Ik? Ik ben een varken, of beter gezegd: Ik wás een varken.

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Ik? Ik ben een varken, of beter gezegd: Ik wás een varken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 12:37

Ik ben een varken.
Ik ben van nature een gelukkig en aanhankelijk dier.
Ik speel graag in het gras en verzorg graag mijn jongen.
In het wild eet ik bladeren, wortels, gras, bloemen en fruit.
Ik heb een geweldig reukvermogen en ben zeer intelligent.

Ik ben een varken.
Ik kan net zo snel als chimpansees dingen leren en nog sneller dan honden.
Ik wentel me in modder om af te koelen, maar ik ben een schoon dier van nature.
Ik doe mijn behoefte niet waar ik dagelijks leef.

Ik spreek mijn eigen taal die jullie niet begrijpen.
Ik wordt vaak als huisdier gehouden.
Ik leef graag in groepen en leef een lang en natuurlijk leven in het wild of een veilig thuis.
Ik vind interactie met mensen leuk en ik ben zachtaardig.

Ik zou zo graag alle bovenstaande dingen doen en willen zijn.
Maar ik ben geboren op een fabriek boerderij, zoals biljoenen andere varkens en dus ervaar ik niet een van bovenstaande dingen.

Ik ben een varken.
Als ik kon praten, zou ik je vertellen dat ik leef in een vol en smerig magazijn in een klein metalen krat.
De eigenaren noemen het een boerderij, zodat jullie het niet rot voor me vinden.
Het is geen boerderij.

Mijn leven is verschrikkelijk vanaf de dag dat ik geboren ben tot de dag dat ik dood ga.
In veel gevallen, leef ik mijn gehele leven in een drachtkrat, waarin ik me niet eens kan omdraaien.

Ik probeer te vluchten, maar dat kan niet.
Ik heb ernstige emotionele en lichamelijke kwalen als gevolg van mijn gevangenschap.
Ik heb blauwe plekken op mijn gehele hoofd en gezicht, door het proberen uit mijn kooi te komen.
Ik ram met mijn hoofd tegen de tralies.
Het is hetzelfde als leven in een kist.

Ik ben een varken.
Als ik kon praten, zou ik je vertellen dat ik nooit de warmte van een ander varken zal voelen.
Ik voel alleen de koude metalen tralies van mijn kooi en de uitwerpselen waarin ik gedwongen wordt te slapen.
Ik zie geen daglicht, totdat de vrachtwagenchauffeur me naar een slachthuis rijdt.

Ik ben een varken.
Ik wordt vaak geslagen door medogenloze boeren, die het leuk vinden me te horen gillen.
Ik wordt continu zwanger gemaakt en heb geen contact met mijn biggen.
Mijn voeten zijn samen gebonden, waardoor ik gedwongen word de hele dag te staan.
Toen ik geboren werd, werd ik gescheiden van mijn moeder.
In het wild zou ik 5 maanden bij haar gebleven zijn.
Nu word ik gedwongen 25 biggen te werpen in een jaar door kunstmatige inseminatie, tegenover 6 per jaar in het wild.
Het in een constante staat van zwangerschap zijn is langzame marteling.

Overbevolking en de geur op ons lijf van rioolwater zorgt ervoor dat velen van ons krankzinnig worden en elkaar bijten door de tralies.
Soms doden we elkaar.
Dat is niet onze natuur.

Mijn thuis ruikt naar ammoniak.
Ik slaap op beton.
Ik ben vast gebonden, zodat ik niet kan omrollen.
Mijn voedsel zit vol met kunstmatige vetten, waardoor ik ernstige gezondheidsproblemen krijg.
Mijn eigenaren kunnen hierdoor meer geld verdienen door mijn formaat.
Ik kan nooit mijn voedsel nuttigen, zoals ik dat instinctief in het wild zou doen.

Ik ben een varken.
Ik verveel me en heb niets te doen, dus bijt ik in mijn staart en in die van anderen.
Hierdoor halen de boeren onze staarten eraf, zonder pijnstillers.
Het is ondraaglijk en veroorzaakt infecties.

Wanneer de tijd is aangekomen dat we dood moeten, raken we door een electrische schok op ons zenuwstelsel buiten bewustzijn, zodat we geen pijn voelen.
We worden dan nog levend met ons hoofd naar beneden opgehangen en gestoken zodat we leeg bloeden.
Maar dit gaat wel eens mis.
Soms ondergaan we het slachtproces, het steken, villen en verscheuren - levend, bewust en schoppend.

