Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ankehoix
Berichten: 716
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Fryslân

Re: moeilijken keuze toch slacht.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 17:17

Zo'n pony heb ik gehad toen ik een jaar of 10 was. Levensgevaarlijk gewoon. Hij was duidelijk ziek in zn hoofd, gestoord gewoon. andere kinderen zijn er ook regelmatig afgevallen met breuken en noem maar op. We hebben het geprobeerd op te lossen maar hebben hem uiteindelijk ook af laten maken.
Het blijft je eigen keus, maar ik vind het zeker niet egoïstisch als je hem af laat maken.

Ab2008
Berichten: 261
Geregistreerd: 24-12-12
Woonplaats: Zeeland

Re: moeilijken keuze toch slacht.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 17:25

Ik denk dat er aan elk paard wel wat aan te doen is. Ik zou beginnen met grondwerk en longeren niet meteen persé het rijden. Weet niet of je al een dierenarts heb laten kijken? Ik zou hem zeker een kans geven! Als je al zo ver bent gekomen waarom dan nu opgeven?
Veel succes!

Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Re: moeilijken keuze toch slacht.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 17:26

zijn de mensen aan wie het paard verkocht is niet te snel begonnen met hun uiteindelijke doel?
dus eigenlijk al snel zijn begonnen met rijden zonder eerst genoeg vertouwen te krijgen in elkaar?

herhalen
Berichten: 236
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 17:29

Alysia schreef:
Ik denk dat er aan elk paard wel wat aan te doen is. Ik zou beginnen met grondwerk en longeren niet meteen persé het rijden. Weet niet of je al een dierenarts heb laten kijken? Ik zou hem zeker een kans geven! Als je al zo ver bent gekomen waarom dan nu opgeven?
Veel succes!


Als jij de moeite neemt tot reageren waarom dan niet tot goed lezen? Ik zou beginnen met goed lezen voordat dat ik reageer. Ik weet niet of jij dit al gedaan hebt? Succes

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 17:30

Heb hier 2 van dat soort portretten staan. Het verschilt per dag wat wel of niet kan. Hier hoef ik ook geen dressuurruiter op te zetten, die gaat een hel te gemoed.

Gezien wat het dier al mee gemaakt heeft (halende uit dit topic en die andere) Klinkt het mij ook erg in de oren dat hij jou accepteert en respecteert, jij hebt hem immers uit een hel gehaald. Voor dit soort dieren is het heel moeilijk om andere mensen te vertrouwen, ik heb daar ervaring mee met mijn oudste. Die is mishandelt geweest en vertrouwt vreemden echt niet.
Vervolgens heb je hem steeds terug genomen, weer terug naar veiligheid dus. Jij bent nooit van plan geweest om dit dier te blijven houden, hij denkt daar dus anders over. Dit gezien zijn gedrag naar anderen. En als dank (mede omdat je hem niet wil) zit je te denken aan de eeuwige groene weiden voor hem.
Ik vind dit persoonlijk heel jammer. Hij is op jou pad gekomen. Wat is de reden dat je niet wil overwegen om 1 of 2 van de andere paarden te verkopen/uitbesteden? Zodat je wel tijd hebt voor ed? Hij voelt zich overduidelijk goed op zijn plaats bij jou.
Ik zoek nog een maat die tegen een stootje kan voor mijn pony's. Zodat er niet 1 alleen hoeft te staan als ik met de ander op pad ga. Is dat een optie voor jou? Hier hoeft hij alleen maar paard te zijn.

Ab2008
Berichten: 261
Geregistreerd: 24-12-12
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 17:43

herhalen schreef:
Alysia schreef:
Ik denk dat er aan elk paard wel wat aan te doen is. Ik zou beginnen met grondwerk en longeren niet meteen persé het rijden. Weet niet of je al een dierenarts heb laten kijken? Ik zou hem zeker een kans geven! Als je al zo ver bent gekomen waarom dan nu opgeven?
Veel succes!


Als jij de moeite neemt tot reageren waarom dan niet tot goed lezen? Ik zou beginnen met goed lezen voordat dat ik reageer. Ik weet niet of jij dit al gedaan hebt? Succes


Ik heb inderdaad je topic doorgelezen. Ik heb zelfs op andere topics van je gekeken. Wist alleen niet precies meer of je nou wel of niet een dierenarts heb laten kijken, ben ook niet perfect.

