6 jarige, gaat hij nog groeien?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MisticRider

Berichten: 2756
Geregistreerd: 06-03-09

6 jarige, gaat hij nog groeien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 13:49

Omdat ik veel verschillende meningen hoor ben ik erg benieuwd naar wat jullie er van denken!

Hier mijn verhaal:

Op 8 juni 2013 heb ik een nieuwe pony aangeschaft. Een 6 jarige NRPS hengst Idzard x Vitano. Even voor degene die zijn papier niet kennen, Idzard komt op zo'n 148 cm uit en Vitano op zo'n 147 cm. Door omstandigheden was hij op dit moment ondervoed, had hij een sterk gebrek aan spieren (stond alleen op een veel te kleine locatie, bijna geen bewegings ruimte) En uit zijn bloed kwam een dramatisch vitamine beeld omhoog. Hij kwam veel te kort, wat (volgens de dierenarts) zijn maat verklaard. Hij was op dit moment 1.33 cm.

Na 1,5 maand bijkomen heb ik na lang dubben en wegen hem laten castreren. (29 juli 2013) Na een week, toen de wond mooi dicht was, was hij klaar voor de grote weide. Dit is voor hem de eerste keer geweest na 5 jaar, om op de wei met vriendjes te lopen. Hier heb ik hem een maand laten lopen, hier is hij erg mee opgeknapt. Er zijn veel kilo's aangekomen en zijn spieren zijn door het vele spelen met zijn maatje, onwijs gegroeid. Hij kreeg langzaamaan meer kracht in zijn beweging. Toen ben ik hem gaan zadelmak maken. Eerst laten wennen aan bit, longeren en zadelmak maken. Vanaf september is hij echt onder het zadel (max 3x per week).

Hij staat nu overdag op het land met maatjes. Snachts staat hij op stal en krijgt hij hooi en brok(recreatie brok).
In de tijd van aanschaf tot september is hij 1 cm gegroeid. Daarna heb ik hem niet meer gemeten, dit zal ik binnenkort even doen.

Nu ben ik benieuwd wat jullie er van denken.... Verschillende kenners (ook professionals zoals de osteopaat, zadelmaker, hoefsmid, tandarts en dierenarts) spreken elkaar hierin tegen. Bepaalde argumenten zijn:
-Het zit in zijn bouw (is licht overbouwd) en dat trekt nog recht.
-De groeischijven zijn gesloten, hij kan niet meer groeien.
-Hij is nu gecastreerd, waar hij eerst zijn hormonen elders voor gebruikte zet hj dit nu om naar groei hormoon.
-Het is een pony met arabisch bloed, dit zijn laatbloeiers.
-Nu hij de benodigde stoffen binnen krijgt zal hij nog groeien.

Nu ben ik benieuwd wat jullie mening is over deze kwestie.
Zijn er nog dingen zijn die hem kunnen ondersteunen in zijn (mogelijke) groei.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: 6 jarige, gaat hij nog groeien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:01

Erg dat hij met alles te kort kwam en zelfs 5 jaren niet op het land kwam.

Nee hij zal niet meer groeien, daar is het te laat voor, met 6 a 7 jaar zijn ze qua botten volgroeid.

Heel misschien dat er nog ongeveer 2 cm bij zal komen met wat geluk, afhankelijk van hoe oud hij precies is.

Hij zal denk ik niet echt sterk zijn qua bottenbouw, daar is toch veel weidegang en zonlicht voor nodig, zeker toen hij nog erg jong was.

Ik zou maar niet gelijk ermee intensief gaan rijden maar heel rustig aan opbouwen en veel stapwerk doen op het harde aan de hand of onder het zadel. Zodat ook zijn benen en botten harder/ sterker kan worden.

Succes, ben heel benieuwd hoe het verder gaat met je paardje.

BigOne
Berichten: 38262
Geregistreerd: 03-08-09

Re: 6 jarige, gaat hij nog groeien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:06

Met een beetje mazzel hou je een mooie, grote maats c-pony over. De 1.36 zal hij door het werk nog wel halen maar daar houd het denk ik ook op. Aangezien een goed gereden grote c meer opbrengt dan een d van 139 is het misschien niet zo erg.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: 6 jarige, gaat hij nog groeien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:09

Nee, die gaat niet meer groeien denk ik, jammer!

