te hard in springparcours

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

te hard in springparcours

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-02 22:49

hey
vandaag had ik mijn tweede jumping. Gigi springt goed en springt eigenlijk altijd, ook al komt hij niet uit. het probleem is echter dat hij heel nerveus wordt en gaat rennen als hij mag springen.
Ik heb al veel geprobeerd hem stil te zetten voor een sprong. De helft van die pogingen mislukken, omdat hij er zooo graag overwil dat je hem dus niet kunt stilzetten. De andere keren heeft het wel effect, maar de dag erna is hij het alweer vergeten.
Verder krijgt hij ook al iets minder krachtvoer, en wat meer hooi. Hij krijgt nu ook Pavo nervcontrole, speciaal voor kijkerige pony's en paarden of voor als ze van nature uit al druk en nerveus zijn (is hij dus)
Bij dressuur is hij meestal traag (valt uit galop) en gevoelig in zijn mond, maar bij het springen wordt hij plots heel snel en precies gevoelloos. Ik wil wel een ander bit proberen, maar ik rij nu al met de dunste watertrens en ben bang dat als ik bvb een pessoabit ga proberen, dat ik daarna niet meer met een watertrens kan rijden Verdrietig
Iemand toch nog tips? Scheve mond\
xxx

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 23:27

ik denk dat je het toch rijtechnisch moet oplossen
ga bij de dressuurmatige training veel overgangen en schijnovergangen rijden zodat ie gewoon super aan het been word en ook super op je gewichts en eventuele teugelhulpen gaat reageren.
ook is het misschien een idee om op 1 of andere manier de vertrouwensband tussen jullie twee te vergroten zodat ie als hij nerveus word toch op jou blijft vertrouwen en dan afwacht wat jouw reactie is ,blijf jij rustig dan zal je paard zoiets hebben van , o niets aan de hand want mijn baas doet rustig.
kun je eventueel doen door iets van freestyle ofzo

naar scherpere bitten grijpen zal op de lange termijn sneller kwaad dan goed doen ben ik bang
in ieder geval veel succes met je paard

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 08:28

zie hier ook de discussie over 'systeem bij springen' De 2e methode helpt goed bij rennerige paarden. Stil zetten helpt niet, je moet al voorkomen dat hij te hard gaat. Begin dus vanuit een heel traag sloom grondtempo (bij voorkeur in draf) en als hij te hard gaat draaf je rustig weer een volte. Als hij trouwens met dressuur zo traag is, zal idd er iets mankeren aan je impuls, want vluchtgedrag in het parcours is zeker niet met impuls rijden. Schijnovergangen en schakelen werken dan ook goed.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-02 12:51

ik heb zonet de discussie gelezen over die systemen bij het springen.
Als ik alleen oefen, dan laat ik hem idd ook heel rustig (meestal in draf) naar de sprong toekomen. Gaat hij lopen, zet ik hem weer stil. En dat werkt wel goed.
Op vrijdagavond rij ik mee in de groepsles springen op de manege. Dan zijn het meestal verschillende instructeurs. De ene zegt dat ik mijn handen hoger moet doen en goed gaan zitten. Soms helpt dat wel een klein beetje, maar hij blijft toch snel gaan. De andere laat ons dan weer eerst een half uur dressuur rijden. En dan bij het springen zelf moet het tempo weer iets hoger maar wel ook proberen rondhouden, dus dat is die eerste methode...
Ik denk zelf dat die tweede idd beter helpt voor "rennerige" paarden, maar mijn instructeurs passen dat dus niet toe Scheve mond\
Priveles in springen zal ik (nog) niet kunnen nemen denk ik, ik heb al priveles dressuur en dan nog groepsles springen en de rekening loopt dan al redelijk hoog op.
Dus ik train ook geregeld alleen en dan op die tweede manier. Maar ben ik dus wel bang dat er (grove) fouten in slepen.
Ik zal wel zien hoe het over enkele weken gaat. Ik ga nu proberen verder te trainen op die tweede manier.
allebei bedankt voor de reactie!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 13:09

persoonlijk zou ik geen groepsles rijden als de instructie daarvan me niet bevalt. Steeds wisselende instructeurs vind ik ook niet echt geweldig, als hun aanpak niet hetzelfde is.
Ik zou in jouw geval denk ik om de week priveles springen nemen bij een goede instructeur, waar je echt iets van leert. De andere week kun je dan zelf doortrainen op basis van de les.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-02 20:36

