voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:31

Dikke kans dat je het meeste baat hebt bij een zadel dat goed soepel, zacht en schokdempend is, zodat je dicht bij de bewegingen van het paard blijft en deze flexibel uit kunt zitten.

Dan wiegt je rug ook heerlijk los en de warmte van je paard die door je zadeltje omhoog komt werkt ook heilzaam.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:41

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:47

Op zich is het wel lekker voor je gewrichten inderdaad, maar ik vond het wel vermoeiend voor mijn spieren en heb ze uiteindelijk weggedaan. het nadeel is weer dat je door dat veren steeds even een wat langer been en dan weer een wat korter been krijgt tijdens bvb. het lichtrijden, waardoor je knie maar over het zadel blijft schuiven en je beenligging en zit toch wat onrustiger wordt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:50

Moest in het begin wel wennen aan de beugels, maar heb geen last van onrustige beenligging.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:58

Mij ging het vooral opbreken omdat Rena nogal eens achterlijk kon doen qua ineens opzij springen ofzo, dan is het wel lekker als je tijdens het rijden gewoon je knieën fijn aan het zadel kunt houden en die niet steeds van plek veranderen :P

Heb verschillende flexibele beugels gehad.

Doe mij maar gewoon beugels met een ruim voetbed en een gedraaide ophanging, vooral die gedraaide ophanging ontziet je knieën en enkels echt enorm omdat de beugel niet steeds weg wil draaien onder je voet vandaan :)

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 18:01

pmarena schreef:
Dikke kans dat je het meeste baat hebt bij een zadel dat goed soepel, zacht en schokdempend is, zodat je dicht bij de bewegingen van het paard blijft en deze flexibel uit kunt zitten.

Dan wiegt je rug ook heerlijk los en de warmte van je paard die door je zadeltje omhoog komt werkt ook heilzaam.

Dus wel een boomloosje? Welke zou denk je het beste zijn? De cheyenne ga ik eind december proberen, de arizona vind ik ook gaaf, maar dat vind ik eigenlijk van alle barefoots :+ Een probleempje is wel dat ik geen groot budget heb, dus het wordt denk ik een tweede handsje. Maar ja, dan moet weer net het goede zadel erbij staan!
Zijn Pfiff-boomloosjes ook goed? Die waren geloof ik niet zo duur, maar het liefst wil ik denk ik toch een barefootje...

Wat bedoel je precies met gedraaide ophanging?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 18:33

Nog een keer mijn vraag? :o

Gaat de longeersingel van barefoot op een C- en D-pony passen?
Of moet er dan zo'n korte singel aan dat dat eigenlijk niet kan?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 18:34

Ik ben een boomloosleek. Heb er echt geen verstand van, dus daarom mijn vraag; waarom wil een mens boomloos rijden? Dus: dit is geen kritiek, alleen ter informatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:02

@Safiera: Je zou toch haast zeggen dat het moet kunnen. Er zijn volgensmij barefootsingels van 35 cm, dus als dat nog te lang is := maar zelf heb ik er geen ervaring mee.
@rien10: In mijn geval omdat ik zelf een slechte gezondheid heb en daardoor ook met fases redelijk veel rijd en met fases weinig. Hierdoor wisselt de bespiering van mijn pony behoorlijk, en met een boomzadel bleef ik maar de zadelmaker bellen om het aan te laten passen. Dat bracht kosten met zich mee, maar ook simpelweg periodes dat het zadel niet goed lag, en dat was ik helemaal zat. Het boomloze zadel is veel flexibeler, en "groeit" dus mee als mijn pony groeit in bespiering, en "krimpt" weer als mijn pony minder bespiering krijgt. Het ligt dus altijd goed, en mocht hij echt extreem veranderen, dan kan ik zelf nog wat aanpassen door een andere pommel (voorboogje) of andere inlages, waardoor je het eigenlijk altijd passend krijgt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:04

StableDoor schreef:
pmarena schreef:

Dus wel een boomloosje? Welke zou denk je het beste zijn? De cheyenne ga ik eind december proberen, de arizona vind ik ook gaaf, maar dat vind ik eigenlijk van alle barefoots :+ Een probleempje is wel dat ik geen groot budget heb, dus het wordt denk ik een tweede handsje. Maar ja, dan moet weer net het goede zadel erbij staan!
Zijn Pfiff-boomloosjes ook goed? Die waren geloof ik niet zo duur, maar het liefst wil ik denk ik toch een barefootje...