Ik ben een varken.
Als ik kon praten, zou ik je vertellen dat we vreselijk lijden.
Onze dood is langzaam en een gewelddadige marteling.
Het kan wel 20 minuten duren.
Als je het zou zien gebeuren, zou je waarschijnlijk nooit meer een dier eten.
Daarom is het gebeuren binnen de fabriek boerderijen het best bewaarde geheim in de wereld.


Ik ben een varken.
Je kunt me een waardeloos dier vinden.
Je kunt me smerig vinden, ookal ben ik een schoon dier van nature.
Je kunt zeggen dat ik er niet toe doe, omdat ik zo lekker smaak.
Je kunt je hoofd omdraaien voor mijn lijden.
Maar nu weet je dat ik pijn, verdriet en angst voel.
Ik lijd.

Ik ben een varken.
Ik smeek je hetzelfde respect te hebben voor mij, als voor je hond of kat.

Ik ben een varken.
Ik had maar één leven op deze aarde.
Het is voor mij te laat.

Ik was een varken.



Oorspronkelijk door Andrew Kirschner


Ik las het ergens, en ik vond het zo mooi en zo waar, dat ik het met jullie wou delen.
k weet niet zeker of het hier goed staat.

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Ik? Ik ben een varken, of beter gezegd: Ik wás een varken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 12:43

Varkens liggen stiekem erg dicht bij de mens qua organen en kunnen dus ook donoren voor ons zijn.
Varkens hebben humor en moeten bezig gehouden worden tegen verveling en stress.
Varkens zijn ontzettend slim, vriendelijk en speels.
Varkens worden zo onderschat..

JustHorses

Berichten: 1295
Geregistreerd: 20-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 12:46

Wanneer de tijd is aangekomen dat we dood moeten, raken we door een electrische schok op ons zenuwstelsel buiten bewustzijn, zodat we geen pijn voelen.
We worden dan nog levend met ons hoofd naar beneden opgehangen en gestoken zodat we leeg bloeden.
Maar dit gaat wel eens mis.
Soms ondergaan we het slachtproces, het steken, villen en verscheuren - levend, bewust en schoppend.

dit is niet waar mijn vader heeft zelf varkens die bij ons geboren worden daarna verkocht worden aan de slager door degende aan wie wij de varkens hebben verkocht en het gaat er anders ze worden in een keer gedood met een pistool in een keer!

Edit
ik weet niet waar je sommige onzin vandaan hebt!!

Mijn thuis ruikt naar ammoniak.
Ik slaap op beton.
Ik ben vast gebonden, zodat ik niet kan omrollen.
Mijn voedsel zit vol met kunstmatige vetten, waardoor ik ernstige gezondheidsproblemen krijg.
Mijn eigenaren kunnen hierdoor meer geld verdienen door mijn formaat.
Ik kan nooit mijn voedsel nuttigen, zoals ik dat instinctief in het wild zou doen

dit is ook niet waar...

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 12:50

Mijn vorige buren hadden ook een varkensboerderij en ben er verschillende keren binnen geweest... Bah! Echt zielig gewoon. Het is precies zoals het hier beschreven staat, echt precies. Misschien wel erger soms, vooral dingen die ik heb gezien, echt bah.

@hierboven, ben jij zelf in een slachthuis geweest dan? Want bij het slachthuis waar ik een keer ben geweest ging het toevallig wel zo ;) Ik zie trouwens dat je twaalf bent, wil niks zeggen hoor. Maar mijn vorige buurman was ook niet eerlijk over wat er allemaal gebeurde tegen zijn kinderen.
Laatst bijgewerkt door fourseasons op 17-08-13 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

44Myrthe44
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-07

Re: Ik? Ik ben een varken, of beter gezegd: Ik wás een varken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 12:52

En daarom ben ik vegetarisch!

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 12:52

JustHorez schreef:
Wanneer de tijd is aangekomen dat we dood moeten, raken we door een electrische schok op ons zenuwstelsel buiten bewustzijn, zodat we geen pijn voelen.
We worden dan nog levend met ons hoofd naar beneden opgehangen en gestoken zodat we leeg bloeden.
Maar dit gaat wel eens mis.
Soms ondergaan we het slachtproces, het steken, villen en verscheuren - levend, bewust en schoppend.

dit is niet waar mijn vader heeft zelf varkens die bij ons geboren worden daarna verkocht worden aan de slager door degende aan wie wij de varkens hebben verkocht en het gaat er anders ze worden in een keer gedood met een pistool in een keer!

