quarters of paints met pssm?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 19:16

Beweging is de enige manier om van de "opgehoopte" glycogeen af te komen.
De eerste 12 - 24 uur na een accute aanval van spierbevangenheid zal een paard niet veel meer kunnen dan op stal staan, maar zodra het paard iets kan bewegen, wordt "rondscharrelen" aanbevolen.

judith
Berichten: 1186
Geregistreerd: 14-01-01

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 19:49

Dus zeg maar een dag na een aanval in een paddock is alleen maar beter?

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:16

Ja.

freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 11:17

nog even voor de mensen die iets minder goed thuis zijn in termen als positief,negatief,drager en lijder:
PSSM is net als HYPP dominant, je hebt dus heterozygoot( dat is drager bij niet dominante ziekten als herda,gbed) en homozygoot.
Dus drager is niet de juiste term voor een n/P1 getest paard, ze hebben het, maar wel in de heterozygote vorm. en zoals Simodi en Mac zeggen, beweging is de weg naar genezing na een aanval, boxrust veroorzaakt ook altijd stress, een paard is een scharreldier, dus zoveel mogelijk vrije beweging is veel gezonder.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 11:24

Freeride, Van Haeringen Lab waar je de haren kunt laten testen op PSSM, spreekt wel van DRAGER.
Het onderscheid tussen DRAGER en LIJDER is volgens hen dat de DRAGER de afwijking in de helft van de gevallen aan nakomelingen doorgeeft en een LIJDER aan alle nakomelingen.
Wel krijgen ook beide de symptomen van de ziekte.

verwijderen
Berichten: 1736
Geregistreerd: 09-01-09

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:28

ja dat scharrelen is heel goed, wel moet je oppassen dat de paddock niet te groot is zodat ze niet ineens gek kunnen gaan doen zoals bokken of een sprintje trekken of als ze schrikken. wel zorgen dat je paard heel goed warm blijft, dus een extra deken dan je normaal zou doen.

freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:12

simodi schreef:
Freeride, Van Haeringen Lab waar je de haren kunt laten testen op PSSM, spreekt wel van DRAGER.
Het onderscheid tussen DRAGER en LIJDER is volgens hen dat de DRAGER de afwijking in de helft van de gevallen aan nakomelingen doorgeeft en een LIJDER aan alle nakomelingen.
Wel krijgen ook beide de symptomen van de ziekte.


Ah oke, bedankt voor je info Simodi,ik wist niet dat ze daar niet spraken over heterozygoot en homozygoot ;). komt hoe dan ook op hetzelfde neer, 't is maar dat de meelezers niet per ongeluk de indruk krijgen dat ze niet altijd de ziekte ook effectief hebben.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:32

Sjemira schreef:
ja dat scharrelen is heel goed, wel moet je oppassen dat de paddock niet te groot is zodat ze niet ineens gek kunnen gaan doen zoals bokken of een sprintje trekken of als ze schrikken. wel zorgen dat je paard heel goed warm blijft, dus een extra deken dan je normaal zou doen.

Dat heb ik dus wel met mijn merrie, dat ze ook op een redelijk klein stukje toch even uit haar dak wil gaan en dat ook doet. Of aan de longe.

Maar moet/kun je je paard dat soort lolletjes dan helemaal ontzeggen?
Ze moeten toch ook af en toe hun ei kwijt?
Ik vind dat nog echt een moeilijk ding met een psssm-paard ....

hobbelheks

Berichten: 8844
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 21:03

bummer simodi, helaas wel verwacht :\

wbt uit hun dak gaan, iig NOOIT opjagen of vragen om te 'spelen' wat ze uit zichzelf doen voorkom je niet maar ga het ze niet vragen.
gaat mijn buzzs uit haar dak aan de longeerlijn gaan we direct een gang terug bijvoorbeeld. en altijd minimaal 10 min losstappen ook voor longeren, rijden of grondwerken is enorm belangrijk.

ik las nog iets over olie. buzzs krijgt lijnzaadolie van de paardendrogist, apart genoeg reageerd ze daar veel beter op dan die van de welkoop.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:09

Ok, ik moet me nog verdiepen in olie en voeding in het algemeen.

