Paleo dieet en rugklachten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Warboel
Berichten: 14696
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Paleo dieet en rugklachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 15:23

Zag dat er al wel wat topics over waren, maar ik open stiekem toch een nieuwe, hoop dat hij open mag blijven

Tsja, daar lag ik dan vanochtend. Op de tafel van De Chiropractor. In tranen. Want m'n rug doet zo'n zeer. En m'n schouder ook, maar dat is weer een verhaal apart. Daarnaast ben ik elke keer snotverkouden.
De Chiropractor helpt me even overeind en na een bemoedigend schouderklopje springt hij gauw achter zijn computer. Want hij heeft wat voor me. De printer spuugt 3 blaadjes uit. Voor mij.
Het Paleo Dieet. Wat? Zorgt de snot in m'n oren en het feit dat hij Belg is ervoor dat ik hem niet goed versta? Komt het doordat m'n bril op een tafeltje ligt ervoor dat ik het niet goed kan lezen? Nee ik heb hem goed gehoord en ik heb het door de geringe afstand tussen mijn ogen en het blaadje óók goed gelezen.

Het Paleo Dieet.
Ik lees de blaadjes eens door en op het eerste blaadje zie ik een rijtje staan wat ik wel mag en wat ik niet mag. Het rijtje wat ik wel mag is aanzienlijk korter dan het rijtje wat ik niet mag. Op het rijtje wat ik wel mag staan ook aanzienlijk meer dingen die ik niet lust. Of waarvan ik niet weet wat het is.

Wat ik niet mag? Brood, pasta, rijst. Oke, op stage krijg ik elke dag lunch van de zaak. Brood.
Rijst en pasta vind ik niet zo erg. Daar hou ik toch niet zoveel van. Ik mag ook geen geraffineerde suikers meer. Prima. Zijn toch niet gezond.

Vanavond eet ik biologische kip met een salade. Ik geloof dat ik dat wel mag eten.
We gaan het maar per dag bekijken. Ik ben namelijk een Grote Zeikerd met eten. Ik lust opzich best veel dingen. Maar niet als ze door elkaar zitten. Groente lust ik best hoor, maar niet alles. Paprika, tomaat, aubergine, courgette, bieten en andijvie (tenzij stamppot) hou ik niet zo van.

Volgens De Chiropractor werkt dit "dieet" ontstekingsremmend. Ik moet er ook een half uurtje per dag bij gaan buiten wandelen en oefeningen doen. We zullen zien. Over 4 weken moet ik terugkomen.

Zijn er nog lieve mede-bokkers die lekkere recepten hebben? Of ervaringen met dit dieet hebben? Heeft het geholpen?

Ik ben benieuwd..
Liefs,
Warbling

Lielle

Berichten: 66258
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Paleo dieet en rugklachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:52

ik heb er uitstekende ervaringen mee! Het heeft me gigantisch geholpen, had ook onduidelijk rugklachten die ondanks regelmatig bezoek aan de manueel therapeut niet verdwenen. Ben toen via een acupuncturist op dit dieet terecht gekomen en dat doe ik nu ruime twee jaar. Zodra ik te veel zondig krijg ik er weer last van. Verkoudheid is bij mij trouwens ook niet meer aan de orde, dat komt vaak door (te veel) zuivel.

Er zijn een paar goede kookboeken en sites, heb zo geen links bij de hand maar google maar op oerdieet of paleodieet.

Tomaat en aubergine mogen niet eens ;)

Anoniem

Re: Paleo dieet en rugklachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:56

Stipje. Kaas schijnt ook niet goed te zijn. Kan je dat lijstje plaatsen?

Warboel
Berichten: 14696
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Paleo dieet en rugklachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 16:00

@Lielle: kijk dat is positief :) Ik eet/drink eigenlijk nauwelijks zuivel.. Dat tomaat en aubergine niet mogen had ik nog niet gevonden, moet me er nog even flink in gaan verdiepen..

