Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 13:07

In het topic heb ik het geloof ik al eens vermeld. Ja, maanogen komen vrij vaak voor omdat sabino vrij veel voorkomt met name binnen bepaalde bloedlijnen. Nakomelingen van Tokhtamysh hebben vaak maanogen omdat hij het net als Aziatische ogen vrij dominant doorgeeft. Tokhtamysh heeft zelf nl. ook aan 1 zijde een maanoog.

De nomaden zelf zagen minder graag blauwe ogen (chakan) omdat ze het koppelen aan het boze oog. Chakan veulens werden vaak doodgemaakt omdat ze bang waren voor het boze oog (bij de Akhal-Teke denk je dan vooral aan dubbele verdunningen die altijd blauwe ogen hebben). Tegenwoordig mogen die veulens wel gewoon groot worden, maar het beschermen tegen het boze oog gebeurt nog veel in Centraal Azië. :j Ook bij de traditionele fokkers zie je af en toe 'gewoon' paarden met blauwe ogen of maanogen, maar toch ook nog vrij veel amuletten om te beschermen tegen het boze oog.

FleurXNova

Berichten: 81
Geregistreerd: 19-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 22:31

JoSav schreef:
In het topic heb ik het geloof ik al eens vermeld. Ja, maanogen komen vrij vaak voor omdat sabino vrij veel voorkomt met name binnen bepaalde bloedlijnen. Nakomelingen van Tokhtamysh hebben vaak maanogen omdat hij het net als Aziatische ogen vrij dominant doorgeeft. Tokhtamysh heeft zelf nl. ook aan 1 zijde een maanoog.

De nomaden zelf zagen minder graag blauwe ogen (chakan) omdat ze het koppelen aan het boze oog. Chakan veulens werden vaak doodgemaakt omdat ze bang waren voor het boze oog (bij de Akhal-Teke denk je dan vooral aan dubbele verdunningen die altijd blauwe ogen hebben). Tegenwoordig mogen die veulens wel gewoon groot worden, maar het beschermen tegen het boze oog gebeurt nog veel in Centraal Azië. :j Ook bij de traditionele fokkers zie je af en toe 'gewoon' paarden met blauwe ogen of maanogen, maar toch ook nog vrij veel amuletten om te beschermen tegen het boze oog.



Wat zielig voor de beestjes ;(
Ik vind het juist mooi.
Je weet er echt heel veel over :j

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 22:18

FleurXNova: ik vind het ook zeker mooi, maar geloof in het boze oog is in die streken heel sterk, zeker in vroeger tijd. Het gebeurde trouwens ook wel in Europa dat paarden met blauwe ogen afgemaakt werden om verschillende redenen. :j

Voor de liefhebbers van kruisingen AT (en veulens)... Van de jonge hengst Kambarbay die in Schotland staat zijn dit jaar ook de eerste veulens geboren: zie hier de veulens uit allerlei verschillende type merries (van WB en EV tot PRE). Op de FB van Solaris Sport Horses staan nog meer foto's van de veulens en de hengst in kwestie. Deze AT is specifiek aangekocht voor verfijning en inkruisen met warmbloeden.

Verder voor diegenen die ze gemist hebben: een paar fotootjes van mijn merrie afgelopen week.

xDrGaby

Berichten: 9
Geregistreerd: 30-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:09

Eigenlijk snap ik die mensen niet die zeggen dat de Akhal-Teke lelijk is terwijl ze dit ras nog nooit in het echt hebben gezien. Ik zelf vind het pracht beesten. Misschien zien ze er op de foto lelijk uit volgens sommige, nou en? Dat betekend niet dat die mening gelijk een feit word. Deze paarden hebben juist iets bijzonders in zich! Ze zijn misschien anders dan die andere paarden, maar dat maakt dit ras juist speciaal.

vroli1

Berichten: 2436
Geregistreerd: 20-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:33

ik vond het in 1e instantie ook aparte paarden.. ik wou ze zo graag een keer in het echt zien.. dus heb ik gezocht om keuringen van de AT.. maar de dichtsbijzijnde was in verweggiestan :') dus ben ik opzoek gegaan naar een fokkerij in de buurt.. en de enigste ned. fokkerij van AT was in de Wijk en heb een afspraak gemaakt met mevr. de Vos..
en ik was eigenlijk opslag verlieft ! <3
wist niet wat ik moest verwachten en dacht dat de AT's vervelende paarden waren die met gebruiksaanwijzing behandeld moesten worden.. (bij elk ras zitten van die paarden natuurlijk)
maar wat een lieve paarden en wat een schoonheden! <3
als ik een paar miljoen win komt er zoiezo een (of 2 :o ) bij me op stal :j

steefvicky

Berichten: 2569
Geregistreerd: 30-01-12
Woonplaats: Zeeland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:36

