Liters water drinken tijdens MTB tocht normaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Liters water drinken tijdens MTB tocht normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 17:28

Hoi! Mijn partner is net terug van een 6 uur durende mountainbike tocht(hij heeft gemiddeld 22 kmpu gefietst, redelijk hoog tempo dus). Hij heeft een camelbag (water rugzak) van 3 liter en heeft deze minstens 2 keer helemaal leeggedronken, hij heeft naar schatting ruim 7 liter water op. Daarbij zweet hij ook ontzettend veel, meer dan een gemiddeld persoon. Maar nu vraag ik me af of zoveel water met zware inspanning wel zo gezond is? Hij zweet het grotendeels er ook weer uit, maar toch. Hij voelt zich nu ook niet helemaal fit. Ik heb hem net een grapefruit gevoerd en hij voelt zich al iets beter. Tijdens het fietsen heeft hij brood, energierepen en dextro gegeten.

Wie weet anders hoe hij water kan vervangen door iets waardoor hij minder drinkt? Of heeft hij gewoon zoveel vocht nodig als hij zoveel zweet?

Liezzel

Re: Liters water drinken tijdens MTB tocht normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 17:31

Plast hij de laatste tijd ook veel en drinkt hij alleen veel tijdens het sporten? :

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 17:33

Hij moet zijn mineralen aanvullen. Wat hij beter had kunnen drinken zijn speciale sportdrankjes. nu heeft hij zijn vocht wel aangevuld maar niet de zouten etc. Door water te drinken verdun je dat zelfs...

heb je toevallig van die zakjes in huis (ORS-oplossing) die je aan kinderen geeft bijv die flink aand e diaree zijn? Anders een theelepeltje zout oplossen in water met suiker erbij en dat laten drinken. Het gaat nu echt om de zouten nml.
Of bijv chips laten eten.

Edit: zo te lezen heeft hij dus met name suiker en water tot zich genomen. Niet echt slim dus. Voortaan speciale sportdrankjes mee laten nemen (daar zitten nml ook die mineralen etc in) en ORS in huis halen.

Lees straks graag even of hij zich al beter voelt of niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 17:40

Bedankt voor de info. Hij plast niet meer dan normaal, misschien ietsjes, maar hij zweet het meeste eruit.

Hij gaat de volgende keer sportdrank drinken :j Zometeen gaan we ook vlees eten, is dat goed voor hem?
Hij voelt zich al wat beter al voelt hij zich helemaal leeg. Soms komt ie wel eens thuis na het fietsen, dan is ie ook lijkbleek. Maar dat viel vandaag wel mee.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 17:45

Ik weet niet of daar genoeg zouten etc in zitten. Probleem is: Hij zweer dus veel in die 6 uur(logisch). Dan zweet je dus vocht maar ook zouten uit je lijf. En je verbrand suikers. Hij heeft nu dus het water en de suikers aangevuld in die 6 uur maar die zouten niet. Ja dat voel je wel! En zeker op zo'n dag als vandaag. Als je dan water toevoegt wordt het mineralengehalte in ej bleod nog erger verdunt en gaan je cellen ipv mineralen opnemen ze juist afstoten om een gelijke waarde aan beide kanten van de celwand te hebben. Dus je verliest dan eigenlijk extra mineralen. De term ben ik even kwijt, iets met hyper... maar dat houdt dus in dat je onwel kan worden van te veel water tot je nemen.

Neem je bijv sportdrank dan verhoog je het gehalte mineralen in je bloed en nemen de cellen het juist weer op.

Ik zou het vlees lekker zouten en bijv een zakje naturel chips erbij open trekken. Wij hebben van de zomer met hete dagen ook wel eens gehad dat 1 van de kinderen wegtrok... bijv na flink fietsen op de camping. Dan gin er ook meteen een zakje chips in. Knappen ze echt van op. Sterkte ermee!
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 09-09-12 17:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 17:49

Dank je wel, dat gaan we doen :)
Wat ik nog vergeet te vermelden, hij heeft veel suikerziekte in de familie. Kan dit soort acties gevaarlijk zijn?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 17:51