Zal vanavond het lijstje even overnemen, hij is geprint en ligt thuis, en ik zit op stage :+ Kaas mag inderdaad geloof ik niet nee. Maar daar hou ik ook niet zo van, dus vind ik niet zo erg..

moonfish13
Berichten: 18237
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 16:01

Ik zit daarom op een gluten en melkvrij dieet.
Dat was omdat ik niet tegen medicatie kon en mogelijk een dieet kon helpen.
Maar wonder boven wonder was ik ook binnen een week van 80% van de pijn af. *\o/*

In 10 maanden ging ik naar Fybromyalgie en niet te houden pijn naar de Dam tot damloop zonder problemen.

Zuivel is echt killing, gluten gaat inmiddels maar melk is poedersuiker.

Anoniem

Re: Paleo dieet en rugklachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 16:04

Ik ben zwanger dus heb wel zuivel nodig, drink nu kefir. Ik had ook ooit een boekje over rugklachten, yoghurt of karnemelk zou volgens die bron wel kunnen. Heb ook fibro, voor mij persoonlijk denk ik dat suikers de grootste boosdoeners zijn maar dat zit echt overal in.

moonfish13
Berichten: 18237
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 16:06

janne, suikers lijkt bij mij goed te gaan.
Fybro had ik maar ben ik helemaal van af sinds mijn dieet.

Goed dit onderwerp, voel me vandaag erg moe, hoofdpijn, pijn in mijn rug.
Heb gisteren ergens gegeten wat gluten en melkvrij zou zijn, nou dat is het dus niet geweest.

Warboel
Berichten: 14696
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 16:08

Klinkt positief moonfish!

Ontbijt ga ik denk ik het moeilijkst vinden, ik ben een onwijs moeilijke onbijter.. Elke keer als ik iets gevonden heb ben ik het na een week alweer zat. At nu 's ochtends ontbijtkoek maar dat mag (denk ik) niet.
Morgenochtend ga ik een fruitsalade proberen. Even opzoeken welk fruit wel en niet mag, gelukkig staat dat op het blaadje.
Een smoothie met kokosmelk is ook nog uit te proberen. Gelukkig lust ik wel kokos :')

Lielle

Berichten: 66258
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Paleo dieet en rugklachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 16:13

dit was mijn lijst:

(VOEDINGS)ADVIEZEN

ALGEMEEN
• eet zoveel mogelijk biologisch dynamisch of ecologisch producten (bijv. EKO-keur, Demeter)
• wanneer u niet-biologische groenten koopt was ze in ieder geval goed af
• maaltijdfrequentie: 2 of 3 maaltijden per dag, geen tussendoortjes (alles wat u binnen 30-40 minuten eet hoort bij dezelfde maaltijd)

NB: de genoemde hoeveelheden zijn berekend op een lichaamsgewicht van 70-75 kg. Indien u minder weegt (bijvoorbeeld kinderen), dan dient u de hoeveelheden om te rekenen naar het lichaamsgewicht

VOEDING
• het belangrijkste is massaal veel GROENTE en FRUIT
- groente: 800 - 1.000 gram per dag
- fruit: 300-400 gram per dag
o zowel rauwkost als gekookt of gestoomd (wanneer groenten verwarmt zijn, zijn ze makkelijker verteerbaar)
o maak sap van rauwe groenten (verschillende soorten door elkaar, evt. met 1 soort fruit) in de sapcentrifuge of blender. (Teveel fruit bevat teveel suiker.) In het begin kunt u wat winderig worden, dit wordt na verloop van tijd minder.
o Eet daarnaast gedurende de dag ook nog meerdere groentesoorten (in principe bij iedere maaltijd), eventueel in de vorm van soep

• EIWITTEN
o Dierlijke eiwitten
 Vette vis: makreel, zalm, tonijn, paling, forel, sardientjes, zeeduivel, bokking, sprot, heilbot (zoveel mogelijk van wilde vangst; kleine soorten bevatten minder afvalstoffen)
 Ei (van kippen die hebben gelopen, buiten; liefst zonder granen zijn grootgebracht): mag iedere dag
 Vlees: zoveel mogelijk wild of ecologisch vlees (dat wil zeggen dieren die buiten veel hebben kunnen bewegen en biologische voeding hebben gekregen), in mindere mate niet-ecologisch vlees
 1-2x per week lever (van vis of wild) of zwezerik, ca. 100 gram
o Plantaardige eiwitten
 Paddestoelen: m.n. shiitake, maitake, agaricus murill en reishi. Vooral shiitake is goed verkrijgbaar, eet dit minstens 1x per week (dagelijks mag), verhitten is noodzakelijk, bijv. fijngesneden in soep of roerbakschotel.
 Noten, pitten en zaden

