aansprakelijkheid en bijrijders

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
skyhigh

Berichten: 102
Geregistreerd: 20-04-05

aansprakelijkheid en bijrijders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 16:33

Hallo allemaal,

Las laatst in een vakblad dat de eigenaar van een paard voor de volle 100% verantwoordelijk is voor zijn bijrijder en paard. Dus als je bijrijder van het paard valt en blijvend letsel heeft draai jij op voor de kosten. Wie heeft hier informatie over/ ervaring mee want ik vind het nogal een verontrustende gedachte als ik eerlijk ben.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: aansprakelijkheid en bijrijders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 17:18

Ik heb het zelf zo gedaan dat ik een contractje heb met hantekening van mijn ouder en van hun/hun ouders, dat ze zelf verantwoordelijk zijn enzo, weet niet of het rechtsgeldig is, maar ze hebben er wel voor getekend.

Ferroowtje

Berichten: 1247
Geregistreerd: 18-10-04
Woonplaats: Eefde & Groenekan

Re: aansprakelijkheid en bijrijders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 20:04

Ik denk wel dat dat dan rechtsgeldig is lailapri! elke mondelinge of geschreven overeenkomst is naar mijn weten rechtsgeldig...
Ikzelf ben bijrijder en zou nooit de eigenaar van mijn bijrijdpaardje op laten draaien voor de kosten, maar kan me voorstellen dat het voor een eigenaar toch een niet zo fijne gedachte is dat het wel mogelijk is...
Ik denk dat zo'n contract als hierboven genoemd best een goed idee is Knipoog

Libertylove

Berichten: 2312
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: aansprakelijkheid en bijrijders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 20:20

Met mijn vorige verzorpony's hadden ze wel gezegd dat het op eigen risico is, maar ik vind dat zelf wel logisch.

Frekja
Berichten: 179
Geregistreerd: 08-06-04

Re: aansprakelijkheid en bijrijders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 21:24

Ferroowtje schreef:
Ik denk wel dat dat dan rechtsgeldig is lailapri! elke mondelinge of geschreven overeenkomst is naar mijn weten rechtsgeldig...
Ikzelf ben bijrijder en zou nooit de eigenaar van mijn bijrijdpaardje op laten draaien voor de kosten, maar kan me voorstellen dat het voor een eigenaar toch een niet zo fijne gedachte is dat het wel mogelijk is...
Ik denk dat zo'n contract als hierboven genoemd best een goed idee is Knipoog

Frekja
Berichten: 179
Geregistreerd: 08-06-04

Re: aansprakelijkheid en bijrijders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 21:28

Ferroowtje schreef:
Ik denk wel dat dat dan rechtsgeldig is lailapri! elke mondelinge of geschreven overeenkomst is naar mijn weten rechtsgeldig...
Ikzelf ben bijrijder en zou nooit de eigenaar van mijn bijrijdpaardje op laten draaien voor de kosten, maar kan me voorstellen dat het voor een eigenaar toch een niet zo fijne gedachte is dat het wel mogelijk is...
Ik denk dat zo'n contract als hierboven genoemd best een goed idee is Knipoog

Er ging even iets fout. Hier komt hij:

Die mondelinge of geschreven overeenkomst lijkt een goede oplossing, maar als eigenaar ben je altijd wettelijk aansprakelijk voor de schade, die jouw paard "aanricht" aan anderen.
Tenzij de medeberijder iets ontzettend stoms doet. Een soort : 'eigen schuld, dikke bult'.

Wafel
Berichten: 1819
Geregistreerd: 06-06-04

Re: aansprakelijkheid en bijrijders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 07:48

lailapri schreef:
Ik heb het zelf zo gedaan dat ik een contractje heb met hantekening van mijn ouder en van hun/hun ouders, dat ze zelf verantwoordelijk zijn enzo, weet niet of het rechtsgeldig is, maar ze hebben er wel voor getekend.



Denk niet dat het zo makkelijk is. Je blijft verantwoordelijk voor wat je paard doet maar daar ben je gewoon voor verzekert normaal wa verzekering die iedereen zou moeten hebben valt je paard ook onder schade die ie toe brengt aan derde is verzekert. Heb gister uitgezocht voor paard wa k wil kopen. Denk dat als er iemand van je paard af valt het nie zon probleem is hoeft je paard niet schuld te zijn natuurlijk en die heeft zelf toch ook een ziekte kosten verzekering de ruiter dan. Iemand kan jou michien wel aansprakelijk stellen als je fouten gemaakt heb tuig niet goed bijvoorbeeld of je paard elke dag kilo's haver geven en dan een on ervaren ruiter er op zetten. Maar zelfs weet ik niet of je dat geagt word te weten dat je daar een heet paard van krijgt.

Spirit

Wafel
Berichten: 1819
Geregistreerd: 06-06-04

Re: aansprakelijkheid en bijrijders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 07:51

[/quote]
Er ging even iets fout. Hier komt hij:

Die mondelinge of geschreven overeenkomst lijkt een goede oplossing, maar als eigenaar ben je altijd wettelijk aansprakelijk voor de schade, die jouw paard "aanricht" aan anderen.
Tenzij de medeberijder iets ontzettend stoms doet. Een soort : 'eigen schuld, dikke bult'.[/quote]

Een mondelinge overeen komst NOOIT bewijs maar eens dat die er was !!!

skyhigh

Berichten: 102
Geregistreerd: 20-04-05

Re: aansprakelijkheid en bijrijders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 09:52

Maarreh helpt zo'n schriftelijke overeenkomst wel dan of is het jammer van de tijd??

Michellegb
Berichten: 68
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Etten- leur

Re: aansprakelijkheid en bijrijders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 13:57

Ik denk dat zo'n verklaring wel nut heeft, maar een verzekering gaat het natuurlijk altijd proberen, bel is je verzekerings agent. Heb ik ook gedaan, maar er komt heeeeeeeeel wat bijkijken, volgens mijn agent is er sinds kort een speciale verzekering via london, die oa dit soort dingen dekt.

immerslief

Berichten: 405
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: vleuten

Re: aansprakelijkheid en bijrijders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 16:06

de eigenaar van mijn verzorgpaarden zei ook op eigen risico. maar dat had ik zelf ook gezecht. heb daarom bij het rijden 9.9999999 van de 10 keer mijn cap op.

Larish

Berichten: 7417
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Nuenen

Re: aansprakelijkheid en bijrijders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 16:13

Je kunt het beste gewoon een contractje samenstellen en die zelf + bijrijdster en eventueel haar ouders laten ondertekenen. Lachen

Greentea01
Berichten: 2875
Geregistreerd: 19-04-05

Re: aansprakelijkheid en bijrijders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 16:52

ALs je zeker wilt weten of een "contractje"nut heeft en wanneer een contract rechtsgeldig kan je het beste contact opnemen met een advocatenkantoor of notaris. Kost wel iets van € 50,00 maar altijd goedkoper dan iemand zijn ziekteksoten vergoeden. En ook daar kan je je tegen verzekeren. Een soort WA verzekering voor schade die je een ander toebreng. groetjes!

Kimmm

Berichten: 1739
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Tiel

Re: aansprakelijkheid en bijrijders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 19:55

ik heb het er mondeling met de eigenaar over gehad, het is nog een jong paard en kan dus wel eens genoeg 'energie' hebben en mocht er iets gebeuren, dan is het voor mij eigen risico en daar ben ik tevreden mee. zelf ben ik wel goed verzekerd! je weet maar nooit wat er kan gebeuren Knipoog