[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88693
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:28

Een paal met een schroefoog en dan rondom een band met 2 kniphaken zou voldoende zijn. Wil je heel zeker zijn dat ie echt vast blijft staan dan kun je in de zijkant van de kliko nog 2 handvatten schorven en daar de band doorhalen. Dan krijgen ze hem echt niet meer van zijn plek :D

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:18

Om maar weer even op een heel ander onderwerp over te gaan dan hooinetten hihi.
Bestaan er van die kant en klare voerhuisjes die je ook wel eens ziet voor een hele kuilbaal.
Ook voor hooibalen? Of is dit geen optie.

Of heeft iemand zelf iets gemaakt waar handig een of twee hele hooibalen in gaan?
Zit alvast te bedenken hoe ik tijd ga besparen deze winter :)

tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 23:12

Lijkt me dat je onder die hayhuts net zo goed een stapeltje kleine baaltjes kan parkeren?

Grote hooibalen zijn meestal vierkant, en daar is ook bij gewone ruiven niet zoveel in te vinden.

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 23:25

Wij hebben sinds kort dit:

Afbeelding

We zijn nog aan het kijken of er nog aanpassingen nodig zijn, maar het lijkt goed te gaan.
O, eromheen ligt tapijt om het intrappen van hooi tegen te gaan.

Elpharo

Berichten: 1896
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 23:32

MArionblo- kom weer es even bijlezen en dit ziet er wel gaaf uit, maar ben je niet bang dat als het regent, dat ze dan het 2e deel niet meer opeten? En dat het tapijt ondergetrapt wordt? Ben erg nieuwsgierig hoe dit werkt!

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 08:46

Ja de regen zal daar een probleem zijn in de lange herfst/winter.
Maar zo te zien kan er makkelijk een dakje op gemaakt!

DubbelFun

Berichten: 88693
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 08:48

Dat ziet er heel stevig uit :)

k heb al jaren een stuk tapijt (vloerkleed) voor mijn schuilingang liggen. Je moet hem regelmatig vegen, maar tegen de modder werkt het prima :D

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:47

Elpharo schreef:
MArionblo- kom weer es even bijlezen en dit ziet er wel gaaf uit, maar ben je niet bang dat als het regent, dat ze dan het 2e deel niet meer opeten? En dat het tapijt ondergetrapt wordt? Ben erg nieuwsgierig hoe dit werkt!


Ja, op het tapijt komt een laag zand te liggen, maar dat geeft niet. Er wordt alsnog geen hooi in de grond getrapt. Het gaat mij niet om het hooi wat verspild wordt, maar meer om de ondergrond schoner te houden.
Ik verwacht dat ze zo'n baal in een paar dagen op hebben (heb nu 18 paarden staan en wil een paar van deze balen neer zetten), en dan krijgt het hooi geen tijd te schimmelen oid. Nat hooi eten ze ook wel. En het is alleen de bovenste laag die nat wordt. Hij zal niet snel door en door nat worden.
De eerste baal is nu op, en ik heb eigenlijk tussendoor niet het net hoeven op te spannen.
We zijn bezig met een tweede kist, daar komt 1 net op te liggen. Op deze eerste liggen nog 2 kleinere gekruist.

Elpharo

Berichten: 1896
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 12:13

Leuk hoor! Met zoveel paarden scheelt het denk ik ook wel een hoop tijd of maakt dat niet zoveel uit? Ik vind die 2 gekruiste netten wel netjes, moeten ze nog wat extra peuteren, alhoewel dat best nog tegenvalt hoeveel langer ze erover doen. Ik hoor graag meer updates hoor....mooi spul!

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 12:33

Met zo'n hoge voersnelheid zal het idd wel meevallen.

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:17

Ik heb 5 paarden staan of naja 2 shetten 2 welshjes en 1 paard.
Onze hooibalen zijn rechthoekig.
Wat jij gemaakt hebt is erg mooi!
Je hebt dan gewoon stevige netten er over heen?
Kun je misschien iets meer uitleg geven over je constructie?

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:18

Oh en de tip van het tapijt top!
Nooit aangedacht stuk goedkoper dan rubberen matten.
Ga ik zeker doen van de winter.

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:42

Sanniej_ schreef:
Kun je misschien iets meer uitleg geven over je constructie?


Ik heb het gemaakt van hout dat we gratis hebben gekregen van de overburen.
Maar het is een bak van ong 2 x 2 m, met een vloer erin. Mijn man wilde hem nl verplaatsbaar hebben. Ik zelf had in gedachten om 4 hoekpalen de grond in te slaan en daar de planken aan vast te schroeven.
Nu is de bodem een soort pallet zodat we hem met de trekker met lepels kunnen optillen. De bodem is dicht.
De voorwand is een plaat die we eruit kunnen pakken om de baal erin te rijden. We kunnen balen alleen met een pallet eronder optillen, vanwege de lepels. Dus de baal gaat er met pallet en al in.
Dan gaat de wand er weer in, en deze wordt op zijn plek gehouden mbv spanbanden. Dit is echter niet zo'n goede constructie want de banden schieten wel eens los. Bij de volgende kist bedenkt mijn man iets anders. Je moet nl zorgen dat er verband blijft in de kist; dat de zijwanden niet naar binnen of buiten gaan kieperen. Het vastzetsysteem van de voorwand moet daarvoor zorgen.
Rondom in de kist, aan de binnenkant van de zijwanden zitten ringen met karabijnen eraan om het net aan vast te maken. Ik heb nu aanhangernetten gebruikt. We hadden nog een kleine liggen, en hebben net zo'n kleine erbij gekocht en die over elkaar heen, gekruist, over de baal heen geslagen. (Het elastiek is er inmiddels uit gehaald) Voor de volgende kist heb ik een groter net besteld. Nu kunnen de paarden in de hoeken hun neus tussen de 2 netten door steken en zo het hooi makkelijk wegpakken. Hopelijk straks niet meer.

