soda.

Anoniem

Re: Hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:07

Morgen bij de Boerenbond of Welkoop even een klauwzak kopen. Daar doe je je sodasopje in, en dan knoop je het om de voet heen. Kan 'ie ook mee lopen.

laran

Berichten: 702
Geregistreerd: 16-04-08
Woonplaats: Lellens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:08


flare
Berichten: 2213
Geregistreerd: 16-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:10

Wij hadden dit ook. Draadje achter de kont zodat ze niet ver naar achterkon, maar het meeste hielp, de een zat gehurkt bij het been om, als ze hem eruit haalde (vooral de eerste minuut) er weer terug in te doen. De ander had 2 grote wortels waar ze heeeeel langzaam van mocht knabbelen. Werkte goed haha :D

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 00:40

Inderdaad gewoon een hoefzak omdoen, dat vinden ze vaak veel gemakkelijker als met een emmer, en bovendien is stilstaan ook geen must meer.

Ik heb gehoord dat gekookt lijnzaad een erg goede manier is om de hoefzweer naar buiten te trekken. Dat giet je dus in de hoefzak, been erin en laten trekken.

fjordjes

Berichten: 12034
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 19:55

Helaas geen hoefzak gevonden bij de boerenbond, iemand enig idee waar je die wel kan kopen?

Anoniem

Re: Hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:47

Heb je bij de koeienspullen gekeken?

Divoza heeft ze ook, beetje ruitersportzaak ook wel. Betaal je alleen wat meer omdat het ineens hoefzak ipv klauwzak heet. Of ff bij een boer in de buurt vragen, die hebben ze doorgaans ook wel liggen.

Skundi08

Berichten: 45
Geregistreerd: 27-10-12

Re: Hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 22:14

Ik doe het vaak met een teiltje en dan eerst even het voetje nat maken voordat je hem in het teiltje zet, dan is de overgang minder erg. Maar het is vaak wel een brave pony waarbij ik dat moet doen ;)

DesertOrchid

Berichten: 85
Geregistreerd: 14-04-11

Re: Hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 22:17

De veearts heeft ze ook vaak, tenminste, bij de onze kon je die ook halen. Kon de hoefsmid de zweer niet openen?