Een Pfiff zadeltje dat op de Cheyenne van Barefoot lijkt is meestal best wel okee hoor voor zover ik ze heb gezien :j

Verder is het gewoon een kwestie van proberen, en een goede pad met fijne inlages er onder. Zo ben ik zelf helemaal dol op een Fellsattel, maar dan wel nog met een lamsvel pad met Heavy Duty inlages er onder, omdat dit veel zachter, vloeiender en schokdempender zit dan alleen het Fellsattel zelf, of mijn nog nieuwe Arizona met VPS.

Gedraaide ophanging van stijgbeugels: dat het ophangpunt een slagje gedraaid is zodat de beugels uit zichzelf "goed" hangen, dus met de opening op de juiste plek, en je de beugels niet naar je voet toe hoeft te draaien (en ze dus ook niet steeds weer terug willen draaien zoals normale beugels). Die gedraaide ophanging zie je bvb. vaak bij IJslander-beugels.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 15-11-12 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:05

StableDoor schreef:
pmarena schreef:

Kan je voor je gewrichten niet beter een met kniewrongen hebben voor meer steun?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:08

Kniewrongen zijn vaak ook oorzaak van problemen, omdat ze je zit breder maken. Ze zitten immers nog eens tussen je paard en je knie in.

Bij mijzelf slaan mijn heupen heel gemeen op slot van kniewrongen :=

Vandaar dat dijwrongen ook zo fijn zijn / de dijwrong-seatsaver zo fijn is: die stabiliseert je been zonder er materiaal onder te leggen, dus je zit er niet breder door +:)+

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:09

@rien10: wat ik nog wil toevoegen aan het verhaal van Blijheid is dat het boomloze zadel ook tijdens het rijden veel meer mee beweegt met de rug van het paard. Geen stijve dingen op de rug die niet mee gaan in de beweging van de spieren en wervels.

Ik merk dat mijn pony vrijer beweegt onder zijn boomloze zadel dan onder een boomzadel. Ook geven boomzadels veel makkelijker drukpunten imo, omdat ze niet kunnen meebuigen. Ook als de ruiter bijv. eens achter op de lepel terecht komt, is dat bij een flexibel zadel minder een probleem dan bij een stijf zadel.

En ík vind (na wennen) mijn Barefoot heel fijn zitten, ik voel veel meer beweging onder me en het zit zachter dan een zadel met boom. Ik ben fan in ieder geval :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:13

Safiera schreef:
Nog een keer mijn vraag? :o

Gaat de longeersingel van barefoot op een C- en D-pony passen?
Of moet er dan zo'n korte singel aan dat dat eigenlijk niet kan?

Dat is een kwestie van meten, en daarom staan er op de website overal maten bij? :)

Bvb. bij de longeersingel staat:

Citaat:
Lengte over de rug, van singelstoot tot singelstoot: tussen de hoogste gaatjes 132 cm, tussen de laagste gaatjes 172 cm.

Dus bvb. mijn D-pony, die heeft een omtrek van 180 cm (gewoon rondom op de plaats van de longeersingel gemeten).

Op de langste gaatjes zou er dus een singel van 180-172 = 8 cm nodig zijn :P
Op de kortste gaatjes zou er een singel van 180-132= 48 cm nodig zijn.