Bij ons op stal heb ik de mogelijkheid om dit voer te voeren, is ook mede speciaal voor pssm-paarden samengesteld:
http://www.zooplus.nl/shop/paarden/voer/muehldorfer/verdere/316815

Wat betreft uitleven aan de longeerlijn, ook dat gebeurt soms op initiatief van Buzzy, dan moet ze het echt even kwijt. Ze mag dan even rennen, ik neem haar daarna teug, maar soms 'moet' ze nog een keer. ;)
Ook in een klein paddockje of klein stukje wei heeft ze soms even zo'n ontplofmomentje, ik vrees dat ik het gewoon niet kan voorkomen. Zelfs toen ze vorig voorjaar spierbevangen was en op een weitje van 5 x 5 stond, kon ze na het rollen omhoog komen en even een paar keer een bok en steiger geven. ;)

hobbelheks

Berichten: 8844
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 21:11

uiteraard herken ik dat gedrag en is het lastig te managen. ik ga eerst aan de hand stappen voor ik longeer zelfs.

dat voer ken ik niet, ben nu aan het testen met pavo care 4 life ben tot nog toe positief

jazzejam

Berichten: 397
Geregistreerd: 08-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:39

Heeft iemand vn jullie weel eens gehoord van warmbloeden met pssm en of ervaring hiermee?

Ik heb een warmbloed merrie die sinds afgelopen zomer (is voorjaar 2012 ingereden) aanvallen van stijfheid leek te krijgen, vooral de ochtend na rijden als ze weer de wei op ging. Na paar minuten stond ze dan stokstijf met het hoofd naar beneden en kon echt geen beweging meer maken (als je haar duwde tijdens zo'n aanval viels letterlijk bijna van de benen). Meestal duurde dit 10 minuten en dan kon ze weer voorzichtig bewegen maar stijf met strakke rug en bilspieren. Als ze dan smiddag van de weide kwam was er niks meer te zien. Helaas kwamen de aanvalen regelmatig voor en in de herfst zelfs gelijk na het rijden een stijf paard wat niet meer kon bewegen, altijd met het hoofd strak naar beneden en gespannen rug en billen.

Dierenarts dacht aan een rugblesure en heeft daar voor behandeld maar maakten geen verschil.

Helaas ging het zo slecht aangezien ze steeds vaker aanvallen na het rijden kreeg, en heb ik haar op rust gezet zelfs longeren was teveel.

Na een maand op rust kreeg ze toch weer een soort van stijfheids aanvallen in december terwijl ik al een andere halve maand niet meer had gereden of gelongeerd.

Hopelijk herkend iemand dit want weet echt niet meer wat ik ervan moet denken.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 23:07

Ja, als je de link bekijkt op de vorige pagina hier met het artikel van de Universiteit van Minnesota zie je dat het ook bij warmbloeden voorkomt.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 00:20

Het past wel binnen het beeld jazzejam en het komt idd ook bij warmbloeden voor. Je kunt je paard sowieso laten testen, dan kun je het iig uitsluiten mocht de test negatief terugkomen :-) .

Met Pepsi merk ik dat beweging die ze zelf kiest veelal geen nadelige gevolgen heeft, maar "gedwongen" beweging wel, dus longeren, rijden of zoals hobbelheks zegt opjagen of "spelen". Het 24/7 buiten lopen heeft haar ook veel goed gedaan. Hierdoor worden de ontplofmomenten ook tot het minimum beperkt.

Ik las trouwens op het FB forum dat veel PSSM paarden moeite hebben met longeren. Dat is bij Pepsi ook het geval, dus dat deed ik al heel minimaal. Misschien dat ik van de zomer maar aan het wandelen ga en als het heel goed gaat weer een stukje met haar ga fietsen :-) .

freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 11:19

jazzejam: pssm type 2 komt vaker voor bij warmbloeden dan type 1, en type 2 kun je testen via een spierbiopt.
Maar, je kunt ook het bloed testen, eerst als ze gewoon in rust is, en dan een uur nadat je haar een minuut of 10 tot 20 rustig hebt laten werken aan de longe, vooral drafwerk en een galopje op beide zijden, niks zwaars dus.
Een uur na lichte arbeid zouden de CK(creatine kinase) en AST( zegt iets over de leverwaarden) op een normaal peil moeten liggen, als dit niet zo is, of zelfs dat deze waarden al verhoogd zijn(al is het maar minimaal) in rust, duidt dit op een lekken van inhoud van de spiercellen in het bloed, dus spierbevangenheid. en gezien je verhaal niet in een eenmalige acute vorm.
Je kunt deze bloedtest doen, maar je kunt ook haar dieet volledig omzetten naar een pssm dieet, inclusief haar management, als je dan al verbetering opmerkt is dat misschien een idee voor jou?

freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 11:22

simodi schreef:
Sjemira schreef:
ja dat scharrelen is heel goed, wel moet je oppassen dat de paddock niet te groot is zodat ze niet ineens gek kunnen gaan doen zoals bokken of een sprintje trekken of als ze schrikken. wel zorgen dat je paard heel goed warm blijft, dus een extra deken dan je normaal zou doen.