Edit
ik weet niet waar je sommige onzin vandaan hebt!!

Mijn thuis ruikt naar ammoniak.
Ik slaap op beton.
Ik ben vast gebonden, zodat ik niet kan omrollen.
Mijn voedsel zit vol met kunstmatige vetten, waardoor ik ernstige gezondheidsproblemen krijg.
Mijn eigenaren kunnen hierdoor meer geld verdienen door mijn formaat.
Ik kan nooit mijn voedsel nuttigen, zoals ik dat instinctief in het wild zou doen

dit is ook niet waar...


Dat is toevallig bij jouw vaders varkens gebeurt. Maar in veel slachthuizen gaat het wel degelijk zo...

Ik vind dit ontzettend mooi geschreven! Zet iedereen zeker aan het denken..

Snorretje

Berichten: 822
Geregistreerd: 22-05-12
Woonplaats: ergens

Re: Ik? Ik ben een varken, of beter gezegd: Ik wás een varken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 12:54

Nu ik dit gelezen heb weet ik weer waarom ik vegetariër ben :j

Vereentjex

Berichten: 973
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: in't leukste dorpje van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 12:54

vreselijk, daarom houd ik dus ook liever van 'normaal' vlees inplaats van deze inteelt boerderijen.
dus met koeien zoals 'ko-kalf' die hebben toch een iets beter leven :) echt sneu dat dieren zo behandelt worden, en biggetjes zijn juist zo schattig...geen woorden voor Bah bah bah!

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 12:55

Misselijk makend als je er bij na gaat denken. Snap niet dat je dit als boer wil.

Vereentjex

Berichten: 973
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: in't leukste dorpje van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 12:56

Tigra_ schreef:
Misselijk makend als je er bij na gaat denken. Snap niet dat je dit als boer wil.

gaat vooral om de money money money :$ ... echt barbaars gewoon. ik zou echt geen varken kunnen 'ophangen' :(

44Myrthe44
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 12:57

Tigra_ schreef:
Misselijk makend als je er bij na gaat denken. Snap niet dat je dit als boer wil.


En jij als consument dan?

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 12:58

44Myrthe44 schreef:
Tigra_ schreef:
Misselijk makend als je er bij na gaat denken. Snap niet dat je dit als boer wil.


En jij als consument dan?


Als consument zie je dit niet. Een boer ziet dit dag in dag uit.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 12:58

Vereentjex schreef:
Tigra_ schreef:
Misselijk makend als je er bij na gaat denken. Snap niet dat je dit als boer wil.

gaat vooral om de money money money :$ ... echt barbaars gewoon. ik zou echt geen varken kunnen 'ophangen' :(

Maar jij en nog een paar miljoen Nederlanders zijn de reden dat ze een varken ophangen (tenzij je vegatarier bent)
Het gaat dus om vraag en aanbod..

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 12:58

Natuurlijk kan het slachtproces wel eens misgaan, maar lijkt mij stug dat het vaak voor komt.

De regelgeving is streng in Nederland mbt varkenshouderij (itt tot paardenhouderij!) en ik herken het beeld dat hier wordt geschetst totaal niet. De meeste boeren houden van hun dieren en hun werk en hebben het beste voor met de dieren (gezonde, happy dieren is beter vlees). Moedwillig trappen omdat ze het grappig vinden herken ik goddank niet, ja rotte appels heb je overal... Maar dat maakt niet elke boer slecht :n

Ik vind het een vreselijk overtrokken stuk (en ja, hier staat varken op het menu vanavond :+ ).

44Myrthe44
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 12:59

Haha, oke je ziet het niet. Wat een slecht argument zeg!
Consumenten zijn de oorzaak ervan dat dit alles gebeurt. Vlees mag niks kosten, de boer moet de varkens wel zo behandelen om nog aan zijn geld te kunnen komen.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 12:59

44Myrthe44 schreef:
Tigra_ schreef:



En jij als consument dan?


Als consument zie je dit niet. Een boer ziet dit dag in dag uit.

:7 maar je bent er wel de oorzaak van. Als jij niet zonodig elke dag vlees moest eten hadden die varkens een prima leven.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:01

Wie van jullie is wel eens op een varkenshouderij geweest en bij een slachthuis geweest??

