quarters of paints met pssm?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 16:33

Dalawestern van voer weet ik nog te weinig, maar ik vraag me af of je bewegingsschema zo goed is. 3x per week 35 min, je moet eigenlijk elke dag evenveel beweging geven, dus niet 3 dagen rijden en de andere dagen rustig aan. Wat doe je de andere 4 dagen?

jazzejam

Berichten: 397
Geregistreerd: 08-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 16:47

Bedankt voor het antwoorden,
Weten jullie ook of het kan zijn dat na max 24 uur van een aanval het nog zichtbaar in het bloed kan zijn.

Ik heb namelijk van de zomer haar laten testen omdat ik gelijk aan spierbevangeheid dacht. Arts zij dat als ze SB hadt gehad dit dan nog zichtbaar moest zijn in het bloed. Maar haar waarden lagen ruim binnen de normen ??? (dus volgens arts geen SB)

En is het normaal voor pssm paarden om aanvallen te krijgen die soms maar 10 minuten echt heel heftig zijn (geen enkele beweging mogelijk zelfs omvallen als bewegen wordt gevraagt) en dan na die 10 minuten alleen een stijf paard hebt maar die wel kan bewegen (stappen klein beetje draven etc.)

Ik dacht namelijk altijd dat SB achtige verschijnselen langer (lees: uren) duurde.

Wat zie je aan jullie paarden als ze een aanval hebben (hoelang duurt het en waarneer weetje als het voorbij is (zonder bloedwaarde te checken).

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 18:38

Als de aanvallen van SB (door PSSM of door wat anders veroorzaakt) gepaard gaan met omvallen zou het wel dusdanig ernstig moeten zijn dat je de volgende dag op zijn minst verhoging van de bloedwaardes ziet. De aanvallen van SB die ik mee heb gemaakt met mijn merrie waren een uur of wat heel heftig en met een paar uur zag je haar weer langzaamaan gaan scharrelen. Na een dag of twee zag je er dan weinig meer aan als ze gewoon door de paddock liep (wat overigens niet wil zeggen dat ze dan ook weer goed is; de spierschade is pas met een paar maanden echt hersteld!). Als ze "gewoon last" heeft voelt het alsof ze de handrem erop heeft staan of dat ze op eieren loopt. Dan is ze niet SB, maar voelt ze dus ook niet helemaal ok.

Simodi: als het paard verder bijna altijd buiten loopt kan dat bij sommige PSSM-ers wel hoor :-) .

Ik heb wat dat betreft heel veel gehad aan het horen/lezen van ervaringen van andere PSSM paard bezitters die ik ken hier op bokt. Ook de Amerikaanse FB groep ("PSSM Forum") is echt een aanrader.
Zo krijg je een beetje een idee van wat eventueel wel zou moeten kunnen en wat absoluut niet. Verder is elke PSSM-er weer anders dus het blijft vaak echt een kwestie van trial & error en uiteindelijk moet je er echt je eigen plan in trekken :-) .
Laatst bijgewerkt door Mac op 22-01-13 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 18:43

Mac, snap ik bij paarden die 24/ buiten zijn, maar voor stalpaarden zal dat anders liggen lijkt me. Ik denk dat ik met Buzzy bijv elke dag echt wa moe doen, wil ik ook de buitenritjes erin houden?

Zal denk ik ook een kwestie zijn van per individueel paard uitzoeken wat het beste werkt, maar regelmaat is sowieso erg belangrijk.


SB kun je na dagen nog zien in het bloed. Mijn DA zag de laatste keer dat het een dag of drie voor het bloed afnemen was gebeurd. Ook de vorige keer kon hij zien wanneer het (ongeveer) veroorzaakt was en dat klopte ook precies met het moment dat ze enorm uit haar dak was gegaan in de paddock en wat de oorzaak bleek.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 18:48

Iemand met jarenlange ervaring met een PSSM-er heeft me op het hart gedrukt vooral te luisteren naar mijn paard. Bij het minste of geringste gevoel dat het niet gaat: stoppen. Dat schijnt (iig voor dat paard) beter te werken dan je halsstarrig aan een bepaald regime houden "omdat het zo hoort". Op goede dagen kan dat paard dan weer meer aan. Zo wil ik het ook gaan doen. Het is me inmiddels al wel duidelijk dat elke PSSM-er goede en minder goede dagen heeft dus waarom daar niet in meegaan? Persoonlijke praktijkervaring beschikbaar over een jaar of wat :P .

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:21

Vind ik ook de beste manier, doe dat nu sowieso ook al met Buzzy, gezien haar HKO. Dat geeft ook al goede en slechte dagen, waaraan je je gewoon moet aanpassen.