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 17:52

Ik heb ook een tijdje heel zwaar gesport icm extreme warmte soms. Ik deed vaak die sportdranken verdunnen met water, dus half/half. Daar vul je ook ruimschoots je mineralen mee bij en sportdrank alleen vond ik te zoet en daardoor niet dorstlessend genoeg, plus dat ik er misselijk van werd op den duur door de enorme hoeveelheid zoete troep.
Wel bij blijven eten dus en ik ging het beste op eiwitrijk voedsel.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 17:54

Hier nog info over Hittekramp, Warmtestuwing, Hitteberoerte en Zonnensteek

http://shesports.nl/artikel/119/pas-op-voor-oververhitting.html

Het lijkt mij slim als je vriend zich eens goed gaat verdiepen in:

A wat hij zijn lichaam precies aandoet
B en in welke weersomstandigheden
C en wat hij dus het beste mee kan nemen / kan drinken en eten

7 liter water zonder zouten is echt niet verstandig. Hij kan zich daarmee zelfs uitdrogen (klinkt gek, maar kan wel)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 17:55

Zilfstar schreef:
Hier nog info over Hittekramp, Warmtestuwing, Hitteberoerte en Zonnensteek

http://shesports.nl/artikel/119/pas-op-voor-oververhitting.html

Het lijkt mij slim als je vriend zich eens goed gaat verdiepen in:

A wat hij zijn lichaam precies aandoet
B en in welke weersomstandigheden
C en wat hij dus het beste mee kan nemen / kan drinken en eten

7 liter water zonder zouten is echt niet verstandig. Hij kan zich daarmee zelfs uitdrogen (klinkt gek, maar kan wel)

Ja achteraf bedacht ik me ook dat het niet heel slim is wat hij doet, zeker omdat hij het op eigen houtje doet en niet heel veel bezig is met voeding etc. Verder is hij overigens hartstikke gezond :)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 18:01

Joolien schreef:
Ik heb hem net een grapefruit gevoerd en hij voelt zich al iets beter

_O-
Klinkt zo grappig, net alsof je je paard gevoerd hebt :))

Maar Idd zoals gezegd, sportdrankjes, de tip van verdunnen met water is wel een goede :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 18:04

Lol Melanie :') Ik heb m ook al even een reprimande gegeven dat ie beter voor zichzelf moet zorgen met dit soort dingen :P We gaan zo friet eten, met extra zout :')

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 18:07

Oh enneuh.... geen activiteiten voor hem meer deze dag he! <<) (zie de links die ik je gegeven heb over hitteslag etc) Misschien leert ie daar ook wat van ~~}>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 18:08

Zilfstar schreef:
Oh enneuh.... geen activiteiten voor hem meer deze dag he! <<) (zie de links die ik je gegeven heb over hitteslag etc) Misschien leert ie daar ook wat van ~~}>

Hahaha ik zal t hem melden _O-

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 18:25

Zoals Zilfstar al uitlegt is jou partner druk bezig geweest met een water vergiftiging (zo noem je dat).
Veel lichamelijke arbeid leveren in warme omstandigheden en heel veel water is niet handig.
Jou partner zweet zoveel omdat zijn lichaam bezig is al dat vocht er uit te werken wat die niet kan gebruiken.
Een gemiddeld lichaam heeft 5 a 6 liter vocht/bloed dus hij heeft meer nutteloos vocht in zijn lichaam dan werkend vocht en dit is gevaarlijk.

Dit soort dingen kun je oplossen door veel van de tip's die al gegeven zijn oplossen/voorkomen dus heb ik wat aanvullingen voor je.

In pasta's is ideaal voor dit soort dingen ook bv de dag ervoor.
Ook bouillon drinken of een licht kippensoepje oid voor je aan de rit begint is een aanrader.

Tijdens de rit idd de sport dranken zoals de bv de aa drink dit zou je bv ook om en om kunnen afwisselen.
De dextro is leuk maar een erg kort werkende suiker (kan ie net zo goed een glas cola achterover slaan) dus die beter achterwege laten en dan maar een energie reep extra ofzo.

Verder is stoppen op het moment dat hij op meer dan 3 liter komt, zijn lichaam kan dit duidelijk nog niet aan.