Dan zou je met een singel van 45 cm dus het geheel netjes aansluitend op de hoogste gaatjes kunnen singelen.
Maar dit is natuurlijk wel heel krap aan, je wilt immers ook wel goed aan kunnen singelen en een eventuele slankere periode op kunnen vangen, dus dan zou je eerder voor 40 cm gaan bijvoorbeeld.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:14

Ik heb dat pfiff zadeltje gehad... en ik heb nu een cheyenne van barefoot.
Zelf vond ik ze totaal NIET te vergelijken, het zadeltje van Pfiff is veel minder stevig vond ik én ik zat er helemaal voor geen meter in.

Mijn cheyenne is een nieuw met vps. Dat moet ik echt gewoon worden, ik heb nog problemen met galop. Ik had een cheyenne in bruikleen zonder vps... en dat zat toch héél anders. Ik heb er nog maar een keer of 5 mee gereden en ik begrijp dat ik het moet "inrijden", dus het komt wel goed... hoop ik.

pmarena schreef:
Een Pfiff zadeltje dat op de Cheyenne van Barefoot lijkt is meestal best wel okee hoor voor zover ik ze heb gezien :j

Verder is het gewoon een kwestie van proberen, en een goede pad met fijne inlages er onder. Zo ben ik zelf helemaal dol op een Fellsattel, maar dan wel nog met een lamsvel pad met Heavy Duty inlages er onder, omdat dit veel zachter, vloeiender en schokdempender zit dan alleen het Fellsattel zelf, of mijn nog nieuwe Arizona met VPS.

Gedraaide ophanging van stijgbeugels: dat het ophangpunt een slagje gedraaid is zodat de beugels uit zichzelf "goed" hangen, dus met de opening op de juiste plek, en je de beugels niet naar je voet toe hoeft te draaien (en ze dus ook niet steeds weer terug willen draaien zoals normale beugels). Die gedraaide ophanging zie je bvb. vaak bij IJslander-beugels.
Laatst bijgewerkt door TanteFlavie op 15-11-12 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:14

Oke ja zo had ik het niet bekeken idd..

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:20

Oh, dankjewel pmarena! Ik had het zien staan maar niet helemaal begrepen hoe ik dat nou moest meten :o

Ik hoop dan dat het gaat passen, en ook op de C-pony. Zal wel een nieuwe singel moeten kopen (alweer) maar dat moet dan maar. Ik vind de ruggegraatvrijheid er echt ideaal uitzien namelijk!

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:28

Pfiff valt in dezelfde prijsklasse als een tweedehands cheyenne. Dan ga ik denk ik voor een cheyenne als die goed bevalt. Bij barefoot heb ik meer het idee dat het van goede kwaliteit is.

Wrongen zij juist niet zo handig bij mij, denk ik. Juist als ik heel erg opgesloten zit in een zadel krijg ik meer last van mijn rug (dus met veel wrong en een diepe zit).
IJslanderbeugels kan ik misschien wel proberen :)

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:29

Rien10: Ik gebruik boomloos omdat er geen enkel ander zadel past op onze trekpaard merrie. Ze is zo ontzettend breed en plat dat er verder niks past. Ik heb daarbij ook heel snel last van mijn lichaam met rijden. Met boomloos bijna niet. Mijn paard wisselt nogal vaak van vorm omdat ik wegens mijn gezondheid niet altijd evenveel kan rijden. Boomzadels moeten dan steeds aangepast worden. Boomloos niet. En verder zit het echt heerlijk.

Ik rijd nu een behoorlijke poos met de zachte pommel en dat gaat super :D Het is bok en spring proof. Ook kan ik hard galopperen zonder dat het schuift. Paard loopt er heerlijk onder en ik zit ook een stuk lekkerder. Het zadel ligt gewoon veel beter met de zachte pommel. Het trekt niet strak en schuift ook niet.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:31

Safiera schreef:
@rien10: wat ik nog wil toevoegen aan het verhaal van Blijheid is dat het boomloze zadel ook tijdens het rijden veel meer mee beweegt met de rug van het paard. Geen stijve dingen op de rug die niet mee gaan in de beweging van de spieren en wervels.