• JUISTE VETTEN
o Vette vis (zie eiwitten): min. 2x per week
o Olijfolie: ca. 5 eetlepels per dag
o Bakken en braden zoveel mogelijk in olijfolie (mild), evt. met een beetje (geiten)roomboter of ghee (geklaarde boter) of kokosolie
o Plantaardige olieen over gerechten (niet mee verwarmen): olijfolie (extra vierge), lijnzaadolie, sesamolie, druivenpitolie e.d.
o Avocado
o Kokos(noot, melk, pulp)
o Noten

• KRUIDEN
o M.n. kerrie en/of geelwortel (curcuma), gember of tumeric (gele gember),zwarte peper, knoflook (geen spaanse peper)
o Verder: koriander, saffraan, rozemarijn, tijm, basilicum, oregano, lavas, kummel, komijn, peterselie, sereh (citroengras).
o Andere kruiden mogen natuurlijk ook

• KOOLHYDRATEN
Deze dient u zoveel mogelijk te vermijden (zie onderaan)
Indien u iets van meel wilt gebruiken: boekweitmeel, kastanjemeel, zelfgemaakt meel van noten.


DRINKEN
• voldoende water: 1 ½ liter per dag
• thee, kruiden: groene thee, rooibosthee, brandnetel, kamille, lindebloesem etc. (u kunt meerdere soorten door elkaar doen om een andere smaak te krijgen). Thee kunt u op twee manieren klaar maken, afhankelijk van het effect wat u wenst:
o u kookt water, laat dit een beetje afkoelen tot ca. 80C en giet het dan op, goed laten trekken (10-15 min.)
o of als decoct: water koken, blaadjes erin doen en 15 minuten laten meekoken
• koffie: max. 2 kopjes sterke zwarte koffie met caffeine per dag, liefst in ochtend uren
• koffievervangers mogen ook gedronken worden
• alcohol: max. 2 glazen (rode) wijn per dag



DIVERSEN
• zout: als u zout gebruikt, dan mineralenzout (met jodium), himalayazout of zeezout



NIET ETEN, DUS GEEN
• suiker en suikerbevattende producten; wel met mate honing of oerzoet (= ingedroogd rietsuikersap) of stevia druppels of verse blaadjes van de stevia (plantje wat u zelf in uw (kruiden)tuin kunt zetten)
• bewerkte voedingsmiddelen (kant-en-klaar producten, worstsoorten, fastfood)
• toevoegingen aan voedingsmiddelen (zuurteregelaars, broodverbeteraars, conserveringsmiddelen, kleur-, geur- en smaakstoffen etc.)
• nachtschades: aardappel, tomaat, aubergines (tomaten alleen wanneer ze werkelijk zongerijpt zijn)
• peulvruchten: alle bonen, soja en sojaproducten
• pinda’s (pinda’s zijn geen noten, alle andere noten mogen wel, behalve cashew noten)
• melk en melkproducten: melk, room, vla, pudding, kaas (evt. wel paardenmelk). Wilt u toch room/melk gebruiken, dan kokosmelk/room of hazelnoot- of amandelmelk
• granen: tarwe, spelt, mais, rijst (d.w.z. ook geen glutenvrij brood, dit is namelijk veelal gemaakt van maismeel of rijstemeel). D.w.z.: brood, koek, gebak, beschuit, pasta’s etc.
Boekweit, boekweitgrutten of boekweitmeel kan wel