Dat heb ik dus wel met mijn merrie, dat ze ook op een redelijk klein stukje toch even uit haar dak wil gaan en dat ook doet. Of aan de longe.

Maar moet/kun je je paard dat soort lolletjes dan helemaal ontzeggen?
Ze moeten toch ook af en toe hun ei kwijt?
Ik vind dat nog echt een moeilijk ding met een psssm-paard ....


Eergisteren was mijn vriend zo lief om mijn pssm merrie met haar 9 maand oude veulen in de wei te laten(staan nu op de paddocks). met afgrijzen zag ik haar crossen, bokken steigeren, noem maar op...met een bang hartje heb ik ze gisteren weer op de wei gezet, maar ze heeft weer net zo gek gedaan, dus nu ben ik al iets minder spastisch m.b.t. haar gek doen en spiertjes...de dikke dekens leggen we hier ook wel op, en dat doet veel goed denk ik toch.

dalawestern
Berichten: 56
Geregistreerd: 19-02-12

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 13:11

Ik heb een paint van 6 jaar met PSSM en hij is te mager.

Ondangs zijn aangepaste voederschema kan ik hem niet goed op gewicht krijgen en blijf je zijn ribben echt zien.
Tot nu toe had ik met dit voederschema geen last meer van PSSM aanvallen maar ik merk wel dat het nu echt op het rantje zit en weer gevoeliger wordt op de spieren.
Meer olie voeren eet ie echt niet.
Hij wordt 3 keer in de week licht 35 minuten gereden.



VOEDERSCHEMA

. Hele dag uitloop in paddock van 50m x 50m.

. Hele dag onbeperkt hooi (timotei)
. 0,5 liter olie (Zonnebloem/lijnzaadolie)
. 1 kg Pavo-Care4life
. 0.5 kg PAVO Nature's best
. 0,25 kg Luzerne/ Daily plus
. 0.3 kg eiwitbrok (gemaakt van aardappeleiwit)(Ik woon in ZWEDEN en daar is het hooi extreem eiwit arm)
. Vitamine E + Seleen (Chevivit)

Wie o wie heeft hier ook ervaring mee en/of weet hoe ik hem beter op gewicht kan krijgen.

hobbelheks

Berichten: 8844
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 13:21

probeer eens vit e zonder selenium, selenium kan je paard vergiftigen en daardoor worden nierfuncties minder en komen paarden erg aan of vallen juist extreem af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 13:32

Ik lees ook al een tijdje mee. Gelukkig hebben mijn paarden geen last van pssm, maar een aantal paarden in mijn omgeving hebben het wel. Ik verdiep me er ook een beetje in momenteel.

Selenium kan vanaf 5mg/dag inderdaad toxische verschijnselen geven. Zolang je onder de 5mg/dag blijft is dat voor gezonde paarden in elk geval niet aan de orde. Geen idee of een pssm-er er juist gevoeliger voor is. Het lijkt me niet.

Wat ik begrepen heb zijn alle suikers uit den boze voor een pssm-er. Nature's Best heeft een "laag" gehalte, maar bevat nog altijd 2% suikers en 24% zetmeel (=suiker). In de Care4Life zit 4,7% suiker en 4,7% zetmeel. Als een paard met pssm echt geen suikers mag, dan is dit dus al te veel!
Laatst bijgewerkt door Jessica op 22-01-13 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

dalawestern
Berichten: 56
Geregistreerd: 19-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 13:48

hobbelheks schreef:
probeer eens vit e zonder selenium, selenium kan je paard vergiftigen en daardoor worden nierfuncties minder en komen paarden erg aan of vallen juist extreem af.



Nu zeker met de C4l wil ik selenium om de dag gaan geven.

PS: In Zweden waar ik woon komt veeel te weinig Seleen voor, dus ik moet dat zowiezo wel bijvoeren in hogere dosis dan in Nederland

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:07

freeride schreef:
Een uur na lichte arbeid zouden de CK(creatine kinase) en AST( zegt iets over de leverwaarden) op een normaal peil moeten liggen, als dit niet zo is, of zelfs dat deze waarden al verhoogd zijn(al is het maar minimaal) in rust, duidt dit op een lekken van inhoud van de spiercellen in het bloed, dus spierbevangenheid. en gezien je verhaal niet in een eenmalige acute vorm.

Heb je getallen van CK en AST wat normaal is en wat bij PSSM verhoogd is (in rust en bij arbeid) ??

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:08

Heerlijk freeride, dat gek doen gewoon kan zonder complicaties! Mijn merrie ging gisteren ook spontaan mee aan de haal met de andere twee. Dan hou je toch je hart vast, maar ook hier is het gewoon goed gegaan *\o/* .

