ADHD 'bestaat niet'

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 09:56

Ceriadwen schreef:
Ik snap iets niet als ADHD erfelijk is. Want dan moet dat generaties terug gaan lijkt mij. Hoe komt het dan dat tegenwoordig de kinderen met ADHD zo explosief gestegen is tegenover pak hem beet 50 jaar geleden want in theorie zouden er net zoveel kinderen met ADHD moeten zijn in 1935 als in 2013 verhoudingsgewijs.
Komt het nu meer tot uiting omdat de wereld zo veranderd is? en zo ja hoe dan, waarom dan?



Dat is een hele goeie, ik heb een aantal jaar geleden een artikel gelezen dat het waarschijnlijk aan onze voeding ligt die in de loop van de jaren is veranderd. Er schijnen bepaalde voedingsmiddelen niet meer in voedsel te zitten waardoor we dat stofje in onze hersenen tekort komen.
Het ging dan voornamelijk over levertraan of soortgelijk wat niet meer in ons voedingspatroon voorkomt.
Ze hadden een test gedaan met een groep kinderen de ene helft kreeg levertraan in capsulevorm en de andere helft niet, na een bepaald tijd bleek de groep met levertraan zich beduidend anders te gedragen en werd rustiger en kon zich beter gedragen en concentreren.

Dit zou een deel de verklaring kunnen zijn waarom het tegenwoordig veel meer voor komt dan vroeger.
En dan zeg ik probeer het uit nee heb je ja kan je krijgen.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 09:57

Alles is veranderd, voeding, computer noem maar op. Dus dat zorgt er ook voor dat je er nu veel meer over hoort.

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 10:08

Ceriadwen schreef:
Ik snap iets niet als ADHD erfelijk is. Want dan moet dat generaties terug gaan lijkt mij. Hoe komt het dan dat tegenwoordig de kinderen met ADHD zo explosief gestegen is tegenover pak hem beet 50 jaar geleden want in theorie zouden er net zoveel kinderen met ADHD moeten zijn in 1935 als in 2013 verhoudingsgewijs.
Komt het nu meer tot uiting omdat de wereld zo veranderd is? en zo ja hoe dan, waarom dan?

Het explosief stijgen valt wel mee, de naam hoor je wel eerder. Als je nou je eigen klas terugkijkt van groep 6....Ik zie terugkijkend ook dat daar wel een paar ADHD'ers zaten (sommigen die nu in de volwassenheid wel de diagnose hebben gekregen) ook kinderen die 'anders' waren in het contact en doen en laten. Achteraf blijkt dat ook sommigen van hen dus nu de diagnose autisme hebben.

de kinderen waren er vroeger ook, maar je was gewoon druk, lastig of anders. Daarbij was er vroeger veel minder kennis. Tegenwoordig ligt daarbij de druk op scholen hoger. Er wordt veel meer gewerkt met eigen verantwoordelijkheid en plannen. dat was vroeger niet zo. We leven steeds meer in een prestatiemaatschappij waardoor kinderen die moeite hebben sneller door het ijs zakken. Daarbij hebben scholen tegenwoordig extra geld nodig om kinderen die extra aandacht nodig hebben, te kunnen begeleiden, daarom verwijzen scholen ook weer eerder door (diagnose = recht op extra ondersteuning = extra geld)

Dus ik denk 2 dingen
Het aantal kinderen an sich is niet zozeer gestegen, wel het aantal diagnoses
- Er is meer kennis/meer zicht
- De maatschappij verandert

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 10:15

Het is idd erfelijk, net als bv borstkanker. Maar dat zegt niet dat iedereen met borstkanker een ouder heeft die het heeft of had. En als je het hebt, zegt het ook niet dat je kind het gaat krijgen.
Bij mij in de familie zitten psychische stoornissen, ik vind dat geen toeval. Als mijn moeder/opa en tante vroeger de juiste begeleiding (met bijbehorend stempel :Y) ) hadden gehad, dan hadden hun psychische problemen nooit zulke vormen aan genomen, of waren ze er misschien helemaal niet geweest. Dat is iig hoe ik er tegenaan kijk. Bij jeugdzorg vonden ze dit zeer interessant. Want er is nog weinig diepgaand onderzoek naar gedaan, maar het valt wel op dat er vaak " bijzondere gevallen" in de familie zitten bij autisten/ADHD-ers.

