Polenhotel, wat vinden jullie er nu van?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:57

Mindim schreef:
Laten we het zo zeggen, dat een hoop arbeidsmigranten zich niet stoort aan de nederlandse regeltjes
en zodoende zeer goedkoop uit zijn.

Werkgevers betalen misschien de belasting, maar de poolse werknemer hier ook? Ze horen gemeentebelasting te betalen in de gemeente waar ze wonen, maar dat gebeurt meestal niet. Inkomensbelasting dient bij mijn weten in land van herkomst te worden betaald. Ik vraag me af of ze daar dezelfde belastingtarieven hanteren als hier.

Nu ja, ik zie de mensen ook niet bij de aldi, maar in de Appie en daar kiezen ze zelf voor hoor.

Inkomstenbelasting wordt al door de werkgever betaald (het bruto/netto verhaal). Ze betalen dus gewoon inkomstenbelasting net zoals jij en ik.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:58

quera schreef:
Zou jij dat wel willen inleveren dan. Met 10 man in een 3 kamer woning.

ik werk niet in de sector waar hun in werkzaam zijn, maar als mijn werkgever zou vragen of ik in wil leveren zodat mijn baan behouden kan blijven, dan zeg ik absoluut geen nee. Ik zou wel gek zijn

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:59

Mindim schreef:
quera schreef:
Zou jij dat wel willen inleveren dan. Met 10 man in een 3 kamer woning.

Ik neem aan dat ze daar zeer zeker toe bereid zal zijn :j

Ik zou inderdaad niet mezelf uit de markt prijzen en dan gaan huilebalken dat er geen werk voor me is.

kiki1976

Berichten: 16857
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 13:00

Tuurlijk is er een deel dat netjes wit werkt, maar ben jij dan echt zo naïef om te denken dat bij hun allemaal gebeurt?
Veel bedrijven durven het risico te nemen hoor.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 13:03

kiki1976 schreef:
Wel bij gewoon bedrijven hoor, voornamelijk in de agrarische sector

natuurlijk zal een werkgever voor een kostendrukking van een paar honder euro per maand een gevangenisstraf riskeren waardoor het bedrijf alsnog failliet gaat want de boetes zijn de genadeslag.

Erg logisch

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 13:04

Ceriadwen schreef:
quera schreef:
Zou jij dat wel willen inleveren dan. Met 10 man in een 3 kamer woning.

ik werk niet in de sector waar hun in werkzaam zijn, maar als mijn werkgever zou vragen of ik in wil leveren zodat mijn baan behouden kan blijven, dan zeg ik absoluut geen nee. Ik zou wel gek zijn

Ik ben bereid in te leveren.

Maar met 10 man in een klein huis wonen omdat anders de kosten te hoog worden. Nee dank je.
En ik geloof nooit dat iemand dat echt zou doen..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41606
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 13:05

Wat leuk dat ze dit voor de Polen doen. Wanneer doen ze hetzelfde voor de sociale huurders die jaren moeten wachten op een woning?

kiki1976

Berichten: 16857
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 13:05

Ik vind je best naief als je denkt dat er nergens zwart word gewerkt

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Polenhotel, wat vinden jullie er nu van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 13:08

Ik zeg niet nergens, ik zeg alleen dat het lang zo groot niet is als jij zegt.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 13:10

_San87_ schreef:
Wat leuk dat ze dit voor de Polen doen. Wanneer doen ze hetzelfde voor de sociale huurders die jaren moeten wachten op een woning?

Anti kraak bestaat al jaren.

Dus ook hier zitten de Hollanders gezellig in een leegstaand kantoorpand/school of oud verzorgingstehuis. Maar ja, dan moet je wel weinig eisen hebben :)

ulyse
Berichten: 563
Geregistreerd: 15-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 13:13

De bedrijven achter deze organisatie zijn schimmige bedrijfjes, overtreden regelmatig de wet of gebruiken de mazen in de wet. Vullen hun zakken over de rug van hun uitzendkrachten. ER zijn geen fatsoenlijke websites en als die er al zijn worden de directie leden nooit bij naam genoemd. Ze gebruiken afkortingen, verschuilen zich achter beheer bv's enz..
Het is een bijzondere wereld.