Voor na de tijd zou ik idd ook een pasta, patat oid er in gooien dat doen die gasten bij de tour ook ;)

Edit : Ik sta vaak bij evenementen en krijg heel vaak de vraag om een paracetamol.
Die krijgen ze zelden van me en al helemaal bij tieners ben ik hier erg voorzichtig in.
Mijn advies is dan ook altijd ga eerst maar even wat drinken, geen water maar een sport drankje of evt cola, heb je met 30 min dan nog hoofdpijn mag je terug komen en krijg je er 1 van me.
Geloof me tot nu toe is er van alle keren maar 1 geweest die terug kwam met 30 min.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 20:31

Dank je Rommulus. We zijn ervan bewust dat het best gevaarlijk is wat ie heeft gedaan en hij gaat zich verdiepen in verstandig eten en drinken tijdens dit soort ondernemingen. Hij heeft na de tour meteen een bord pasta gegeten.
Hij drinkt altijd zoveel omdat hij bang is voor kramp en denkt dat door veel te drinken dat wegblijft. Is dat zo of kan hij daar andere dingen aan doen??

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 20:36

Kramp tja los je niet op met water.
ehhh ....

Heel theoretisch gezien is kramp een verzuring van de spieren een opbouw van zuren in de spieren.

Ik ga even een belletje plegen je krijgt zo antwoord van me.

Edit : Nou oordeel bevestigd eigenlijk mijn gedachte.
Afgezien van trainen kun je het niet voorkomen.
Ik zou als ik hem was naar de sportschool gaan en het overleggen met een van de gasten die er daar verstand van hebben.
Die zouden een programma kunnen opstellen voor hem om het zoveel mogelijk te voorkomen.

Informatie bron schrok trouwens van de hoeveelheid die je partner gedronken had.
En ze is echt niet gouw onder de indruk dus laat dit een extra waarschuwing voor je partner zijn ;)

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 21:10

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 21:12

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:38

MelanieB schreef:
Joolien schreef:
Ik heb hem net een grapefruit gevoerd en hij voelt zich al iets beter

_O-
Klinkt zo grappig, net alsof je je paard gevoerd hebt :))

Maar Idd zoals gezegd, sportdrankjes, de tip van verdunnen met water is wel een goede :j

hahahah jaaa ! :')

hier eet op , en dit en dat hahah.

Je hebt trouwens in (sommige) supermarkten (jumbo oa) en de tuinen
van de iso poedertjes, die doe je door het water. Schijnt het ook goed aan te
vullen!

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:40

Joolien schreef:
Zilfstar schreef:

Hahaha ik zal t hem melden _O-

Maaaar ik denk dat hij wel een goede massage kan gebruiken, anders
komt hij morgen denk ik niet meer de trap af :P !

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 23:38

Mijn vriend is fanatiek wielrenner en drinkt bij dergelijke inspanningen een soortgelijke hoeveelheid bij warme temperaturen. Bij een race als de Marmotte (4 alpen) drinkt hij zelfs tussen de 8-10 liter. Het water wordt dan echter wel aangevuld met electrolyten. Bij de betere fietszaken kan jouw vriend zich laten voorlichten over geschikte poeders en supplementen. Te weinig vocht kan leiden tot kramp en duizeligheid.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 01:27

Het is normaal om zoveel te drinken, maar hij moet GEEN supermarkt sportdrankjes geen drinken.
Hier zit suiker in en dat maakt het alleen maar erger.

Hij heeft veel water nodig en zout.
Er zijn inderdaad speciale zakjes die je vriend aan zijn water kan toevoegen.
Of wat zouts eten is ook prima zoals een paar zoutsticks of een paar dropjes.

Wanneer de tocht 8 uur of minder is, is het ook geen probleem om tijdens alleen water te drinken en na de inspanning het lichaam weer aan te vullen met zout.
Als het warm weer is, is dit echter geen aanrader omdat je dan sneller flauw word.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 02:10

Hoi watervergiftiging is erg gevaarlijk je kan er aan dood gaan.als ik naar de sauna ga en ik drink watrer word ik al snel slap en leeg, dus je vriend doet zn lichaam geen goed op zon moment waarom sport hij zo hard want hij is erg hard voor zichzelf heb ik het idee

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 08:46

Sauna is wel even heel wat anders dan flink sporten.
Als ik zelf cardio doe drink ik een liter water per uur en ik heb een hele goede conditie.
Je begint je pas verrot te voelen als je niet drinkt en je lichaam begint uit te drogen tijdens het sporten.