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 17:44

aikon schreef:
Heb hier 2 van dat soort portretten staan. Het verschilt per dag wat wel of niet kan. Hier hoef ik ook geen dressuurruiter op te zetten, die gaat een hel te gemoed.

Gezien wat het dier al mee gemaakt heeft (halende uit dit topic en die andere) Klinkt het mij ook erg in de oren dat hij jou accepteert en respecteert, jij hebt hem immers uit een hel gehaald. Voor dit soort dieren is het heel moeilijk om andere mensen te vertrouwen, ik heb daar ervaring mee met mijn oudste. Die is mishandelt geweest en vertrouwt vreemden echt niet.
Vervolgens heb je hem steeds terug genomen, weer terug naar veiligheid dus. Jij bent nooit van plan geweest om dit dier te blijven houden, hij denkt daar dus anders over. Dit gezien zijn gedrag naar anderen. En als dank (mede omdat je hem niet wil) zit je te denken aan de eeuwige groene weiden voor hem.
Ik vind dit persoonlijk heel jammer. Hij is op jou pad gekomen. Wat is de reden dat je niet wil overwegen om 1 of 2 van de andere paarden te verkopen/uitbesteden? Zodat je wel tijd hebt voor ed? Hij voelt zich overduidelijk goed op zijn plaats bij jou.
Ik zoek nog een maat die tegen een stootje kan voor mijn pony's. Zodat er niet 1 alleen hoeft te staan als ik met de ander op pad ga. Is dat een optie voor jou? Hier hoeft hij alleen maar paard te zijn.


Alkon,

Wellicht heb je een stuk gemist. Ook TS heeft haar ups en downs gehad met hem. Ze ziet hem niet meer als iets voor haar plezier. Dit zal hij ongetwijfeld gaan aanvoelen. Moet TS ook in het ziekenhuis terecht komen alleen maar om een paard die duidelijk niet in orde is te laten leven? TS heeft meer gedaan dan menigeen heeft gedaan voordat het paard naar de slager ging.

wolter

Berichten: 346
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:04

herhalen schreef:
Alysia schreef:
Ik denk dat er aan elk paard wel wat aan te doen is. Ik zou beginnen met grondwerk en longeren niet meteen persé het rijden. Weet niet of je al een dierenarts heb laten kijken? Ik zou hem zeker een kans geven! Als je al zo ver bent gekomen waarom dan nu opgeven?
Veel succes!


Als jij de moeite neemt tot reageren waarom dan niet tot goed lezen? Ik zou beginnen met goed lezen voordat dat ik reageer. Ik weet niet of jij dit al gedaan hebt? Succes


TS, al bij het lezen van je openingspost had ik zo iets van he he eindelijk weer iemand die realistisch en eerlijk is voor zichzelf en paard.
Je hebt alles wat binnen je mogelijkheden ligt geprobeerd, en trekt naar aanleiding daarvan een conclusie.
Dat deze conclusie je tegenstaat is begrijpelijk, maar soms wel de enige juiste.
Ik verbaas me over alle reacties die een alternatief denken te hebben
Het is dat het welbevinden van het dier jou ook aangaat, maar anders zou ik voorstellen om hem per opbod te verkopen aan een van hen die vinden dat je iets niet goed doet.
Zij weten toch zo goed wat er moet gebeuren, en willen graag een paard voor de slacht behoeden?
Gezien dit topic zijn ze mi genoeg gewaarschuwd voor de eventuele risico's, dus kunnen ze dit jou niet meer aanrekenen.
Maar dit wil jij niet omdat je weet dat ed hier de dupe van word, en dat staat jou te prijzen.
En voor al diegenen die tegen slacht zijn: stop per direct met je paardenhobby, door jou hobby zorg je [in]direct voor vraag naar paarden en dus voor aanfok.
Vervolgens moet er geselecteerd worden, en ja dan komt [ook] de slager in beeld.
TS, ik wens je sterkte, en hoop dat je je niet gek laat maken door alle alternatieve 'oplossingen', jou keuze was en is de enige juiste/eerlijke.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:10

Martine Ik heb niks gemist, weet dat ze ups en downs gehad heeft. Ik ook met mijn pony's, ik weet wat ze door gemaakt heeft en nog mee maakt.
Heeft ze hem ooit aangezien voor haar plezier? Ik heb gelezen dat het voor haar van het begin af aan al vast stond hem "op te knappen" en weer te verkopen. Dan heb je zo'n dier niet voor je plezier. Het is handel. Dat ze nu ook angst krijgt gezien wat er met andere gebeurt is, dus dan is plezier ook ver te zoeken. Ze heeft veel gedaan, veel mensen er bij gehaald. Maar wat is er aan de trauma's gedaan die het dier in zijn leven heeft opgelopen? Daar lees ik niks over. Juist daar zit het meeste werk in, dat kan jaren en jaren kosten. Als je de tijd er voor wil nemen en geen andere er mee laten werken, dat werkt averechts.

