Visrecepten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Visrecepten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-02 13:23

Ik ben gek op vis en wie o wie van jullie heeft lekkere visrecepten?

Ik wacht vol spanning af Haha! Vork

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 13:31

zie hieronder bij snelle recepten de kippakketjes, vervang de kip door kabeljauw en de boursin door blauwe kaas.

Verder heb ik ergens een heel lekker recept voor visballetjes, garnalen voorgerecht, en gegrillde zwaardvis. Die komen vanavond waarschijnlijk.

Gaia

Berichten: 1465
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 12:04

Heel simpel, maar heel erg lekker;
zalmmoot in een ovenschaal, pakje pan en oven van monchou er over heen. Beetje kruiden zoals dille en bijv tabasco eroverheen. 20 minuten in de oven (is ongeveer, wij hebben een combinatiemagnetron, dus is altijd even aankijken per oven). Dan smullen maar, met bijv. rijst.
Hmmmm Vingers aflikken

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-02 10:44

Hee, dank je gaia! Dat ga ik zeker eens proberen! Lachen

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 13:02

"rijst met vis"
* Kabeljauw-/koolvisfilet stomen in boter en citroensap
* Rijst koken
botersausje maken (boter smelten, bloem erbij in, tot dikke bal, dan langzaamaan beetje bij beetje bouillon erbij gieten tot je een lekker sausje hebt.)
* veel uien in dikke ringen snijden en fruiten

Serveren:
rijst op bord,
kabeljauw er bovenop leggen
boter met citroensap eroverheen
uien erop
botersausje eroverheen

mosterd erbij eten en smullen maar!!!!!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 18:21

zwaardvis gemarineerd in sinaasappelsap en basilicum
Ingredienten (4 personen)
1 bosje fijn gesneden basilicum 80 ml jus d'orange
2 eetlepels citroensap
2 eetlepels olijfolie
twee theelepel geraspte sinaasappelschil

2 zwaardvissteaks à 350 gr (!!!) 2 cm dik
zout en peper

decoratie
blaadjes basilicum
4 plakken sinaasappel bestreken met olijfolie

combineer de 1e 5 ingredienten in een grote schaal. Voeg de vis hieraan toe en bedek deze met de marinade. Laat dit 30 tot 60 minuten intrekken in de koelkast.
Maakde bbq klaar (grillpan gaat ook!) en kruid de vis met zout en peper. Grill hem aan beide zijden circa 4 minuten (waarschijnlijk langer!) tot deze gaar is. Grill ondertussen de sinaasappel tot deze bruin is (2 minuten per zijde). Leg de vis op een schaal, garneer met de sinaasappel en basilicum en serveer deze.

De volgende recepten zijn afkomstig uit het "A way in Accra" kookboek (1973/1974) van de American women's association of Ghana. Dat kreeg mijn oma van een vriendin voor mijn moeder toen zij naar Libye zou gaan. Dat ging niet door maar toen ik naar Accrav ging mocht ik het hebben, en ik ben er heel zuinig op. Heerlijke recepten die rekening houden met het feit dat je in Afrika niet alles kunt krijgen en natuurlijk een verhaal op zich. Vandaar ook de rare maten trouwens, oorspronkelijk is alles in cups en ounces.

Margaret's fish balls
ingredienten (6/8 personen)
300 ml gekookte geprakte aardappelen
600 gr gekookte koude vis in stukjes
1 losgeklopt ei
1 gesnipperd uitje
1 eetlepel groene paprika in kleine stukjes
1/2 theelepel citroensap
zout, peper
paneermeel

fruit de ui en de paprika in wat boter. Combineer alle ingredienten tot ze een samenhangend geheel vormen en maak er ballen van. Bak deze in boter bruin. Je kunt ze direct serveren met onderstaande saus of invriezen en opwarmen in een warme oven (175 graden).

Adam's fish saus
Ingredienten voor 250 ml
180 ml ketchup
2 eetlepels chilisaus
60 ml mayonaise
1 eetlepel mierikswortel
Meng en breng naar eigen inzicht op smaak.


Garnalen met dille
Ingredienten (4 personen)
1 zakje gelatinepoeder
180 ml tomatensap
1 eetlepel citroensap
30 ml chilisaus
1 theelepel worcestershire saus
paar drubbels tabasco
1 eetlepel dille (meer als je dit erg lekker vindt)
400 ml zure room (lijkt me veel, maar is lang geleden dan ik het gemaakt heb)
250 ml garnalen

garnering:
- takjes dille
- paar kleine garnaaltjes

week de gelatine zoals beschreven op het pak en los deze op in de (evt verwarmde) tomatensap. Voeg alle ingredienten behalve de garnalen toe en meng dit tot een glad mengsel. Voeg de garnalen toen en roer het goed door. Schenk het mengsel in een grote vorm (of meerdere kleintjes Haha! ) en laat dit 3 tot 4 uur koelen. Stort de vorm om op een bord of schaal en decoreer met achtergehouden dille en garnalen.

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 20:13

Een ovenschotel met tonijn (of zalm, wat je wilt).