Suusenmalvin

Berichten: 1234
Geregistreerd: 06-06-13
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 10:47

OsMo schreef:
Freggle_edge wat een fijne reactie van je vader. En je hebt helemaal gelijk niets is wat het lijkt.

Ik las ergens dat ADHD erfelijk is, is dat altijd zo?
De reden dat ik het vraag is omdat ik zo wie zo twee mensen ken waarbij ADHD bij de 1 is vastgesteld.
En bij de andere niet (wel overduidelijke alle kenmerken als slechte concentratie, overmatig impulsief, vergeetachtigheid, geen inzicht in werkzaamheden of organisatie daarvan en bij onregelmatige dagritme enorm onrustig).
Van beide personen ken ik beide ouders goed en is het 100% zeker dat beide ouders geen ADHD hebben.
Van de persoon bij wie het is vastgesteld is wel bekend dat de moeder problemen heeft gehad tijdens de zwangerschap, weet zo niet wat voor problemen.
De andere persoon die geen vaststelling heeft last gehad van zuurstof gebrek bij de geboorte.
Kan ADHD ook ontstaan door bijvoorbeeld problemen bij de zwangerschap of geboorte?


ADHD is idd voor het grootste gedeelte erfelijk.
Bij de geboorte kan een kind wel het Kiss-syndroom oplopen. Dit is een blokkade in de nekwervels. Als dit niet wordt behandeld kan het zich ontwikkelen tot Kidd-syndroom. Dat staat voor onbehandeld Kiss. De symptomen van Kidd zijn nagenoeg gelijk aan de kenmerken van ADHD/autisme. Met de juiste behandeling (fysio/manueel) kan Kidd op te lossen zijn, hoewel het natuurlijk beter is om in het eerste levensjaar het kind te behandelen. Helaas is hier nog vrij weinig over bekend, hoewel consulatiebureau's er inmiddels wel meer aandacht aan besteden.

StalNollie

Berichten: 9119
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 10:54

chanicha schreef:
Ik zal niet zeggen dat het niet bestaat! ik vind wel dat er tegenwoordig geen gewoon drukke kinderen mogen zijn, het lijkt wel of dat ouders er een naamplaatje aan willen hangen. Vroeger was je gewoon druk.


hier ben ik het volledig mee eens.
alle kids die ook maar wat druk zijn of zich uitleven krijgen gelijk een stempel ooo zou hij geen adhd hebben.

vind het soms te makkelijk, of mensen het over zichzelf roepen ik heb adhd maar het is nooit bewezen. tja dat is makkelijk roepen, maar daar geloof ik allemaal niet in. pas als iets bewezen is dan wel.

erg jammer zo lijkt het alsof het steeds meer voorkomt,

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: ADHD 'bestaat niet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:00

Ik heb een paar van die online testen gedaan en het blijkt dat ik naar alle waarschijnlijkheid een grote kans heb op de stempel ADHD.

Vind ik raar eigenlijk omdat niks menselijks mij vreemd is en tja, ik heb ook wel eens moeite met dingen dat moet en mag.

StalNollie

Berichten: 9119
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:01

Ladybird schreef:
Ceriadwen schreef:
Ik vind het jammer dat er slecht gelezen wordt. Ik zeg herhaaldelijk dat ik van mening ben dat de term adhd te snel toegepast wordt, zeker als er gewoon opvoedkundige problemen eigenlijk ten grondslag liggen aan het gedrag van het kind.

Ik zeg nergens dat het onmogelijk is dat een kind niet een vorm van stoornis kan hebben waardoor deze bepaald gedrag vertoond en die stoornis mag en moet een naam hebben (laten we het ADHD noemen)
Wat ik wel jammer vind is dat er met die naam aan de haal gegaan wordt. Dit maakt het moeilijker voor ECHTE mensen met ADHD omdat de vooroordelen enorm zijn.

Stap een om dit probleem te ondervangen is erkennen dat het er is, stap twee is mensen zoals mij, met mijn mening, te onderwijzen om het verschil te zien tussen gewoon een onopgevoed mormel die op zijn voorhoofd geschreven heeft gekregen met dikke stift "mijn ouders kunnen er niks aan doen hoor, ik heb ADHD, en daarom luister ik niet, sloop ik de boel en ben ik respectloos naar alles en iedereen" en het kind dat echt worstelt met een stoornis en hoe die zich in de wereld moet gaan profileren om optimaal te kunnen functioneren.

