jonge hengst van 2,kramptrekken in 1 been en een rare klik.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jodyy93
Berichten: 629
Geregistreerd: 05-04-09
Woonplaats: Zuid-Holland

jonge hengst van 2,kramptrekken in 1 been en een rare klik.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 08:45

nou daar komt ie dan.
ik heb ik denk sinds iets minder dan een jaar een hengst van 2 jaar oud.
hij heeft van de winter 3 maanden bij ons op stal gestaan(net gekocht en kan pas me weideseizoen de opfok in vanwege groepvorming) toen was er nooit niets aan de hand, vlak voordat hij naar de opfok ging, nog even hoefsmid erbij gehaald en toen begon het, hij deed met linksachter heel erg rare kramptrekken te doen, maargoed hij was ook wel heel erg afgeleid en kon ook onbelans momentje zijn, toch waarschuwde de hoefsmid mij er al voor om dit in de gaten te houden.
nou hij naar de opfok en daar ook even gemeld en hun zeiden dat ik me niet teveel zorgen hoefde te maken. maargoed ik hield het goed in de gaten, hij was kerngezond en ziet er super uit en groeit erg goed, er is dan ook helemaal niks te zien in zijn lopen. maar toen had ik een tijdje geleden weer even voetjes opgetild en toen was dit alweer zo, toen besloten om het de tijd te geven. nu was ik er gister en hij had het weer, maar nu was het ook zo dat hij wegliep met 1 kramptrek(hij schrok en sprong dus weg) en hoorde daarna duidelijk bij linksachter steeds een klik, na ik denk 5 passen was dit weer weg maar toch erg raar.
heeft er iemand hier misschien hetzelfde meegemaakt of weet waar ik het over heb?
morgen komt de dierenarts ernaar kijken, en ben doodszenuwachtig want dit is het paard die ik zelf heb gekocht voor de sport... zou wel echt balen als er iets mis met hem is!:'(

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Re: jonge hengst van 2,kramptrekken in 1 been en een rare klik.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 19:50

Ik heb geen idee wat het kan zijn...
Iig sterkte bij de da.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: jonge hengst van 2,kramptrekken in 1 been en een rare klik.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 21:40

Is het niet de knie achter? Ik ben benieuwd wat de DA morgen te melden heeft..

BarnBoy

Berichten: 2
Geregistreerd: 27-08-12

Re: jonge hengst van 2,kramptrekken in 1 been en een rare klik.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 21:41

Wij hadden ook een paard met zo'n probleem, bleek een infectie te zijn.

meredith
Berichten: 1451
Geregistreerd: 10-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 22:26

kan een losse knie zijn.Paard schiet op slot en blijft er inhangen. Het beste kun je paard longeren op een kleine volte om zo het been sterker te maken.Een hoop jonge paarden hebben dit. Wij hebben ook ooit zo,n paard gehad en de dierenarts gaf ons dit advies. Uiteindelijk was hij er vanaf en doet het nu erg goed in de sport.
Als je paard uit stal komt en zijn been staat "vast" dan kun je het beste hem na achter laten lopen en dan met een schrik reaktie naar voren laten gaan.Dan springt de knie weer terug.

Veel sterkte en ik denk dat het wel goed komt hoor :(:)

Jodyy93
Berichten: 629
Geregistreerd: 05-04-09
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: jonge hengst van 2,kramptrekken in 1 been en een rare klik.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 09:14

hey,

bedankt voor de reacties.
nou die knie op slot dat is het wat jij zegt.
want het is alleen als ik zijn hoeven uitkrab dat ie gaat "trekken".. wij hadden op mijn werk inderdaad ook zon paard die dat heeft en toen ook veel gelongeerd en aan het werk gezet en ging dat inderdaad ook weg.
maar dat was wel ander als dat hij heeft.
ik kan het gewoon nergens van herkennen.
ik hoop inderdaad dat het een infectie of iets is wat nu gewoon nog te verhelpen is.
om 11 uur komt de DA.
ik zal daarna nog wel even een update doen van wat hij ervan heeft gezegd.