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 13:44

kiki1976 schreef:
Dus het is onze eigen schuld omdat wij niet met 10 man in een eengezinswoning willen gaan wonen?
Zodat we het dan minder moeilijk hebben?

Lekker krom

Inderdaad
En het is onze eigen schuld dat de zorg hier zo duur is?
Het is onze schuld dat de euro nederland geen goed heeft gebracht betreft kosten?
Het is onze schuld dat we gewoon aan normale lasten in een normaal huurhuis amper rond komen met een minimumloon en dan wil Ceriadwen nog dat die mensen nog minder gaan verdienen?

Vraagje aan ceriadwen? Heb jij wel eens je hele leven gewerkt voor een minimumloon? Niet eens tijdelijk omdat de zaak wat minder ging, maar gewoon altijd?
Ik mag zeggen dat ik blij ben dat het voor mij niet is. Ik heb te doen met die mensen die nu aan de kant worden gezet want ze zijn te duur. Maar met minder kun je in Nederland gewoon niet rond komen.

In Polen is de zorg veel minder duur. Ze wonen hier goedkoop en dat vinden ze voor tijdelijk prima.
In eigen land betalen ze erg weinig wegenbelasting, daarom zie je ze in vrij grote auto's hier rond rijden.
ook vaste lasten zijn in thuisland veel minder.
Je denkt toch niet als ze hier 4 euro krijgen en daarmee thuis niet rond kunnen komen dat ze dan hier komen werken of wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 13:49

Ceriadwen schreef:
Ben ik het niet mee eens als ik zie hoeveel werkgevers echt het water aan de lippen hebben staan en eigenlijk niks meer over hebben om geen kopje onder te gaan. Ik denk dat je het idee heb dat werkgevers allemaal Sgrooge's zijn. Ik kan je vertellen dat zeker familiebedrijven amper het hoofd boven water kunnen houden en hun grootste kostenpost (personeel) met veel pijn en moeite moeten snijden.

En die kleine familiebedrijven hebben allemaal polen in dienst? Moet je eens hier in de Eemshaven gaan kijken, voor wie de Polen werken, dat zijn grote bedrijven hoor. Geen kleine familiebedrijfjes die het water tot de lippen staat. Ze bouwen hier de energiecentrales oa.

Anoniem

Re: Polenhotel, wat vinden jullie er nu van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 13:58

Hier wonen ze trouwens in vrijstaand huizen met 3000m2 tuin.

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 13:59

Mijn collega haar man heeft vorig jaar ontslag gekregen, samen met nog een aantal medewerkers.
Ze gingen reorganiseren, werd gezegd. (bedrijf in de bouw).
Maar later kwamen ze erachter, dat ze Poolse mannen in dienst hadden genomen, die voor veel minder salaris hun oude werk deden. :(
Kun je nagaan hoe belazerd dat voelt, als je wordt gedumpt omdat Poolse mannen voor weinig salaris je werk gaan doen.

Van mij mogen Polen hier best werken en in een Polenhotel, maar dan ergens waar nog plek is en niet als goedkope werknemers waarvoor andere mensen moeten wijken.

caroline_max
Berichten: 1039
Geregistreerd: 16-05-10

Re: Polenhotel, wat vinden jullie er nu van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 14:12

Wij hebben voor de fruitpluk ook polen in dienst. Liever 10 polen dan 5 Nederlanders hier :D Ze werken hard, zijn erg beleefd, zeuren niet, plukken stukken sneller én netter dan de groep Nederlanders.

