[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessx

Berichten: 199
Geregistreerd: 12-12-11
Woonplaats: Epse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 13:11

Ik volg al een poosje en vergeet elke keer foto's te maken van onze slowfeeders.
Het is vandaag gelukt! ;)

Afbeelding
Dit is de grootste, we hebben er nog 2 die de helft van deze zijn.
Ze zitten heel simpel in elkaar door gaaspanelen aan de palen vast te binden en bovenaan wordt het dichtgehouden door 2 haken.
Ik heb geen idee hoeveel erin gaat maar voor 2 shets, de tinkerkruising en de frieskruising geven we onbeperkt met 2 keer per dag bijvullen van dus 2 keer dit formaat en een net in de stal.
Het slowt behoorlijk door de kleine mazen (formaat weet ik zo niet) en ze kunnen geen grote hoeveelheden tegelijk erdoorheen trekken.
Afbeelding

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:55

Ziet er handig uit! Vraag me alleen af, als hij leger raakt, is het dan niet zo dat ze er niet meer bij kunnen omdat t hooi niet meer tegen t gaas aan gedrukt wordt?

marengolike
Berichten: 592
Geregistreerd: 20-04-12

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:03

Hier ook iemand met een probleem.
Ik wil graag voor mijn paarden een hooiruif om buiten te zetten, maar wel een die verrijdbaar is.
Maar als ik op internet kijk zijn die zo duur :O
Heeft iemand misschien een goedkopere oplossing?
Ik wil geen netten of bakken, dit heb ik al geprobeerd, bakken verplaatsen ze, of gooien ze om, en netten slopen ze binnen een dag, dus dit is geen optie

pmarena

Berichten: 48207
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:22

Leuk zo met die gazen tegel elkaar!

Wel jammer dat het hooi dan nog deels de grond raakt, maar dat valt eigenlijk ook wel mee zo denk ik :)

Het vullen lijkt me wel lastig, en met geplastificeerd metaal moet je wel uitkijken dat ze geen stukjes plastic binnen krijgen want dat kan wel eens vervelend worden.

Marengolike: heb je dan niet erg goeiekopie netten gebruikt :o

mooney1

Berichten: 1434
Geregistreerd: 20-10-08
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 16:14

marengolike schreef:
Hier ook iemand met een probleem.
Ik wil graag voor mijn paarden een hooiruif om buiten te zetten, maar wel een die verrijdbaar is.
Maar als ik op internet kijk zijn die zo duur :O
Heeft iemand misschien een goedkopere oplossing?
Ik wil geen netten of bakken, dit heb ik al geprobeerd, bakken verplaatsen ze, of gooien ze om, en netten slopen ze binnen een dag, dus dit is geen optie


Wij hebben kliko`s voor in de wei. gat onderin met gaas ervoor en goed vastgebonden aan palen. Die zijn hier tinkerproof :+

Jessx

Berichten: 199
Geregistreerd: 12-12-11
Woonplaats: Epse

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:22

Hij is altijd schoon leeg dus ze kunnen er goed genoeg bij. Je zou hem natuurlijk aan de onderkant ook dicht kunnen maken om te voorkomen dat het de grond raakt. Vullen gaat heel makkelijk, je hebt de paaldikte ruimte en bovendien geeft het gaas mee. Je propt het dus zo vol.
Voor zover ik kan zien doen ze het heel netjes met hun lippen, in tegenstelling tot het net dat ik regelmatig moet herstellen. ;(

pmarena

Berichten: 48207
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:31

Ik vind een paaldikte niet veel ruimte, daar krijg je toch niet met goed fatsoen een plak hooi door :P

Maar blijf het een leuk, simpel idee vinden +:)+

Netten die snel kapot gaan zijn mijns inziens gewoon netten van een matige kwaliteit :o

Als je goede netten hebt van minimaal een mm of 4 materiaaldikte, dan kunnen die echt heel wat hebben :j

Dunnere netten zoals aanhanger-netten gaan veel sneller stuk en goedkoop is duurkoop daarbij.

Jessx

Berichten: 199
Geregistreerd: 12-12-11
Woonplaats: Epse

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:47

Ik gebruik ook inderdaad een aanhangernet van de action dus daar heb je gelijk in :o

pmarena

Berichten: 48207
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 18:09

Daar heb je het al, bij veel paarden gaan die nog geen week (soms zelfs nog geen dag....) mee, terwijl goede netten gewoon jaren mee gaan en alleen in zeer extreme gevallen kapot getrokken worden.

Of eens een keer 1 hoekje ofzo dat kapot gaat na een tijd. Maar dat is te verwaarlozen :)

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:14

En die zijn ook heel goed te repareren met een klein musketonhaakje :j .

DubbelFun

Berichten: 88756
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:47

Strotouwtjes werken ook prima :D

Grit

Berichten: 6147
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 23:02

pmarena schreef:
alleen in zeer extreme gevallen kapot getrokken worden.
Zo extreem zijn onze paarden niet :Y) , maar ook de kwaliteitsnetten gaan bij ons echt geen jaar mee.

