Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pmarena schreef:Dikke kans dat je het meeste baat hebt bij een zadel dat goed soepel, zacht en schokdempend is, zodat je dicht bij de bewegingen van het paard blijft en deze flexibel uit kunt zitten.
Dan wiegt je rug ook heerlijk los en de warmte van je paard die door je zadeltje omhoog komt werkt ook heilzaam.
StableDoor schreef:pmarena schreef:Dikke kans dat je het meeste baat hebt bij een zadel dat goed soepel, zacht en schokdempend is, zodat je dicht bij de bewegingen van het paard blijft en deze flexibel uit kunt zitten.
Dan wiegt je rug ook heerlijk los en de warmte van je paard die door je zadeltje omhoog komt werkt ook heilzaam.
Dus wel een boomloosje? Welke zou denk je het beste zijn? De cheyenne ga ik eind december proberen, de arizona vind ik ook gaaf, maar dat vind ik eigenlijk van alle barefootsEen probleempje is wel dat ik geen groot budget heb, dus het wordt denk ik een tweede handsje. Maar ja, dan moet weer net het goede zadel erbij staan!
Zijn Pfiff-boomloosjes ook goed? Die waren geloof ik niet zo duur, maar het liefst wil ik denk ik toch een barefootje...
Wat bedoel je precies met gedraaide ophanging?
StableDoor schreef:pmarena schreef:Dikke kans dat je het meeste baat hebt bij een zadel dat goed soepel, zacht en schokdempend is, zodat je dicht bij de bewegingen van het paard blijft en deze flexibel uit kunt zitten.
Dus wel een boomloosje? Welke zou denk je het beste zijn? De cheyenne ga ik eind december proberen, de arizona vind ik ook gaaf, maar dat vind ik eigenlijk van alle barefootsEen probleempje is wel dat ik geen groot budget heb, dus het wordt denk ik een tweede handsje. Maar ja, dan moet weer net het goede zadel erbij staan!
Zijn Pfiff-boomloosjes ook goed? Die waren geloof ik niet zo duur, maar het liefst wil ik denk ik toch een barefootje...
Wat bedoel je precies met gedraaide ophanging?
Safiera schreef:Nog een keer mijn vraag?
Gaat de longeersingel van barefoot op een C- en D-pony passen?
Of moet er dan zo'n korte singel aan dat dat eigenlijk niet kan?
Citaat:Lengte over de rug, van singelstoot tot singelstoot: tussen de hoogste gaatjes 132 cm, tussen de laagste gaatjes 172 cm.
pmarena schreef:Een Pfiff zadeltje dat op de Cheyenne van Barefoot lijkt is meestal best wel okee hoor voor zover ik ze heb gezien
Verder is het gewoon een kwestie van proberen, en een goede pad met fijne inlages er onder. Zo ben ik zelf helemaal dol op een Fellsattel, maar dan wel nog met een lamsvel pad met Heavy Duty inlages er onder, omdat dit veel zachter, vloeiender en schokdempender zit dan alleen het Fellsattel zelf, of mijn nog nieuwe Arizona met VPS.
Gedraaide ophanging van stijgbeugels: dat het ophangpunt een slagje gedraaid is zodat de beugels uit zichzelf "goed" hangen, dus met de opening op de juiste plek, en je de beugels niet naar je voet toe hoeft te draaien (en ze dus ook niet steeds weer terug willen draaien zoals normale beugels). Die gedraaide ophanging zie je bvb. vaak bij IJslander-beugels.
Safiera schreef:@rien10: wat ik nog wil toevoegen aan het verhaal van Blijheid is dat het boomloze zadel ook tijdens het rijden veel meer mee beweegt met de rug van het paard. Geen stijve dingen op de rug die niet mee gaan in de beweging van de spieren en wervels.
Ik merk dat mijn pony vrijer beweegt onder zijn boomloze zadel dan onder een boomzadel. Ook geven boomzadels veel makkelijker drukpunten imo, omdat ze niet kunnen meebuigen. Ook als de ruiter bijv. eens achter op de lepel terecht komt, is dat bij een flexibel zadel minder een probleem dan bij een stijf zadel.
En ík vind (na wennen) mijn Barefoot heel fijn zitten, ik voel veel meer beweging onder me en het zit zachter dan een zadel met boom. Ik ben fan in ieder geval
rien10 schreef:Ik ben een boomloosleek. Heb er echt geen verstand van, dus daarom mijn vraag; waarom wil een mens boomloos rijden? Dus: dit is geen kritiek, alleen ter informatie.
moppielover schreef:Rien10: Ik gebruik boomloos omdat er geen enkel ander zadel past op onze trekpaard merrie. Ze is zo ontzettend breed en plat dat er verder niks past. Ik heb daarbij ook heel snel last van mijn lichaam met rijden. Met boomloos bijna niet. Mijn paard wisselt nogal vaak van vorm omdat ik wegens mijn gezondheid niet altijd evenveel kan rijden. Boomzadels moeten dan steeds aangepast worden. Boomloos niet. En verder zit het echt heerlijk.
Ik rijd nu een behoorlijke poos met de zachte pommel en dat gaat superHet is bok en spring proof. Ook kan ik hard galopperen zonder dat het schuift. Paard loopt er heerlijk onder en ik zit ook een stuk lekkerder. Het zadel ligt gewoon veel beter met de zachte pommel. Het trekt niet strak en schuift ook niet.