Ik vind dit echt prachtige en ook aparte paarden! Wat een duidelijk en goed uitgelegde OP! :)

FleurXNova

Berichten: 81
Geregistreerd: 19-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 19:05

JoSav schreef:
FleurXNova: ik vind het ook zeker mooi, maar geloof in het boze oog is in die streken heel sterk, zeker in vroeger tijd. Het gebeurde trouwens ook wel in Europa dat paarden met blauwe ogen afgemaakt werden om verschillende redenen. :j

Voor de liefhebbers van kruisingen AT (en veulens)... Van de jonge hengst Kambarbay die in Schotland staat zijn dit jaar ook de eerste veulens geboren: zie hier de veulens uit allerlei verschillende type merries (van WB en EV tot PRE). Op de FB van Solaris Sport Horses staan nog meer foto's van de veulens en de hengst in kwestie. Deze AT is specifiek aangekocht voor verfijning en inkruisen met warmbloeden.

Verder voor diegenen die ze gemist hebben: een paar fotootjes van mijn merrie afgelopen week.


Ik had nog een vraag (haha mischien een beetje veel) waarom staat er op een foto
(weet niet echt meer welke) op het voorbeen van de merrie:
30 EY

dat viel me even op

X Fleur

SerenePeace

Berichten: 104
Geregistreerd: 01-12-11
Woonplaats: Rotterdam

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 09:52

Ik had wel eens van de Akhal gehoord, en ook al eens wat plaatjes gekeken, maar nooit echt interesse gehad.
Voornamelijk de show modellen vind ik niet zo, en dat komt door de ielheid.
Ik kan ribben zien, en dat vind ik niks haha!
Maar als ik dan de foto's kijk van jouw Muzanna... o wat een prachtig beest.
Ik vind de glans in de vachten zo bijzonder en mooi.
Er moeten alleen geen ribben te zien zijn, haha. :D
Jammer dat ze nogal prijzig zijn... :+

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 16:15

xDrGaby: ik begrijp dat ook niet zo goed. Zo zijn er mensen die zeggen dat ze geen ruiter zouden kunnen dragen want dat kan zo'n iel ras helemaal niet (er dus vanuit gaande dat de AT per definitie iel is) of baseren hun negatieve mening op 1 of 2 negatieve ervaringen met kruising ATs. En idd is het ook een kwestie van perceptie. Wat de een mooi vindt hoeft een ander niks te vinden, is met hondenrassen bijv. net zo.

vroli: klopt, keuringen zijn niet naast de deur. De dichtstbijzijnde keuringen zijn om de zoveel jaar in Luxemburg, maar voor de rest moet je naar Frankrijk, Duitsland, Rusland of Centraal-Azië. :j Ze hebben zeker een gebruiksaanwijzing, maar zijn juist ontzettend lief en mensgericht, en doorgaans gek op aandacht. Mijn paard doet niets liever dan in het middelpunt van de belangstelling staan. Geknuffeld en bewonderd worden, dat vindt ze fantastisch. :+ Enne, met minder dan een paar miljoen kom je er ook wel hoor. Zou willen dat ik een paar miljoen had. :+

steefvicky: dank! Koekje voor het lezen van de OP. :D

FleurXNova: Je bedoelt neem ik aan net onder de boeg op de bovenarm bij de WBxEV merrie? Dit is een vriesmerk, een identificatie en registratiemethode die bij veel rassen en in veel landen nog toegepast wordt en ook wel bij de AT (maar dat staat verder los van dit topic).

SerenePeace: de ribben zijn vaak zichtbaar vanwege de bouw van de AT en omdat het een heel "droog" ras is (zoals een pezige windhond), maar over het algemeen worden ze tegenwoordig in een rijkere conditie (soms ook wel te rijke conditie) gehouden. Veel mensen hebben daarbij nu eenmaal ook geen idee dat er diverse types zijn binnen dit ras, zoals je van de tinker ook de grai, cob, vanner en scudder hebt bijvoorbeeld. :j En dank voor de complimenten aan het adres van mijn merrie, ze is van het middentype (uit een officieel zwaarder type vaderlijn).
Qua prijs zijn ze te vergelijken met de PRE/Andalusiër - gemiddeld wel wat prijziger dan bij het KWPN maar ook onder de 5000 euro zijn er zeker AT te vinden en ook zeer zeker niet alleen maar mindere exemplaren. :j

vroli1

Berichten: 2436
Geregistreerd: 20-01-07

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 18:47

haha.. nou met minder dan een miljoen kom ik er niet :')
ik wil zoveel :')

SerenePeace

Berichten: 104
Geregistreerd: 01-12-11
Woonplaats: Rotterdam

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 19:01

Aah, dankje voor de uitleg JoSav!
Hier was ik mij niet van bewust.
Goh, wie weet, over een paar jaar komt er hier dan misschien ook wel zo'n glimmer. :)

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 01:30

Ik ben helemaal verliefd op tekes. Zou zo een teke of paso willen hebben en dat terwijl ik western rij, QH, quarab, tinkers enz thuis heb. Pracht beesten die tekes!

