heyy,
Ik ben net terug van vakantie in frankrijk (normandie) Ik heb daar een buitenrit gemaakt bij een ''manege''.
De eerste manege waar ik een buitenrit door de bergen maakte was echt een grote zooi.. Het was gewoon een schuur waar een kantoor en een huis binnenin was gebouwd. Er waren wat stallen en 2 grote stallen waar alle paarden en pony's met slecht weer en in de winter stonden. Voor de rest hadden en een erg groot weiland in de bergen (heb 20 minuten lopen zoeken naar de pony waar ik op ging rijden
) Toen alle mensen die mee gingen op de buitenrit hun paarden hadden gehaalt uit het weiland werden ze buiten vast gezet aan een hek om gepoetst te worden.. Ik mocht op een appaloosa ruin rijden. Het was een lief maar erg sterk paardje. Toen we klaar waren met borstelen (wat ze op een redelijk andere manier doen dan in NL) gingen we de opzadelen. Omdat ik niet wist waar het hoofdstel en zadel lagen hielpen een paar meisjes me. er werd een oud zadel uit de hoek gevist en een dekje onder een ander zadel vandaan getrokken... Toen bleek het hoofdstel van de pony kwijt te zijn en werd de hele ''manege'' door iedereen afgezocht. Uiteindelijk werd het gevonden op de hooizolder... (het viel me nog mee dat het bit niet een en al roest was..) Het bleek dat de paarden bijna allemaal een eigen hoofdstel hadden sommige paarden deden samen met een hoofdstel en er waren een stuk of 10 zadels waarmee alle stuk of 50 paarden en pony's samen deden... (omdat er te weinig zadels waren moest de leiding maar zonder zadel 2 uur de bergen in gaan...) Toen we uitendelijk gingen rijden was dat wel erg anders dan in nederland we gallopeerde berg op berg af zonder ook maar 1 keer uit te rusten in de volle zon... De knipschaar werd mee genomen en soms moesten we even stoppen om de takken die in de weg zaten af te knippen. De paarden waren verschrikkelijk aan het zweten en de vliegen zaten over hun hele lichaam want vliegenspray kende ze daar niet...
Toen we na 2 uur terug kwamenwas het echt niet normaal hoeveel de paarden en pony's hadden gezweet en moesten ze maar eens worden afgespoelt... Dat gebeurde met wat emmers oud drinkwater... Toen werden de paarden even in een stal gezet om droog te worden.
het was de enige manege in de buurt van onze camping en we hebben gebeld nadat we van de camping eigenaren te horen hadden gekregen dat er heel veel toeristen naar die manege ginen. We hadden dus verwacht dat het wel een redelijke manege zou zijn... Niet dus. Het was de bedoeling dat ik nog een keer een buitenrit zou gaan maken maar dat heb ik dus niet gedaan.
Wat vinden jullie nou van zo'n ''manege''?