VOORBEELDEN
ONTBIJT:
• boekweitcrackers met rosbief, rookvlees, zalm, olijven(tapenade), suikervrije jam, appelstroop
• fruitcocktail: kijk wat u aan fruit in huis heeft, varieer dit per keer dat u een fruitcocktail neemt. Evt. gecombineerd met wat (fijngehakte) noten, zaden of pitten
• omelet met allerlei toevoegingen: paprika, paddenstoelen, olijven
• (gerookte) zalm of andere vissoort met bieslook
• Groentesalade: bijvoorbeeld gekookte rode bietjes met stukjes appel, beetje peper en mayonaise en eventueel nog wat kruiden (verse) naar keuze
• Hazelnoot/amandelmelk of kokosmelk zachtjes opwarmen met boekweit(grutten), handjevol rozijnen, kaneel en beetje honing
• Gekookt ei salade met paprika, ananas, peper, kerrie, mayonaise of aioli

LUNCH
• soep: van bijna alle groente is wel soep te maken, je kunt hierin ook veel groenten combineren (wanneer u alleen groenten neemt is de soep ook snel klaar; eventueel wat paddenstoelen, vis of vlees wat al gaar is toevoegen)
• salade: hierin is zoveel mogelijk dat we hier geen voorbeelden van geven
• omelet of uitsmijter (zonder brood)
• boekweit pannenkoekjes (met fruit, beetje honing, suikervrije jam, appelstroop, biologische ham)
• roerbak groente (met vis)
• avocado met geroosterde zaden/pitten, aangevuld met kruiden

AVONDETEN
Gebruikelijk is aardappelen of rijst of pasta met groente en vlees of vis. Dit kunt u veelal als volgt oplossen: groente en vlees of vis is geen probleem, alleen de aardappelen/rijst/pasta dient u te vervangen. U kunt dit vervangen door: wilde rijst, boekweit, boekweitpasta, alle knolproducten.
• rode bieten, prei en makreel
• boekweitspaghetti met (verse, zelfgemaakte) bolognesesaus (tomaten vervangen door paprika)
• wortelen, broccoli en vis
• koolraappuree, sla en stoofvlees
• wilde rijst, witlof en kipkerrie
• gebakken zoete aardappelen, spinazie (of kardoen; gebruik eens onbekende groenten), lamskoteletten
U ziet er is heel veel te varieren, veel te veel om allemaal op te noemen.
U hoeft overigens geen drie maaltijden per dag te eten. Af en toe een maaltijd overslaan komt uw gezondheid ten goede.
Ook goede sites:
www.hetpaleodieet.nl
www.oerdis.nl

Warboel
Berichten: 14696
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 16:18

Thanks Lielle :)
Die websites heb ik inderdaad ook doorgekregen.
Ik scan mijn lijsten vanavond even in, overtypen is wel erg veel werk denk ik :=

Pff, gerookte zalm, omelet, hele salades.. Dat ga ik 's ochtends echt niet wegkrijgen ben ik bang :n

Lielle

Berichten: 66258
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Paleo dieet en rugklachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 16:19

groente en fruit smoothie of een boekweitcracker kan ook :D

Warboel
Berichten: 14696
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Paleo dieet en rugklachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 16:22

Ja dat zal hem wel worden :D
Kan je die boekweitcrackers eigenlijk zo kopen? Of moet je die zelf maken?
Sorry voor de misschien stomme vragen, maar ik vind het wel lastig om m'n hele eetpatroon in principe om te gooien :=

Lielle

Berichten: 66258
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Paleo dieet en rugklachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 16:29

ik koop ze bij de natuurwinkel. het omgooien is in het begin echt heel erg lastig, nu weet ik niet beter meer. Al bn ik ook wat minder fanatiek dan de eerste zes weken, maar ik eet dus nooit meer pasta (ben ik dol op), heel soms wat rijst (risotto) en af en toe wat brood. Kaas eet ik wel nog regelmatig, andere zuivel laat ik staan. Suiker weglaten vind ik ook niet moeilijk, en verder kook ik gewoon zoals ik altijd deed, maar dan zonder pasta of aardappelen, gewoon meer groenten.

Warboel
Berichten: 14696
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Paleo dieet en rugklachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 16:38

Ok dan zal ik m'n moeder er van de week even op uitsturen voor die crackers. Zelf niet echt de mogelijkheid om te gaan, zit van half 9 tot half 6 op stage. Mweh pasta lust ik wel maar het is niet m'n lievelingseten. Dus denk niet dat ik het zal missen. Zal alleen lastig worden als ik eens bij m'n vriend eet, die eten bijna elke dag pasta :oo Brood wordt ook lastig met het oog op stage, dus daar zal ik even wat op moeten verzinnen.