FleurXNova

Berichten: 81
Geregistreerd: 19-07-12

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 14:46

ahh oke ja die bedoel ik dankje

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 21:44

vroli: van elk ras 1? :D ;)

SerenePeace: mocht je ooit hulp willen bij het zoeken van een geschikte Teke kun je me altijd een PB sturen, dan kan ik je in de richting van leuke verkooppaarden wijzen. :)

Chimello: in de USA zijn er een aantal die western disciplines met Teke doen of een Teke x QH en dat doen ze heel leuk want ze zijn erg wendbaar, ondanks hun "lange lijnen". :D

FleurxNova: graag gedaan.

Voor wie een leuke AT zoekt, Elevage Alaman in Frankrijk verkoopt de meeste van hun paarden, diverse oudere merries en leuke jonge hengsten. Prijzen tussen 500 en 5000 euro.
O.a de 4 jarige hengst Belent (Turkmentai x Bagira v. Karader) van de nogal zeldzame Melekush lijn.

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 18:42

Voor de liefhebbers, op FB is weer een prachtig album van Artur Baboev geplaatst van zijn bezoek aan de Alania Stud in Slowakije.

Verder zal de Akhal-Teke dit jaar ook vertegenwoordigd zijn op Horse Event. Dit keer zullen ze ook onder zadel worden voorgesteld.

Deugenietje

Berichten: 2006
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 19:52

Ik heb niks gelezen maar wil wel even wat zeggen

Iedereen heeft zo zijn eigen smaak. Maar mensen vinden het moeilijk om iemand anders
zijn smaak te accepteren. Ik hou dus van naakthonden en poezen. Nou ik krijg ook rare reacties.

Maar ik vind een akhel-teke heel mooi. Ik vind een arabier niks. Maar wat ever dat ik het niks vind.
Zolang ik maar een ander respecteer wat hij of zij leuk vind.

joshi_lotus

Berichten: 92
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: Wenum-Wiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 10:33

ik vind dat er geen verschil is met akhel-teke en met andere rassen
owkeej er zit wel een verschil in bijv een fries en de akhel-teke:
de fries is forser gebouwd
maar een akhel-teke vind ik oke, ik ben er niet weg van maar ikvind ze ook niet lelijk
ieder zijn eigensmaak. want ik vind berbers ook niet het einde
maarja, er zullen genoeg akhel-teke s zijn die ik wel mooi vind,sommigeminder dan de ander
Snap??

vroli1

Berichten: 2436
Geregistreerd: 20-01-07

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:41

Haha.. Nou niet alleen paarden hoor . :')
Maar qua paarden zou ik wel een akhal teke, tinker, kwpn, welsh cob, arabier, en zo kan ik nog wel even doorgaan :')

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:59

Toen ik nog klein en penny was (nu ben ik groot en penny :+ ) kende ik een akhal teke, dat vond ik samen met mijn vriendinnetje een práchtig paard, leek trouwens ontzettend veel op je jouwe, haha! *\o/*
Op de wiki staat er één maar die vind ik een beetje een raar voorbeen hebben (ligt het aan mij?) en vaak hebben ze een wat mindere hals, dat vind ik persoonlijk niet mooi en is volgens mij toch wel vrij rastypisch? (dus komt vaak voor..)
Zelf heb ik een arab dus ik weet hoeveel verschil er onderling ook nog in de stromingen zit, daarvan vind ik zeker ook een aantal paarden minder mooi.
Dat de akhal teke niet onderdoet qua talent voor de lange afstand, lijkt me wel zeker, het is volgens mij juist daar een zeer geschikt paard voor.
En die kleuren en de mooie vacht op zich, geweldig!