De Nederlanders die hier plukken (al jáááren bij vorige eigenaar, daarom komen ze helaas nog) zijn echt een heel stuk trager, maken onderling ruzie, snappen niet dat je wacht met je 2e bak koffie tot iedereen er in ieder geval 1 heeft gehad, en soms vertrekken ze zomaar (zonder vragen!)een uur eerder (jaja, zoon moet voetballen, last van rug/hoest weet ik wat). (en ja, inmiddels zijn er dossiers opgebouwd)

Aangezien mensen geen fortuin willen uitgeven aan fruit (en andere zaken die door polen gedaan worden) hebben wij bijna geen andere keus dan polen inhuren. We zouden dieven van onze eigen portemonnee zijn toch? Ze werken voor hetzelfde loon, maar doen minstens 1,5 x zoveel in dezelfde tijd. Dat scheelt op jaarbasis nogal wat, en het scheelt enorm veel frustratie dus :D.

Een polenhotel is op zich best een idee, zolang de polen dat zelf willen. Dat vraag ik me wel een beetje af. Wij hebben voor een aantal vaste medewerkers woonruimte op het bedrijf, en dat bevalt ze denk ik beter. De polen die tijdelijk komen wonen vaak bij kennissen of vrienden.

purny

Berichten: 27493
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 14:17

Als ze ook gewoon huur, verzekeringen en vaste lasten zoals wij betalen vind ik het geen probleem. En als ze zich netjes gedragen. Degene die rottigheid uithalen mogen voor mij een enkeltje polen terugkrijgen.

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 14:18

Mijn vriend werkt als chauffeur in de tuinbouw, ja fijne combinatie. :+
Maar daar wordt geregistreerd wat iedereen plukt per uur.
Als de Nederlanders daar minder doen dan de Polen krijgen ze op hun lazer.
Maar dat is dus niet zo.
Iedereen werkt daar even hard. En de Polen ook niet harder. Het zijn ook gewoon mensen die moe worden. Geen machines.
Flauwekul dus dat die meer doen of erg slecht management in je bedrijf, dat kan ook.

Het bedrijf waar mijn vriend werkt betaald gewoon. Hij heeft nog steeds Nederlanders als Polen in dienst.
Maar de werkgever klaagt wel dat andere bedrijven het oneerlijk doen. Want daar valt niet meer goed tegen op de concurreren. Maar hij wil zich zo niet verlagen. Maar dat wordt moeilijker en moeilijker. Hoe lang houd hij dat nog vol?
Dat is toch triest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 14:26

Kanelly schreef:
Kiki, volgens mij wonen wij in dezelfde plaats ;-) Maar ik heb de ervaring die jij schetst helemaal niet.

En ze komen bij bosjes?
Ja, omdat wij zelf te beroerd zijn het werk te doen, dat zij doen.
Er is dus een grote markt voor ze, terecht toch dat ze daar op inspringen?
En wij houden dit toch echt zelf in stand.



Uhhh nee ze werken onder de prijs ;)
In de bouw is geen werk te vinden zo wat een er zitten een hoop bouwvakkers thuis hoor.

Overigens niks tegen polen hoor (behalve die ene die me vorige week in de super markt uitschold voor prutsmuts in het pools omdat ik per ongeluk mijn boodschappen op die van hem had gezet haha)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-11-13 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

caroline_max
Berichten: 1039
Geregistreerd: 16-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 14:26

Sinds dit jaar hebben we de karren gemerkt en kunnen we dus exact zien wie/welke groep hoeveel plukt. De polen bij ons plukken gemiddeld 1,5 keer meer dan de groep Nederlanders in de zelfde tijd uiteraard. Dat dat bij jullie niet zo is is heel fijn voor jullie :D. Per persoon registreren is onmogelijk in onze situatie, dus dat valt al af.

De Nederlanders zijn een 'overblijfsel' van de vorige eigenaar. En kunnen dus niet zomaar ontslagen worden helaas, anders hadden we dat al lang gedaan. Vandaar dat we nu alles bijhouden (inclusief zomaar eerder vertrekken), en hopen dat we dan op korte termijn van ze af kunnen.