Cajra
Berichten: 166
Geregistreerd: 23-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 09:18


marianbv
Berichten: 691
Geregistreerd: 07-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 09:19

MIjn paard heeft het probleem aan beide achterbenen tegelijk gehad.
De knie slaat op slot en het paard maakt een optrekkende beweging om hem weer los te krijgen waarbij je een knak in het been kan horen.
Je moet dan inderdaad je paard aan het werk zetten maar geen voltes juist omdat dit te veel belastend is voor het paard (de jouwe is ook nog erg jong)
Ik moest veel op het harde lopen met haar en veel voorwaarts.
Balkjes en heuveltjes omd e achterhand sterker te maken.
Zo weinig mogelijk op stal en zoveel mogelijk beweging.
Meestal groeien paarden er over heen.
Bij mijn merrie gebeurde dit dus niet en zij is aan beide achterbenen geopereerd.
De binnenste banden zijn doorgesneden en daarna heef ze nooit meer last gehad.
Ook is ze niet zoals vaak word beweerd slapper op de achterhand geworden.
Zou eerts even de da afwachten en kijken wat hij zegt.

Lougino

Berichten: 1450
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 09:19

Klinkt inderdaad als knie op slot/slappe banden, onze nu 4 jarige heeft dat ook af en toe op stal, buiten of in het werk zie ik er nooit iets aan. Nu hij meer werk krijgt zie ik het eigenlijk ook zelden meer.

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 09:20

die klik kwam misschien door de acute sprong (hetzelfde als je zelf aan je knokkels trekt :P ) Anders een x op de foto zetten voordat je ermee aan de slag gaat?

Krampbeen hoeft geen ramp/belemmering te zijn, er lopen er genoeg mee in de (top) sport inclusief de mijne :D
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 28-08-12 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Pentax

Berichten: 2948
Geregistreerd: 16-09-10
Woonplaats: Achter mijn neus.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 09:23

Kan ook zijn dat hij zijn knie van het slot vergeet te halen, hebben veel jonge paarden last van en groeien ze meestal over heen. Laat je niet gek maken met horrorverhalen hoor.

Jodyy93
Berichten: 629
Geregistreerd: 05-04-09
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: jonge hengst van 2,kramptrekken in 1 been en een rare klik.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 12:21

nou hij moet binnenkort volledig op de rontgen.
maar het zit niet helemaal goed,zijn rechter achter knie is gevuld en krijgt hij niet goed mee.
na een korte wending en dan wegdraven ging ook heel beroerd....
dus afwachten op de rontgen word eind oktober gedaan.
en dan laat ik dus alles doen om gelijk andere dingenook uit te kunnen sluiten van zijn benen.
als er dan niks is is hij gelijk gekeurd..
nouja ik baal nu natuurlijk als een stekker, en hoop dat er iets uitkomt wat te opereren valt of te genezen..:)

Lougino

Berichten: 1450
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: jonge hengst van 2,kramptrekken in 1 been en een rare klik.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 13:07

He balen joh :-( hopelijk valt het mee en is het behandelbaar, in ieder geval sterkte gewenst met je paard!

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 14:54

Jodyy93 schreef:
nou hij moet binnenkort volledig op de rontgen.
maar het zit niet helemaal goed,zijn rechter achter knie is gevuld en krijgt hij niet goed mee.
na een korte wending en dan wegdraven ging ook heel beroerd....
dus afwachten op de rontgen word eind oktober gedaan.
en dan laat ik dus alles doen om gelijk andere dingenook uit te kunnen sluiten van zijn benen.
als er dan niks is is hij gelijk gekeurd..
nouja ik baal nu natuurlijk als een stekker, en hoop dat er iets uitkomt wat te opereren valt of te genezen..:)

Maar dit had je niet verteld in je OP...dat veranderd de zaak! Dan rest alleen maar Rontgen en afwachten....

