Transparantie over ban.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 10:33

papagroom schreef:
Lieffiefi schreef:
Papagroom,
Je kunt hem wel opvragen.
Je kan een Mod mailen, dan sturen ze een mooi overzichtje, met alle pb wisselingen included.
Hierdoor kun je wel een bezwaar instellen en beargumenteren..

OK....dat is mooi,en was tot nog toe bij mij onbekend.....
Maar krijg je dan ook de berichten die niet met de ban verband houden?
het gewone geneuzel met gebruikers dus?

Hmm nee, je krijgt wel een heel overzicht. Dus ook als je berichten verwijderd zijn, en je daar melding van kreeg.
Andere kritiekpuntjes van de mods zitten er ook bij, OW's.

Zeg maar alles wat tot een ban leidde...

papagroom

Re: Transparantie over ban.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 10:36

maar wat jij mij pb`t dus niet....dat is in mijn gedachten prive`en mijn eigendom,en zou dus leesbaar moeten blijven.....maar dat is offtopic hier....

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 10:39

papagroom schreef:
maar wat jij mij pb`t dus niet....dat is in mijn gedachten prive`en mijn eigendom,en zou dus leesbaar moeten blijven.....maar dat is offtopic hier....

Nee maar ik denk dat we niet moeten doorschieten in deze...
Ik heb een box die praktisch altijd vol zit.
ommenabij de 1100 berichten red ik makkelijk.

Echter, zit daar 1 OW tussen geloof ik.

Maar als ik bijv.. een heel belangrijke PB heb, bijvoorbeeld met gegevens van iemand, en ik moet die nu hebben, dan kan je denk ik met wat lichte uitleg bij de mod wel heel ver komen...
Of juist niet, prive is prive.

Ik denk dat veel afhankelijk is van de verstandshoudingen die er zijn tussen bokkers en mods.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 10:40

papagroom schreef:

Die PB's mag Bokt niet lezen, maar ze hoeven je ook geen inzage te geven tijdens je ban.

Echter moeten ze je wel ten allen tijden inzage geven in je openbare berichten.
Dus als ze je bannen moeten ze je eigenlijk even een kopie van al je (HK) berichten meesturen.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 10:42

Ik vraag me af of de Huiskamer onder openbaar valt, je moet ingelogd zijn om er te kunnen lezen?

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 10:43

Is dat zo Sjoerd?
Maar nogmaals.. Ik denk dat als je echt iets spoedeisends hebt, en je hierover een mod aanschrijft en vraagt of je het desnoods zelf eruit mag vissen ze daar wel toe bereidt zijn...

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 10:46

Ann schreef:
Ik vraag me af of de Huiskamer onder openbaar valt, je moet ingelogd zijn om er te kunnen lezen?

Iedereen die zich registreert heeft inzage..

Lieffiefi schreef:
Is dat zo Sjoerd?
Maar nogmaals.. Ik denk dat als je echt iets spoedeisends hebt, en je hierover een mod aanschrijft en vraagt of je het desnoods zelf eruit mag vissen ze daar wel toe bereidt zijn...

Jaa, heb het ooit voor een ander forum laten uitzoeken.

Je zou zelfs de moderator opmerkingen die aan jouw profiel gekoppeld zijn kunnen opeisen!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 10:57

Ik snap al dat gedoe over transparantie niet. Waarom is dit zo interessant? Als iemand geband wordt ( tijdelijk of permanent) dan zal zij/hij het ernaar gemaakt hebben. Als het beheer haarfijn gaat uitleggen waarom en welke regel overtreden is, dan laaien er alleen maar nog meer( imo zinloze) discussies op en het laatste woord blijft toch bij het modteam. Er zal best wel eens om een onzinnige reden of foute interpretatie geband worden- welnu, de banneling kan zelf in het strijdperk treden en zijn of haar zegje doen. Een eerste stap om gezeur te voorkomen is om dat TEM-teken te verwijderen - dat scheelt al de helft van het lange-tenen-gezeur. :D

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 11:26

Tem-teken verwijderen is wel erg drastisch, en naar mijn idee ook niet realistisch. Verder ben ik het met je eens! (ook met je onderschrift trouwens :j )

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 12:35

Het TEMsysteem verwijderen is voor ons geen optie. Zonder de TEMs zou het modden ons 10x meer tijd kosten. TEMs worden geplaatst op topics die op het verkeerde forum staan, oneliners, off-topic reacties, links naar dierenmishandeling die niet op Bokt thuis horen, spammers etc etc. Zonder die TEMs zouden wij zélf naar alle posts en topics die verkeerd staan/de regels overtreden op zoek moeten gaan en dat is onbegonnen werk.