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:11

Helemaal eens met Wolter.

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:20

aikon schreef:
Martine Ik heb niks gemist, weet dat ze ups en downs gehad heeft. Ik ook met mijn pony's, ik weet wat ze door gemaakt heeft en nog mee maakt.
Heeft ze hem ooit aangezien voor haar plezier? Ik heb gelezen dat het voor haar van het begin af aan al vast stond hem "op te knappen" en weer te verkopen. Dan heb je zo'n dier niet voor je plezier. Het is handel. Dat ze nu ook angst krijgt gezien wat er met andere gebeurt is, dus dan is plezier ook ver te zoeken. Ze heeft veel gedaan, veel mensen er bij gehaald. Maar wat is er aan de trauma's gedaan die het dier in zijn leven heeft opgelopen? Daar lees ik niks over. Juist daar zit het meeste werk in, dat kan jaren en jaren kosten. Als je de tijd er voor wil nemen en geen andere er mee laten werken, dat werkt averechts.


Ik denk dat TS een heleboel gedaan heeft. Meer dan menigeen zou doen gezien de ongelukken die al zijn gebeurt. Wat ik zo frappant vind is dat als het een valse danwel getraumatiseerde hond zou zijn geweest men er veel eerder over zou zeggen laat het dier inslapen, maar een dier van meer dan 400 kilo wat veel meer schade kan aanrichten. Die moet gered worden. TS is zeker begaan over het lot van Edje anders had ze hem niet tot 3x toe in huis genomen. Ze heeft er heel veel tijd, energie en geld in gestopt en er is geen verbetering te vinden. Eens stopt het. Daarom kan ik TS ook heel goed begrijpen als ze zegt het is genoeg nu. Als een paard lichamelijk ziek is met weinig kans op volledig herstel vindt men het veel sneller acceptabel, waarom niet met zo'n paard die geestelijk gezien een hele berg aan slechte ervaringen heeft en dus eigenlijk alleen bij TS iets van een beetje kwaliteit van leven heeft. In het verhaal komt het me niet over als een gelukkig paard.

Dan gezien de huidige paardenmarkt denk ik dan het realistisch en zakelijk dan. Liever dit paard evt naar de slacht dan een volledig gezond en happy paard die men door wat voor omstandigheden niet meer kan onderhouden en niet kan verkopen.

Nogmaals wens ik TS heel veel sterkte toe met de beslissing en wil nogmaals benadrukken voel je niet schuldig als je besluit Edje naar de slacht te brengen.

paulinebes
Berichten: 451
Geregistreerd: 03-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:24

Lijkt mij een prachtige optie wat aikon aanbiedt..Het is iemand die van wanten lijkt te weten en de nodige ervaring met paarden met een verleden heeft... Je zou nog een poging kunnen doen met iemand die 'm alleen paard laat zijn en die heel goed weet waar ze aan begint? Ik kan me goed vinden in wat Aikon schrijft.

Ik heb te vaak gezien dat paarden met een geschiedenis en die als gevaarlijk of onhandelbaar werden betiteld, toch net op de juiste plek of bij de juiste persoon zijn terecht gekomen....Misschien moet je het die kans nog geven.. Lees dat verhaal van die haflinger (weet de naam even niet, maar bekend verhaal hier op bokt) maar, leek ook een hopeloos verhaal, ondanks dat de oude eigenaar ook alles eraan had gedaan.

herhalen
Berichten: 236
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 18:25

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/ ... 4599_n.jpg

ik voel mij zeker wel schuldig en het voelt als falen dat ik het niet meer trek daar kan ed niks aan doen.
de laatste keer dat ik hem terug kreeg heb ik ed beloofd dat ik hem niet meer zou verkopen. maar o wat voelt dit rot. ik twijfel er ook aan of hij ooit weer sterk genoeg wordt met links achter om intensief gereden te worden.