DubbelDun schreef:
Strotouwtjes werken ook prima :D
:j ons net was op het eind een en al strotouw, maar het heeft de levensduur toch nog een tijd verlengd :D


Jessex, slim bedacht en eenvoudig te maken. Als het werkt, dan werkt het!

pmarena

Berichten: 48207
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 10:22

Wat zijn kwaliteitsnetten dan bij jou? :)

Het materiaal van de langwerpige netten zoals van Heunetzshop en Huck enzo is voor mij hèt materiaal voor hooinetten, en over het algemeen gaat dat ook bij extreem lompe paarden toch best goed mee gelukkig :)

Grit

Berichten: 6147
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 10:52

We hebben de groene netten van Huck, 4mm touwdikte. De netten hiervoor waren ook van hetzelfde materiaal en dikte, alleen besteld bij jenetje.nl
De goedkopere varianten hebben we niet uit geprobeerd.

Smart

Berichten: 1630
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Wenum Wiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:19

Morgen! Ik heb geen ervaring met hooinetten dus daar kan ik eigenlijk niets zinnigs over zeggen.

Vandaag de testdag voor onze slowfeeder, ik ga een aantal keer kijken om te zien hoe lang hij daadwerkelijk doet met een volledig gevulde slowfeeder. Ik heb het hooi gewogen, er kan 6 kilo hooi in de feeder. Hierbij in ieder geval de duidelijke foto's:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Ik heb een aantal weken geleden ook een slowfeeder van een voerton gemaakt, ook erg leuk voor de paarden :D.
Afbeelding Afbeelding
Filmpje:
http://s628.photobucket.com/albums/uu7/BBPictures/?action=view&current=08751A11-3D6A-4F9F-885C-94825EFAFCEC-127-000000DF94A2DDF1.mp4

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:30

oei dat wordt wel een geklieder met die ton. Dan vind je overal het hooi weer terug ;-).

DubbelFun

Berichten: 88756
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:43

En wat te denken dat een 2e geïnteresseerd paard dat ding tegen zijn kop krijgt...
Zou mijn keus ook niet zijn.

Smart

Berichten: 1630
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Wenum Wiesel

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 14:59

Ze krijgen de ton in stal, dit filmpje is gemaakt toen de ton net klaar was, ik wilde weten of ze er iets mee zouden doen. De tonnen zijn al 2 weken in gebruik, gaat prima.

Grit

Berichten: 6147
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:52

Wij hadden dergelijke tonnetjes een paar jaar geleden ook hangen (gevuld met stro). Puur als extraatje zodat ze in de loop van de dag nog wat te doen hadden, niet voor de dagelijkse porties.
Met wat kleinere gaten en ze hingen vast. Ze gingen wel op en neer, maar dat gaf geen problemen.
Er hingen er wel 2, anders krijg je inderdaad dat de een 'n zwieper geeft en de ander net verkeerd staat.

amber_steph

Berichten: 2876
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: roosendaal en moerstraten

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 16:52

Hier ook zon tonnetje maar in kleine versie.. ik gebruik het alleen niet voor mijn hooi, maar voor brokjes

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 19:06

Ik heb net 2 hooinetten xsmall besteld bij equiculinair, ik ben erg benieuwd hoe ze het gaan doen. Hoop echt dat ze hier wat langer mee gaat doen gezien we over gaan op wat vetter hooi en ze daar minder van mag hebben dan ze nu krijgt. Vind het fijn als ze een ochtendje lekker kan eten ipv een half uurtje :P

pmarena

Berichten: 48207
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 19:49

Die zijn dezelfde maat als de netten die we hier hadden, zo te zien :)

Zal ze wel langzamer van eten dan wanneer je het los voert, maar volgens mij wist Marit er hier ook wel raad mee, ze vrat toch behoorlijk wat weg op een dag hoor :P

Lijkt wel een vrij klein netje trouwens, wel verstandig denk ik om er 2 te kopen :)

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:05

Ik heb onlangs bij kraemer dat hooinet van xl besteld van julia Daar kan ik voor nood voor een hele dag hooi in stoppen, wanneer ik er niet ben is dat wel handig.

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:53

Het is ook de bedoeling dat het hooinet klein is Bianca. Zo weet ik precies wat ze binnen krijgt, ze krijgt dan 3 keer per dag zo'n hooinet. Ze zit nu op een mooi gewicht en dat wil ik dus graag zo houden :P En idd ze weet goed raad met de netten ;) Ach het houd er iig iets langer bezig dan normaal.

steenbok1980

Berichten: 673
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:41

Hier nog steeds/ al weer een EJ net in de stal. Hangt met een strotouwtje aan de box, wartel en cliphaak van rvs eraan. Is de 2e winter in gebruik nu. Stalhouder voert op de grond, ik doe het in het net en vul het desnoods bij. Vandaag gemerkt dat haffie liever met het net speelt en eet, dan makkelijk van de grond :+ En nog wordt er veel stro gegeten.
Afbeelding