Overigens wil ik één misvatting de wereld uit helpen: TEMmen op een bericht is hélemaal geen garantie dat de betreffende gebruiker een OW of een sturende PB krijgt. Integendeel, er wordt zelfs vaak getemd op dingen die helemaal niet aansprekenswaardig zijn. Maar OW's worden op voorhand altijd besproken met andere mods van het team. Als we per TEM (of we komen zelf een post tegen) op de hoogte worden gebracht van een reactie die de regels overtreedt, dan wordt daar overleg over gestart. Het is immers niet omdat mod A vindt dat die reactie een OW waard is dat de rest van het team dat ook vindt.

Als laatste: als een gebruiker geband is (maakt niet uit of het een week of permanent is) dan geeft het systeem altijd weer "permanent". Ik weet niet waarom dat zo is, misschien een bugje in het systeem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 12:53

Ik heb ze wel gehad hoor Yasmine, bij mij is er heel duidelijk getemd en ik weet door wie, dat mag ook, ik lig er niet wakker van als een ander mijn mening niet kan respecteren of waarderen, of dat een filmpje niet in de smaak valt omdat men niet wil zien hoe iets er daadwerkelijk uitziet.

Een mening is namelijk net als een kont iedereen heeft er een, dat komt in dit topic ook goed naar voren en zoals ik het nu bekijk hier is de meerderheid toch voor transparantie.

Ook ik ben voor transparantie, voor verandering.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 13:07

Yasmine schreef:
Het TEMsysteem verwijderen is voor ons geen optie. Zonder de TEMs zou het modden ons 10x meer tijd kosten. TEMs worden geplaatst op topics die op het verkeerde forum staan, oneliners, off-topic reacties, links naar dierenmishandeling die niet op Bokt thuis horen, spammers etc etc. Zonder die TEMs zouden wij zélf naar alle posts en topics die verkeerd staan/de regels overtreden op zoek moeten gaan en dat is onbegonnen werk.

Overigens wil ik één misvatting de wereld uit helpen: TEMmen op een bericht is hélemaal geen garantie dat de betreffende gebruiker een OW of een sturende PB krijgt. Integendeel, er wordt zelfs vaak getemd op dingen die helemaal niet aansprekenswaardig zijn. Maar OW's worden op voorhand altijd besproken met andere mods van het team. Als we per TEM (of we komen zelf een post tegen) op de hoogte worden gebracht van een reactie die de regels overtreedt, dan wordt daar overleg over gestart. Het is immers niet omdat mod A vindt dat die reactie een OW waard is dat de rest van het team dat ook vindt.

Als laatste: als een gebruiker geband is (maakt niet uit of het een week of permanent is) dan geeft het systeem altijd weer "permanent". Ik weet niet waarom dat zo is, misschien een bugje in het systeem.

Hier ga even tegenin.
Ik heb foto's dat hij gebannend is tot 13-09 en een foto dat hij permanent gebannend is.
Je feitstelling klopt dus niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 13:10

Dat klopt idd niet, ik heb ook al vaak een datum bij een ban zien staan.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 13:12

anneliesdj schreef:
Dat klopt idd niet, ik heb ook al vaak een datum bij een ban zien staan.

En ik juist weer niet :) bij mij stond er permanent

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 13:13

Klopt dat heb ik al eerder ergens vermeldt. De een ziet permanent en de ander ziet wel een einddatum. Dat is inderdaad een bug.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 13:15

Bij mij ook.... -O-

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 13:36

Doma_clasica schreef:
Wat ik dan weer raar vind is dat enkele gepermanente bokkers op een ander forum verkondigen dat ze met bokt en de bokkers niets hebben.

Kwist niet dat je ook nog speciale haardracht nodig had hier! :=
Misschien kunnen degenen die persé willen weten wat er met medebokkers gebeurd na ban oid hun e mail uitwisselen! :P

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 13:54

russel schreef:
De bekende statjuhs...... :o komt er ook een keer een temstatje??

Zo'n temstatje ben ik ook heel erg benieuwd naar! Ik weet zeker, dat alle waarschuwingen die ik heb ontvangen, n.a.v. temmen door vriendjes van diegene waar je een discussie mee hebt, dat is mij volstrekt duidelijk. Ook n.a.v. dit topic! :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 14:02

russel schreef:
Ik heb ook een temmer, maar dat is toch leuk? Worden iig je posten gelezen :):)

Dat had ik niet verwacht, ik vind temmen zo klikspaan-achtig. Behalve natuurlijk op Spam

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 14:17

Vergeef me de Jip en Jannekeuitleg.
Binnen Bokt zijn er gewoonweg regels waaraan je je moet houden, anders gezegd: kaders waarbinnen je je vrij kunt begeven.

