Transparantie over ban.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Transparantie over ban.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 00:36

Het komt regelmatig voor dat er iemand geband wordt die je erg mist,en waar van je je af vraagd,waar heeft deze gebruiker dit in hemels naam aan te danken.
Deze ban mag vervolgens niet in het openbaar besproken worden,en dit brengt menigeen tot de wildste speculaties.
Zou het niet veel beter en transparanter zijn,als de werkelijke reden gewoon te lezen is ,,eventueel alleen voor vrienden,,.
Dit zou veel speculatieve berichten ,en modwerk schelen.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Transparantie over ban.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 00:37

Ben ik het helemaal mee eens :)

IKbenEllen

Berichten: 9878
Geregistreerd: 17-01-06

Re: Transparantie over ban.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 00:39

Helemaal eens ppg, zou een hoop speculatie voorkomen.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 00:40

Ook ik :j volledig mee eens. Dit werd net besproken met een moderator die me niet kon vertellen wat de precieze reden was waarom dit niet transparant is en ik vraag me toch af waar dat mee te maken heeft. Is er een specifieke reden dat dit geheim wordt gehouden? Het lijkt mij persoonlijk helemaal niet slecht om hier wat meer openheid in toe te staan.

delerium
Berichten: 22384
Geregistreerd: 03-09-05

Re: Transparantie over ban.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 00:41

Als iemand zo'n goede bekende is dan vraag je het toch gewoon?

Knoffer

Berichten: 4109
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 00:41

Ik ben absoluut ook voor meer transparantie. De mogelijkheid op controle en bezwaar vanuit de gebruikers valt meteen weg bij het niet transparant zijn over de redenen van een ban, dit werkt in de hand dat gebruikers sommige beslissingen in twijfel trekken.

Het zou opzich dan ook niet gek zijn om bijv. melding te doen van een ban en dat meteen op slot te gooien. Als mensen dan werkelijk bezwaar willen maken, kunnen zij naar de bezwarencommissie. Zo voorkom je een enorme discussie met veel nodeloos geroep en ben je wel transparant en kan een gebruiker ook een werkelijk oordeel vellen en eventueel daarop bezwaar maken met de juiste informatie.

Roosch

Berichten: 36650
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 00:42

Ik ben het er ook mee eens.

Ik vond het oude principe met de banlijst veel overzichtelijker en beter werken dan de anonimiteit die nu heerst rondom bans.

Zeker als een Bokker geband wordt met een duidelijke reden zoals het niet correct afhandelen van transacties zou ik dat graag willen weten, voor het geval ik deze persoon nog eens via een andere manier tegenkom.
Maar er zijn ook wel eens personen van de aardbodem verdwenen waarvan ik las dat ze geband waren waarvan ik geïnteresseerd was hoe het met ze ging en benieuwd naar waarom ze geband waren.

@delerium: Grote kans dat het goede 'Bokt'bekenden zijn waarover in de OP gesproken wordt. Kan me goed voorstellen dat je daar niet altijd een lijstje met telefoonnummer, e-mailadres, Facebookaccount en pinpasgegevens van hebt. :D

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 00:42

delerium schreef:
Als iemand zo'n goede bekende is dan vraag je het toch gewoon?


Hebben we ook zeker gedaan, maar dit gaat niet om een specifiek geval, dat wil ik wel benadrukken, dit gaat gewoon over de gang van zaken op bokt in het algemeen. Waarom is het verboden om hier open over te zijn?

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 00:43

delerium schreef:
Als iemand zo'n goede bekende is dan vraag je het toch gewoon?


Ik heb niet iedereen waar ik leuk mee om ga op bokt ook op fb of wat dan ook...

IKbenEllen

Berichten: 9878
Geregistreerd: 17-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 00:43

Dat is wel lastig als diegene geband is Delerium

Knoffer

Berichten: 4109
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Transparantie over ban.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 00:44

Was ook mijn vraag: wat is de reden om er niet open over te zijn?

delerium
Berichten: 22384
Geregistreerd: 03-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 00:46

Toch hebben veel mensen de emailknop gewoon in het profiel, dus kun je via het profiel mailen...

Het nadeel van de lijst op FZ was toch het schandpaalgehalte. Daarom hebben we ervoor gekozen om een ban zichtbaar te maken in het profiel (en dat was makkelijker, want dan hoefde je tenminste niet steeds die lijst op te zoeken).
De reden van een ban wordt overigens altijd besproken met de gebande, maar dat is wel een zaak tussen gebruiker en team. Openbare veroordelingen zijn erg not-done.
En in geval van markt-bans vind ik het een ander verhaal omdat je dan die openheid gewoon nodig hebt. Maar dan komt er altijd een topic over...

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 00:49

ik ben het er ook mee eens.
Was ook een grote voorstander van de vroegere banlijst.

Wat er nu gecreerd wordt is dat mensen gaan vissen naar de achtergrond en het kan gebeuren, ook omdat berichten verwijderd worden uit topics, wat het speculeren versterkt.