Nu is een tandje terug doen op een slechte dag waarschijnlijk niet zo moeilijk, lastiger lijkt me 'maat houden' op goede dagen. Als je paard enthousiast is en looplust heeft, in hoeverre ga je daar dan in mee ...? ;)
Maar ook dat zal wel een kweste van uitproberen zijn schat ik zo.

hobbelheks

Berichten: 8844
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 20:05

Mac schreef:
Dubbeldun: ik heb de bloedtest van Pepsi van eind November er even bijgepakt. Ze was toen niet bevangen, maar voelde "niet goed". De CK waarde was toen 523 waar hij minder dan 260 moet zijn en de LDH waarde 523 waar hij minder dan 400 moet zijn. Deze waardes zijn normaal voor een paard dat de dag ervoor een training heeft gelopen, maar Pepsi heeft de dag ervoor niks noemenswaardigs gedaan. Een paard dat spierbevangen is, heeft daar waardes van 1000-en staan en ik heb extreme getallen van 10.000-en gehoord na een aanval. Misschien dat nog wat meer mensen bloedwaardes van hun paarden hebben?


Ck is hier altijd schommelend tussen 300 en 400
LDH waardes tussen de 500 en 600 zijn voor buzzs acceptabel onder de 500 heb ik ze nog nooit gezien bij haar terwijl ik iedere 2-3 maand een bloedje laat trekken
Bij haar ergste aanval was dit 12863.......

hobbelheks

Berichten: 8844
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 20:10

goede en slechte dagen zijn ook hier bekend, net als goede en slechte periodes. veel guur en vochtig weer is garantie voor stijver zijn, die kou van nu ook trouwens.
Voor buzzs werkt het het best om heel regelmatig te laten bewegen om de dag, maar idd het is enorm maatwerk zoals ik lees op de verschillende plaatsen.

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:12

Jemig wat een waardes zeg, dat kan echt huizenhoog worden. ;(

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:27

Hmmm ... zijn de CK en LDH waardes van een PSSM-er sowieso iets hoger dan van een normaal paard dan?

Heb Pepsi's bloedtest uit 2011 er ook nog een keer bijgehaald:
CPK: 506 (streefwaarde <260)
LDH: 432 (streefwaarde <400)

Jemig hobbelheks, 12863 :oo !
De waardes van net na Pepsi's SB aanvallen heb ik helaas niet (niet laten testen toen). Die zijn (gelukkig) ook al weer een aantal jaar geleden.

Ben jij proefondervindelijk op om de dag gekomen hobbelheks of heeft de arts dat zo voorgeschreven?
Ben er eigenlijk wel blij mee om te horen dat dat goed werkt, want elke dag is gewoon bijna niet haalbaar, al is het maar vanwege het weer (in mijn geval, want geen binnenbak)

Ben trouwens ook al verschillende keren tegengekomen dat de verandering van seizoenen moeilijk zijn voor PSSM-ers. Dat zijn idd ook Pepsi's slechtste periodes.

jazzejam

Berichten: 397
Geregistreerd: 08-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:36

Lastig allemaal hoor :\

Hoe doen jullie dat dan met rijden, aangezien protest tijdens rijden uit pijn (pssm) kan komen maar ook natuurlijk een paard wat een oefening lastig vindt etc etc.

Wanneer pak je door en wanneer hou je op met rijden, (en is het dan al eigenlijk niet te laat als het SB door pssm zou zijn).

Bij komend probleem lijkt mij dat sommige paard (in iedergeval die van mij ) snel door hebben dat als ze een beetje moeilijk doen tijdens het rijden de baas onzeker wordt of het geen pijn is en stopt met rijden (terecht (SB) en onterecht).

Anoniem

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:41

Ik vraag me af op welk type paarden de standaard voor de CPK en LDH waardes zijn bepaald. Ik kan me voorstellen dat dit bij zwaarder bespierde paarden toch anders ligt dan bij de gemiddelde warmbloed. En vermoedelijk is de standaard gebaseerd op een warmbloed.

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:41

@skip: maar zouden ze dan hoger of lager moeten zijn ??

Anoniem

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:42

Ik vermoed hoger.

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:44

Boon heeft over de jaren dat ik heb laten testen idd altijd een hoger dan aangegeven normgetal gehad (CPK +30% en LDH +10%), dus dat zou je vermoeden kunnen staven.
Ze heeft zeker geen PSSM (vertoont zeker niet dat beeld), maar is wel gevoelig op haar spieren.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:47

Ja, daar heb je een goed punt skippy :j .
Het schijnt dat PSSM op "soorten" spieren sowieso een andere uitwerking heeft; afhankelijk van het soort spiervezel en dit is per ras ook weer anders %)

jazzejam: mijn merrie is een ontzettend welwillend paard dus als die "nee" zegt is er iets. Soms zegt ze niet eens "nee", maar voel ik dat haar passen kort zijn en stijf. Da's vanaf nu ook al genoeg reden om te stoppen. Als je weet dat je paard PSSM heeft zou ik persoonlijk niet uitgaan van een "wil niet" maar van een "kan niet".