Blijf je binnen die kaders: dan kan je grootste aardsvijand op iedere letter die je schrijft TEMmen, dan krijg je daar domweg niets van mee maar zal diegene op een zeker moment wél een bericht kunnen krijgen met "joh, fijn dat je de temknop weet te vinden maar hij is bedoeld voor dit en dit soort berichten en niet om ons ervan te overtuigen dat jij vind dat iedere letter die iemand schrijft verkeerd is".

Het lijkt erop dat niet helemaal iedereen hier het erover eens is: maar iedere mod heeft genoeg gezond verstand om daar in vóórkomende gevallen (en dat zijn er echt niet veel hoor, ik vermoed dat de TEMlijst een stuk minder interessant is dan jullie lijken te denken) echt wel actie op te ondernemen.

Vind je het echter nodig om steeds weer terug te komen op een vete, steeds weer terug te komen op die ene gebruiker, steeds weer misselijke berichtjes daarover te plaatsen: ja, dan bestaat de kans dat er geTEMd wordt. Is dat om te verlinken: meestal zijn het volslagen onbekenden die het gewoon zat zijn. En ja, dan krijg je een bericht of een OW doordat er op je geTEMd is. Maar neem je verantwoording: als jij géén dingen post die niet door de beugel kunnen dan zul je dat bericht of die OW echt niet krijgen. En omdat ik de "jamaar" bij voorbaat al bijna hoor galmen; stuur je casus maar door naar ondergetekende. Graag eerlijk, en wijzende vingertjes mogen gerust, maar wel uitsluitend naar de regels/team/jezelf.

Watvoor TEMstatje wil je? Een onderverdeling over de velden van welke melding het meest voorkomt? (voor degenen die nooit geTEMd hebben: als je de knop gebruikt krijg je een dropmenu met reden van TEM (andere reden/dubbel geplaatst/verkeerd geplaatst/offtopic/oneliner/ruzie/msn-taal/spam/oud topic). Of dat mogelijk is? Geen idee. Ik ken het databeest niet.
Zit je te wachten op een inhoudelijke "wie gebruikt de TEMknop het meest" dan kan ik je verzekeren dat dat niet gaat gebeuren. Dat staat namelijk als communicatie tussen TEMmer en team en is daarom gewoon afgesloten.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 14:27

En in navolging daarvan en weer gewoon terug bij het oorspronkelijke onderwerp:

In het gehele topic zijn er diverse dingen besproken. Om een lang verhaal samen te vatten de belangrijkste wensen op rijtje:
- er is behoefte aan meer duidelijkheid wat er met gebande gebruikers is gebeurd
- de banlijst wordt gemist
- er is behoefte aan meer openheid over wat er tussen team en gebruiker besproken wordt in geval van waarschuwing of sanctie.

Hier hebben we uitgebreid naar gekeken en we zijn tot de conclusie gekomen dat de argumenten die genoemd zijn om de lijst weer in het leven te roepen niet afdoende zijn. Er kleven eenvoudigweg teveel nadelen aan, zowel op privacygebied als op het gebied van een schijntransparantie. Het niet verschijnen in de banlijst geeft namelijk de indruk dat er niets gebeurd is, terwijl dat in geval van "gewoon aanspreken" of "1e OW" wel degelijk zo is. Het kan daarmee lijken dat de een wel wordt aangesproken en de ander niet, het kan de realiteit volledig doen vertekenen, juist omdat er een incomplete realiteit is. Ervaringen in het verleden hebben keer op keer op keer bewezen dat dat gewoon onrust en onbegrip gaf. Daarom zal er sowieso geen sprake zijn van een terugkeer van de banlijst. Overgaan tot volledige transparantie, dus ook het noemen van gewone PB's en 1e OW's (die geen ban tot gevolg hebben) is geen optie omdat dit de grenzen van de privacy onacceptabel overschrijdt.
Daarbij is de communicatie die we hebben van team naar gebruiker en vice versa een kwestie tussen team en gebruiker en dat zal zo blijven. Voor de banlijst was het ramptoerismegehalte ook eenvoudigweg te hoog.