marthaXaj

Berichten: 36
Geregistreerd: 13-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:26

Wat een rot verhaal zeg.. pff vervelend zeg ! Ik denk dat je zelf het beste weet wat het beste is voor je paardje, hoe erg het ook kan zijn. Ik kan niet oordelen omdat ik hem niet ken. Maar heel veel sterkte ermee, maar ik weet zeker dat je de goede beslissing zal maken, want aan de hand van dit verhaal merk ik dat je er lang over nagedacht hebt . xx .

herhalen
Berichten: 236
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 18:27

paulinebes schreef:
Lijkt mij een prachtige optie wat aikon aanbiedt..Het is iemand die van wanten lijkt te weten en de nodige ervaring met paarden met een verleden heeft... Je zou nog een poging kunnen doen met iemand die 'm alleen paard laat zijn en die heel goed weet waar ze aan begint? Ik kan me goed vinden in wat Aikon schrijft.

Ik heb te vaak gezien dat paarden met een geschiedenis en die als gevaarlijk of onhandelbaar werden betiteld, toch net op de juiste plek of bij de juiste persoon zijn terecht gekomen....Misschien moet je het die kans nog geven.. Lees dat verhaal van die haflinger (weet de naam even niet, maar bekend verhaal hier op bokt) maar, leek ook een hopeloos verhaal, ondanks dat de oude eigenaar ook alles eraan had gedaan.


heb een pb gestuurd na aanleiding van haar bericht maar mensen roepen in het algemeen eerder dan iets anders. het is niet zo maar iets......heb nog geen antwoord terug ook

paulinebes
Berichten: 451
Geregistreerd: 03-05-12

Re: moeilijken keuze toch slacht.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:30

geef het even de tijd..

pipo

Berichten: 8226
Geregistreerd: 25-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:38

Lieve TS, Laat je niet een of ander schuldcomplex aanpraten door sommige hier. Jij heb gedaan wat niet veel mensen je nadoen. Je heb je best gedaan voor een paard, je heb hem 3 kansen gegeven en je bent nu op.
Je kan het zelf niet meer opbrengen. Het voelt nu als plicht, en de enigste plicht die iemand heeft is eerlijkheid , naar zichzelf en naar andere. Breng hem weg, volg je hart. Je hoeft er niet bij te blijven hoor, maar even gluren als hij idd dood is is wel verstandig, gewoon voor als ;( . Maar dan heeft Ed rust en hoeft niet meer dat paard te zijn wat niet begrepen/aangevoelt wordt en die mensen pijn heeft gedaan.. en voor jezelf, jij hoeft niet meer op je tenen te lopen voor als wat en wie en wanneer. Kom meis doe er lekker een slotje op, zowel op dit topic als op Ed's leven. Jammer maar t is niet erg, t is juist erg verstandig. :(:)
Mocht je met Aikon iets overeen komen,leg dan echt allerlij zaken vast. bv dat zij uitvoert waar jij nu tegenaan zit,mocht t niet lukken bij haar/hem. En heb je je twijfel erover moet je t gewoon niet doen.

paulinebes
Berichten: 451
Geregistreerd: 03-05-12

Re: moeilijken keuze toch slacht.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:47

niemand praat iemand een schuldcomplex aan. Een bokker zit met een probleem, twijfelt zelf aan wat ze moet doen en legt het voor op een forum. Niet meer en niet minder.
Als het voor haar al een heel duidelijk verhaal zou zijn, had ze het niet voorgelegd.
Alle voorstellen en adviezen van anderen zijn even waardevol.

Els1984

Berichten: 457
Geregistreerd: 23-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:54

troi schreef:
Beste ts ik heb groot respect voor je keuze en zou exact dezelfde hebben gemaakt. Respect en liefde hebben voor een dier betekent ook hem en je omgeving beschermen en soms kan dat enkel door een heel radicale keuze maken. Want vergis je niet een dier dat zo reageerd kan zich niet prettig voelen en poging 11 wagen betekent ook voor de 11de keer ontzettende stress met maar een hele kleine kans op succes, ik zou het dier daarvoor willen beschermen!