ok misschien wel ja. Maar moet ik even nog op zoek naar een goeie instructeur voor springen.
Aanvankelijk was ik begonnen met de groeps-springles omdat die normaal door Valentijn De Bock wordt gegeven. (ik weet niet of iemand die kent, maar hij is nogal succesvol op jumpings) maar de laatste tijd geeft die dus nog weinig les...
Mijn instructrice van dressuur heb ik liever niet voor het springen, omdat ze daar niet zoveel van weet en dus ik er niet zoveel van leer als voor dressuur.
Maar idd kan ik mischien best een prive-instructeur zoeken voor springen.
Ik heb vandaag wat geoefend op één kleine sprong. Ik heb echt heel rustig aangereden en meestal vanuit draf (later even in galop om te proberen) en nu bleef hij wel rustig. Wat ik dus ook had verwacht... Het is alleen wanneer hij op wedstrijd plots in het parcours staat. Ik denk dat hij misschien vroeger ook jumpings gedaan heeft en toen altijd moest crossen ipv beheerst galopperen...

Snne_
Berichten: 243
Geregistreerd: 11-03-07
Woonplaats: Herveld

Re: te hard in springparcours

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 15:30

mijn pony wil ook altijd het liefst gaan rennen als ze ziet dat we gaan springen. maar je moet hem dan met inrijden heel rustig laten lopen, dat ie bijna sloom wordt. dat help bij mij ook altijd. en anders rij ik soms nog wel eens een volte als je voelt dat ie harden wil gaan rennen.

Ikwashier

Berichten: 4015
Geregistreerd: 29-11-07
Woonplaats: Drenthe

Re: te hard in springparcours

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 18:19

De pony van een vriendin [daar rijd ik wel eens op.] Wordt soms ook opeens snel als we gaan springen.
Alleen bij ons hielp het om gewoon vaak te gaan springen.
Ging vanzelf over. Knipoog

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Re: te hard in springparcours

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 14:44

dat overdreven rennen kan ook wel eens duiden op een lichamelijke klacht. het verhaal dat je doet had ik ook met een pony van mij (vroeger dus) in dressuur stond hij er mooi aan. springen kon hij goed maar idd te snel en geen controle. dus in het begin leek dit allemaal goed (veel prijzen want snel en correct) tot ik het stijlspringen wou beginnen. dit ging dus falliekant de mist in. In het begin ook iedereen steek een ander bit in, maakt de martingaal korter. en ja soms leek dat ff te helpen. uiteindelijk terug veel dressuur gereden en controleoefeningen gedaan (reden op de duur Z2 dressuur) toch een sprong en het hek was weer van de dam. dus uiteindelijk toch maar laten controleren. fotos in orde klinisch in orde. wat bleek nu uiteindelijk, hij stond slecht op zijn hoeven (voor ons leek dit correct) maar hij stond te nauw en te hoog, waardoor hij dus 'last' had met het neerkomen en dus onzeker werd. het stoppen zou er mss wel al uitgeklopt zijn geweest voor wij hem kochten dus dat deed ie niet. In plaats daarvan zette hij het op een lopen, dit jaren aan een stuk, totdat we eindelijk eens verder hebben gekeken. de hoeven hebben we laten aanpassen, dus iets breder onderaan (dit vraagt veel tijd zeker bij een ouder beestje, hij was toen 11) na een goed anderhalf jaar terug gaan springen, maar over lage sprongen en afwisselend dressuur oefeningen ertussen. dit aangehouden en uiteindelijk heb ik met hem nog 120 parcoursen gesprongen, op een gecontroleerde manier. hij kon echter nog steeds demarreren als ervoor. nu is hij 20 en heeft hij twee ruitertjes van B tot Z springen gebracht. als we hem niet hadden laten onderzoeken had hij dus nooit het lot gekregen zoals nu. dus ik zou eerst elk medisch probleem uitsluiten. klink mss ver gezocht, maar die beesten die willen heel wat doen om het ons naar de zin te houden, ook als we ze te keer gaan met middelen als een straffer bit. Dus open gewoon ff alle mogelijkheden en begin te shiften.