De chiropractor zei: "ik doe het, m'n collega doet het, de receptionisten doen het dus dan kan jij het ook" dus ik denk dat het wel goed gaat komen. Zal even zoeken zijn wat er mag en wat niet.

Denk dat ik maar een mapje maak met dingen die mogen en recepten e.d. Je hebt natuurlijk ook kookboeken enzo, dus gok dat ik inderdaad over een paar weken niet beter meer weet..

Lielle

Berichten: 66258
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Paleo dieet en rugklachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 16:42

ik eet gewoon de saus zonder de pasta :))
Ik vind het lastig om brood te laten staan in restaurants (doe ik dus ook niet), en met lunch is het ook wennen. Als je een kantine met saladebar heb, scheelt dat een heel stuk. En even snel tussendoor iets halen is ook lastig.

Warboel
Berichten: 14696
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Paleo dieet en rugklachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 16:48

Kantine hebben we niet, werk bij een reclamebureau die met de 2 stagiaires erbij met 7 man zijn :D
Dus er haalt elke dag 1 iemand lunch in de supermarkt op kosten van de zaak.

Morgen moet ik toch nog de chiropractor bellen, zal even vragen of hij een idee heeft voor lunch wat niet bereidt hoeft te worden, daar heb ik de mogelijkheid niet voor :P

Lielle

Berichten: 66258
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Paleo dieet en rugklachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 16:53

bij de AH hebben ze kleine zakjes rauwkost. Zelf wat olie en azijn op het werk zetten voor een dressing. Zelf een gekookt eitje meenemen, of een paar plakjes vleeswaren, en wat fruit met wat nootjes, helemaal goed.

Warboel
Berichten: 14696
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Paleo dieet en rugklachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 17:06

Ah ja dat is wel een goede :) ijsbergsla mag ook gewoon toch? Dat vind ik lekkerder namelijk. Eitje kunnen we hier wel koken gelukkig.

CleovG

Berichten: 3807
Geregistreerd: 11-12-05

Re: Paleo dieet en rugklachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:09

Wat is er aan dit dieet anders dan aan het standaard koolhydraatarme dieet?

Lielle

Berichten: 66258
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Paleo dieet en rugklachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:32

het heeft een ander uitgangspunt, al zit er wel overlap in. Uitgangspunt is dat je eet zoals de oermens at, dus vooral groenten en fruit, aangevuld met eiwit uit vlees, vis en wild en vetten. Geen suikers, geen granen, geen zuivel.

Shadow0

Berichten: 43528
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 18:22

Warbling schreef:
Kan je die boekweitcrackers eigenlijk zo kopen? Of moet je die zelf maken?


De Tuinen hebben ze vaak ook.

Warboel
Berichten: 14696
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 18:47

Shadow0 schreef:
Warbling schreef:
Kan je die boekweitcrackers eigenlijk zo kopen? Of moet je die zelf maken?


De Tuinen hebben ze vaak ook.


Thanks!

Allemaal goede tips hier in het topic *\o/*

moonfish13
Berichten: 18237
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 20:28

Ik was ook een heel moeilijke ontbijter.
Sinds ik glutenvrij eet vind ik alles lekker gek genoeg en dat blijft ook zo tot nu toe. :+

Supervixen

Berichten: 12895
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Paleo dieet en rugklachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:55

Een maaltijd overslaan komt uw gezondheid ten goede???

Dit vraag ik me ten zeerste af.

Warboel
Berichten: 14696
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Paleo dieet en rugklachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 16:30

Nou gister biologische kip met bloemkool gegeten.
Na het eten had ik nog wel trek dus een appeltje gegeten als "toetje".
Vanochtend een fruitsalade van kiwi, mandarijn en banaan gegeten met een handje hazelnoten.

Maaltijden overslaan weet ik niet zo goed. Zal er misschien aan liggen wat je doet.
Als ik vrij ben lunch ik meestal niet. Alleen ontbijt en avondeten en tussendoor een appeltje ofzo.
Maar als ik op stage ben heb ik het wel nodig.