Ik vond het overigens extra spannend omdat ik mijn paarden dit jaar voor het eerst zonder deken heb staan (besloten voor ik wist dat mijn merrie PSSM had en daarna toch maar zo gelaten), maar ook dat gaat dus goed +:)+ . Moet er wel bijzeggen dat ik verder niets met haar doe qua werk.

Dalawestern: ik zou ook geneigd zijn de Care4Life en de Nature's Best te stoppen. Ook de Daily Plus bevat melasse en heeft een suikergehalte van 8,9 % plus een zetmeelgehalte van 3,2 % . Dat vind ik veel voor een zgn "ruwvoer". Overigens is "een beetje" voor PSSM-ers vaak al te veel. Kun je ipv eiwitbrok aan luzernebrok komen? Dat is een goede bron van verteerbaar eiwit. Hier ook seleniumarme grond en dan is het idd goed oppassen dat je genoeg selenium voert! PSSM-ers hebben sowieso sneller een seleniumtekort dan een "normaal" paard.

Dubbeldun: ik heb de bloedtest van Pepsi van eind November er even bijgepakt. Ze was toen niet bevangen, maar voelde "niet goed". De CK waarde was toen 523 waar hij minder dan 260 moet zijn en de LDH waarde 523 waar hij minder dan 400 moet zijn. Deze waardes zijn normaal voor een paard dat de dag ervoor een training heeft gelopen, maar Pepsi heeft de dag ervoor niks noemenswaardigs gedaan. Een paard dat spierbevangen is, heeft daar waardes van 1000-en staan en ik heb extreme getallen van 10.000-en gehoord na een aanval. Misschien dat nog wat meer mensen bloedwaardes van hun paarden hebben?

Specje
Berichten: 373
Geregistreerd: 07-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:23

De waardes van Missy lagen na een aanval zo tussen de 3000 - 6000. Haar heftigste aanval was een van 10.000 ;( (let wel: na een paar rondjes rustig joggen)
(Specifieke waardes zal ik op moeten zoeken in mijn oude dossier met DA gegevens)

dalawestern
Berichten: 56
Geregistreerd: 19-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:44

Citaat:

Dalawestern: ik zou ook geneigd zijn de Care4Life en de Nature's Best te stoppen. Ook de Daily Plus bevat melasse en heeft een suikergehalte van 8,9 % plus een zetmeelgehalte van 3,2 % . Dat vind ik veel voor een zgn "ruwvoer". Overigens is "een beetje" voor PSSM-ers vaak al te veel. Kun je ipv eiwitbrok aan luzernebrok komen? Dat is een goede bron van verteerbaar eiwit. Hier ook seleniumarme grond en dan is het idd goed oppassen dat je genoeg selenium voert! PSSM-ers hebben sowieso sneller een seleniumtekort dan een "normaal" paard.
Citaat:



Het probleem is dat er Zweden geen beter voer te krijgen is. (Veel merken bevatten veeel meer suiker dan de merken die in NL te krijgen zijn en PSSM is hier nog heel onbekend.

Ik ben nu wel bezig of ik Marstall VITO hier kan krijgen als vervanging van PAVO.

Ik kan wel aan Luzernebrok komen, maar die bevat ook 5,7% suiker;-(

Het zelfde geldt met de Daily plus. Daar is ook geen vervanger voor te krijgen met minder suiker.
Ik heb het nodig om te mengen mengen met de olie, anders eet hij die echt niet.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 16:01

dalawestern: ik voer de luzernecobs van Agrobs (voorheen had ik al de Wiesencobs). Zij hebben een verkooppunt in Denemarken op hun site staan dat ook contactpunt is voor Zweden en Noorwegen. Dat zou je eens kunnen proberen, zie http://www.agrobs.de/futter/de/futtersa ... eb_europa/ (even naar onderen scrollen). Ik had ook een scheve eiwitverhouding in mijn hooi plus daarbij een scheve ca:p verhouding en die kan ik mooi rechttrekken met luzerne. De luzernecobs van Agrobs zijn puur het luzerneplantje en verder niks. De Fetura is ook een mooi product. Ook hoger in eiwit, maar een andere ca:p verhouding. Dat zijn alleen grassen. Deze cobs kun je weken en daar kun je dan je toevoegingen (VitE/Sel, olie, etc) doorheen doen. Onze paarden eten het heel graag! In de Vito zitten wortelen, mais en gist en is dus ook niet geschikt (gist bevat chroom en chroom werkt glycogeenopslag in de hand)

Specje: da's heftig zeg :oo !