Stap 3 is om als ADHD ouder, de adhd wannabe ouder aan te spreken op hun gedrag en houding zodat het probleem waar je als adhd ouder tegen aanloopt wellicht verminderd wordt.

Stap 4 is altijd open blijven staan voor dialoog, ook al zegt een ander in jouw ogen onzin


Kijk dit is het eerste stuk waar ik me in vinden kan. Als je dit nou als eerste bericht had geschreven, dan had je een stuk minder gezeur over jou heen gehad .

Maar ik heb nog wel een ander vraagje, als jij vind dat een deel van de ADHDers gewoon onopgevoed ziet, hoe kan het dan zijn dat Ik ADHD heb, terwijl mijn zusjes dat niet hebben, terwijl mijn ouders ons allemaal vrijwel hetzelfde opgevoed hebben?


1ste kind misschien? ouders moeten nog veel leren in de eerste jaren en maken daardoor misschien net wat andere keuzes als bij je zusjes?
erg lastig deze vraag want kan ook aan karakter liggen van een kind hoe men net wat anders word 'opgevoed'.

maar nogmaals in eerdere reactie hierboven van mijn en dan ben ik het met hierboven staande enorm eens de stempel word gegeven als een kind even druk is en zich wat 'drukker' uit.
maar opvoeding is stap 1 vind ik, reflecteer jezelf als ouder eerst eens

Suusenmalvin

Berichten: 1234
Geregistreerd: 06-06-13
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:05

Je moet het eigenlijk vergelijken met een streepjescode. Een streepjescode bestaat uit heel veel streepjes.. Dikke en dunne.
Ieder mens heeft een streepjescode. We hebben bijv. een streepje voor gestructureerd zijn, voor druk gedrag, creativiteit etc. Onze streepjes zijn ook verschillend. De ene is dik, de andere is dun.
Een autist of iemand met ADHD heeft óók een streepjescode, maar dan eentje met heel véél streepjes en voornamelijk heel veel dikke streepjes.

Ieder mens heeft kenmerken of gewoon karaktereigenschappen die mensen met ADHD/autisme ook hebben. Alleen bij lange na niet zoveel of in zo'n erge mate.

Het is heel makkelijk om te roepen bij een druk kind: "hij/zij zal wel ADHD hebben". Helaas wordt er dan vaak niet verder gekeken naar wat er nog meer bij komt kijken.

Ik kan zelf ook niet zo goed tegen veranderingen, hou er ook van als mijn huis opgeruimd is en vind vreemde situaties eng. Ben ik dan autist? Nee hoor, bij lange na niet.. dit is gewoon mijn streepjescode ;)

StalNollie

Berichten: 9119
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: ADHD 'bestaat niet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:09

mijn zoon is 2 en kan druk zijn en zich nog niet makkelijk concentreren
laatst ook iemand misschien adhd?
nee hoor mijn zoon is zich gewoon aan het ontwikkelen en wil teveel in 1 keer doen/zijn/uitvinden.
niks mis mee dat hoort erbij.

tegenwoordig moeten kids maar stil zijn en voor de televisie zitten want als ze nog geen 5 minuten voor een televisie kunnen zitten dan hebben ze al adhd want de ouders kunnen niet koken/wassen etc.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:17

Ceriadwen schreef:
Ik heb een paar van die online testen gedaan en het blijkt dat ik naar alle waarschijnlijkheid een grote kans heb op de stempel ADHD.

Vind ik raar eigenlijk omdat niks menselijks mij vreemd is en tja, ik heb ook wel eens moeite met dingen dat moet en mag.


En misschien is dat wel waarom je je na een online testje niet meteen een diagnose op mag plakken? :P Is niet per se betrouwbaar.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:27

Ceriadwen schreef:
Ik snap iets niet als ADHD erfelijk is. Want dan moet dat generaties terug gaan lijkt mij. Hoe komt het dan dat tegenwoordig de kinderen met ADHD zo explosief gestegen is tegenover pak hem beet 50 jaar geleden want in theorie zouden er net zoveel kinderen met ADHD moeten zijn in 1935 als in 2013 verhoudingsgewijs.
Komt het nu meer tot uiting omdat de wereld zo veranderd is? en zo ja hoe dan, waarom dan?