Afbeelding

Afbeelding

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 13:03

Heel netjes dat is ook zeker een optie voor mij.
Maar dan een vierkantebak met een hooibaaltjes erin.
Heb ook nog aanhanger netten liggen dus dat moet wel lukken.
Ik denk dat ik die bak dan in een van de stallen zet zodat het helemaal droog blijft.
Verder heb ik nog mooie grote ruiven maar denk dat dit me zoveel werk scheelt ipv de losse hooinetten.
Al deden ze daar wel langer mee dan bijv de ruif.
Maar met twee netten moet het ook al weer moeilijker worden voor ze.
En dan hooibaaltje open snijden voor mij denk wel he?

Vorige winter had ik 2 losse hooinetten hangen volledig los, twee ruiven in gebruik en dan een aanhangernet aan de wand met wat hooi.
Nu zullen alle paarden bij elkaar lopen deze winter dus dan is zo een bak en ruiven wel een mooie optie.
Ipv al die losse hooinetten.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 13:28

Ik vind het een mooie constructie.

Ik heb op mijn weiland een kuubskist staan met een metalen rek met een net met mazen van 3x3 er in. Rek met kettingen aan de bodem vast. Werkt super, maar maakt herrie. Die bak word alleen 's winters gebruikt, en dat het herrie maakt is voor de winter niet erg omdat hij achter op het land staat en de ramen 's nachts dicht zitten.
Maar heb ook 2 van die kisten op het erf staan waar ook zomers uit gevoerd word (waar wij en de buren vlak naast slapen met het raam open). Die moeten dus stiller worden. Ik zit te denken om er gewoon fijn mazige netten in vast te maken (ring op de bodem en hem daar aan hangen met een haak).
Of zo iets als marionblo in het iets kleiner (heb 6 pony's voor 2 kisten van 1x1m).

Misschien doe ik die ene wel met een gewoon net (zoals die van de EJ), en die ander met een aanhanger net of een duurder ander net oid. Mijn pony's hebben alleen een action aanhanger net al eens binnen 2 uurtjes veranderd in een hoopje groene touwtjes, dus dat is geen optie.

DubbelFun

Berichten: 88693
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 14:54

@marionblo: om de schotten aan elkaar te krijgen (en te houden) kun je gebruik maken van snelsluiting of eierkistsluiting
Afbeelding
Die haak je in een 'houdertje' en trekt hem dan om waardoor je hem sluit.

Wil je het nog wat groter/steviger hebben dan kun je een haaksluiting of trailersluiting nemen. Die heeft ook een beveiliging er op zitten
Afbeelding

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 15:23

Dank je, DD, goed idee.
Sannie, ik haal idd nog wel het net en het plastic van de baal zelf eraf voor het aanhangernet erover gaat.

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 22:16

Me vriend wilt wel bakken voor me gaan maken. (wanneer hij zin heeft haha)
Ik zit te denken om dan twee kleinere bakken te maken waar dan halve hooibaaltjes in kunnen.
Om op die manier twee voederplaatsen te maken met die bakken.
Ik weet anders nu al dat er twee kleintjes een voederbak in beslag nemen hihi en dan de hele baal nuttigen.

Marionblo: Jij hebt natuurlijk een baal kuil dat is wel iets handiger. Maar hoe kun je er voor zorgen dat als ze het hooi opeten en het dus zakt dat ze er nog bij kunnen?
Ik zat namelijk te denken aan twee netten de grote de bak er kruislings overheen met karabijnhaken vast.
Maar als je dit strak doet kunnen ze er niet meer bij.. Alleen strak is wel het mooiste zodat ze langzaam eten.
Wil de bak niet hoger maken dan de hoogte van een plak hooi en dan de breedte van ongeveer een halve baal.

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 09:15

Als het hooi zakt zakt het net mee.

Afbeelding

Je moet alleen zorgen dat de bak zo hoog is, dat ze er net overheen kunnen en bij de bodem kunnen komen.

Ik had eerst kleinere kisten gemaakt, van ong 75 x 120 cm, waarin ik een net van Nicky's keet vastlegde. Werkte ook erg goed:

Afbeelding

Hierin kan makkelijk een halve kleine baal hooi.
Evt kun je 2 netten over elkaar heen doen?

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 10:36

Bedankt voor je voorbeeld foto's.
Mijn vriend heeft even mee gedacht en die wilt in de hoeken schroefdraad maken waar dan de ring en de haak aanzitten en het echt mee schuift :)

steenbok1980

Berichten: 673
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:14


fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:09


TanteFlavie

Berichten: 781
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 08:30

Ik heb deze gekocht

http://www.zoekertjes.net/dieren/paarde ... iruif.html

Ben er al een jaar of 6 tevreden van op één puntje na... De buurman moet de lasnaden komen terug verstevigen... want die zijn te nip gelast... Ik heb wél het model zonder de schaal onder deze ruif.... Toen was dit modelletje er nog niet tussen.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 09:53

knoeit het niet heel erg? en staat hij stevig?

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:22

@tanteflavie: die is ook wel mooi! Maar mijn pony's krijgen een ruif te makkelijk leeg.
En heb in me stallen twee enorme ruiven hangen die door een kennis speciaal op maar gemaakt zijn.
Waardoor de tralieruimte precies goed is dat ze we langer mee doen.