Dus die flauwekul mag je voor jezelf bewaren, het bedrijf van je vriend is niet ons bedrijf en wij hebben ook geen tuinbouw Lijkt me een totaal andere situatie dus. Plus dat jullie andere polen dan wij hebben (duidelijk) want die van ons werken graag, hard en veel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41606
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 14:27

vuurneon schreef:
_San87_ schreef:
Wat leuk dat ze dit voor de Polen doen. Wanneer doen ze hetzelfde voor de sociale huurders die jaren moeten wachten op een woning?

Anti kraak bestaat al jaren.

Dus ook hier zitten de Hollanders gezellig in een leegstaand kantoorpand/school of oud verzorgingstehuis. Maar ja, dan moet je wel weinig eisen hebben :)
Voor iemand als mij is dat ideaal, ja. Maar ik kan me zo voorstellen dat je met kinderen bijvoorbeeld toch een vastere woning zoekt.

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 14:32

caroline_max schreef:
Sinds dit jaar hebben we de karren gemerkt en kunnen we dus exact zien wie/welke groep hoeveel plukt. De polen bij ons plukken gemiddeld 1,5 keer meer dan de groep Nederlanders in de zelfde tijd uiteraard. Dat dat bij jullie niet zo is is heel fijn voor jullie :D. Per persoon registreren is onmogelijk in onze situatie, dus dat valt al af.

De Nederlanders zijn een 'overblijfsel' van de vorige eigenaar. En kunnen dus niet zomaar ontslagen worden helaas, anders hadden we dat al lang gedaan. Vandaar dat we nu alles bijhouden (inclusief zomaar eerder vertrekken), en hopen dat we dan op korte termijn van ze af kunnen.

Dus die flauwekul mag je voor jezelf bewaren, het bedrijf van je vriend is niet ons bedrijf en wij hebben ook geen tuinbouw Lijkt me een totaal andere situatie dus. Plus dat jullie andere polen dan wij hebben (duidelijk) want die van ons werken graag, hard en veel.

Waar staat dat de Polen daar niet gaar werken?
Die doen dat ook. Maar de Nederlanders ook. Maar dat heeft denk ik wel te maken met een fatsoenlijk management en niet laten voelen dat je ze liever kwijt bent. Dan ging ik ook geen pas harder werken.

En jullie hebben geen tuinbouw, wat wordt er dan geplukt?

kiki1976

Berichten: 16857
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Polenhotel, wat vinden jullie er nu van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 14:33

Nee het werkt totaal niet motiverend dat een baas je liever kwijt dan rijk is, ze er achter je rug er alles aan doen om je te kunnen ontslaan.......

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 14:37

kiki1976 schreef:
Nee het werkt totaal niet motiverend dat een baas je liever kwijt dan rijk is, ze er achter je rug er alles aan doen om je te kunnen ontslaan.......

Precies! Dat bedoel ik. Dan werk je toch het minimale wat je kunt en loop je er toch de kantjes van af.
Puur management probleem dus.

Een Pool is geen machine, dus bij een normale werksfeer werken die hetzelfde als een Nederlander en andersom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 14:52

caroline_max schreef:
Sinds dit jaar hebben we de karren gemerkt en kunnen we dus exact zien wie/welke groep hoeveel plukt. De polen bij ons plukken gemiddeld 1,5 keer meer dan de groep Nederlanders in de zelfde tijd uiteraard. Dat dat bij jullie niet zo is is heel fijn voor jullie :D. Per persoon registreren is onmogelijk in onze situatie, dus dat valt al af.

De Nederlanders zijn een 'overblijfsel' van de vorige eigenaar. En kunnen dus niet zomaar ontslagen worden helaas, anders hadden we dat al lang gedaan. Vandaar dat we nu alles bijhouden (inclusief zomaar eerder vertrekken), en hopen dat we dan op korte termijn van ze af kunnen.

Dus die flauwekul mag je voor jezelf bewaren, het bedrijf van je vriend is niet ons bedrijf en wij hebben ook geen tuinbouw Lijkt me een totaal andere situatie dus. Plus dat jullie andere polen dan wij hebben (duidelijk) want die van ons werken graag, hard en veel.

Dus kun je misschien jouw bedrijf ook niet als algemene leidraad nemen.