Lees mijn posts; heb het al uitgebreid benoemt en uitgelegd een paar blz terug.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:34

Citaat:
Mensen met ADHD zijn er altijd geweest, alleen de maatschappij is zo hard veranderd op een manier die voor mensen met ADHD of een beperking in het autistisch spectrum zo onoverzichtelijk en vol prikkels is, dat deze aandoeningen ook daadwerkelijk beperkingen op zijn gaan leveren en dus ook als een beperking ervaren worden door zowel mensen met ADHD als door de omgeving (lees de reacties die beweren dat mensen met ADHD onaangepast en onopgevoed zijn).


Dit dus. ;)

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:40

Om nog eenmalig in te breken.
Er zijn mensen met werkelijk ADHD maar er zijn ook werkelijk mensen die gewoon niet opgevoed worden.
En daar wordt te weinig onderscheid in gemaakt. Terwijl dat laatste ook gegroeid is de laatste jaren.
Dat is erg voor de mensen met ADHD, dat ook ook erg voor de mensen die de stempel krijgen als het duidelijk een andere oorzaak heeft.
Ik zier hier in dit topic geen mensen zeggen dat ADHD-ers niet opgevoed zijn, terwijl ik wel proef dat het zo opgevat wordt. En dat wil ik van mijn kant wel uit de wereld hebben, daarom dat ik even eenmalig inbreek.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:46

Hoe kom je daar bij; heb je er een gedegen onderzoek naar gedaan of ben jij ook zo iemand met zo'n neefje en buurjongetje en een nuchter verstand dat je dat zo zelf even bedenkt?

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:51

Laat maar,
er is hier inderdaad geen discussie te houden met alle mensen op de kast.
Was al duidelijk en nu nog veel meer.
Dat er veel onopgevoede kinderen zijn tegenwoordig is een feit met alle problemen van dien, maar als er dat niet in wil ook prima. Er wordt hier duidelijk niet gelezen maar meteen op de kast gesprongen.
Dit topic wordt direct ontstipt.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:54

Duidelijk; de tweede categorie dus. ;)

Misschien moet je een topic openen voor mensen die zich ergeren aan niet opgevoede kinderen. Dat heeft namelijk niks met AD(H)D te maken. :wave:

Suusenmalvin

Berichten: 1234
Geregistreerd: 06-06-13
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:01

little_king schreef:
Om nog eenmalig in te breken.
Er zijn mensen met werkelijk ADHD maar er zijn ook werkelijk mensen die gewoon niet opgevoed worden.
En daar wordt te weinig onderscheid in gemaakt. Terwijl dat laatste ook gegroeid is de laatste jaren.
Dat is erg voor de mensen met ADHD, dat ook ook erg voor de mensen die de stempel krijgen als het duidelijk een andere oorzaak heeft.
Ik zier hier in dit topic geen mensen zeggen dat ADHD-ers niet opgevoed zijn, terwijl ik wel proef dat het zo opgevat wordt. En dat wil ik van mijn kant wel uit de wereld hebben, daarom dat ik even eenmalig inbreek.


Ik ben zeker van mening dat er een groot aantal kinderen op deze aardbol rondloopt dat euh.. niet de beste opvoeding krijgt. Er zijn veel problemen op te lossen door een juistere aanpak van ouders en omgeving.
Toch denk ik niet zomaar dat er veel ADHD-ers zijn die een onterechte diagnose hebben gehad en het 'gewoon' aan de opvoeding ligt.
Een diagnose (nogmaals, want volgens mij is dit al meerdere keren uitgelegd) wordt niet zomaar gegeven.
Er wordt naar specifieke gedragingen van het kind gekeken, in meerdere sessies/testen. Ze bekijken niet zomaar een filmpje van het kind in een thuissituatie of doen een 'online testje'.
Nee, er wordt in een nauwkeurige spelsituatie met de psycholoog gekeken hoe het kind op bepaalde prikkels reageert, er worden honderden vragen door ouders en leerkrachten beantwoord, er wordt een iq-test afgenomen waarbij ook nog eens op het gedrag wordt gelet etc.. Een psycholoog kan vrij snel door 'slecht opvoedingsgedrag' heen prikken.
Hierdoor denk ik niet dat een kind zomaar een onterechte diagnose kan krijgen. Er komt zo vreselijk veel bij kijken.