Wat is er mis met het schandpaalgehalte?

In de krant staat ook dat bakker X te Y weet ik wat uitgevroten heeft.

Als je je aan de regels houdt kom je niet op die lijst.
En de lijst hoeft niet tot in lengte van dagen aangevuld te worden, neem een termijn van 4 of 6 weken.
Heb je niet zo'n lange lijst en weet je waar iemand gebleven is.

En soms raak je bokkers kwijt en dan is het gokken waar die gebleven is.
Kun je wel gaan mailen (volens mij heb ik die optie helemaal niet aanstaan) maar als je elkaar niet zo heel goed kent is dat maar wat raar.

Roosch

Berichten: 36650
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: Transparantie over ban.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 00:50

Als er iemand over de schreef gaat, moet ie met de gevolgen om kunnen gaan.

Helemaal eens met Alane.

zonnebloem18

Berichten: 24836
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 00:51

@Knoffer: het is als gebruiker sowieso niet mogelijk bezwaar te maken tegen een ban van een andere gebruiker, dus het zou niks toevoegen.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 00:52

zonnebloem18 schreef:
@Knoffer: het is als gebruiker sowieso niet mogelijk bezwaar te maken tegen een ban van een andere gebruiker, dus het zou niks toevoegen.


wel dat er veel minder gespeculeerd word

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 00:52

Ik heb eerlijk gezegd ook niet zo'n moeite met het schandpaalgehalte. Bovendien, ik denk eigenlijk dat er meer opheffing ontstaat wanneer mensen gaan speculeren over wat er gebeurd zou kunnen zijn (fantasie is bijna altijd extremer dan de werkelijkheid).

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 00:53

Ik ben ook voor de lijst :j

Tijdens mijn ban gingen ook de meest wilde verhalen rond, vertel dan maar eerlijk wat ik heb gedaan...

delerium
Berichten: 22384
Geregistreerd: 03-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 00:54

Ik snap eerlijk gezegd niet zo waar die sensatielust vandaan komt. Ook als zwarte gebruiker heb ik eigenlijk nooit precies zo de behoefte gehad om te weten hoe en wat? Soms komen speculatie en stemmingmakerij wel erg dicht bij elkaar in de buurt en is het niet lelijk om gewoon je eigen ding te doen :\

Roosch

Berichten: 36650
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 00:55

Het zogenoemde schandpaalgehalte vond ik ook wel meevallen met de banlijst, er stond gewoon kort waar het over ging.

Sensatielust zou ik het niet noemen, wat mij betreft niet in ieder geval. Ik vind het well.. tsja.. moet ik het woord 'fijn' gebruiken? Om te weten waarom een (voor jou) bekende Bokker geband is, of dat is omdat er gebakkelei is geweest met een andere Bokker of omdat er via de Markt wat mis is gegaan.

Daphne__
Berichten: 12461
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 00:56

Nou, ik ben blij dat er niet bekend is gemaakt waarom ik geband was! Zou lekker wezen, bokt beschuldigd mij van iets waarvan ze duidelijk niet weten wat het is en heel paardenland mag er van meegenieten.... Nee, dankje :D



Die lijst is gewoon weg omdat ze toen een reden moesten bedenken om bokkers te bannen, nu kan het gewoon met leugens en onzin en níemand komt er achter :j
Laatst bijgewerkt door Daphne__ op 27-08-12 01:00, in het totaal 1 keer bewerkt

delerium
Berichten: 22384
Geregistreerd: 03-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 00:58

Mja, als er op de markt iets mis is gegaan dan komt er een topic over. Daar hoef je je dus nooit zorgen om te maken.
En er staat toch altijd een ban-duur? Daaruit kun je ook al aardig wat halen.
OW1: geen gevolgen
OW 2,3,4 -> weekban
OW 5 -> ban onbepaalde tijd.
marktban -> ban onbepaalde tijd + topic.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 00:58

en als er nou toestemming wordt gevraagd aan de bewuste gebande bokker?

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 01:00

Ik wil geen voorbeelden erbij halen ofzo.. maar in het algemeen..

Opeens is er iemand waar mee je lang in een HK topic praat verdwenen, dan ben je toch wel nieuwsgierig hoe dat is gekomen ?
En ik denk dat het onvermijdelijk is dat dit in een HK besproken gaat worden.

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 01:01

Ik zie het een beetje als foute privacie bescherming.
Voorbeeldje.
Ondergetekende is gewetensbezwaarde,wat betreft de dienstplicht,en heeft dus de grond wet overtreden.
In Nederland is et zo,dat je dus een aantekening op je strafblad hebt,maar bij de douane staat niet waarom.
Als je dus met het vliegtuig buiten de EU gaat,wordt je dubbel na gekeken,om dat je in het lijstje met moordenaars verkrachters etc staat,terwijl je niets hebt uitgevroten.
Transparantie is dus beslist niet negatief.