Oordelen is zo makkelijk, maar alle 'feiten' zijn uit de tweede hand..

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:02

Jasmijn159 schreef:
Wie van jullie is wel eens op een varkenshouderij geweest en bij een slachthuis geweest??

Oordelen is zo makkelijk, maar alle 'feiten' zijn uit de tweede hand..

voor mij geldt meer dan genoeg..eerste hand dus.

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:02

Wat is dit mooi geschreven!!, ik krijg er tranen in mijn ogen van.

Ik denk dat ik vanaf nu vegetariër wordt :j
Laatst bijgewerkt door _Femkeeex op 17-08-13 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:03

gekvanfleur schreef:
44Myrthe44 schreef:
Als consument zie je dit niet. Een boer ziet dit dag in dag uit.

:7 maar je bent er wel de oorzaak van. Als jij niet zonodig elke dag vlees moest eten hadden die varkens een prima leven.


Dat zie jij zo. Als boer zie je niets anders. Eigenlijk ben je gewoon een mishandelaar als je je dieren op zo'n wijze houdt helaas is dat voor de wet niet zo.
Slachten praat ik niet over. Maar de wijze waarop varkens gehouden en vervoert worden dat is zou niet mogen kunnen. En als boer heb je een keuze. Als consument weet je nooit wat er op je bord beland.

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Re: Ik? Ik ben een varken, of beter gezegd: Ik wás een varken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:05

Ik snap niet dan dit toegestaan is, waarom verbiedt de wet het niet, zij vinden het blijkbaar kunnen.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:05

Volgens de wet heb je als varkenshouder je gewoon aan eisen te houden in belang van de dieren. Waar de paarden nog rustig 24/7 in een stand mogen staan, is de varkenshouder verplicht om zich aan de wet te houden mbt bodem, afmetingen, speelgoed etc.

44Myrthe44
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:07

En als consument heb je geen keuze zeker?
Jij bent als consument de opdrachtgever voor de boer, de reden waarom hij dit doet.
Jij bent evengoed de mishandelaar als de boer.
Jij hebt de keuze, de boer niet. Als de boer de varkens beter wil houden gaat zijn kostprijs omhoog en vind jij zijn vlees veel te duur, en zal hij failliet gaan.
En hoezo ''weet je nooit wat er op je bord beland''? Je hebt het toch zelf gekocht?

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:07

vuurneon schreef:
Volgens de wet heb je als varkenshouder je gewoon aan eisen te houden in belang van de dieren. Waar de paarden nog rustig 24/7 in een stand mogen staan, is de varkenshouder verplicht om zich aan de wet te houden mbt bodem, afmetingen, speelgoed etc.


Ja, dat is waar. Maar ik vind dat ze veel vaker moeten controleren of de boer zich aan de wet houdt, er zijn zoveel van zulke boerderijen in Nederland en niemand doet er iets aan.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:08

gekvanfleur schreef:
44Myrthe44 schreef:

:7 maar je bent er wel de oorzaak van. Als jij niet zonodig elke dag vlees moest eten hadden die varkens een prima leven.


Dat zie jij zo. Als boer zie je niets anders. Eigenlijk ben je gewoon een mishandelaar als je je dieren op zo'n wijze houdt helaas is dat voor de wet niet zo.
Slachten praat ik niet over. Maar de wijze waarop varkens gehouden en vervoert worden dat is zou niet mogen kunnen. En als boer heb je een keuze. Als consument weet je nooit wat er op je bord beland.

dat zie ik niet zo, vraag en aanbod is gewoon een economisch feit.
Er is vraag: tig miljoen Nederlanders willen dagelijks hun stukje vlees.
Er is aanbod: boeren moeten dat leveren.

Probleem is dat het aanbod en de vraag niet in balans zijn: er is veel vraag, maar nederland is niet groot genoeg om die miljoenen varkens natuurlijk te houden. Komt nog bij dat Nederlanders geen cent te veel voor hun stukkie vlees willen betalen.
Dus de boer heeft feitelijk geen keus: of zijn bedrijf over de kop, of aanpassen aan de vraag.
Jij hebt wel een keus: Je haalt je vlees biologisch en eet maar drie keer per week vlees bijvoorbeeld, weleens opgezocht hoeveel varkens dat zou schelen?