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:12

Mijn merrie is nu 7, en het afgelopen jaar nog makkelijk 4 cm gegroeid.
Tot hun 8e kunnen paarden groeien.
Ik kreeg mijn merrie met 3 jaar, toen haalde ze de 1.50 met geen mogelijkheid, ondertussen is ze de 1.55 voorbij waarvan de laatste cm pas afgelopen winter/voorjaar gekomen zijn.

En dan was mijn merrie niks tekort gekomen, dus ze kunnen rustig nog bijtrekken. Echter helpt niet belasten daar wel 100% bij.

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: 6 jarige, gaat hij nog groeien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:15

De mijne is nu 6, maar die is in de afgelopen maanden toch een paar cm de lucht in gegaan..

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: 6 jarige, gaat hij nog groeien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:20

Of hij nog veel zal groeien is maar af te wachten, toch heb ik zelf ook de ervaring dat een paard ouder dan 5 a 6 jaar gerust nog een paar cm de lucht in kunnen gaan.
Ik ben het er dan wel mee eens dat hij daar ook zijn energie voor zal moeten kunnen aanspreken en zoals smurffie zegt helpt het als je hem niet belast.

Swift
Berichten: 2099
Geregistreerd: 20-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:25

Mijn Haflinger ruin is doorgegroeid tot zijn 7e/8e, hij is opgegroeid in een semi wilde kudde in een natuurgebied en had ook wat tekorten. Toen ik hem kocht als drie jarige was het een kleine, slanke Haf vond ik ideaal want ik ben ook maar klein. Nu heb ik een tank van een Haf van rond de 1,50.
Onze TinkerxWelsh merrie heeft ook tekorten gehad, ze is nu 5 en ten opzichte van vorig jaar (toen we haar kochten) ook alweer flink gegroeid. Ik denk dat zij ook nog wel even doorgaat.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:39

In principe is een normaal opgegroeid paard qua skelet met 6 jaar "volgroeid": dus alle kraakbeendelen zijn uitgehard, ook die in de rug.
Maar het paard van TS is een ander verhaal: er is zijn diverse omstandigheden geweest, jarenlang, waardoor er in de ontwikkeling "armoede" is ontstaan.

Het castreren is laat gebeurd... doorgaans geeft een vroegere castratie een hogere ruin dan wanneer hetzelfde paard hengst gebleven zou zijn. Of dit nu nog effect heeft zou ik niet durven zeggen.

Het paard heeft te weinig bewogen en is zeer slecht gevoed geweest: gevolg: ondermaats en veel te weinig spieropbouw.
Nu is die situatie ten goede veranderd (zeg maar: genormaliseerd), dus komt er ten eerste een normalisatieproces op gang: spieren gaan zich ontwikkelen naar wat het bij het paard in normale,gezonde conditie zou moeten zijn. Dit levert echter geen hoogtegroei qua stokmaat op.

TS schrijft dat paard overbouwd is... als dat niet in de bloedlijnen voorkomt, heb je kans dat zich dit toch nog stabiliseert, wat dat betreft acht ik de kans aanwezig dat het paard in de schoft alsnog hoogtegroei ontwikkelt.

Om dit niet te belemmeren, en alle energie aan die mogelijke paar centimeter hoogtegroei te gunnen, zou ik het paard NIET meer onder het zadel nemen, maar hooguit 2 x per week wat licht longeren (20-30 minuten per keer) en 1 x per week proberen eens 2 achtereenvolgende op de grond liggende balkjes in de longecirkel te laten nemen.

Door OHZ te blijven trainen geef je niet de beste kansen op nog wat centimeters hoogtegroei.

Kedevr

Berichten: 701
Geregistreerd: 26-11-07
Woonplaats: Ergens in Twente

Re: 6 jarige, gaat hij nog groeien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:52

Ik heb geleerd dat een paard met 8 jaar aftands is en dan niet meer groeit.

hetismij

Berichten: 3344
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Bosch en Duin

Re: 6 jarige, gaat hij nog groeien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 20:33

Onze nu 5 jarige is in de afgelopen anderhalf jaar zeker nog 6 cm gegroeid. Ik denk dat het volledig afhankelijk is van het paard (of in dit geval pony) hoe of wat, zeker als deze een achterstand heeft opgelopen kan het best dat hij die nog gaat inhalen. Ik denk alleen niet dat er nog ineens 12 cm bijkomt :+