Wat ik wél vind, is dat er kinderen zijn mét een diagnose die een nog duidelijkere aanpak kunenn krijgen. Maar, als het kind een diagnose heeft gehad, weet ik zeker dat de opvoeding alleen maar beter wordt. Je wordt als ouders niet aan je lot overgelaten, maar begeleidt, waardoor je opvoeding enorm onder de loep wordt genomen.

StalNollie

Berichten: 9119
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:10

Lante schreef:
Duidelijk; de tweede categorie dus. ;)

Misschien moet je een topic openen voor mensen die zich ergeren aan niet opgevoede kinderen. Dat heeft namelijk niks met AD(H)D te maken. :wave:


ik denk dat je helemaal verkeerd leest met wat little_king bedoelt.
het heeft er dus wel mee te maken dat kids de stempel al op krijgen adhd maar er niet word gekeken naar de situatie/opvoeding/ reflectie van ouders/kind

Suusenmalvin

Berichten: 1234
Geregistreerd: 06-06-13
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:13

StalNollie schreef:
Lante schreef:
Duidelijk; de tweede categorie dus. ;)

Misschien moet je een topic openen voor mensen die zich ergeren aan niet opgevoede kinderen. Dat heeft namelijk niks met AD(H)D te maken. :wave:


ik denk dat je helemaal verkeerd leest met wat little_king bedoelt.
het heeft er dus wel mee te maken dat kids de stempel al op krijgen adhd maar er niet word gekeken naar de situatie/opvoeding/ reflectie van ouders/kind


Nogmaals: dit kan niet!! Er kan níet een diagnose worden gesteld en tegelijkertijd niet naar de situatie/opvoeding/reflectie van ouders/kind gekeken worden..

delvira
Berichten: 828
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:18

Ceriadwen schreef:
delvira schreef:
vroeger had ADHD een andere naam, toen werd het onder de noemer MBD gezet....

de naam is even niet belangrijk, hoe het vroeger heette maakt voor mijn vraag niet uit.



kwam dus ook voor...

StalNollie

Berichten: 9119
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:20

suus ik denk dat er veel verborgen blijft en niet altijd naar buiten komt met zo'n gesprek.
in eerdere berichten werd al eens aangegeven dat deze meid naar haars inzien te snel medicijnen kreeg en de stempel adhd. ik denk dat, dat wel meer gebeurd.

en kids krijgen ook al snel een stempel als ze druk zijn van adhd en dat is dan niet vastgesteld of krijgen geen medicijnen.
maar hoevaak hoor niet je jaaa mijn kind heeft adhd maar niet laten onderzoeken want het is duidelijk.

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:21

Nogmaals; de diagnose ADHD krijg je niet zomaar! Daar worden heel veel test voor gedaan.
het stempel ADHD krijgen we maar al te snel en te vaak!

Het zijn die mensen eromheen die een druk kind al snel als ADHD bestempelen (en dus niet de psychologen.) En dat zijn echt niet perse de ouders hoor. En dat gebeurd helaas met alle bekende stempels. Mensen denken te weten hoe en wat, zien een kind wat druk is of op andere manier :"afwijkend van de norm" en dan heeft men het nodig dat kind te bestempelen. Als ADHD autist PPD-NOS of als niet-opgevoed etc. Want als je afwijkt van de algemene deler dan "moet" er wel iets "mis" mee zijn. Met het kind zelf dan wel met de ouders. En dat is het hele probleem tegenwoordig. Je ""moet" aan de norm voldoen, zo niet dan is er dus iets fout met je, iets mis, iets niet goed.

Niet voor niks worden kinderen waarvan de motoriek niet helemaal vlekkeloos verloopt kinderen met een lichamelijke BEPERKING genoemd. Of met een wat lager IQ dan gemiddeld "geestelijk beperkt" of juist met een wat hoger IQ "hoogbegaafd" > dat is dus de tegenhanger. Dan ben je ook abnormaal maar dan in elk geval sta je boven de anderen. Ons hele taalgebruik is gericht op mensen afbreken of ophemelen.

