Nieuw zadel kopen: boomloos of niet???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
R_MW
Berichten: 1821
Geregistreerd: 12-01-01

Nieuw zadel kopen: boomloos of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 12:19

Hoi!

ik wil binnenkort een nieuw zadel kopen voor mijn (slanke, smalle) haflinger. Ik weet alleen niet zo goed wat ik nou wil. Ik rij de laatste tijd best fanatiek dressuur en dit gaat erg goed. Maar ik rij ook veel buiten en wil dit graag blijven doen. Ook een sprongetje af en toe wil ik kunnen doen.

Nu vraag ik me af wat voor soort zadel ik moet kopen. Ik zit te twijfelen tussen een Kentauer dressuur/ vzh en een boomlooszadel. Heeft er iemand tips voor mij? Mijn moeder rijdt ook op Lente en die heeft nog niet zo'n stabiele zit. Ik heb begrepen dat je voor een boomlooszadel echt een goede zit moet hebben, anders val je naar achter en gaat het zadel schuiven. Wie weet hier iets van?

Ik wil iig een 2e handszadel, want nieuw kan ik gewoonweg niet betalen.

Alvast bedankt!

Groetjes Roos

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Nieuw zadel kopen: boomloos of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 12:48

Voor een boomloos hoef je niet al een hele stabiele zit te hebben. Die krijg je vanzelf ervan Haha! Sneller dan met een zadel met boom iig. Je valt echt niet naar achteren. Ik heb juist het idee dat je er echt in zit, ipv op bij een zadel met boom. Ik heb ook geen fantastische zit, maar reed er zo mee weg, al had ik wel wiebelbenen Tong uitsteken Als je een nieuw boomloos koopt schuiven ze meestal wel iets geloof ik, vooral met opstappen. Maar als het zadel eenmaal naar je paard gevormt is heb je er geen last meer van. Even een voorbeeld, ik rijd weleens op de ronde fjord van een vriendin van mij, met een boomloos. Ik weeg ongeveer 80 kilo, en kan op die ronde rug gewoon opstappen zonder dat het zadel schuift. Ook tijdens het rijden heb ik daar niks van gemerkt.
Ze zijn er alleen weinig tweedehands, das wel jammer.
Een sprongetje maken kan je ook prima met een boomloos.
Dressuur kan ook, maar ik geloof dat alleen het freeform boomloos zadel is toegestaan bij officiele wedstrijden.
Er stond laatst op marktplaats geloof ik wel een boomloos dressuurzadel, maar die waren volgens mij vrij prijzig.

Je zou gewoon is een testzadel moeten aanvragen bij boomloosrijden.nl (barefoot) en het proberen voordat je een beslissing neemt.

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Re: Nieuw zadel kopen: boomloos of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 12:48

ik heb geen ervaring met boomlooszadel's, ik rijd nu zelf met een vhzzadel(had ik nog voor de pony's) ik heb een 3jarige dus wilde niet gelijk een ander zadel kopen. Ik heb mijn pony's wel eens met dressuurzadel gereden, kun je ook gewoon mee buiten rijden hoor Lachen een sprongetje heb ik alleen nog niet geprobeerd. Waarom wil je niet gewoon een vhzzadel? waarom moet het een boomlooszadel zijn?

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Nieuw zadel kopen: boomloos of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 12:48

Allereerst: 2e hands boomloze zadel zijn moeilijk te vinden.

Voor het buitenrijden zijn deze zadel heerlijk en een echte aanrader, voor dressuur zijn ze wel geschikt, maar je mag er geen wedstrijden mee rijden, bovendien zien ze er ook niet zo mooi uit (voor het dressuren). Springen gaat met deze zadels ook prima.

Het is inderdaad zo dat je een vrij stabiele zit moet hebben voor dit zadel, de meeste mensen leren op zo'n zadel eigenlijk al na een week ofzo goed (of veel beter) zitten. Rijden is in het begin een beetje "raar". maar het is zeker niet zo dat het gevaarlijk wordt ofzo.

Heel veel succes met je keuze!

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: Nieuw zadel kopen: boomloos of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 13:05

ik zou voor vzh zadel gaan,
je wilt springen en dressuur rijden, en dan kan je dr ook uitbrengen, als je een zadel zoekt dat lekker zit kan je dr ook uren mee naar buiten.

boomloos zadel zou ik neit doen, ze zijn neit mooi oke, maar ik vind ze ook echt neit zitten, kan dr niet op zitten, zit niet lekker.
voor mij is het gewoon niks, terwijl ik wel een stabiele en onafhankelijke zit heb.
maar denk dat je het eens moet uitproberen.

CSAArabians
Berichten: 984
Geregistreerd: 31-01-03
Woonplaats: Emlichheim (Duitsland) 300 meter over de grens bij Schoonebeek (Drenthe)

Re: Nieuw zadel kopen: boomloos of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 14:08

mijn volgende zadel word zeker een boomloos zadel!! (ben er alleen nog niet helemaal uit welke! Clown )
Bij ons word zowel dressuur als ook recreatie gereden (door mijn bijrijdster) en zelf rij ik recreatief western en het lijken mij de ideale zadels daarvoor.
Vraag anders inderdaad eerst eens een testzadel aan, kun je het een week lang proberen of het je bevalt, doe ik ook.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: Nieuw zadel kopen: boomloos of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 15:53

Ik heb sinds een paar weken een boomloos zadel en ben er hardstikke blij mee. Ik zit er beter op dan op mijn dressuurzadel, ook zit ik veel vaster heb ik deze week tijdens een bokpartij gemerkt... Ik rijd best fanatiek dressuur en dat gaat goed met dit zadel, af en toe maak ik een buitenritje of een sprongetje en dat gaat met een boomloos zadel natuurlijk ook. Het zadel ligt vanaf het begin hardstikke goed, ik heb helemaal geen last gehad van verschuiven ofzo.
In het begin moesten het paard en ik even wennen aan het zadel, je gebruikt toch andere spieren, maar nu wil ik niet anders meer!
Ik heb overigens een barefoot, als je wil weten of het wat voor je is kan je via www.boomloosrijden.nl een week een testzadel krijgen.