Omdat de vraag tot meer openheid wel degelijk is doorgekomen zijn we op dit moment aan het kijken wat de mogelijkheden zijn met vermeldingen bij het profiel. Nu staat er altijd, bij een gebruiker die een ban heeft "gebruiker is geband, permanent".
Als we dat om kunnen buigen naar bijvoorbeeld de datum waarop de ban eindigt biedt dat alweer een stuk meer inzicht zonder dat bovengenoemde nadelen meespelen. Als je iemand mist is de stap om in het profiel te kijken immers niet zo groot. Anderszijds is het ook zeker niet uitnodigend om alle profielen na te zoeken om te kijken of er nog iemand geband is. Dat biedt allicht meer bescherming tegen de publieke schandpaal en tegelijk de gevraagde transparantie.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 14:36

Maar Delerium, zoals een paar bladzijden geleden al duidelijk werd, niet iedereen ervaart hetzelfde als kwetsend, niet iedereen heeft dezelfde soort humor. Zwart en wit is niet zo moeilijk, maar vooral die verschillende tinten grijs maken het IMO niet transparant en geeft (soms) verwarring.

Andere personen/gebruikers mag je hier op Bokt in principe niet bespreken, laat staan afzeiken(al geldt dat dan weer niet voor de dressuurtopruiters ;) ), maar eigen (negatieve) ervaringen beschrijven/bespreken/analyseren worden ook (zoals jij weet) al snel in de kop gedrukt onder de noemer: off-topic. Zo blijft er dus niets van dit topic over. Hoe kan je de wens om transparantie/duidelijkheid bespreken zonder met een duidelijke casus te komen? Nu blijft alles oppervlakkig en bloedt het topic dood door o.a. de groene hulken en PB's van moderators. Dit topic had dus beter direct gesloten kunnen worden met een groene hulk: dit is niet discutabel!! Nu loopt het topic al 3 weken, maar er veranderd niets. Ook nu weer, was er al sprake van zelfregulatie, na even wat offtopic berichten, maar komt alsnog de groene hulk/PB'S als mosterd na de maaltijd. Geen nut en het wekt alleen maar irritatie op bij (sommige) gebruikers.

Er zijn al dagen geen berichten van moderators en dit topic kabbelt een beetje voort, soms even offtopic en dan weer inhoudelijk (daarover kan je van mening verschillen) dan ineens komen jullie/moderators weer te voorschijn met PB's naar de verschillende gebruikers van dit topic. Ik weet echt niet, wat ik daar van moet denken? Vinden jullie het echt heel erg vervelend/storend, dat er een paar offtopic-berichten in dit specifieke topic werden geplaatst, terwijl er op antwoord van het team wordt gewacht? Of ligt het aan de gebruikers die deze offtopic-berichten hebben geplaatst, of ligt het aan het temmen van medegebruikers op de tofftopic-berichten?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 14:48

Electra:niets aan toe te voegen........dit zijn exact mijn gedachtes...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 14:53

Helemaal helder Electra, trouwens je hoeft nog niet eens een topruiter te zijn om afgezeken te worden :')

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:08

Electra: dat het antwoord lang op zich heeft laten wachten ben ik met je eens. Dat is gewoon het ergerlijke van overleggen, en dan zeker tijdens een drukke tijd als HE. Anderszijds: liever een serieus overleg met het zorgvuldig afwegen van pro/contra dan een afpoeiertje.

En eerlijk: dat offtopic is inderdaad ontzettend storend. Niet alleen voor mij, maar vooral voor iedereen die slechts af en toe bijleest. Het topic heeft nu 30 pagina's, maar hoeveel daarvan gaan er nog over het onderwerp? Wat er wél gebeurt is dat er gewoon ongegeneerd over (bans van) anderen gesproken wordt. Persoolijk vind ik dat onbegrijpelijk. Van alle kanten overigens. Want hoeveel mensen zijn er nog bereid dit hele topic door te lezen?
Citaat:
Hoe kan je de wens om transparantie/duidelijkheid bespreken zonder met een duidelijke casus te komen?

De wens tot transparantie komt waarschijnlijk niet voort uit één casus alleen. Anders had het topic niet zo gelopen maar had er gestaan "we willen de ins en outs weten van deze casus". En dan had er direct gekomen "gaat niet gebeuren, dat is een no-go-area". De vraag zoals gesteld mag dan 1 casus als basis hebben, maar is verder gewoon een beleidsvraag en verdiende het in deze om ook serieus opgepakt en behandeld te worden.
Dat maakt het overigens niet acceptabel om het recht in eigen hand te nemen en alsnog bans uit te gaan meten hier.