Zo erger ik mij bijv ook aan de rubriek "zorgenkinderen" op een groot NL forum. Hoezo zou ik me alleen zorgen maken om mijn "zoon-met-diagnose". Om mijn "normale" dochter maak ik me net zo goed druk!

Wij spreken in huis altijd van de uitdagingen die zoon heeft en dochter net zo goed. De een heeft miss wat meer in het oog springende uitdagingen maar die dochter heeft ook de nodige hobbels.

Maar zolang de hele maatschappij in hokjes blijft denken en dan vooral alles toetst aan wat "normaal" word geacht, ingegeven door allerlei programma's op TV ook nog eens, en daarbij mensen die zelf geen kinderen hebben of geen kinderen met extra uitdagingen zelf hebben of zichzelf vooral als zeer normaal (en daarmee dus beter dan abnormale mensen) achten dit niet door hebben, hebben al die buiten de boot vallende kinderen het retezwaar.

Ik zie nu al, anderhalf van te voren, op tegen de minimaatschappij genaamd Voortgezet Onderwijs waar de o zo belangrijk geachte "verschillen" tussen wat normaal zou moeten zijn en wat afwijkt nog eens lekker vergroot gaan worden.

Pearlx

Berichten: 1366
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:28

Citaat:
Nee, maar sowieso krijg je die diagnose echt niet 123.
Daar gaan echt wel heel wat gesprekken met deskundigen aan vooraf.
Denk je dat ritalin zomaar wordt voorgeschreven?


Op dat laatste wil ik even reageren. Mijn vriend had vroeger ( 7/8 jaar) last van tunnelvisie bij het lezen en ging daarom veel met zijn hoofd op en neer omdat hij maar een heel klein stukje kon zien. Meteen bij het eerst gesprek werd toen maar ADHD geconstateerd, omdat hij niet stil leek te zitten. En als het aan hen lag konden de medicijnen meteen worden voorgeschreven! Nog nooit zo'n rustige jongen gezien als hij dus zijn ouders gingen in protest en later kwam de echte oorzaak uit, maar ik kan me voorstellen dat er ook ouders zijn die het meteen accepteren.

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:29

Suusenmalvin schreef:
Je moet het eigenlijk vergelijken met een streepjescode. Een streepjescode bestaat uit heel veel streepjes.. Dikke en dunne.
Ieder mens heeft een streepjescode. We hebben bijv. een streepje voor gestructureerd zijn, voor druk gedrag, creativiteit etc. Onze streepjes zijn ook verschillend. De ene is dik, de andere is dun.
Een autist of iemand met ADHD heeft óók een streepjescode, maar dan eentje met heel véél streepjes en voornamelijk heel veel dikke streepjes.

Ieder mens heeft kenmerken of gewoon karaktereigenschappen die mensen met ADHD/autisme ook hebben. Alleen bij lange na niet zoveel of in zo'n erge mate.

Het is heel makkelijk om te roepen bij een druk kind: "hij/zij zal wel ADHD hebben". Helaas wordt er dan vaak niet verder gekeken naar wat er nog meer bij komt kijken.

Ik kan zelf ook niet zo goed tegen veranderingen, hou er ook van als mijn huis opgeruimd is en vind vreemde situaties eng. Ben ik dan autist? Nee hoor, bij lange na niet.. dit is gewoon mijn streepjescode ;)


Mooie uitleg, zo doe ik het ook vaak bij ouders.

Overigens is 'druk' zijn maar 1 onderdeel van de ADHD en die onrust uit zich op heel veel verschillende manieren. Je kan ook hyperactiviteit ervaren door een rusteloosheid in je, alsof je een 'tijger in je borstkast rond hebt hollen' of het steds maar hebbenvan een overload aan gedachtes. Druk zijn kan zich ook uiten in oeverloos praten, etc. Iemand die druk is, heeft niet per definitie ADHD en iemand die ADHD heeft is niet per definitie 'druk'.

Daarbij is met name de aandachtsproblemen het 'probleem' van ADHD. Mensen denken ook vaak maar dat je een pilletje geeft/neemt om minder druk te zijn, nee dat doe je om de aandacht te verbeteren en omdat er minder prikkels binnenkomen en betere gereguleerd worden, je je beter kan focussen, reageer je dus minder op alles om je heen waardoor je, inderdaad, ook rustiger wordt en wellicht ook minder impulsief (reactief).