welke automatische drinkbak?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Merel

Berichten: 1175
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

welke automatische drinkbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 14:40

Ik heb de zoekfunctie al even geraadpleegd , maar kom er niet uit..

We hebben zojuist 6 stallen bijgezet, daarbij moeten de laatste afwerkingen nog gedaan worden zoals licht en water installeren.
We willen de stallen uitrusten met automatische waterbakjes, maar nu is de grote hamvraag; welke?
Er is zoveel keuze.... een aantal keuzes heb ik al wel gemaakt, maar dan rest er nog een redelijk aanbod.
Ik ben benieuwd naar meningen / ervaringen / tips van andere bokkers.

Ik weet in ieder geval dat ik graag een bakje wil met een staafventiel omdat dit makkelijker schoon te houden is.
Een vlotter lijkt mij redelijk storingsgevoelig. Verder vindt ik het belangrijk dat losse onderdelen (makkelijk) te verkrijgen zijn, zoals bv een los staafventiel.

Rest nog de vragen;
- welk materiaal? emaille / kunststof (flexibel of hard?)
- welk merk?
- en dan nog welk type?
- waar aan te schaffen? (iemand ergens goede ervaringen mee?)

Zo zie ik van suevia veel types te koop waarbij op hun eigen website staat aangegeven dat deze niet geschikt zijn voor intensief gebruik. Het gaat bij om om pensionpaarden, dus de bakjes moeten wel van kwaliteit (veilig!) zijn en een tijd meekunnen. Overdag lopen de paarden weliswaar buiten en het zijn er geen 40 zeg maar.. maar eigenlijk vallen die types voor mij dan al af.

Blijft over;
- Suevia 25R, veel aangeprezen, maar wel prijzig
- Suevia20
- Kerbl Eurohorse G51 (prijsgunstig, iemand ervaring met de kwaliteit?)
- buisventielbak ideaal (van drinkbak.com)
- buisventielbak forstal (van het merk la buvette)

Ik vind zelf emaille lekker stevig, maar hoor ook wel eens dat het gauw roest en dat paarden zich er lelijk aan verwond hebben? Kunststof heb ik geen ervarringen mee, maar hard kunststof lijkt me ook lelijke verwondingen geven. Om 1 drinkbak wil ik in ieder geval een beschermbeugel plaatsen (dat paard wil ook wel eens op de voerbak gaan hangen met de kont, gewoon lekker op rusten), de rest eerst niet, als het goed bevalt eventueel sparen om tzt nog extra beschermbeugels bij te kopen. Agradi heeft momenteel weer (zoals bijna altijd tegenwoordig) stickeractie, maar levert soms slecht. Ik kwam ook drinkbak.com tegen, iemand daar ervaringen mee? Ik bestel ook wel vaker uit bijvoorbeeld Duitsland, dus goede duitse shops / merken hoor ik ook graag.

Andere merken / types als tip zijn ook welkom!
Dit is wat mijn eigen zoektocht tot nu toe heeft opgeleverd.

Hevonen

Berichten: 5620
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: welke automatische drinkbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:03

Wij hebben de Suevia Model 10p van Agradi. Niet zo duur, stevige kunststof, bevalt tot nu toe (4 maanden) goed. Hiervoor hadden we emaille drinkbakken, waren ook wel okay hoor, maar ze waren na 12 jaar gewoon op.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: welke automatische drinkbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 02:32

Hoe is de antivorst geregeld? Niet alles kan nl met kunststof.

Als je weet dat 1 paard op de voerbak gaat hangen, kan je dan niet beter een losse bak gebruiken en de drinkbak buiten de box hangen?

Merel

Berichten: 1175
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Re: welke automatische drinkbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 06:57

Oh ja vergeten te vermelden . Er is geen antivorst systeem waar rekening mee gehouden moet worden. Zal er niet gauw vriezen en anders wordt het afgesloten en uit emmers water gegeven.

BBolluijt

Berichten: 242
Geregistreerd: 17-02-12
Woonplaats: Kortgene

Re: welke automatische drinkbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 21:07

Voor de pensionstal zou ik de kwaliteitsbakken type 25 R van Suevia kiezen, wel wat duurder dan de Ideal, maar door de stelschroef kan je de waterafgifte goed instellen, hetgeen bij de Ideal niet kan.
De Suevia bakken zijn helaas zijn deze nog niet verkrijgbaar met een 230V verwarming.

Als je een goede verwarmde drinkbak wil zou je eens naar deze Lister drinkbakken moeten kijken http://www.devorstvrijestal.nl/drinkbakken.html.

Merel

Berichten: 1175
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Re: welke automatische drinkbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 20:20

Dank voor de antwoorden!

Wat is eigenlijk het grote voordeel van het kunnen instellen van de watergifte? Zit er zoveel verschil in de druk op de leidingen?
En er is geen verwarmingsyssteem / circulatiesysteem, kan de 25 R dan ook? Ik lees nl overal aansluiting boven én onder, maar kan dat dan ook boven óf onder?

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: welke automatische drinkbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:26

Voor circulatie moet denk ik water de bak ook weer uit?

Merel

Berichten: 1175
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Re: welke automatische drinkbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 21:06

ja daarom hebben een aantal ook een boven én onderaansluiting. Maar wij hebben dus géén circulatiesysteem of andere bijzonderheden, er komt alleen dus één leiding naar het bakje toe. In neem aan dat je de andere aansluiting (in ons geval de onderste) af kan sluiten?

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: welke automatische drinkbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 00:02

Lijkt me wel, er moet altijd een stop op zitten zodat bak niet overstroomt. Dus afvoeren van het ongebruikte water is niet nodig.

BBolluijt

Berichten: 242
Geregistreerd: 17-02-12
Woonplaats: Kortgene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:19

Als je de Suevia drinkbakken ook bij vorst wil blijven gebruiken zal je een verwarmingslint langs de waterleiding moeten leggen en de waterleiding goed moeten isoleren en beschermen tegen bijten etc.

Er is nu ook een 24V verwarmingssysteempje voor de Suevia 25R, het slaat aan als de temperatuur onder de 5C zakt en weer aan als de temperatuur bij 15C komt kost € 93,00 per element. Je moet dan nog wel een 230V-24V transformator kopen voor 6 bakken kost dit € 81,50. Al je verwarmde drinkbakken overweegt, zijn de Listerdrinkbakken met een 230V element dus een stuk goedkoper.

De Suevia 25R en Ideal hebben een boven en onderaansluiting een stopje wordt meegeleverd, waarmee je naar keuze de onder of de boven aansluiting kan afsluiten.
Je kan deze bakken echter ook met een zgn rondpompsysteem gebruiken (http://www.devorstvrijestal.nl/rondpompsysteem.html) dan gebruik je zoals vermeld de onder en de bovenaansluiting.Bij zo'n systeem worden de leidingen door de bakken "gelust"

Het instellen van de watergift is van belang als je bijvoorbeeld paarden hebt die veel knoeien met hun drinkbak, je kan de watergift knijpen zodat er minder water verspild wordt. Ook wordt de watergift vaak beperkt als paarden enorm snel drinken.