Bekleed een ovenschaal met quichedeeg (in plakjes te krijgen, net als bladerdeeg) en zet die in de oven totdat het gaar is. Haal de schaal uit de oven en smeer de bodem in met mosterd (niet te zuinig), leg daarna een laag tonijn (of zalm) op de bodem. Pakweg 2 cm dik. Daarna een laagje geraspte kaas waarover dikke (1 cm) plakken tomaat. Op de tomaat dikke klodders creme fraiche. Nog even terug in de oven om alles warm te laten worden en smullen maar! Eventueel nog peper en zout over het geheel strooien.

Ikzelf vind bladerdeeg lekkerder dan quichedeeg. Als je dat gebruikt, dan kun je de rest van de ingredienten er meteen op doen. Als je dat niet doet, dan zwelt je bladerdeeg helemaal op Haha!
Nog een variatie: in plaats van mosterd, mierikswortelpasta.

Ik heb dit recept van iemand afgekeken die ook uit de losse pols werkte, dus helaas heb ik geen vaste eenheden. Maar, het is ongeveer het volgende voor 3 personen (gok ik Knipoog ):
- pakje quichedeeg
- 3 tomaten
- 1 creme fraiche
- groot blik tonijn
- mosterd
- zakje geraspte kaas

Succes met maken Haha! Het is zeker niet moeilijk! En een beetje bokt-kok kan de hoeveelheden wel inschatten.

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-02 09:54

Wmijn! Die ga ik zeker een keer uitproberen, ben gek op tonijn en zalm. Klinkt iig heel lekker! Lachen

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 14:44

Sizzy, dat is het ook Knipoog En ook best makkelijk om klaar te maken. Het ziet er ook best feestelijk uit. Laat je weten hoe het je gesmaakt heeft? Ik ben benieuwd Haha!

angelfire

Berichten: 4715
Geregistreerd: 26-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 14:50

uhm.. wij hebben altijd iets heel lekker van de aldi!!
het is heel makkelijk te maken (je hoeft het alleen in de over te doen Haha!)
kzal zo ff kijken hoe het heet
maar het is kabeljauw geloof ik met een heeeeel (lees heeeeel goddelijk) lekker laagje 'kruiden'
ik weet niet precies wat het is maar het is iig heel lekker!
tip: als je het in de overschaal doet, moet je er een laagje water in doen nders droogt de vis uit! Knipoog Vingers aflikken

angelfire

Berichten: 4715
Geregistreerd: 26-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 14:51

visfilet a la bordalaise ofzo heet het
en het is voor 2 personen (als je honger hebt kun je die ook in je eentje op Tong uitsteken)

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 11:59

wat eten jullie bij die filetvan de Aldi, want ik vind hem namelijk ook wel lekker, maar omdat de smaak zo sterk is past het nog niet overal even goed bij!

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-02 14:09

Wmijn schreef:
Sizzy, dat is het ook Knipoog En ook best makkelijk om klaar te maken. Het ziet er ook best feestelijk uit. Laat je weten hoe het je gesmaakt heeft? Ik ben benieuwd Haha!


Dat doe ik zeker!! Vork

SuzanneH
Berichten: 395
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 19:32

Een van mijn favorieten :

ZARZUELA

Ingrediënten:

* 1 grote ui
* 5 tomaten
* 50 gram zwarte olijven zonder pit
* 25 gram roomboter
* 3 eetlepels olijfolie
* 2 teentjes knoflook
* 1 envelopje saffraan
* 1 eetlepel fijngehakte basilicum
* 1 eetlepel fijngehakte koriander
* 1 deciliter droge witte wijn
* 1 deciliter visbouillon
* 200 gram zalmfilet
* 300 gram kabeljauwfilet
* 100 gram gekookte mosselen
* 100 gram gamba’s of gekookte garnalen


Bereiding:

Pel en snipper de ui grof. Ontvel de tomaten en snijd ze in stukjes. Snijd de olijven in vieren. Verhit de boter en olijfolie in een wok of hapjespan en fruit de ui heel zachtjes aan. Pers de teentjes knoflook erboven uit. Schep de tomaten met de olijven, saffraan, basilicum en koriander erdoor en bak dit circa 3 minuten. Voeg de wijn en de visbouillon toe en laat het geheel circa 10-15 minuten zachtjes sudderen en indampen tot een saus. Snijd de zalm en kabeljauw in grove stukken en leg ze met de mosselen en gamba’s in de tomatensaus. Stoof de vis in circa 5 minuten heel zachtjes gaar. Lekker met rijst of pasta en een frisse salade.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 21:55

Hier een hele simpele: vervang als je lasagna maakt de gehakt voor 2 blikjes tonijn, doe er evt. nog wat ui, anjovis en kappertjes bij in:Y)

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-02 11:09

Aaaah, lekker. Ansjovis Lachen Mjam, in Frankrijk heb ik de lekkerste ansjovis ooit op Haha!
Maar is wel een goed idee, maar ga eerst het recept van Wmijn nog uitproberen, het ligt al klaar.

Gaia

Berichten: 1465
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 23:05

Wij hadden gisteren vrienden over voor het eten. Ik heb het recept van Wmijn gemaakt, met tonijn. Het was heel makkelijk te maken en erg lekker.

angelfire

Berichten: 4715
Geregistreerd: 26-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 11:42

Tender schreef:
wat eten jullie bij die filetvan de Aldi, want ik vind hem namelijk ook wel lekker, maar omdat de smaak zo sterk is past het nog niet overal even goed bij!


uhm verschillend
meestal op de zaterdag eet ik alleen dat
en soms gewoon bij groenten en aardappels enzo