Anoniem

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:58

Ik ben wel benieuwd naar bloedonderzoeken van andere (gezonde) quarters en paints voor wat betreft die spierwaardes. Of wellicht is er al onderzoek naar gedaan. Valt me sowieso op dat de gewenste waardes ook verschillen tussen verschillende labo's en literatuur.

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:07

Volgens mij loopt er ergens een topic over gemeten bloedwaardes.
Maar de meeste mensen laten alleen bloed analyseren als het paard is mankeert of om te zien of een probleem verminder/opgelost is.

jazzejam

Berichten: 397
Geregistreerd: 08-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:10

Wat is eigenlijk het verschil tussen pssm1 en pssm2 behalve dat 1 via dna is te testen en pssm 2 een spierbiopt nodig heeft?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:41

jazzejam: PSSM2 laat een ander beeld zien dan PSSM1 als je een biopt neemt, maar de symptomen zijn hetzelfde voor zover ik weet.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:45

Had ook nog bloedwaardes van mijn andere twee Paints, die PSSM1 vrij zijn. Waardes zijn van 2011.
Abby:
CPK: 242 (sw <260)
LDH: 432 (sw <400)
Shane:
CPK: 278 (sw <260)
LDH: 468 (sw <400)

Iemand vroeg me per pb naar potassium/kalium waardes. Die lijken standaard idd ook aan de hoge kant als je kijkt naar de streefwaarde (2.8-4.5)
Pepsi: 4.8
Abby: 4.6
Shane: 4.5

Komt dat overeen met waardes van andere QPA's ?

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:50

Dus ook verhoogde waarden ivm de standaard.
Overigens was bij Boon de kalium ook hoger (5,3/2010 - 4,9/2011 - 4,1/2012)
Ik wijt dit aan het feit dat ik gestopt ben met vrije zoutliktoegang. Die dingen gingen per 3 kilo in 2 weken op.
Nu geef ik ze alleen een schepje keukenzout (natrium) door het voer na arbeid(zweten) en als het erg warm is.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:57

3 kilo in 2 weken lijkt me wel een beetje veel ja := :D
4.1 is wel netjes binnen de streefwaarde.
Die van mij hadden toen alledrie precies hetzelfde rantsoen, vandaar dat ik wel benieuwd ben naar de waardes van andere QPA's :-) .

Anoniem

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:53

Ik heb bij [naam] eind nov 2007 en eind nov 2008 bloedonderzoek laten doen nav dikke benen. Hij had waarschijnlijk een virusinfectie, volgens de dierenarts verklaarde dat de licht verhoogde waardes. Eind 2007 deed hij al wat dubbele lijnen werk en eind 2008 waren we een half jaartje aan het rijden.
Het onderzoek was bij twee verschillende labo's, ik zet de max waarde dat het labo hanteerde erachter.

2007
CPK 266 (<260)
LDH 419 (<400)
K 5 (<4,5)

2008
CK 289 (<210)
LDH 649 (<380)
K 5,6. (<4,5)

En dan de waardes zoals ze volgens een van mn boeken mogen zijn:
CPK <175
LDH <585
K <4,5

Raar he...die verschillende waardes die gehanteerd worden?

dalawestern
Berichten: 56
Geregistreerd: 19-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:15

simodi schreef:
Dalawestern van voer weet ik nog te weinig, maar ik vraag me af of je bewegingsschema zo goed is. 3x per week 35 min, je moet eigenlijk elke dag evenveel beweging geven, dus niet 3 dagen rijden en de andere dagen rustig aan. Wat doe je de andere 4 dagen?


Ik ben het met je eens, maaaaaaaaaaaaaar :o

Hij loopt 12 uur in zijn paddock en hij geeft zich zelf veel beweging (spelen en rennen met z'n (paarden)maatje., wat heel goed gaat!!!
Er wordt nu zo weinig gereden omdat er bij ons veel sneeuw ligt, dus de rij/longeer sessies moeten ook zeer rustig gebeuren ivm uitglijdenen.


Ik hoop dan ook als in maart de sneeuw weg is dat ik op gaan bouwen naar 5 x 45 minuten rijden/longeren :)
Alleen weet ik dan zeker dat ik te kort kom in het voer dat ie nu krijgt en daarom is mijn vraag ook zo dringend