ander voer om druk paard rustiger te laten lopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
siccootje
Berichten: 1205
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: noord-holland

ander voer om druk paard rustiger te laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 22:07

hoi bokkers Haha!
ik heb een draver van 4 jaar en hij is ontzettend braaf maar soms is hij tijdens het springen ontzettend druk en tijdens dressuur ook.
Bestaat er ander voer wat je hem kan geven waardoor hij rustiger loopt?
Ik geef hem nu half bix (onderhoudsbrok : basisbrok) s'ochtens en s'avonds een halfje.
Hij krijg daarbij nog beetje hooi en kuilgras.
Zijn er ook andere manieren om paard rustiger te laten lopen?
Ik hoop dat er iemand tips heeft.
Groetjes

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Re: ander voer om druk paard rustiger te laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 09:08

Wij hebben ook zo'n ontzettende wakkere, en op advies van de dierenarts voeren wij nu nervo-quit of zo iets dergelijks van Pavo. Je kunt het bij de meeste ruitersportzaken kopen, wij geven hem 2 schepjes per dag en het werkt tot nu super.

Succes

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: ander voer om druk paard rustiger te laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 09:29

Je zou eens het kuilgras weg kunnen laten. Paardje van mijn vriendin wordt ook knettergek als die een plak kuil naar binnen werkt.
Het duurt ongeveer een week (soms iets meer) voordat het resultaat merkbaar wordt.

Ferroowtje

Berichten: 1247
Geregistreerd: 18-10-04
Woonplaats: Eefde & Groenekan

Re: ander voer om druk paard rustiger te laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 09:41

Ja kuil heeft soms veel effect... gewoon hooi reageren ze vaak minder sterk op! Een energie-arme muesli misschien goed als voer? hoewel basisbrok ook al niet echt energierijk is voor zover ik weet...

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Re: ander voer om druk paard rustiger te laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 10:16

Het ligt er ook aan welke basisbrok je geeft. De mijne werd knetterlijp van de hippostar en toen bleek later dat daar erg veel suiker in zat.
Suevo krijgt nu PAVO condition eXtra en Pavo Stimix (is zonder haver) en hij krijgt zelfs nog een half kilo'tje meer als de jouwe, en dat gaat super! Verder krijgt hij een halve kilo peen, een half brood en twee appels op een dag (verdeeld over twee voerbeurten) en hij ziet er prima uit, en is ook nog eens een stuk rustiger!

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Re: ander voer om druk paard rustiger te laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 11:04

tja... het blijft een draver Lachen Zelfs als ik die van mij niks voer, maar als ik er de verkeerde ruiter opzet, wordt ie druk. Nu zit de goede rutier erop en hij krijgt gewoon drie scheppen voer op een dag en nu gaat het wel goed. Dus vooral met rijden zelf rustig blijven en veel rijden, maak hem moe (voorzover dat al lukt, meestal ben je zelf sneller moe dan een draver). M.a.w. ik denk dat je met voeren misschien iets van zijn drukkigheid eraf kan halen, maar dat je vooral met het rijden zelf het probleem moet oplossen

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Re: ander voer om druk paard rustiger te laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 23:36

Volgens mij is het, het karakter van je paardje, dat krijg je met voer niet weg. Mijn volbloed is ook erg druk. krijgt nu 2x halfje onderhouds bix en kuil. Maar al zou ik hem op brood zetten, rustiger wordt ie niet. Haha!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: ander voer om druk paard rustiger te laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 23:38

Waar ik rij krijgen de paarden gewoon tarwe als krachtvoer, en dat werkt prima. Het is een zuivere basisvoeding, en niet zo heftig als haver.