Jodyy93
Berichten: 629
Geregistreerd: 05-04-09
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: jonge hengst van 2,kramptrekken in 1 been en een rare klik.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 21:55

Nee dit wist ik ook niet knie is trouwens iets gevuld niet te zien... Achteraf logisch dat hij daarin links zo aan het trekken is als je die optild. En we hadden nog niet echt met hem gedraagt, ja gewoon rechtuit maar dan is ook niks te zien.gelukkig genen ze daar dierenartsen voor en even een simpel testje en het is heel duidelijk... En tja nu de fotos nog even afwachten... Pfff waarom is duurt wachten altijd zo lang....:(

pillow
Berichten: 7807
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: jonge hengst van 2,kramptrekken in 1 been en een rare klik.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 22:02

bij een hakende knie kan een hoefsmid ook veel betekenen . Hij met hem binnendoor zetten. de binnenkant wat lager.

marianbv
Berichten: 691
Geregistreerd: 07-11-11

Re: jonge hengst van 2,kramptrekken in 1 been en een rare klik.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 07:07

pillow de mijne is drie jaar lang om de vijf a zes weken binnendoor gezet en heb ik haar getraind maar dat mocht allemaal niets baten en was de conclusie dus een operatie.
Als het niet weg gaat is dat een (voor mijn paard dan he) ideale oplossing.
Ik heb eer een heel fijn paard zonder pijn voor terug gekregen die erg werkwillig is geworden na de tijd.
Binnendoor bekappen is een goede optie maar werkt niet altijd en beweging is op zijn minst net zo belangrijk als het om hakende knieen gaat.
Stil staan daar en tegen is funest omdat ze er dan alleen maar meer last van krijgen.
Het leifst 24 uur per dag op het land en zelf beweging geven oftewel onder het zadel of veel naast je paard de weg op.
( en nee ik ben niet een die mijn paard 24 uur per dag buiten heeft maar in een geval zoals dit is het wel het beste)

Jodyy93
Berichten: 629
Geregistreerd: 05-04-09
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: jonge hengst van 2,kramptrekken in 1 been en een rare klik.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 07:54

Ik hoop dat het te opereren valt en aan ga ik dat ook zeker doen. Hij is nu nog jong en, kan dan nog een haar herstellen. Ook wil ik hem voor de sport en als hij dan steeds anders bekapt moet worden geeft dat mij toch een beetje onrust.. Nota, ik zie het wel wat er uit komt!

marianbv
Berichten: 691
Geregistreerd: 07-11-11

Re: jonge hengst van 2,kramptrekken in 1 been en een rare klik.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 08:52

jody als binnendoor bekapen helpt kan dit echt geen kwaad in de sport hor.
Ze halen alleen iets meer weg aan de binnenkant van de hoef zodat hij wat scheef komt te staan zeg maar.
Het kan geen kwaad als je de sport in gaat.
Je moet het zien als zijn normale bekapbeurten alleen iets meer binnendoor.
Operen valt op zich ook erg mee.
Die van mij was geopereerd aan beide achterbenen en moest vier weken het land op (mocht niet op stal vanwege infectiegevaar) en daarna kon ik haar rustig aan weer oppakken.
Ik heb haar zelf een week of zes laten staan voor de zekerheid maar echt waar geloof me als ik zeg dat ik had gewenst dat ik het drie jaar eerder had gedaan.
Dat had mij zowel haar veel ellende bespaart.
Zij had het dan ook erg extreem zelfs de dierenarts zei al dat hij het nog niet vaak zo extreem had meegemaakt.
Ik hoop voor je dat je paard er met een gewone training overheen groeit want hij isnog erg jong dus die kans is wel aanwezig.
Succes ermee

Jodyy93
Berichten: 629
Geregistreerd: 05-04-09
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: jonge hengst van 2,kramptrekken in 1 been en een rare klik.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 13:28

Ja ik wil daarom nu ook weten wat het is nu heb je nog makkelijker herstel. Ik moet mee gewoon even goed laten inlichten door de dierenarts als eet een uitslag is en dan zie ik Hey wel!