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 17:30

:D Uiteraard valt over smaak niet te twisten, of juist wel, maar inderdaad laat de paardjes in hun waarde; veel rassen zijn toch in een specifieke omgeving en met een bepaald gebruiksdoel voor ogen ontstaan dus daar is hun uiterlijk en karakter ook voor een groot deel op gebaseerd. Daarover oordelen zonder een idee te hebben van hoe ze werkelijk zijn en waarom ze zo zijn vind ik een beetje frustrerend. :=

Haha, leuk MirandaFuego. Het type hals is puur ontstaan uit hun omgeving en gebruik. Voor dressuur is die over het algemeen minder handig, maar met dressuurtraining verandert de hals aanzienlijk. Zie bijvoorbeeld de Olymnpisch kampioen dressuur Absent, die ook een AT was. Dressuren nog voor hij Olympisch Kampioen werd met zijn ruiter destijds en nog 1 om het af te leren

Voor de liefhebbers, een foto van een 37 jarige Turkoman (Iomud, niet Teke) hengst in Iran: Atrak. Hij is niet zo groot, maar voor een 37 jarige zit er nog aardig wat pit in! De Iomud Turkoman is vaak wat kleiner dan de Akhal-Teke variant, maar zeker net zo leuk. :D
Palomino AT in Iran en een schimmel. Hoop dat ze te zien zijn; niet alle FB content is immers openbaar...

En tot slot de blauwe kijkers van een AT veulen van dit jaar.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:05

Jawel, maar hengsten hebben natuurlijk altijd zwaardere bespiering.
Maar bij deze hengst vind ik de verhoudingen niet helemaal goed, (wel een mooi beest) maar te veel hals ten opzichte van z'n lichaam.
En tuurlijk zijn alle paarden mooier als ze goed in de bespiering zitten. (vind ik)
Je ziet idd dat het vaak niet ontwikkeld is, waarschijnlijk zou dat het heel anders uitzien als ze dat trainden.
Want dat zie je wel, dat een aantal gewoon mooier rond zijn, dat ziet er wat minder armoedig uit, zeg maar, haha!
Mooi he, die blauwe ogen!

BELIZE
Berichten: 143
Geregistreerd: 27-01-09

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 21:46

Ik denk dat ik Horse Event dan toch maar ga bezoeken, ik kan het niet laten.... Hoe gaat het met jouw dame?

sistar
Berichten: 94
Geregistreerd: 29-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 02:31

Mensen zullen altijd wel vooroordelen houden. Daarnaast hebben ze ook nog een mening, ik vind de Akhal Teke echt geweldig terwijl ik de meeste Friezen weer niks aan vind. Maar dat wil natuurlijk niet gelijk zeggen dat ik álle Friezen niets bijzonders vind. Er lopen er zat rond waarbij ik toch ook wel een beetje moet kwijlen.

En niet te vergeten dat de Akhal Teke weer een redelijk onbekend ras is hier en veel mensen alleen het 'standaardbeeld' kennen. Net zoals dat alle haflingers dikker zijn, een Fjord sloom, een Quarter een cowboypaard en ga zo maar door. Vroeger toen ik nog heel jong was dacht ik ook dat álle Appaloosa's stippen hadden :D

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 11:12

Je zou niet zeggen dat die Atrak 37 jaar oud is!!! Zo veel energie en hij ziet er nog zo fantastisch goed uit!

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 11:40

MirandaFuego: hangt natuurlijk ook van het type af, want zelfs in de oudheid hadden ze al een (zwaarder) oorlogstype en een (lichter) renpaardtype. :j

Belize: en, ben je nog naar Horse Event gegaan? Met mijn merrie gaat het super, ze pikt alles heel snel op en afgelopen weekend hebben we ons eerste buitenritje samen gedaan en dat was zeker voor herhaling vatbaar. Ze is heerlijk nuchter.

sistar: ja, dat is zeker zo. Mensen beoordelen een ras ook aan de hand van die ene die ze ooit zijn tegengekomen en als dat een negatieve ervaring was dan vinden ze het hele ras vaak al niks terwijl dat helemaal niet terecht is. Ik vind veel rassen niet interessant, vanwege het algemene karakter of het uiterlijk, maar dat wil niet zeggen dat ik ze allemaal niks vind of dat ik niet gek kan zijn op net die ene (of andersom: het ras geweldig vind maar net die ene een vreselijke rotbok of niet mijn type of vul maar in). En inderdaad die stereotypes houd je toch vaak, ook al kloppen die vaak niet. AT zouden koppig, moeilijk en opstandig zijn. Als je het mij vraagt is dat een hele kleine minderheid want ik ben er nog nooit zo een tegengekomen... ik ken ze juist als ontzettend werkwillig, meedenkend en intelligent. Dat intelligent bij de verkeerde persoon tot koppigheid (zo koppig als een ezel; terwijl ezels juist veel intelligenter dan paarden zijn) en een bepaalde moeilijkheidsgraad in bepaalde omgangszaken leidt: ja, maar om het ras daarom als moeilijk te bestempelen, nou nee. Ze werken ook pas echt voor je als je hun respect hebt verdiend (en niet afgedwongen), terwijl veel paarden daar misschien wat makkelijker in zijn.

zippora: ja, ongelooflijk he? Ik teken ervoor met mijn paard. :j
Plaats je ook een link naar je topic over de AT op Horse Event? :D :D