Ik merk dat mijn pony vrijer beweegt onder zijn boomloze zadel dan onder een boomzadel. Ook geven boomzadels veel makkelijker drukpunten imo, omdat ze niet kunnen meebuigen. Ook als de ruiter bijv. eens achter op de lepel terecht komt, is dat bij een flexibel zadel minder een probleem dan bij een stijf zadel.

En ík vind (na wennen) mijn Barefoot heel fijn zitten, ik voel veel meer beweging onder me en het zit zachter dan een zadel met boom. Ik ben fan in ieder geval :D

ga ik helemaal in mee!!!!
alhoewel ik na de lex niet zo wild meer was eerst , maar naar het testen van de london helemaal om ben!!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:42

rien10 schreef:
Ik ben een boomloosleek. Heb er echt geen verstand van, dus daarom mijn vraag; waarom wil een mens boomloos rijden? Dus: dit is geen kritiek, alleen ter informatie.

Het is vaak ook fijner voor je paard, omdat die zich vrijer kan bewegen. Ook heerlijk omdat je zelf alles van je paard voelt. Behalve Barefoot zijn er nog heel veel verschillende boomloze merken die allemaal hun voor- en nadelen hebben. Mogelijk dat je op de Bokt Wiki wat meer informatie kunt vinden.

irise456

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:46

moppielover schreef:
Rien10: Ik gebruik boomloos omdat er geen enkel ander zadel past op onze trekpaard merrie. Ze is zo ontzettend breed en plat dat er verder niks past. Ik heb daarbij ook heel snel last van mijn lichaam met rijden. Met boomloos bijna niet. Mijn paard wisselt nogal vaak van vorm omdat ik wegens mijn gezondheid niet altijd evenveel kan rijden. Boomzadels moeten dan steeds aangepast worden. Boomloos niet. En verder zit het echt heerlijk.

Ik rijd nu een behoorlijke poos met de zachte pommel en dat gaat super :D Het is bok en spring proof. Ook kan ik hard galopperen zonder dat het schuift. Paard loopt er heerlijk onder en ik zit ook een stuk lekkerder. Het zadel ligt gewoon veel beter met de zachte pommel. Het trekt niet strak en schuift ook niet.

Als je opstapt schuift hij dan?

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:24

Stabledoor, ik heb flexrides en wil echt niet meer anders! Het veren is heel miniem, als ik ze 'wil laten veren' met m'n handen krijg ik er nauwelijks beweging in. Veer zit 'm puur in het materiaal dat meegeeft.
Mijn enkels zijn bepaald niet mijn sterkste punt, maar heb er echt nooit last van.

Rien, ik rijd boomloos omdat mijn paard 3/4 fjord en 1/4 barbapapa is. Verandert van vorm waar je bij staat en blijft daar vrolijk mee doorgaan. Zijn rug ís al niet makkelijk om iets voor te vinden, maar met dat veranderlijke ben je echt helemaal nergens met een stugge boom.

Hier is vandaag de Hidalgo gearriveerd, morgen eerste testrit. Net helaas te donker om nog te proberen.

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:19

Iris: Nee, hij verschuift nog geen millimeter ( bij wijze van spreken). Ik stap bij gebrek aan goed krukje via de grond op en hij blijft gewoon goed liggen.

Raya: Ben benieuwd wat je er van vind. Wel foto's plaatsen he :P

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:23

Moppielover, wat fijn dat dat bij jou zo goed werkt!

Ik ben ook ontzettend benieuwd, zit hier nogal onrustig achter m'n bureau omdat ik het zo graag wil passen! Dagje geduld nog, hoop heel erg dat het voor ons beiden goed zit! Foto zal ik morgen ook plaatsen :)