Hier sluit ik me volledig bij aan, ik zie heel veel goed bedoelde adviezen langskomen, maar als ik lees hoe Ed reageert op bijvoorbeeld iemand die voor zijn stal iets staat te vertellen, dan vind ik dat echt schrijnend om te horen. Ik denk dat hij voor hij bij jou kwam, hele erge dingen mee heeft gemaakt (of een hersenbeschadiging heeft op gelopen) en voor een al gevoelig paard, pakt dat verkeerd uit. Het lijkt mij dat je hem genoeg kansen hebt gegeven en verkopen lijkt mij ook geen optie (alhoewel ik wel vind dat als je het volledige verhaal aan een nieuwe eigenaar verteld, hij/zij er zelf voor kiest om er wel of niet op te stappen). Maar of je Ed er nou echt een plezier mee doet? Ik denk het niet.

Ik zou zelf ook altijd proberen om een paard te sparen, maar ik vind dat je er bij het in leven houden van een dier altijd bij stil moet staan, voor wie je het nu eigenlijk doet. Doe je het puur voor het dier, omdat je denkt dat die nog veel plezier kan hebben in het leven of doe je het omdat je zelf geen afscheid wilt of kunt nemen? (dit laatste gebeurt imo veel te vaak)

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: moeilijken keuze toch slacht.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:25

Als je die foto die je net hebt gestuurt TS word je gwn op 1 slag verliefd die blik.
Ik denk dat dat jou ook gwn pijn doet die blik van hem.

herhalen
Berichten: 236
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 19:28

trysteffy schreef:
Als je die foto die je net hebt gestuurt TS word je gwn op 1 slag verliefd die blik.
Ik denk dat dat jou ook gwn pijn doet die blik van hem.


dat weet ik wel zeker. op die foto kijk ik recht in zijn ziel kan ik alle elende zien,
maar toch ook een vriendelijke blik maar wel wantrouwend en toch nieuwsgierig.
die foto is echt ed voor mij.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:33

Heb inmiddels al gereageerd, was pony's aan het voeren. Moet ook gebeuren.
Ed is de gene die bepaald. Niet ik niet TS. Wil Ed niets van mij weten, dan gaat het over.

Citaat:
Pipo: Mocht je met Aikon iets overeen komen,leg dan echt allerlij zaken vast. bv dat zij uitvoert waar jij nu tegenaan zit,mocht t niet lukken bij haar/hem.......


Pipo dat wil ik zelf ook. Het heeft weinig zin om het dier weer van alles te moeten laten mee maken wat al niet geholpen heeft. Het is zeker belangrijk om te weten waar nu tegen aan gelopen word en wat te vermeiden.

Het is een erg sprekende foto TS. Zijn koppie lijkt erg op die van mijn oudste hengst.

Feria

Berichten: 3367
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:33

Ik vind het wel verstandig van je om hem niet meer te verkopen en ik kan begrijpen dat het ooit eens ophoudt. Maar ergens vind ik het ook wel erg voor Ed, hij voelt zich duidelijk best bij jou en dat jij hem nu laat vallen, vind ik wel hartbrekend. Alhoewel ik in dezelfde situatie deze optie ook zeker zou overwegen.
Wat een vreselijke beslissing heb je te maken TS, echt ik wil niet in je plaats staan. Sterkte, wat je besluit ook is.

edit: aikon, ik vind dit wel knap van je :j ik hoop dat het toch wat wordt en dat Ed en TS rust vinden zo.

wolter

Berichten: 346
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:40

Feria schreef:
Ik vind het wel verstandig van je om hem niet meer te verkopen en ik kan begrijpen dat het ooit eens ophoudt. Maar ergens vind ik het ook wel erg voor Ed, hij voelt zich duidelijk best bij jou en dat jij hem nu laat vallen, vind ik wel hartbrekend. Alhoewel ik in dezelfde situatie deze optie ook zeker zou overwegen.
Wat een vreselijke beslissing heb je te maken TS, echt ik wil niet in je plaats staan. Sterkte, wat je besluit ook is.

edit: aikon, ik vind dit wel knap van je :j ik hoop dat het toch wat wordt en dat Ed en TS rust vinden zo.


Maar ergens vind ik het ook wel erg voor Ed, hij voelt zich duidelijk best bij jou en dat jij hem nu laat vallen, vind ik wel hartbrekend

Pardon? besef je je wel wat je schrijft?

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:45

Feria
Hangt echt en alleen van Ed af.

Laat ik bij voorbaat zeggen, voor ik totaal voor gek verklaard word, dat ik niet rijden geen probleem vind.

Ik hoop dat ik ze beide de rust kan gunnen die ze nodig hebben.